Muistatko vielä kaikki laihdutuskuurisi? Vai onko kaloreiden laskemisesta tullut harrastus, joka pyörii mielessäsi koko ajan? Varsinkin siinä tilanteessa saatat tarvita avuksesi lisävitamiineja ja -ravintoaineita.

Hyvinvointikirjailija Kaisa Jaakkola suosittelee ravintolisien ottamista purkista joka päivä.

Vitamiinit ja hivenaineet ovat elintoimintoja ajatellen parhaassa muodossa, kun ne saadaan päivittäisestä puhtaasta ravinnosta. Mutta jos elimistö on ollut pitkään kuluttavassa stressitilassa, esimerkiksi laihdutuksen vuoksi, ravintolisät tukevat Kaisan mielestä monipuolista ruokavaliota ja kestävän elämänmuutoksen omaksumista.

Ennen vitamiiniviidakkoon sukeltamista Kaisa haluaa huomauttaa hyvälaatuisten proteiinin saannista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Ikääntyminen aiheuttaa sen, että mahahapon tuotanto alkaa vähentyä. Se vaikuttaa niin proteiinien kuin vitamiinien imeytymiseen. Vaikka proteiini ei olekaan vitamiini, sen saannista on tärkeää pitää huolta ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös Kaisan oma tarina: ”Minulla oli liian vähähiilihydraattinen ruokavalio”

Riittävänä päivittäisenä proteiiniannoksena Kaisa pitää noin 3–4 annosta, joka on noin kämmenellinen kalaa, lihaa, siipikarjaa, raejuustoa tai muita proteiinipitoista ruokaa. Ravintolisissä sen sijaan hän ei lähde mielellään määrittelemään julkisesti yhtä sopivaa määrää; ne ovat yksilöllisiä, Kaisa perustelee.

– Monille esimerkiksi yksi magnesium-kapseli ei ole riittävä ja se näkyy vaikutuksissa: magnesiumin hyödyt jäävät saamatta. Kannattaa silti katsoa käyttösuositus purkin kyljestä ja noudattaa sitä, ellei ole keskustellut ensin aiheesta lääkärin kanssa – etenkin jos sairastaa tai syö jotain lääkkeitä.

Unen syventäjä

Magnesium on yksi Kaisan suosikkiravintolisistä, jonka merkitys ei jää huomaamatta hänen uudessa kirjassaankaan Hyvän olon hormonidieetti.

Kirjailija ja hyvinvointivalmentaja yhdistää magnesiumvajeen muun muassa uniongelmiin ja makeanhimoon. Molemmat ovat laihduttajan suuria kompastuskiviä. Riittävän ja hyvän unen Kaisa mainitsee laihduttajan halvimmaksi onnistumiskeinoksi.

– Pitkäaikainen univaje lihottaa tutkitusti. Jos takana on paljon katkonaisia öitä ja kevyttä koiranunta, illalla ruokailun yhteydessä otettu magnesium voi auttaa parantamaan unenlaatua ja siten koko elämänlaatua, Kaisa kertoo ET-lehden haastattelussa.

Hormonikirjoistaan tunnettu Kaisa on suunnannut uusimman teoksensa heille, jotka ovat kyllästyneet laihdutuskuureihin. Miksi paino ei enää putoa? Eikö dieetti toimi? Hänen vastauksensa onnistuneeseen painonhallintaan on hormonitasapaino. Siihen puolestaan tarvitaan monia tekijöitä, kuten tarpeeksi ravintoaineita ja vitamiineja.

Vitamiineista Kaisa mainitsee laihduttajalle merkittävimmäksi laadukkaan monivitamiinin ja D3:n. Kalaöljy kuuluu tähän tärkeään joukkoon.

Suosittelemme: Nämä merkit paljastavat: Saatko liian vähän vitamiineja?

”Laihduttajan tärkeimpinä ravintolisinä pidän monivitamiinia, kalaöljyä, magnesiumia ja D3:a.”

– Muun muassa B12-vitamiinia sisältävä monivitamiini on olennainen koko aineenvaihdunnan kannalta. Esimerkiksi insuliinin tehokkaaseen toimintaan tarvitaan lukuisia eri vitamiineja ja mineraaleja. Kalarasvoja saamme usein liian vähän, ellei kalaa syö 3–4 kertaa viikossa. EPA- ja DHA-rasvahapot ovat tärkeitä hyvälle mielialalle ja hormonitasapainolle.

D-vitamiini on tärkeä heillekin, joilla painoasiat eivät ole ensimmäisenä mielessä.

– D3-vitamiini on suositeltavaa jokaiselle suomalaiselle. D-vitamiinin tuotantomme on niin vähäistä talvella, kun aurinko ei paista täällä, Kaisa sanoo.

Tärkeää! 5 kysymystä kalaöljystä – THL:n asiantuntija vastaa

Tarkkana magnesiumpurkilla

Kaisa kutsuu itseään vitamiininörtiksi ja hän pitää ravintolisiä kehomme kotivakuutuksena. Parhaan imeytymisen kannalta vitamiinit otetaan aina ruoan kanssa, hän lisää.  Tyhjään mahaan otettuna lisäravinteet saattavat aiheuttaa pahaa oloa. Myös huonolaatuisilla tuotteilla voi olla ikäviä vaikutuksia tai ei vaikutusta ollenkaan.

Etenkin magnesiumvalmisteen valinnassa on syytä olla tarkkana. Kaisan mukaan purkissa pitää lukea mieluummin magnesiumsitraatti kuin magnesiumoksidi. Magnesiumsitraatin imeytyvyys on parempi kuin -oksidin, jota yleensä näkee myytävän marketeissa halvalla hinnalla, Kaisa selittää.

Kysely

Syötkö ravintolisiä?

Kyllä
Kyllä
94.9%
En
En
5.2%
Ääniä yhteensä: 399
Vierailija

Perusterve ihminen ei tarvitse ravintolisiä laihduttaessaan. Riittää kun ottaa pienemmät lautaset käyttöön eli pienentää hieman syömänsä ruoan määrää, unohtaa välipalanapostelut ja käy liikkumassa jollakin lailla hieman enemmän kuin ennen. Pikkuhiljaa paino putoaa ja pysyy hallinnassa, kun ei palaa vanhaan elämäntyyliin.

Siinä ei tarvita mitään vouhotuksia, eikä mitään erikoisia dieettejä, hieman vain jämäkkyyttä oman itsensä kanssa.

Tuo on oma tapani ja toiminut jo vuosikausia onnistuneesti.

Ennen ravitsemussuosituksiin u...

Ravintolisäpurkkien kyljissä olevat suositukset koskevat perusterveitä naisia (noin 60 kg) ja miehiä (noin 80 kg), jolloin painavemman henkilön pitää käyttää suurempia annoksi jotta vastaa elimistön tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla