Sillä, mitä juustoa syö, on todellakin väliä. Joissain juustoissa voi olla rasvaa jopa 44 prosenttia.

Rasvaisimpien juustojen kärkisijaa pitävät valko- ja sinihomejuustot. Vähärasvaisimpia ovat raejuustot.

Tämä ilmenee Kuluttajaliiton tuotevertailusivustolta, jonne on kerätty melkein 400 juuston tiedot. Sivulla voi vertailla juustoja, muun muassa suolan, vähäsuolaisuuden ja rasvaisuuden perusteella.

Suolaisimman juuston kunnian saa halloumtyyppinen grillijuusto, jossa suolaa on peräti 4,5 grammaa sadassa grammassa. Se on reilusti enemmän kuin tavallisessa meetvurstissa. Kolmen suolaisen juuston kärkeen mahtuu myös yksi savusulatejuusto ja yksi salaattijuusto.

Lue myös: Oletko jättänyt maitotuotteet pois? Harvalla suomalaisella on laktoosi-intoleranssi

Vähiten suolaa on mascarponessa ja raejuustoissa.

Eniten rasvaa

  • 1. Valko-sinihomejuusto – Rainbow 44 g/100g
  • 2. Valkohomejuusto – Rainbow 44 g/100g
  • 3. Castello Marquis – Arla 42 g/100g

Vähiten rasvaa

  • 1. Rasvaton raejuusto 0,3 % – Rainbow 0.3 g/100g
  • 2. Raejuusto rasvaton HYLA – Valio 0.3 g/100g
  • 3. Raejuusto 0,4% – X-tra 0.4 g/100g

Mielenkiintoinen artikkeli: Mistä kaikkialta saa kalsiumia?

Eniten suolaa

  • 1. Apetina Grill & Pan – Arla 4.5 g/100g
  • 2. Savusulatejuusto – Riitan Herkku 3.7 g/100g
  • 3. Salaattijuusto – K-menu 3.5 g/100g

Vähiten suolaa

  • 1. Mascarpone – Rainbow 0.1 g/100g
  • 2. Raejuusto lakka laktoositon – Valio 0.2 g/100g
  • 3. Raejuusto karpalo laktoositon – Valio 0.2 g/100g

 Kaikkien juustojen tuotevertailut voit katsoa Kuluttajaliiton sivuilta.

Vierailija

Onko pöydässäsi rasva- ja suolapommeja? Katso listaus täältä!

Harmittaa tällaiset menneisyyden virheellisiin olettamuksiin perustuvat terveysartikkelit. Viime vuosikymmenien aikana on tehty useita kymmeniä riittävän kattavia ja laadukkaita tutkimuksia muutamista suosituimmista ruokavalioista. Yksiselitteisesti on ollut jo vuosikausia selvää, että runsasravainen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio on tehokkain ruokavalio laihdutukseen. Vähärasvaisuuden kannattajat yrittivät vielä vähän aikaa sitten vedota terveysvaikutuksiin, vaikka vihdoin myönsivät...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: