Evankeliumin siemen oli vasta kylvetty, kun vastustaja tuli ja kylvi yöllä lustetta vehnän sekaan. Jeesus kertoi kuvaavan vertauksen:

”Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois. Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin alkoi tulla näkyviin. Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: ’Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?’ Isäntä sanoi heille: ’Se on vihamieheni työtä.’ Miehet kysyivät silloin häneltä: ’Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?’ ’En’, hän vastasi, ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin. Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.” (Matt.13:24-30).

.

Apostoli Paavali

Galatia

Galatian seurakunnat olivat väitelleet siitä, että sitoivatko heitä Mooseksen lain vaatimukset, varsinkin ympärileikkaus. Paavali opettaa, että Kristuksen evankeliumi oli korkeampi kuin laki ja että he olivat epäjohdonmukaisia väitellessään yhdestä lain kohdasta, eivätkä pitäneet tärkeinä muita kohtia. Tämä kertoo uusien kirkkoon liittyneiden jäsenten pitäneen kiinni vanhoista juutalaisuuteen kuuluvista opeistaan ja näin pyrkivät muuttamaan evankeliumia. Paavali näki, että ihmiset, joita hän opetti ja joiden parissa hän työskenteli, olivat vaarassa joutua väärien opettajien uhreiksi ja menettämään oman uskonsa. Hän kirjoitti Galatian seurakunnille:

”Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme – vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli – hän olkoon kirottu.” (Gal.1:6-8).

.

Tessalonika

Paavali selittää toisessa kirjeessään Tessalonikan seurakuntalaisille, että laittomuuden ja vääryyden henki vaikutti ja oli olemassa jo kirkon varhaisina aikoina. Profetoituaan vastustajan vaikutuksesta ennen Kristuksen toista tulemista edeltävänä tilanteena apostoli sanoo:

”Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella.” (2 Tess.2:7,8).

Kuka tai mikä pidätti vääryyden vaikutusta on kysymys, joka aiheuttaa keskustelua. Arvellaan, että apostolien läsnäololla oli hillitsevä vaikutus. Toiset taas uskovat, että Rooman valtion toimet vaikuttivat. Roomalaiset pyrkivät estämään uskonnollisia kiistoja mutta kuitenkin sallivat ja osoittivat suvaitsevaisuutta erilaisia uskontoja kohtaan kunhan ne eivät halventaneet Rooman jumalia.

.

Timoteus

Paavalin kirjeet ovat täynnään kehotuksia ja pyyntöjä kestävyyteen väärien oppien edessä. Paavali kantoi murhetta luopumuksen kasvusta kirkossa. Hänen Timoteukselle osoittamansa sanat ovat murheelliset:

”Pidä esikuvanasi niitä terveitä opetuksia, jotka olet minulta kuullut, ja säilytä se usko ja rakkaus, jonka Kristus Jeesus saa aikaan. Pidä meissä asuvan Pyhän Hengen avulla tallessa se hyvä, mikä on uskottu haltuusi. Niin kuin tiedät, Aasian maakunnassa kaikki ovat luopuneet minusta, heidän joukossaan Fygelos ja Hermogenes.” (2Tim.1:13-15).

.

Apostoli Juudas

Juudas kehotti pyhiä valppauteen ja varovaisuuteen miehiä kohtaan, jotka olivat saatanan palveluksessa yrittäessään turmella kirkon. Kirjeessään hän sanoo:

”Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juud.3,4).

Juudas näki uskon, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu, olevan vaarassa. Hän kehottaa uskollisia taistelemaan ja avoimesti sitä puolustamaan. Hän muistuttaa pyhiä muiden apostolien varoituksista:

”Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla.” (Juud.18,19).

Hän viittaa oman aikansa luopioihin, jotka aistillisten himojensa vuoksi ovat eronneet kirkosta.

.

Apostoli Johannes näkee Kristuksen

Johanneksen ollessa karkotettuna Patmoksella oltiin tilanteessa, jossa lähes kaikki apostolit olivat pois maan päältä. Monet heistä olivat kärsineet marttyyrikuoleman.

Luopumus oli edennyt jo pitkälle päätellen siitä, että oli vai seitsemän seurakuntaa, jotka olivat kelvollisia saamaan Johanneksen erityisen tervehdyksen. Näyssään Johannes näki seitsemän seurakuntaa, joita edusti seitsemän kultaista lampun jalkaa, ja seitsemän tähteä. Ne edustivat eri seurakuntien johtajia. Lampun jalkojen keskellä Johannes näki ”Ihmisen Pojan kaltaisen”, jolla oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja seitsemän kultaista lamppua.

.

Efeso

Efeson seurakunta sai tunnustusta hyvien töidensä ansiosta. Erikoisesti mainitaan se, että he olivat hylänneet nikolaiittojen* teot ja opit. Efeso sai myös moitetta siitä, että oli luovuttu ”ensi ajan rakkaudesta”. Kehotettiin kääntymään ja palaamaan alkuperäisiin tekoihin. Sanottiin, että elleivät he tee parannusta heidän lamppunsa siirretään pois paikaltaan.

”Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. Kestävyyttäkin sinulla on, olethan joutunut moneen vaivaan minun nimeni tunnustamisen tähden etkä ole antanut periksi. Mutta sitä en sinussa hyväksy, että olet luopunut ensi ajan rakkaudesta. Muista siis mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja. Ellet tee parannusta, minä tulen luoksesi ja siirrän lamppusi paikaltaan. Siinä teet kuitenkin oikein, että inhoat Nikolaiittojen tekoja, joita minäkin inhoan.” (Ilm.2:2,6).

.

 Pergamon

Johannesta käskettiin kirjoittaa Pergamonin seurakunnalle, joka sai tunnustusta Kristuksen nimen tunnustamisesta ja uskosta. Moitteita tuli vääristä opetuksista ja eräistä lahkoista ja opettajista, niitä Herra vihasi:

”Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä Saatanalla on valtaistuimensa. Silti tunnustat horjumatta minun nimeäni etkä ole kieltänyt uskoasi minuun, et edes silloin, kun uskollinen todistajani Antipas surmattiin teidän luonanne, siellä missä Saatana asuu. Mutta kaikkea en sinussa hyväksy: Luonasi on sellaisia, jotka seuraavat Bileamin oppia, tuon miehen, joka opetti Balakille, miten virittää israelilaisille ansa ja vietellä heidät syömään epäjumalille uhrattua lihaa ja harjoittamaan siveettömyyttä. Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat Nikolaiittojen opetusta. Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla.” (Ilm.2:13-16).

.

Laodikea

Laodikean seurakunta sai nuhteita siitä, että se oli penseä eikä kylmä tai palava ja siitä, että se piti itseään rikkaana, jolta ei mitään puuttunut, vaikka se todellisuudessa oli viheliäinen, kurja ja alaston. Seurakuntaa kehotettiin parannuksen tekoon.

”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani. Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua mikä todella olet; surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. Jokainen jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.” (Ilm.3:15-20).

Luopumus alkuperäisestä evankeliumista seurakunnissa eteni voimakkaasti jo ennen apostolisen ajan päättymistä. Tämä näkyy selvästi edellä mainituista Raamatun kohdista. Myös monet teologit ja raamatuntutkijat myöntävät todeksi sen, että luopumus alkoi jo varhain.

”...Hegesippos, kertoessaan sanotun ajan tapahtumista, lisää, että kirkko siihen asti oli jäänyt puhtaaksi ja turmeltumattomaksi neitsyeksi, sillä hämärässä pimeydessä oleilivat siihen asti ne, jos niitä yleensä oli, jotka koettivat turmella Vapahtajamme julistuksen tervettä oppia. Mutta kun apostolien pyhä parvi eri tavalla oli päättänyt elämänsä ja se sukupolvi oli poissa, joka oli saanut omilla korvillaan kuulla jumalallisen viisauden, silloin sai jumalattoman hairahduksen liittoutuminen alkunsa harhaoppisten petoksen johdosta, jotka nyt, kun kukaan apostoleista ei enää ollut jäljellä, koettivat peittelemättömästi totuuden julistusta vastaan julistaa omaa väärin tiedoksi sanottua tietoaan.” Eusebiuksen kirkkohistoria, III:32

Myös historioitsija Milner kertoo samasta aiheesta:

”Pitäkäämme mielessä, mitä se evankeliumin henki todella on. Yksinkertainen usko Kristukseen kadotettujen syntisten ainoana Vapahtajana ja Pyhän Hengen voimakas vaikutus synnin täysin turmelemien sielujen parantajana – siinä ovat pääajatukset. Kun Pyhän Hengen vuodattaminen alkujaan tapahtui, näitä asioita opetettiin voimakkaasti ja kului jonkin aikaa ilman, että mitään mielipiteitä esitettiin vastaan. Kun sitten ihmisten turmeltuneisuuden ja saatanan viekkaitten toimien yleistyessä totuudenrakkaus oli vähentynyt, harhaopit ja erilaiset evankeliumin väärinkäytökset nostivat päätään. Niitä arvioidessamme voimme muodostaa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten tosi uskonto huononi ja rappeutui ensimmäisen vuosisadan lopun lähetessä.”

Milner jatkaa:

”Mutta synkkä pilvi leijui ensimmäisen vuosisadan lopun yllä. Yleensä Hengen vuodattamisen ensimmäiset vaikutukset ovat voimakkaimmat ja ratkaisevimmin maailman hengestä erottuvat. Mutta ihmisten turmeltuneisuus, vaikkakin se hetkeksi lannistetaan, nousee uudelleen, varsinkin seuraavan sukupolven aikana. Siitä johtuvien riitojen ja harhaoppien aikaansaamat levottomuudet. Niiden pyrkimyksenä on hävittää Jumalan puhdas työ.” Milner: History of the Church of Christ, 1. Vuosisata, luku 15

Kristinuskon varhaisten vääristelijöiden joukossa oli niitä, jotka toimivat sen yksinkertaisuutta vastaan. Apostolien opettama kristinusko oli toisenlaista kuin juutalaisuuden mysteerit tai pakanajumalien palvelusmenot, joihin oltiin totuttu. Varhaisimpia muutoksia, joita tapahtui kristilliseen jumalanpalvelukseen oli mystisten seremonioiden käyttöön ottaminen. Luopumus sai alkunsa jo varhain ja kehittyi myöhemmin yleismaailmalliseksi.

.

Anna palautetta.  Seuraavaksi: Syitä luopumiseen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Laadin kirjan ”Ihmisen kysymyksiä –kirkot vastaavat” ja esittelen sitä tässä blokissa.

Ihmisen kysymykset ovat niitä, joita jokainen joskus elämänsä varrella kysyy, varsinkin myöhemmällä iällä kun on jo kertynyt näkemystä maailmasta ja alkaa iltakin sarastaa.

Sain päähäni ajatuksen, että olisi hyvä kun voisi vertailla eri kirkkojen opetuksia näistä asioista. Koska ajatus ei jättänyt rauhaan, se piti toteuttaa. Esitin kaikkien suomessa toimivien kristillisten kirkkojen virallisille edustajille vastattavaksi 10 aihetta yhteensä 35 kysymystä, kaikille samalla tavalla ja odotin vastauksia.

Pyrin saamaan kirkon vastauksen. Siksi vaivasin kirkkojen virallisia tahoja. Olen Kari B Lilja, totuuden etsijä, pieni ihminen, maallikko, ei teologi, joka kysyy.

Kirjassa ja tässä blokissa kerrotaan mistä kristillisyydessä on kysymys. Myös uskonnottomuutta käsitellään. Mielestäni on kohtuullinen odotus ja myös vaatimus, että kirkot vastaavat avoimesti keskeisiin ja oleellisiin ihmisen kysymyksiin. Mikä on heidän oppinsa ja ajattelunsa? Kirkkojen vastaukset avaavat mielenkiintoisen näkymän kristillisyyteen tänään.

Kirkoille esitettyihin kysymyksiin voi tutustua osoitteessa www.kristillinensuomi.com

Hae blogista