Muistatko vielä kaikki laihdutuskuurisi? Vai onko kaloreiden laskemisesta tullut harrastus, joka pyörii mielessäsi koko ajan? Varsinkin siinä tilanteessa saatat tarvita avuksesi lisävitamiineja ja -ravintoaineita.

Hyvinvointikirjailija Kaisa Jaakkola suosittelee ravintolisien ottamista purkista joka päivä.

Vitamiinit ja hivenaineet ovat elintoimintoja ajatellen parhaassa muodossa, kun ne saadaan päivittäisestä puhtaasta ravinnosta. Mutta jos elimistö on ollut pitkään kuluttavassa stressitilassa, esimerkiksi laihdutuksen vuoksi, ravintolisät tukevat Kaisan mielestä monipuolista ruokavaliota ja kestävän elämänmuutoksen omaksumista.

Ennen vitamiiniviidakkoon sukeltamista Kaisa haluaa huomauttaa hyvälaatuisten proteiinin saannista.

– Ikääntyminen aiheuttaa sen, että mahahapon tuotanto alkaa vähentyä. Se vaikuttaa niin proteiinien kuin vitamiinien imeytymiseen. Vaikka proteiini ei olekaan vitamiini, sen saannista on tärkeää pitää huolta ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan vuoksi.

Lue myös Kaisan oma tarina: ”Minulla oli liian vähähiilihydraattinen ruokavalio”

Riittävänä päivittäisenä proteiiniannoksena Kaisa pitää noin 3–4 annosta, joka on noin kämmenellinen kalaa, lihaa, siipikarjaa, raejuustoa tai muita proteiinipitoista ruokaa. Ravintolisissä sen sijaan hän ei lähde mielellään määrittelemään julkisesti yhtä sopivaa määrää; ne ovat yksilöllisiä, Kaisa perustelee.

– Monille esimerkiksi yksi magnesium-kapseli ei ole riittävä ja se näkyy vaikutuksissa: magnesiumin hyödyt jäävät saamatta. Kannattaa silti katsoa käyttösuositus purkin kyljestä ja noudattaa sitä, ellei ole keskustellut ensin aiheesta lääkärin kanssa – etenkin jos sairastaa tai syö jotain lääkkeitä.

Unen syventäjä

Magnesium on yksi Kaisan suosikkiravintolisistä, jonka merkitys ei jää huomaamatta hänen uudessa kirjassaankaan Hyvän olon hormonidieetti.

Kirjailija ja hyvinvointivalmentaja yhdistää magnesiumvajeen muun muassa uniongelmiin ja makeanhimoon. Molemmat ovat laihduttajan suuria kompastuskiviä. Riittävän ja hyvän unen Kaisa mainitsee laihduttajan halvimmaksi onnistumiskeinoksi.

– Pitkäaikainen univaje lihottaa tutkitusti. Jos takana on paljon katkonaisia öitä ja kevyttä koiranunta, illalla ruokailun yhteydessä otettu magnesium voi auttaa parantamaan unenlaatua ja siten koko elämänlaatua, Kaisa kertoo ET-lehden haastattelussa.

Hormonikirjoistaan tunnettu Kaisa on suunnannut uusimman teoksensa heille, jotka ovat kyllästyneet laihdutuskuureihin. Miksi paino ei enää putoa? Eikö dieetti toimi? Hänen vastauksensa onnistuneeseen painonhallintaan on hormonitasapaino. Siihen puolestaan tarvitaan monia tekijöitä, kuten tarpeeksi ravintoaineita ja vitamiineja.

Vitamiineista Kaisa mainitsee laihduttajalle merkittävimmäksi laadukkaan monivitamiinin ja D3:n. Kalaöljy kuuluu tähän tärkeään joukkoon.

Suosittelemme: Nämä merkit paljastavat: Saatko liian vähän vitamiineja?

”Laihduttajan tärkeimpinä ravintolisinä pidän monivitamiinia, kalaöljyä, magnesiumia ja D3:a.”

– Muun muassa B12-vitamiinia sisältävä monivitamiini on olennainen koko aineenvaihdunnan kannalta. Esimerkiksi insuliinin tehokkaaseen toimintaan tarvitaan lukuisia eri vitamiineja ja mineraaleja. Kalarasvoja saamme usein liian vähän, ellei kalaa syö 3–4 kertaa viikossa. EPA- ja DHA-rasvahapot ovat tärkeitä hyvälle mielialalle ja hormonitasapainolle.

D-vitamiini on tärkeä heillekin, joilla painoasiat eivät ole ensimmäisenä mielessä.

– D3-vitamiini on suositeltavaa jokaiselle suomalaiselle. D-vitamiinin tuotantomme on niin vähäistä talvella, kun aurinko ei paista täällä, Kaisa sanoo.

Tärkeää! 5 kysymystä kalaöljystä – THL:n asiantuntija vastaa

Tarkkana magnesiumpurkilla

Kaisa kutsuu itseään vitamiininörtiksi ja hän pitää ravintolisiä kehomme kotivakuutuksena. Parhaan imeytymisen kannalta vitamiinit otetaan aina ruoan kanssa, hän lisää.  Tyhjään mahaan otettuna lisäravinteet saattavat aiheuttaa pahaa oloa. Myös huonolaatuisilla tuotteilla voi olla ikäviä vaikutuksia tai ei vaikutusta ollenkaan.

Etenkin magnesiumvalmisteen valinnassa on syytä olla tarkkana. Kaisan mukaan purkissa pitää lukea mieluummin magnesiumsitraatti kuin magnesiumoksidi. Magnesiumsitraatin imeytyvyys on parempi kuin -oksidin, jota yleensä näkee myytävän marketeissa halvalla hinnalla, Kaisa selittää.

Kysely

Syötkö ravintolisiä?

Kyllä
Kyllä
94.9%
En
En
5.2%
Ääniä yhteensä: 399

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju