Pankkitunnusten vaatimukset menevät täysin uusiksi syksyllä 2019. Pankitkaan eivät tarkkaan tiedä mitä se tarkoittaa asiakkaille, joten asiakkaat tai osa asiakkaista ovat syystäkin epätietoisia.


Suomessa ylivoimaisesti suosituin sähköisen asioinnin vahvan tunnistautumisen menetelmä on Tupas, jossa käyttäjä tunnistautuu pankkien verkkopankkitunnuksillaan.

Tupas tunnukset ovat käytössä pankkien lisäksi monissa kuntien ja valtion julkisissa palveluissa. Vahvaa sähköistä tunnistusta käytetään esim. Kela, Omakanta ja Vero-palveluissa.

Näihin ja kaikkiin muihinkin julkisen hallinnon palveluihin tunnistaudutaan suomi.fi-tunnuksen kautta.

 

Monet pankit ovat jo muuttaneet tunnistautumista niin, ettei tunnuksia lueta enää jostain kotiin tulleesta listasta. Käyttöön tulee vaihtuva tunnus tunnistusjärjestelmässä.

Pari päivää aikaisemmin yritin kirjautua verkkopankkiin ja kahteen julkishallinnon palveluun verkkopankkitunnuksilla ja käyttäjätunnuksella. Tunnistuspyyntöön tarvittavan koodin olisin halunnut pankin ID-sovelluksen kautta. Nämä eivät onnistuneet, tuli vain näytölle ”toimintahäiriö”. Onneksi oli vielä pankkikortin kokoinen Turvakortti olemassa, sieltä saatavalla koodilla pääsin kirjautumaan kaikkiin palveluihin mihin oli tarkoitus kirjautua.


Minulla heräsi epäilys,  kuinka luotettavia nämä ID-sovelluksen kautta saatavat yhden kerran tunnistuspyynnöt tulevaisuudessa ovat. Tällä hetkellä vaikuttavat epäluotettavilta. Useampana päivänä olen tunnistusta käyttänyt ID-sovelluksen kautta, joskus onnistuu, toisinaan ei.

Pieleen meni, yritä uudelleen...

 

Minun käyttämäni pankki ei ole vielä lähestynyt viestillä miten syksyllä asiat hoidetaan. Juuri kokeilin Vero-sovellusta. Sinne pääsin paperista luuraamalla tunnusluvulla.

Pankkiasiat olen hoitanut jo pitkään Mobiilipankin kautta, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Hyvin ovat hoituneet. Vakituiset laskut tulee e-laskuina ja ne ovat pelittäneet erittäin hyvin. Joitain satunnaisia maksuja maksan Mobiilipankin tai MobilePay:n kautta, se on helppoa ja nopeaa.


 

Toivottavasti me kaikki  pysymme sähköisten palveluiden, verkko- ja mobiilimaksujen uudistusten mukana!


 


 


 


 


 


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 | 

Minulla on käytössä Danskepankin pieni  tunnuslukulaite joka toimii moitteettomasti, enkä aio ladata ID-sovellusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Asustelen mieheni kanssa kahdestaan Oulussa. Taakse on jäänyt pitkä työura valtion logistiikkayhtiön palveluksessa. Elämä on kuljettanut mutkien ja kiemuroiden myötä tähän päivään. Olen ollut ammattiosaston puheenjohtaja ja valtakunnan tasolla liiton hallituksen jäsen sekä varapuheenjohtaja. Matkustelu ja erityisesti Intia on vienyt meidän perheen sydämet mennessään.

Hae blogista

Blogiarkisto

Kategoriat