Hotelli Amfrititi
Näkymä linnoitukselta
Ravintolassa linnoituksessa
Paikallista uimarantaa

Elokuussa -18 täytin 70-vuotta. En ole kertaakaan viettänyt syntymäpäiväni, enkä aikonut sitä tälläkään kertaa juhlia. Katselin mökillä Äkkilähtöjä ja huomasin, että Lesbokselle pääsisi edullisesti ja miehellänikään ei ollut mitään tätä kohdetta vastaan. Sinne sitten lennettiin Pakettimatkalla. Emme juurikaan lomaile valmiilla/paketti matkoilla, mutta tällä kertaa se sopi meille hyvin ja oli helppo valinta.

Elokuussa Kreikassa on vielä lämmin, niin oli nytkin Lesboksen Molivoksessa, mihin asetuimme. Lesbos on toiseksi suurin Kreikan saarista ja vain 10 km päässä Turkin rannikolta. Saari on myös hyvin viljavaa maata, tuliperäisyytensä vuoksi. Maailman Parhaat oliivit tulevat saarelaisten mukaan juuri tältä. Ja kuulemma paras Ouzokin. Pääkaupunki Mytiliini on vilkas kauppapaikka. Saarelle rantautuneet pakolaiset asuvat kaupungin laidalla suljetussa leirissä. Saarelaisten mukaan pakolaisten asettuminen tänne on vähentänyt turistien kiinnostusta saareen, vaikka pakolaisia ei saarella näe, leireihin eivät sivulliset/turistit pääse.mitään haittaa heistä ei turisteille ole.

Saarella on pitkä ja mielenkiintoinen historia, en sitä tähän ala kopioimaan, netistä ja kirjoista siihen voi perehtyä tarkoin. Molivos on pieni kaupunki mitä hallitsee upea Molivoksen linnoituksen rauniot ja ympäröivä vanha kaupunki, joka on Unescon maailmanperintökohde ja monien taidekurssien pitokohde kesäisin.  Pitoreski ja valokuvauksellinen paikka, missä kesäisin järjestetään mm klassisen musiikin konsertteja.

Eftaloun kuumat lähteet sijaitsevat vain muutamien kilometrien päässä Molivoksesta. Kävimme kuumassa lähtiessä, minkä vedellä sanotaan olevan parantava vaikutus. Vedessä ollaan n 10 minuuttia, minkä jälkeen mennään mereen, minkä vesi on paljon kylmempää kuin lähtiessä. Se tuntui todella hyvältä, mutta mereen meno oli hankalaa rannan kivien vuoksi. Sitten suihkuun ja takaisin kuumaan lähteeseen ja mereen. Paikka oli hyvin suosittu ja ruuhkainen, meidän vierailumme aikana. Siellä oli mahdollista käydä myös hieronnassa, hinta oli € 23/30 min. On hyvä pyytää kassaa tilaamaan taksi takaisin kylään, sillä muuta liikennettä on siellä vähän.

Yhtenä päivä otimme taksin 6 tunniksi, se maksoi € 45. Kuljettaja, nuori mies, puhui kohtalaista englantia ja saimme häneltä paljon tietoa saaresta yms. Kävimme paikallisissa luostareista ja näköalakohteissa. Pieni nunnaluostarissa, missä oli vain kaksi yli 90 vuotiasta nunnaa oli mieleenpainuva kokemus.

Saaren ehdoton käyntikohde on ”Kivettynyt metsä” minne me emme päässeet, koska se oli suljettu elokuussa parannustöiden vuoksi.

Me poikkesimme päivän vierailulla Turkin puolella. Lautta lähti Petran satamasta aamulla. Lipun voi ostaa edellisenä päivänä Molivoksen satamassa olevasta Tjäreborgin toimistosta. Passi lippua ostettaessa on oltava mukaan, se nopeuttaa rajan ylitystä satamassa. Meno-paluu oli € 25. Taksi Molivoksesta Petraan kympin luokkaa. Tilaa taksi lautalle vastaan illalla, koska takseja ei muuten Petran satamassa ole. Avayalikin kaupungissa Turkin puolella oli Torstaisin isot markkinat. Mutta muinakin päivinä on paljon kaupankäyntiä ihan lauttaterminaalin lähistöllä. Pikkubussi satamasta keskustaan kulkee siellä 1€ hintaan. Rahanvaihtoa oli ainakin kultasepän liikkeissä, kurssi oli kaikilla sama. Rajalla oli halpa Duty Free kauppa. Me kyllä pidimme tästä retkestä, minkä teimme omatoimisesti. Lauttamatka kesti alle 2h suunta.

Asuimme Amfrititi hotellissa, mikä oli todella hyvä valinta. Omistaja rouva ja tytär olivat kielitaitoisia ja avuliaita. Hotelli oli siisti, aamupala oli meille riittävä ja hotelli oli rauhallinen, keskeisestä sijainnista huolimatta. Hotellissa oli myös uima-allas, ranta oli lähellä ja rannalla oli vuokrattavia petejä ja varjoja. Rantaravintoloilla oli myös petejä rannalla, maksutta, jos söi tai joi ko. ravintolassa. Hotellista oli kävelymatka Molivoksen satamaan, missä oli ravintoloita vieri vieressä. Iltaisin kiva valinta.

Meidän suosikki ravintola oli Molivoksen rannalla parisataa metriä Amfritista, Triena nimeltään. Omistaja oli ruotsinsuomalainen rouva, kreikkalaisen miehensä kanssa. Ravintola Ihan rannalla, heillä oli myös pedit ja varjot rannalla. Ruoka oli hyvää ja annokset reilun kokoiset. Rouva puhui suomea, ruotsia, englantia ja kreikkaa ainakin. Heillä oli myös jokunen vuokrattava huone rannalla.

Jos haluaa rauhallista, edullista ja mukavaa lomanviettopaikka ja hyvää ruokaa sekä viiniä, Molivos on suositeltava kohde. Siellä ei ole tyrkyttävä kauppiaita eikä ”sisään heittäjiä” ravintoloihin, mutta jos haluaa meteliä ja meininkiä sekä lukuisia yökerhoja, paikka on väärä. Jotain discoja siellä kyllä oli, mutta emme käyneet niissä. Taksikuskilmme sanoi, että Mytilinissä niitä on runsaasti ja meno on enempi nuorison mieleen.

Syntymäpäivä meni Lesboksella huomaamatta, niinkuin olin ajatellutkin, syntymäpäiviä tulee ja menee. Muistan, kun täytin 50-vuotta, olin töissä ison laitoksen johtoryhmän sihteerinä. Syntymäpäivänä olin matkoilla. Kun palasin työpaikalle, kukaan ei noteerannut merkkipäivääni mitenkään. Ajattelin, että hyvä, hyvä, antamani viesti on mennyt perille. Iltapäivällä kahviaikaan esimieheni soitti, kysyen;”missäpäin taloa olet?” Hän pyysi tulemaan kabinettiin, siellä olisi  jotain työtehtäviä. Kun menin paikalle, koko johto oli paikalla ja aloitti syntymäpäivälaulun!!!!! Olin täysin ulkona ja sanoin; ” puheita ette sitten pidä”. Esimies sanoi, että hän on jo viikkoja harjoitellut ja suunnitellut puhetta, please saanko puhua? Puheet sitten pidettiin ja lahjat annettiin, mutta kaikesta minun olisi  silloin pitänyt sanoa kiitokset,kaikille heille, hyvien tapojen mukaan,mutta vaikka yleensä en jää koskaan sanattomaksi, niin silloin jäin. Hauska muisto vuosien takaa, mutta se oli paras syntymäpäivä yllätyksen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Seuraa

Kohta 80 maata nähnyt 67 vuotias Mummo . Vielä on virtaa lähteä matkaan, kun joku uusi ja mielenkiintoinen kohde löytyy.
Papan kanssa on kuljettu vuodesta 1968, naimisissa vuodesta 1972, kolme tytärtä ja kaksi lastenlasta. Elämä on vienyt, välillä vuosiksi eri mantereille miehen työtehtävien vuoksi. Elämä maailmalla on ollut rikas, värikäs ja vaarallinenkin, mutta on myös antanut paljon.