Juuri nyt luonto tarjoaa paljon terveellisiä luonnonyrttejä eli hortia.

 

Valitsin tähän juttuun 6 luonnonyrttiä, joista on mukava aloittaa luonnonyrttiharrastus. Sen jälkeen tie on lähes loputon, sillä joka kevät voi ottaa tavoitteeksi oppia tuntemaan pari uutta syötävää luonnonyrttiä.

 

Ennen kuin aloita keruun muista muutama asia:

1.      Poimintapaikalla on merkitystä. Varjossa kasvaen luonnonyrtti ei tule niin karvaaksi kuin auringon paahdetta nauttinut kanssatoverinsa.

2.      Kerää hortat luonnon keskeltä, kauempaa liikenteestä eli ei siis teollisuusalueilta tai tienvarsilta.

3.      Paras tulos syntyy, kun keräät hortat aamulla, eritoten, jos päivä on lämmin. Näin kasvien nestejännitys on parhaimmillaan, eivätkä luonnonyrtit ehdi nuupahtaa.

4.      Pienet silmut tai nuoret lehdet antavat pehmeimmän maun.

5.      Muista jokamiehenoikeudet: ruohovartisia kasveja, sieniä ja marjoja saat poimia melkein mistä vain ravinnoksi, kun et loukkaa toisen pihapiiriä. Puunsilmujen, -kerkkien, -lehtien, -kukkien ja -marjojen keruuseen tarvitset joko oman pihan tai metsän tai maanomistajan luvan.

6.      Puhdista luonnonyrtit heti poiminnan jälkeen. Tutkiskele, että joukossa ei ole muita pihan ruohoja. Nosta luonnonyrtit ja huuhdo ne hyvin juoksevalla kylmällä vedellä. Jos hortissa on pieniä ötököitä, jätä luonnonyrtit kylmään veteen hetkeksi, jota ötökät löytävät tiensä pois hortista.

 

Valitsin tähän juttuun nämä seuraavat 6 luonnonyrttiä:

nokkonen, poimulehti, maitohorsma, ketunleipä, peltokanankaali ja pihlajansilmut.

Kun opit tuntemaan nämä, omaat hyvän alun luonnonyrttien tuntemukselle, josta on hyvä jatkaa. Syötäviä lajeja on satoja. Suurin osa luonnonyrteistä jää käyttämättä, lieneekö syynä pelko siitä, että luonnonkasveja ei tunneta tarpeeksi hyvin. Aloita siis tutustuminen helpoimmista tutuista luonnonyrteistä.

 

Nokkonen

Nokkonen on luonnon oma pinaatti. Nokkosen lehdet ovat parhaimmillaan nuorina pieniä versoina. Saat aina nuoria nokkosia, kun leikkaat isoiksi kasvaneet nokkoset mataliksi.

Nokkosen polttavuuden saa pois, kun sen kastaa kiehuvaan veteen. Nokkonen sopii hyvin sämpylä- tai lettutaikinaan, keittoihin ja muhennoksiin. Niin nokkosen kuin monien muidenkin luonnonyrttien maku sopii hyvin pestoon, jolloin basilikaa ei tarvita niin paljoa.

Nokkosesta saa mainioita sipsejä, kun ne paistaa pannulla nopeasti kuumassa öljyssä ja suolaa sen jälkeen kevyesti.

Tai valmista luonnonyrteistä muhennos, käytä siihen esimerkiksi nokkosen lisäksi esimerkiksi ketunleipiä, poimulehtiä ja siankärsämön nuoria lehtiä ja tee niistä muhennos, jolla täytät letut. Näin saat hortalettuja.

 

Vanha kansa uskoo myös nokkosen terveyttä edistäviin vaikutuksiin. Nokkosta on käytetty monipuolisesti erilaisiin vaivoihin ja sairauksiin. Tunnetuimmat käyttötarkoitukset ovat virtsaongelmien hoito, munuaisten toiminnan parantaminen, anemian hoito sekä verenpainetta ja verensokeria laskeva vaikutus.

 

Poimulehti

Poimulehti on mitä mainion ruusukasveihin kuuluva luonnonyrtti, joka on helppo tunnistaa. Poimulehdellä on komeat, piparkakkumaiset lehdet ja ne ovat hyvin koristeelliset. Poimulehden kukka on mykerö ja hennon vihreä tai kellertävän vihreä.

Poimulehti on ennen kaikkea erinomainen salaattikasvi ja teeyrtti. Siitä voi käyttää ihan kaikki maanpäälliset osat. Poimulehti sopii salaatteihin, smoothieen ja itse tehtyihin sipseihin. Paista poimulehtiä ja niiden hennon vihreitä kukkia nopeasti öljyllä paistinpannulla, mausta hennosti suolalla ja nauti!

Poimulehdellä on ruoanlaittoon sopivuuden lisäksi rohdosvaikutuksia. Poimuyrtti hoitaa limakalvoja, estää tulehduksia ja parantaa ruuansulatusta. Se tasapainottaa naisten hormonitoimintaa ja lievittää kuukautis- ja vaihdevuosivaivoja.

 

Maitohorsma

Maitohorsmaa eli rentunruusua voi kerätä nuorina lehtinä tai myöhemmin maitohorsman purppuranpunaiset kukat ovat kauniita syötäviä koristeita. Nuoret maitohorsman varret ovat luonnon omaa parsaa. Paista ne pannulla öljyssä tai halutessasi kääri niitä noin 3 varren nipussa pekoniin ja grillaa. Maitohorsman lehdet ovat melko miedon makuisia ja niitä voi lisätä salaatteihin tai smoothieen.

Maitohorsman kukat sopivat koristeiksi tai niistä voi valmistaa vaikka hyytelöä tai teetä.

Maitohorsmalla on tulehduksia estävä vaikutus, ja sitä onkin käytetty kurlausvetenä suun ja nielun tulehduksiin. Kansanlääkinnässä maitohorsmakeitteellä on lisäksi hoidettu vatsatauteja ja suolistokatarria.

 

Ketunleipä

Ketunleivän eli käenkaalin meistä moni on oppinut tunnistamaan jo lapsena, siksipä niitä on turvallista kerätä. Juuri nyt ketunleivät kukkivat kauniisti hennoin valkoisin kukin. Ketunleivän lehdistä ja kukista saa niin salaatteihin kuin leivonnaisiin ja jälkiruokiin hurmaavat C-vitamiinipitoiset syötävät koristeet. Ketunleivän vihreät lehdet ovat poimittavissa varhaisesta kesästä myöhäiseen syksyyn asti.

Katso tästä blogistani vuosi sitten tekemäni juttu, jolloin tein uuden reseptin käyttämällä ketunleipiä tsatsikiin kuusenkerkkien kanssa. Ketunleivän sitruunainen maku antaa potkua tälle uudelle tsatsikille. https://www.etlehti.fi/blogit/makujen-paivakirja/kuusenkerkka-ketunleipatsatsiki-alkukesan-paras-kastike-grillatulle-tai

 

Peltokankaali

Peltokanankaali kukkii kesäkuun alkupuolella kauniisti keltaisin kukin ja sitä on näkynyt nyt tänä keväänä runsaasti. Peltokanakaali on 20-30 cm korkeaa ja muistuttaa ulkonäöltään rypsiä, joka on jalostettu viljelykasvi. Peltokanankaalin kaikki osat voi kerätä syötäväksi, mutta sopivimpia ovat nuoret versot, lehdet, kukkaversot ja kukat.

Peltokakankaalia näkee helpoiten tienvarsilla, mutta liikennöityjen teiden reunoilta syötäviä luonnonyrttejä ei kannata kerätä. Onneksi peltokanankaalia löytyy nimensä mukaisesti pelloilta, poluilta ja pihoista, joista sitä voi mainiosti poimia syötäväksi.

 

Peltokakankaali on maultaan sinappinen ja se muistuttaa hieman rucolaa, lehtikaalia tai parsaa, joiden tapaan peltokanankaalia voi käyttää.

Jos sekoitat peltokakankaalin harvinaisempaan rantakanankaaliin, rypsiin tai rapsiin, se ei haittaa sikäli, että kaikki edellä mainitut ovat syötäviä kasveja.

Katso vinkkini käyttöön tästä: https://www.etlehti.fi/blogit/makujen-paivakirja/peltokanankaali-perunapihvit-pannulla-peltokanankaalista-ruokaa-pikaisesti

 

Pihlajansilmut

Pienet pihlajansilmut ovat herkkua, sillä ne maistuvat karvasmantelille. Pihlajansilmut ovat pieniä vain muutamia päiviä ja juuri nyt tänä keväänä on se hetki Etelä-Suomessa. Myös pihlajan tulevien kukkien nuput ovat nyt vielä vihreitä ja kiinni. Molemmat ovat herkullisen pehmeitä syötäväksi ja maistuvat mantelilta, karvasmantelilta tai pähkinältä hieman lajikkeesta ja kasvupaikasta riippuen.

Pieniä pihlajan silmuja voi hyvin lisätä nyt viilin, jogurtin, rahkan tai jäätelön päälle. Lisäksi pienet pihlajansilmut maustavat mainiosti tuorepuuron, smoothien tai myslin. Silmut sopivat myös hyvin salaatin joukkoon tai koristeeksi ruokiin. Kukintoja voi myös paahtaa, niitä voi lisätä salaatteihin tai niistä voi keittää itse siirappia sokeriliemessä. Silmut sopivat myös hyvin salaatin joukkoon tai koristeeksi ruokiin. Näin saat vihreillä silmuilla ja kukinnonaluilla pähkinäallergisillekin sopivan herkun.

Katso lisää tästä viime vuoden jutustani https://www.etlehti.fi/blogit/makujen-paivakirja/pihlajansilmut-ja-kukat-luonnonyrttisarjan-osa-1

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Makujen Päiväkirja on ruokaan ja leivontaan keskittynyt blogi, joka auttaa löytämään uusia raaka-aineita ja opastaa käyttämään niitä ruoka- ja leivontaresepteissä. Tulen esittelemään ja testaamaan tuotteiden ja raaka-aineiden lisäksi bongaamiani keittiövälineitä, -laitteita ja muita ideoita, esim. keittokirjoja, ruokasivustoja, ruokaa matkoilta, ravintoloita ja kahviloita.

Olen uusi Et-bloggaaja, mutta konkari reseptien tekemisessä uusille tuotteille, taustalla on kotitalousopettajan koulutus, yli 2000 uuden reseptin luonti, paljon ruokakuvia ja esiintymisiä. Olet nähnyt minut ehkä televisiossa tai messuilla. Muutama vuosi sitten olen ollut tekemässä ET-lehden lukijoille ruokaseinäkalenteria. 

Paina blogini seuraa-nappia, niin olet mukana uusimmissa ruokailmiöissä! Linkit uusiin ET-blogin juttuihini saat myös seuraamalla Makujen Päiväkirja Facebookissa.

 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat