Onko vatsasi lakossa usein? Yleensä ummetuksen kanssa tulee toimeen, vaikka se haittaakin elämää. Kokosimme tämän ikävän vaivan syyt ja hoidon.

1. Ummetuksesta puhutaan, jos suoli toimii harvemmin kuin joka kolmas päivä. Normaalisti ulostaminen tapahtuu 8–72 tunnin välein. Ummetukseen liittyy usein tunne, ettei suoli tyhjene kunnolla, vatsaa turvottaa, ulostusta joutuu ponnistelemaan ja jopa sormin auttamaan.

2. Terveistä aikuisista ummetuksesta kärsii 1–6 prosenttia, vähän liikkuvista vanhuksista jopa 80 prosenttia. Vaiva on naisilla tavallisempi kuin miehillä. Yli 65-vuotiailla krooninen ummetus yleistyy.

3. Ummetus on useimmiten toiminnallinen vaiva. Suoli ei toimi kuten pitäisi, mutta asiaan vaikuttavaa sairautta tai muuta elimellistä syytä ei ole. Vaikka elämäntavat olisivat kahdella ihmisellä samanlaiset, toinen on taipuvainen ummetukseen, toinen ei. Ihmiset reagoivat myös eri lailla stressiin: kun toinen kärsii ripulista, toisen vatsa lakkoilee. Ikääntyneillä ummetustaipumus lisääntyy, koska yleinen aktiivisuus vähenee.
Näin tunnistat ärtyneen suolen ja elät sen kanssa – 10 kysymystä

4. Yleensä ummetuksen kanssa tulee toimeen, vaikka se haittaa elämää. Vaikea toiminnallinen ummetus kuuluu lääkärin hoitoon. Se voi aiheuttaa vatsakipuja ja ohivuotoripulia. Kun virtsarakko painuu, seurauksena voi olla virtsanpidätysongelmia ja virtsaumpi. Pahimmillaan suolen täyttymisen ja vetämättömyyden oireena oksennuttaa ja on huono olo.

5. Ummetuksen tavallisimpia syitä ovat vähäkuituinen ravinto, vähäinen juominen ja liikunta sekä suolen supistumiskyvyn hidastuminen, jolloin ravinto kulkee verkkaan suolistossa.
Ummetuksen saa herkemmin, jos ei mene säännöllisesti ulostamaan silloin, kun tarve tulee. Tämä voi sammuttaa vähitellen ulostamisrefleksin.
Moni kärsii ummetuksesta erityisesti matkalla, kun ruokailutottumukset ja -ajat muuttuvat. Myös jännittämisellä on osuutta asiaan.

6. Ummetusta aiheuttavat myös lääkkeet. Tyypillisimpiä vatsan toiminnan hidastajia ovat kipulääkkeet, masennuslääkkeet, psyykenlääkkeet, Parkinsonin taudin lääkkeet, sydänlääke verapamiili, verenpainelääkkeistä kalkkisalpaajat, nesteenpoistolääkkeet, rauta ja jotkut närästyslääkkeet. Lääkkeitä kannattaa pyrkiä vaihtamaan sellaisiksi, joiden sivuvaikutuksena ummetusta olisi vähemmän.

"Tyypillisimpiä vatsan toiminnan hidastajia ovat kipulääkkeet, masennuslääkkeet ja psyykenlääkkeet."

7. Ummetusta voi esiintyä sairauksien yhteydessä. Tällaisia ovat muun muassa kilpirauhasen vajaatoiminta, kalsiumaineenvaihduntasairaudet, diabetes, masennus, anoreksia, keliakia ja jotkut munuaissairaudet. Ummetus liittyy moniin neurologisiin sairauksiin ja selkäydinvammoihin.
Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

8. Ummetuksen hoidossa olennaisinta on viljakuidun lisääminen ruokavalioon. Päivittäin tulisi saada 25–35 grammaa ravintokuitua, ummetuksesta kärsivän jopa tätä enemmän. Suomalaiset saavat keskimäärin vain 20 grammaa kuitua päivässä.
Parhaita kuidun lähteitä ovat kokojyväviljat, jotka lisäävät suolen massaa. Vain yhtä viljalaatua, kuten esimerkiksi kaurapuuroa, ei pidä syödä jatkuvasti, sillä vatsa tottuu ja kuidun vaikutus heikkenee. Päivittäin kannattaa vaihdella erilaisia puuroja, leseitä, alkioita ja leipiä.
Kolme grammaa kuitua saa esimerkiksi yhdestä ruisleipäviipaleesta, yhdestä ruokalusikallisesta vehnäleseitä ja yhdestä lautasellisesta kaurapuuroa.
Viljojen lisääminen ruokavalioon kannattaa tehdä varovasti, sillä alkuun ne aiheuttavat ilmavaivoja. Muutama lusikallinen leseitä päivässä on riittävä määrä. Leseitä voi lisätä puuroon, taikinaan, viiliin, jogurttiin, laatikoihin ja murekkeisiin. Leseiden kanssa pitää nauttia riittävästi nesteitä.
Kuituja saa myös juureksista, vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Apteekista voi ostaa kuituvalmisteita.

9. Nesteitä kannattaa juoda noin kaksi litraa päivässä. Nesteeksi luokitellaan kaikki lasista juotava, jonka lisäksi nestettä kertyy ruoasta. Jos syö paljon kuitua, mutta juo niukasti, suoli voi tavallaan mennä tukkoon eikä kuitumassa liiku eteenpäin.
Vettä kannattaa suosia. Kahvia ei pidä juoda yli 10 kuppia päivässä. Sokeripitoisia virvoitusjuomia ja tuoremehuja kannattaa juoda kohtuudella, jotta ei saisi liikaa energiaa.

10. Liikkuminen laittaa kehon aineenvaihdunnan liikkeelle. Liikunnaksi riittää vaikkapa tavallinen kävely, hikiliikuntaa ei tarvita. Ellei ummetus tokene kotikonstein, kannattaa mennä lääkäriin. Jatkuva ponnistaminen voi aiheuttaa peräaukon haavaumia ja pukamia. Kun ulostemassa saadaan pehmeämmäksi, haavaumat paranevat nopeasti.
Lue: 8 kysymystä ja vastausta peräpukamista

Näin saat tehoa vatsantoimintaan

  • Juo aamulla tyhjään vatsaan pari lasillista huoneenlämpöistä vettä. Sitten kahvia muutama kupillinen. 
  • Syö säännöllisesti ja pureskele ruokasi hyvin.
  • Ummetusta voivat lisätä tee, valkoinen leipä, pastat, sokeripitoiset herkut, juustot, runsas maidon juominen, mustikat ja banaanit.
  • Vaihtele päivittäin erilaisia täysviljatuotteita. Kokeile tattarileseitä!
  • Syö päivittäin tuoreita kasviksia ja hedelmiä, kuten persikoita ja luumuja. Jos syöt kuivattuina, juo vettä runsaasti. Aamuisin voi syödä 4–8 yön yli liotettua luumua.
  • Suosi maitotuotteita, joissa hyviä maitohappobakteereita (esim. Asidofilus, Gefilus, Activia ja Rela).
  • Kokeile erilaisia siemeniä, manteleita ja pähkinöitä. Pellavansiemenissä on lima-ainetta.
  • Osta apteekista kuituvalmisteita ja juo niiden kanssa riittävästi nestettä.
  • Omaksu säännöllinen ulostusrutiini, esimerkiksi aina aamiaisen jälkeen.

    Asiantuntijana gastroenterologi Markku Peräaho Tampereen yliopistollisesta sairaalasta. Ravitsemusohjeet antoi ravitsemussuunnittelija ja -tutkija, ETT Merja Suominen Ravintokuntoutuksesta.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: