Kaupallinen yhteistyö

Itsepalvelusta palvelemattomuuteen

Palvelua ei ole joko lainkaan tai sitä tyrkytetään liikaa.  Keskitie tässäkin asiassa olisi hyvä asia.  Muutama vuosikymmen sitten palvelua sai joka paikassa.  Sen jälkeen tulivat itsepalvelumyymälät.  Hienoa oli, kun itse pääsi hiplaamaan tavaroita, tosin valvovien silmien alla, mutta kuitenkin.  Pikkuhiljaa itsepalvelu lisääntyi ja sitä oli jo joka paikassa.  Nykyään tavarataloissa voi tehdä koko kauppareissun puhumatta kenenkään kanssa.  Kassahenkilö on ainoa jota voi tervehtiä.

 

Voiko sitten palvelua olla liikaa? Minusta voi.  On kiva, kun kaupoissa huomioidaan sisääntulija ja tervehditään, mutta sen jälkeinen toiminta on erilaista monessa paikassa. Ruokakaupoissa saa lueskella rauhassa pakkausten tekstejä ilman, että kysytään mitään.  Se on itsepalvelua. Toinen ääripää on apteekit, joissa palvelu on välillä häiritsevää.  Tiedän yleensä mitä olen hakemassa ja sen löydettyäni voisin haluta katsella jos tarvitsisin jotain muuta.  Siinä vaiheessa viereen liimautuu palvelija, joka ensin kysyttyään tarvitsenko apua, jää lähistölle haahuilemaan.  Uniikkikorttia tai jotain muuta kanta-asiakaskorttia kysytään joka käänteessä.  Kenties jatkuvan kyselyn tarkoitus on saada asiakkaat nopeasti ulos.  Tilatkoot käsikauppalääkkeet mieluummin netistä.  Samoin kuin pankit ovat karkottaneet asiakkaat pois pankkisalin lattioita likaamasta.  Puhelinmyynti on myös asia, joka pitäisi kieltää.  Myyntikiellon saa laitettua, joka tyrmää osan yrittäjistä.  Minullakin on ilmainen Robinsson - palvelu, joka pitää uusia kolmen vuoden välein.  puhelinnumero siihen on 060013404.  Se on toiminut aika hyvin.

 

Posti on oma lukunsa.  Palveleva postilaitos suorastaan naurattaa.  Posti varmaan lähettäisi laskun joka kerta, kun raottaa postilaatikkoa.  Postin jakaminen on siirtynyt iltapäivään ja lehdet ja muu posti voi kiertää lajittelukeskuksissa monta päivää, ennen kuin se saapuu vastaanottajalle. 

 

Kaikki ns. palvelu on siirretty nettiin.  Jos ei osaa tai halua käyttää tietokonetta alkaa olla heikoilla.  Mikään palvelu ei ole ilmaista enää nykyaikana.  Kirjasto ja kirkossakäynti alkavat olla ainoat ilmaiset palvelut, joista toki maksetaan veroina.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Maija
Liittynyt15.10.2015
1/2 | 

Apteekit eivät saa itse päättää palvelunsa laadusta, vaan niillä on lakisääteinen velvollisuus antaa lääkeneuvontaa, myös ilman reseptiä myytävien lääkkeiden osalta. Neuvonta on  tarpeellista, sillä tutkitusti suuri osa (en muista paljonko, olisiko ollut noin 30 %) käsikauppalääkkeen ostajista on ostamassa "väärää" lääkettä, vaikka luulee tietävänsä, mitä hakee, ja lääkeneuvonnan jälkeen he päätyvät ostamaan vaivaansa paremmin sopivan tuotteen. Lääkkeitä myös säilytetään ja käytetään yleisesti väärin. Kannattaisi käyttää hyväksi palvelu, jota apteekeissa on tarjolla, j a kysellä lääkkeistä ja niiden käytöstä.  Missään ei tiedetä lääkkeistä yhtä paljon kuin apteekeissa, sillä sekä farmaseuteilla, proviisoreilla että apteekeilla on korkeakoulututkinto nimenomaan lääkealalta. Esimerkiksi lääkäriksi pääsee heihin verrattuna minimaalisen pienellä lääketietämyksellä.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla