Toukokuussa  2018 meille tuli tilaisuus tutustua La Mangaan Murcian alueella Espanjassa. Hotelli sijaitsi La Mangan 21 kilometriä pitkällä riutalla, minkä toinen puoli oli Välimerelle ja toisella puolella oli iso Laguuni. Lähin lentokenttä oli Murciassa, mutta sinne ei ollut suoria lentoja Suomesta. Lähes sama matka kohteeseen lentokentältä oli Alicantesta, mihin on edullisia lentoja Suomesta. Ngelmaksi muodostui matka Alicantesta Gartageenaan. Juna kulkee kerran päivässä ja paikalliset sanoivat meille, että juna kannattaa unohtaa. Busseja Alicantesta Gartageenaan lähtee n tunnin välein Linja-auto asemalta. Info tiski oli kiinni Alicanten lento- sekä bussiasemalla. Paikallisilta kysyminen oli hankalaa sillä emme puhu Espanjaa. Bussiin olisi päässyt myös lentokentältä. Bussi Alicantesta Gartageenaan maksoi € 12 per henkilö. Aikaa tuhraantui todella paljon, koska bussit eivät aja moottoritietä, koska se maksaa heille liikaa. Matkaan kuluu n. 1-1,5 tuntia. Gartagenasta menee paikallisbussi La Mangaan, päätepysäkille on yli 20 km ja matka maksaa pysäkkien lukumäärän mukaan, € 2-5. Toukokuu ei ole sesonkiaikaa Espanjassa. Kesäkuun 15 päivä kaikki ravintolat ja kaupat ovat sitten auki, meille kerrottiin. Tässä tapauksessa se ei meitä häirinnyt yhtään. Iso  lomaosakekolossi tosin oli autiontuntuinen.

Alue on täyteen rakennettu, toinen toistaan erikoisempaa arkkitehtuuria edustaen. Tosi korkeita ja suuria rumia hotelleja vieri vieressä. Alueella oli useampi ostoskeskus missä oli uskomaton määrä erilaisia ravintoloita, baareja ja discoja. Näytti siltä, että alueella asui/talvehti lähinnä Keski-Eurooppalaisia eläkeläisiä. Hinnat olivat edullisia, ruoka-annokset € 5-7, viini € 2-3 lasi, olut € 3, eli edullista Suomalaisten mielestä. Ruoka oli oikein hyvää, alueella oli myös useita Italialaisia ravintoloita. Taksi oli halpaa, mutta taksin löytäminen ei ollut Mangassa helppoa, asema oli, mutta ei autoja. Taksi olisi pitänyt pyytää soittamalla.  Hinnat nousevat kuulemma sesongin alkaessa. Viikonloppuisin paikalla oli paljon paikallisia perheitä.

Gartagenan puoleisessa päässä laguunia  oli kaunis luonnonsuojelualue,missä oli ihanat kalliorannat. Muita varsinaisia nähtävyyksiä ei La Mangassa ollut, mutta esim laivaristeilyjä sekä vuorolaivoja kulki, alueen lähellä oleviin lomakeskuksiin.

Meidän  huoneistomme sijaitsi 2 kerroksessa, jonka terassille oli helppo harpata hissialueelta. Eräänä iltana palatessamme syömästä, paikallisittain ajoissa n klo 21, emme tahtoneet saada huoneiston ovea millään auki. Ovessa oli tunnistin avaimella. Sisälle päästyämme huomasin yhden ikkunan avoimeksi, verhot oli vedetty eteen. Muistin, että I Pad oli jäänyt olohuoneen pöydälle ja se oli kadonnut. Makuuhuoneessa oli järjestelmäkamera yms tvaroita, mutta ne olivat tallella. Todennäköisesti keskeytimme varkaat ja he pakenivat ikkunasta ja estivät meitä pääsemässä nopeasti sisälle. Huoneiston reseptionist piti varkautta mahdottomana. Päätimme mennä paikalliseen turisti inffoon kysymään, mihin tekisimme rikosilmoituksen. Ensimmäinen paikka Mangassa missä saimme hyvää palvelua englanninkielellä. Virkailija kirjoitti ylös koko varkausjutun espanjaksi sekä kertoi mille poliisiasemalle meidän kannattaa mennä sekä soitti asemalle, että olisimme tulossa sinne tekemään rikosilmoitusta. Päästyämme asemalle sinne oli pyydetty englantia osaava poliisi. Paikalla oli muitakin samalla asialla olevia turisteja. Saimme tutkinnan monena kappaleena ja leimalla vakuutusyhtiötä varten. Tämä juttu sujui todella hyvin, mutta siihen meni koko päivä.

Juttu jatkuu vielä, kerromme hotellissamme, että olemme tehneet rikosilmoituksen asiasta ja tulemme tekemään hotelliketjulle myös reklamaation asiasta. Seuraavana päivän Padi olikin taas omalla paikallaan pöydällä!!!! Emme me vielä niin seniilejä ole ettemme olisi tablettia pöydällä aiemmin  huomanneet. Katsoimme lisäksi oven lukkopesän ja sitä oli peukaloitu, siitä löytyi murtojäljet. Tämmöinen asia vaikuttaa paljon loman onnistumiseen ja siitä tulee niin huono olo, tuntee itsensä petetyksi, vaikka tällä kertaa lopputulos oli hyvä, ei tarvinnut lähestyä vakuutusyhtiötä Suomessa, onneksi. Huoneistossa oli tallelokero, mutta lukko oli rikki. Barcelonassa tätä on sattunut monelle tuttavallemme, mutta siellä me aikanaan säästyttiin varkauksilta.

Vaikka La Manga oli  turistialuetta netit toimivat vain harvoissa paikoissa, meidän hotellissamme ei ollenkaan. Meitä kehotettiin menemään kirjastoon, missä oli netti. Perillä huomasin, että järjestelmäkameran sim-kortti oli jäänyt kotiin. Ajattelin, että se varmasti löytyy läheisestä ostoskeskuksesta helposti? Väärin, kortin metsästykseen meni päivä, takseineen ja busseineen. Jotkut asiat vaan ovat vaikeita eikä kaikki suju kuin Strömsössä.

Paluumatkalla pysähdyimme yöksi Alicantteen. Se oli hyvä valinta, Cartagenasta ei olisi ehditty julkisilla ajoissa kentälle aamulla. Kaikesta näki, että oltiin pakettimatkakohteessa, turisteja oli tosi paljon ranta tupaten täynnä ja joitain kaupustelijoitakin. Mutta täällä sai palvelua englanninkielellä. Hotellin respa neuvoi halvan bussin lentokentälle sekä illaksi baarin missä näkisimme suorana Formulaa, hyvä. Vanhan kaupungin kupeessa söimme todella hyvin merenantimia.

Kommentit (0)

Seuraa

Kohta 80 maata nähnyt 67 vuotias Mummo . Vielä on virtaa lähteä matkaan, kun joku uusi ja mielenkiintoinen kohde löytyy.
Papan kanssa on kuljettu vuodesta 1968, naimisissa vuodesta 1972, kolme tytärtä ja kaksi lastenlasta. Elämä on vienyt, välillä vuosiksi eri mantereille miehen työtehtävien vuoksi. Elämä maailmalla on ollut rikas, värikäs ja vaarallinenkin, mutta on myös antanut paljon.