Kirjoitukset avainsanalla elämäntavat

Jos olet kiinnostunut kuulemaan siitä, miten "ei lisättyä sokeria" paasto voi vaikuttaa ihmiseen, tämä kirjoitus on sinulle. Joten lähde mukaan! Tarkoitukseni oli olla tänä keväänä "ei lisättyä sokeria" -paastolla aina pääsiäiseen saakka. Tässä jutussa olen tehnyt yhteenvedon kuinka siinä sitten kävikään. 

 

Syy paastoon

Minulla on koko aikuisiän ollut korkea paastoverensokeri, tammikuussa se oli 6,1 mmol/l eli ns normaaliarvojen ylärajalla. Nuorempana sillä ei oikeastaan ollut merkitystä, mutta iän myötä tuli työterveydenhuollossa eteen erilaiset kyselyt vanhempien sairauksista ja riskeistä. Silloin selvisi, että minulla on arvioiden mukaan erittäin korkea riski sairastua kakkostyypin diabetekseen. Sain tuolloin jo vuosia sitten diabetekseen sairastumisen mittaustulokseksi korkeimmat mahdolliset pisteet. Olen joskus aiemminkin kokeillut keväpaastoa sokerittomalla ruualla, mutta sitten olen palannut entisiin tapoihin. Nyt ajattelin ottaa itseäni "niskasta kiinni" ja kokeilla tapahtuuko mitään muutosta verensokeriarvoissa. Mahdolliset muut muutokset olisivat sitten plussaa.

 

Aikataulu

Tuo ensimmäinen tavoite, että ihan pääsiäiseen saakka sieltä helmikuun alkupuolelta tämä paastoni kestäisi, ei sitten toteutunut. Ei niin, paasto kesti pitempään. Kävin tuossa ennen pääsiäistä lääkärillä saadakseni lähetteen verensokerimittaukseen, jolloin hän totesi, että ei riitä kaksi kuukautta. Pitääkin olla kolme kuukautta, jotta mittauksessa mahdollisesti voisi näkyä muutoksia verensokerin muutoksesta.

Mittaus tehtiin toissaviikolla ja kerron tulokset jutun loppupuolella.

 

Mitä poikkeamia paastosta tein?

Aluksi lupasin itselleni, että voin poiketa paastosta jossain erityisissä tilanteissa, kun on ns hyvä syy siihen. Tällaisia hetkiä oli ehkä kerran kahdessa viikossa. Ne liittyivät yleensä perheen kanssa vietettyihin hetkiin, kuten Pikku-Syötteen reissun illallinen tai kotona toinen yhteinen ateriointi, jolloin tarjolla oli tyttärelle valmistamaani synttärikakkua sekä hääpäiväillallinen miehen kanssa ravintola Uleåborgissa Oulussa. Ja sitten oli äitienpäivä ja niin ihanaa kakkua. Eikös vain olleetkin hyviä syitä :) Nuo kakut ja perhetapahtumat!

Jälkiruokia en juurikaan ole tehnyt, joskin lasten perheiden käyntiin liittyen tein vispipuuroa ja maistoin, hupsista. Ja kiisseliä olen tehnyt ehkä pari kertaa ja olen pari annosta syönyt. Onneksi lääkärikin totesi heti, että dieeteissä ei pidä olla liian tiukka ja että pitää sallia pieniä poikkeamia. 

 

Mitä jäi pois ruokavaliostani, ehkä pysyvästikin?

Ihan ensimmäiseksi jätin kahvista sokerin pois. Kahvin (varsinkin kahviloissa cappuccinon) kanssa nautitut suklaapalat jäivät pois. Ja muutoinkin suklaata en ole syönyt, paitsi ehkä kaksi palasta koko aikana, tunnustan. Ja tiedättekö; ostin pääsiäiseksi valmiiksi itselleni yhden Mignon -munan, kun oletin että paasto loppuu silloin. Suklaamuna odottaa jääkaapissa ...  eikä oikeasti tee enää mieli syödä sitä. Kahvisokeri ja suklaapalat kahvin kanssa, niitä en oikeasti enää kaipaa. Jos syön jotain makeaa, pienempikin annos riittää, huomaan.

 

Korvasinko sokeristen tuotteiden puutetta jollakin? 

Olen kova tyttö syömään jugurttia ja yleensä maustamattomana marjojen kera tai smoothiena. Koska löysin paaston aikana yhden jugurtin, jossa ei ole lisättyä sokeria, sitä tuli lisättyä maustamattomaan jugurttiin ikään kuin mauksi. Tuote ei sisällä sokerisia mehuja eikä makeutusaineita. Kyseessä on Juustoportin Hyvin sokeroimaton persikkajugurtti. Valiolle on tullut myös vastaava tuote. Ja varmasti on muitakin tuotteita. Olisikohan ollut hieman sokerittomuuden korvaamista tuotteella, jossa on hieman makeaa makua? Samoin viinirypäleet maistuivat paaston alkupuolella melko hyviltä. Banaania, aiempaa suurta herkkuani tosin olen syönyt selkeästi vähemmän kuin ennen. Nyt vain harvoin pystyn syömään kokonaista banaania. Maku tuntuu jotenkin LIIAN MAKEALTA. Koska olen jugurtin suursyömäri, meni aikaa etsiä tilanteeseen sopivaa mysliä / granolaa. Axa:lta löytyi uusi suosikkini; Cacao, almond & blueberry granola, johon ei ole lisätty sokeria. Valikoima on Axa:lla laajempi, mutta kaupoista ei makeuttamattomia ja samalla gluteenittomia granolatuotteita juurikaan löydy. Pauluksella on myös "ei lisättyä sokeria" myslejä. Ja näitäkin löytyy varmaan muiltakin valmistajilta.

 

Leivän syönti

En ole koskaan syönyt leipiä kovinkaan paljoa. Luulenpa, että olen varmaankin tänä keväänä syönyt hieman enemmän leipää kuin tavallisesti. Ainakin alussa tuntui siltä, että oli tarve korvata ruokavalion muutoksessa energian saantia leivällä. Tältä osin on edessä jonkinlainen korjausliike. Koska olen pääsääntöisesti gluteenittomalla ruokavaliolla, olen senkin suhteen yrittänyt löytää koko ajan hyviä tuotteita. Joskus tuntuu, että helpommalla pääsisi, kun ei leipää söisi tätäkään määrää. 

 

Mitä siis minulle nyt kuuluu? Yllätysten yllätys; Paino ja vyötärönympäryksen mitat

Paino on pudonnut noin kolme kiloa kolmessa kuukaudessa ja vyötärönympärys on kaventunut noin kolme senttiä. Tämä on tapahtunut todellakin vain ja ainoastaan ruokavalion muutoksesta johtuen. Nimittäin olen tämän paaston ajan kärsinyt selkäkivuista, jotka ovat rajoittaneet reipasta liikkumista. Kaksi ensimmäistä paastoviikkoa helmikuussa olin niin kipeä, että pystyin kävelemään vain todella lyhyitä matkoja, aika usein ontuen. Useimmiten kävelyn jälkeen tai kotipuuhien välissä piti mennä sohvalle pötkölleen. Jouduin laittamaan kuntosalikortinkin tauolle ja fysioterapeutin suosittelema tauko päättyi 22.5. Selkävaiva (taustasyynä ovat vanhat kulumat ja välilevyn pullistumat) on nyt helpottanut niin, että pystyn kävelemään puolikin tuntia, toisinaan pitempään ilman tikkuilua. Jalan tikkuilu kävellessä on onneksi nyt kolmannen paastokuukauden aikana helpottunut olemattomiin.  Oletan, että jos olisi pystynyt liikkumaan salilla tai muutoinkin reippaammin, olisi paino saattanut tippua enemmänkin tänä aikana. Tavoitteeni ei ollut painon pudotus, vaikka se klisee pitää minunkin kohdalla paikkansa, että aina pitäis pudottaa muutama kilo, jotta tuntuisi mukavammalta. Olen kyllä iloinen, että näin kävi.

 

Verensokerin muutos, varsinainen tavoitteeni ja miten siinä sitten kävikään?

Verensokerien mittaamistuloksia odottelin todella innokkaasti enkä millään olisi malttanut odottaa kolmea kuukautta. Lopputulos olis sitäkin suurempi pettymys. Arvo olikin suurempi kuin lähtötilanteessa. Lopputuloksen 6,6 mmol/l. Kun tästä kerroin parillekin eri henkilölle, molemmat kommentoivat, että elimistö on niin viisas, että se ryhtyi kompensoimaan sokerin määrää.... Ja tosiaan niin voi olla ja ajan kanssa asia korjautuu. Ainakin pääsen nyt liikkumaan taas salille, siis kunhan pääsen tästä flunssasta eroon. Onneksi vähennettyä sokerin määrää on helppo toteuttaa edelleenkin. Tosin ensi reaktio oli se, että nyt saa riittää, petyin niin kovasti tuohon tulokseen. Mutta ei sentään! Kyllä jatkan tältä pohjalta eteenpäin ja seuraan verensokerin tilannetta joskus ensi syksynä.

 

Lopuksi

Suhtaudun pääsiäistä edeltävään paastoamisen ihan vakavasti. Paastoamisen tarkoitushan on se, että pidättäytyy / kieltäytyy jostain mieluisasta ja siten ikään kuin kilvottelee itsensä kanssa. Tälläinen paastoaminen ajoittuu yleensä laskiaisen ja pääsiäisen väliin ja niin olin itsekin ajoittanut asian itsellänikin. Näin olen tehnyt joskus aiemminkin ja onnistunut siinä hyvin. 

Tosiasiassa tämä kevät on jollakin lailla rauhoittanut mieltä. En voi sanoa, että olisin jotain uutta löytänyt itsestäni tai maailmasta, mutta luulisin jollakin tasolla hieman pohtineeni niinkin juhlallista asiaa kuin elämää itsessään. 

Joka tapauksessa olisi verensokeriarvojen kanssa käynyt miten tahansa, olen tyytyväinen tähän keväiseen paastoaikaan. Kiitän itseäni, että siihen ryhdyin. Uskoisin, että tästä keväästä saan mukaani itselleni muutamia pysyvämpiäkin ja terveellisempiäkin elintapoja ruokailun ja ravitsemuksen suhteen. Kun tietää, että pystyy muuttamaan elämäntapojaan ja oikeasti vain ryhtyy hyvinvointitekoihin, se kannustaa elämässä eteenpäin. Ilolla jaoin tämän kokemukseni teidänkin kanssanne, vaikka ensi reaktioni olikin pettymys. Vain me itse voimme muuttaa itseämme. Muutama kilo vähemmän painoa ja vyötärönympäryksenkin kaventuminen riittää motivaatioksi jatkaa. 

Valoisia toukokuun päiviä ja ihanaa alkavaa kesää! 

 

I had feast time which I had planned to last from February until Eastern. Well it lasted finally three months. My feast was "no added sugar" type time. I am one of those with high risk of diabetes. It was a great experience for me though the blood sugar was higher at the end of the feast than it was in the beginning. However I have three kilos less weight and waist size is three centimeters less now. I did not go to gym during my feast because I had some sickness with my back. It's time to start do exercise again. Also I am going to continue my "no added sugar diet". That's for sure! 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kiva, kun löysit blogini. Tervetuloa lukemaan kirjoituksiani. Minua ilahduttavat niin arkiset kuin juhlavammatkin asiat ja tapahtumat. Minun juttuni on lifestyle. Samalla, kun kirjoitan sisustuksesta tai ruuasta tai puutarhasta tai luonnosta tai ... pohdin ja peilaan niihin liittyen senhetkistä elämänmenoani. Siihen kuuluvat perhe ja etenkin pienet lastenlapset sekä toisinaan myös takaumat elettyyn elämään. Sielumaisemani on Etelä-Pohjamaalla, mutta vuosikymmeniä Oulussa eläneenä ja IIjokivarressa vapaa-aikaa viettäneenä, maustavat nämä maisemat kirjotuksiani. Jos en  eläisi Suomessa, minun maani olisi Ranska! Näillä eväillä kirjoitan ja jaan kuvia nyt ET -lehden blogiyhteisössä. Aiemmat kirjoitukseni löydät osoitteesta mrs60something.blogspot.fi. Löydät minut myös Facebookista, Instagramista ja Bloglovinista.

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat