Kirjoitukset avainsanalla sota

Kelopuu on nähnyt monen sukupolven kulkijoita.

Opetusministeri Li Anderson sanoi jossain Suomi Areenan keskustelussa, että ei pitäisi enää puhua kadotetusta sukupolvesta. Koronarajoitusten ja etäopiskelun seurauksena on puhuttu paljon nuorten ahdistuneisuudesta ja oppimisvajeesta, jonka takia meillä on nuorissamme kadotettu sukupolvi.

Kun katselen sukuni historiaa, en näe siellä muuta kuin kadotettuja sukupolvia.

Isovanhempieni lapsuusaikaan oli sisällissota. Sisällissodan aikaisesta lapsuudesta he kasvoivat aikuisuuteen joutuen keskelle toisen maailmansodan hulluutta.

Vanhempieni lapsuus kului keskellä toista maailmansotaa. Sodan jaloissa vietiin elämää eteenpäin niin kuin kyettiin, lapset ja nuoret selvisivät, miten selvisivät.

Oma sukupolveni syntyi rauhan aikana, mutta sodan traumoista kärsiville vanhemmille ja isovanhemmille. Aikuisilla ei ollut kykyä eikä aikaa kuunnella lapsia. Vaikeista asioista ei puhuttu, oli katsottava eteenpäin.

Monen sukupolven aikana lasten ja nuorten ongelmiin oli yksinkertainen ratkaisu. Käytösongelmainen lapsi oli tuhma ja asia ratkaistiin piiskaamalla. Oppimisvajeeseen oli kaksi syytä, lapsi oli joko tyhmä tai laiska. Tyhmät siirrettiin apukouluun, laiskat jätettiin lukuvuoden aikana laiskalle ja lukuvuoden lopuksi luokalle.

Sotien jälkeen alettiin rakentaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka myötä myös lapset ja nuoret alettiin nähdä ihmisinä. Lasten ja nuorten huomioimisessa ja kuuntelemisessa on elinaikanani tapahtunut valtavan iso positiivinen kehitys.

Hyvinvoinnin rakentamisessa päädyttiin 1990- luvun lamaan. Omat lapseni syntyivät tämän laman keskelle. Lama-ajan vaikutuksesta lasten ja nuorten elämään onkin jo saatavissa tutkittua tietoa.

Nyt nämä lama-ajan lapset kasvattavat omia lapsiaan koronapandemian, Ukrainan sodan ja ilmastokriisin keskellä.

Li Anderson on oikeassa, ei pidä puhua kadotetusta sukupolvesta, sillä ei kriisien keskellä vietetty lapsuus tai nuoruus ole mikään nykynuorten erikoisuus. Maailmanhistoria on täynnä kadotettuja sukupolvia, jokaisella on ollut omat kriisinsä.

Huolipuhe ja oppimisvaje ovat nykyajan termejä, mutta huolta ja oppimisvajetta on esiintynyt kautta maailmanhistorian.

Ei mikään kriisi ole vain lasten ja nuorten kriisi. Kriisit vaikuttavat kaikkien elämään. Jokaisessa ikäluokassa on ihmisiä, joita ne ahdistavat ja koskettavat raskaasti. Jokaisessa ikäluokassa on myös ihmisiä, jotka selviävät suhteellisen hyvin.

Jos haluamme puhua kadotetusta sukupolvesta, meillä on siis myös kadotettuja aikuisia ja kadotettuja vanhuksia. Kaiken ikäiset ihmiset tarvitsevat apua silloin, kun omat voimat eivät kanna.

Lapsemme ja nuoremme eivät ole kadoksissa, he elävät keskellämme. Ei heitä tarvitse mistään etsiä, voimme vain kohdata heidät. Jokainen voi omassa lähipiirissään avata silmänsä ja korvansa nähdäkseen ja kuullakseen vierellään elävät ihmiset.

Myös lapset ja nuoret voivat avata silmänsä ja korvansa nähdäkseen vierellään elävät ihmiset. Aikuiset ja vanhuksetkin kaipaavat välittämistä, heilläkin on omat kriisinsä. Ei kadoteta toisiamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Onko edessämme kirkas päivä vai synkkä yö? Kumpikin on mahdollinen tulevaisuuskuva

Suomen sääkartoilla paistaa aurinko, maassa vallitsee rauha ja kalenterin mukaan olemme siirtyneet kevääseen. Siinä ilon aiheita tähän viikkoon.

Samaan aikaan kansainvälisellä kartalla taivaalla näkyy uhkaavia pilviä, rauha on haavoittuvainen ja alkanut kevät nostattaa huolta ja ahdistusta. Alkanut kevät, tuleva kesä ja koko tulevaisuus pelottaa.

Kun tulevaisuus on uhattuna, se koskee eniten ihmisiin, joilla elämää on enemmän edessä kuin takana, siis lapsiin, nuoriin ja nuoriin aikuisiin.

Ensin tuli ilmastoahdistus, joka sai nuoret huolestumaan maapallon tulevaisuudesta. Sitten tuli korona, joka sai nuoret väsymään ja masentumaan monenlaisten opiskeluun ja työelämään liittyvien asioiden keskellä. Liian moni jäi liian yksin.

Kruunuksi kaiken tämän päälle tuli Venäjän itsevaltainen hallitsija, joka päätti toteuttaa suuruudenhullun suunnitelmansa, jonka seurauksia voimme vain arvailla.

Koko maapallon, Euroopan, Suomen ja meidän jokaisen tulevaisuus on monella tavalla uhattuna. Monen nuoren mielessä pyörii ajatus, onko minulla tulevaisuutta ollenkaan.

Meneillään on yhteishakuaika perusasteen koulutuksen jälkeiseen koulutukseen. Koulutus on suuntautumista tulevaisuuteen, siihen tulevaisuuteen, joka nyt näyttää epävarmalta.

Tulevaisuus on aina ollut epävarma ja maailma on aina ollut rauhaton paikka. Yksikään sukupolvi ei ole kyennyt näkemään tulevaisuuteen. Jokainen sukupolvi on vain aikanaan ryhtynyt rakentamaan omaansa ja maansa tulevaisuutta olemassa olevien mahdollisuuksiensa mukaan.

Olemme kuvitelleet olevamme turvassa tällä sivistyneellä 2000-luvulla, mutta se on ollut vain kupla, joka on nyt puhjennut.

Tulevaisuus ei ole kadonnut, meillä on se edelleen. Meillä kenelläkään ei ole muuta kuin tämä päivä ja tulevaisuus. Menneisyyttä voi muistella, mutta siihen ei voi palata.

Olisi helppo ajatella, että tällaisessa maailmassa ei kannata opiskella, tehdä töitä tai perustaa perhettä. Mutta juuri nyt on katsottava eteenpäin. Niin kauan kuin on elämää, on mahdollisuus tehdä töitä hyvän tulevaisuuden eteen.

Mitä enemmän tulevaisuuden taivaalla näkyy uhkaavia pilviä, sitä enemmän tarvitaan tulevaisuuden rakentajia. Mitä enemmän ympärillä on vihaa, sitä enemmän tarvitaan ihmisiä, jotka jaksavat rakastaa. Mitä enemmän ympärillä on epätoivoa, sitä enemmän tarvitaan toivon tuojia.

Jokainen sota loppuu aikanaan, toivottavasti mahdollisimman pian ja mahdollisimman vähin vaurioin. Tarvitsemme tulevaisuuden rakentajia emmekä tuhoajia. Hyvän tulevaisuuden eteen kannattaa opiskella ja tehdä töitä, muuten se on menetetty.

Tuntemattomaksi jääneen isoisän haudalla

Sukunimeni ei ole Naskali, koska minulla on mieheni sukunimi. Tyttönimenikään ei ole Naskali, koska isäni adoptoitiin 3- vuotiaana pikkunaskalina sodan jaloista Karjalan kannakselta helsinkiläiseen perheeseen, jossa hän kasvoi aikuiseksi asti. Juuriltani olen karjalalaisen Naskalin suvun lapsenlapsi ja tunnen olevani luonteeltani aito naskali. Luin Antti Eskolan uskontotrilogiasta ensimmäisen kirjan ”Mitä Jumalasta pitäisi ajatella” ja siinä Eskola nimitti omaa uskoaan torpparin uskoksi. Hän oli torppareiden sukua ja oli ymmärtänyt, kuinka paljon tuo sukutausta on vaikuttanut hänen uskonnolliseen ajatteluunsa. Kirjaa lukiessani samaistuin vahvasti Eskolan ajatusmaailmaan, hänen uskonsa on torpparin uskoa ja minun uskoni on naskalin uskoa.

Isäni isä oli Naskali Karjalan kannakselta. Hän oli kuuden lapsen isä ja ammatiltaan suutari, mihin myös sukunimi viittaa. Isäni oli lapsista nuorin. Isäni äiti kuoli isäni ollessa vajaan kahden kuukauden ikäinen vauva. Isoisä jäi yksin kuuden lapsen kanssa juuri sodan kynnyksellä. Sota vei kodin, lapset ja terveyden. Viisi vanhinta lasta sijoitettiin lastenkotiin ja nuorimpana lapsena isäni sai kodin adoptiovanhempiensa luona. Biologinen isä jäi hänelle tuntemattomaksi sedäksi aikuisikään asti. Kaikesta tästä isäni sisimpään kasvoi valtava äidin- ja isänkaipuu, sitä kaipuuta eivät adoptiovanhemmat osanneet täyttää. He kasvattivat ja kouluttivat isäni, mutta lapsi jäi vaille rakkautta.

Isoisän sisaren kuoltua isäni sai luettavakseen isänsä sisarelleen kirjoittamia kirjeitä. Niissä kirjeissä näkyi vahva usko ja luottamus Jumalaan. Mies, joka oli elämässään menettänyt inhimillisesti katsoen kaiken, laittoi toivonsa Jumalaan. En ole koskaan saanut nähdä isoisääni, sillä hän kuoli vähän ennen syntymääni, mutta Naskalin usko on siirtynyt sukupolvelta toiselle.

Antti Eskola kirjoittaa kirjassaan tuntevansa uskovaisten ryhmissä ulkopuolisuutta, joskus melkein pakokauhua. Hän ei aisti ryhmän uskovaisuutta jumalallisena tuulahduksena, vaan ihmisistä lähtevänä tympeänä hajuna. Hän kokee kasvaneensa yksinäisyydessä ja yksinäisyyteen.

Minäkin olen kasvanut ulkopuolisuuteen. Isoisäni oli yksinäinen, hän oli leski, sotainvalidi ja evakko, isäni oli juureton adoptiolapsi ja minä olen lapsuudessani ja nuoruudessani muuttanut lukemattomia kertoja paikkakunnalta toiselle. En koe kuuluvani mihinkään ja samalla koen kuuluvani kaikkialle.

Ulkopuolisuuden tunne on hyvin voimakas myös uskonnollisissa liikkeissä, en vain sovi niihin raameihin, joita uskovaiset tarjoavat. Usko on kuitenkin eri asia kuin uskovaiset ihmiset. Jumala on luonut elämälleni sellaiset raamit, joihin minunkin elämäni sopii. En käy seurakuntien tilaisuuksissa uskovaisten ihmisten takia, vaan siksi, että kaipaan yhteyttä Jumalaan.

Hyväsydämiset ja nöyrät mummot olivat tehneet Antti Eskolaan vaikutuksen. Heitä on minunkin elämässäni riittänyt. Nuo mummot olivat hartaita kristittyjä, uskoivat Jumalaan, luottivat Häneen sekä saivat uskostaan rohkeutta ja voimaa. Kiitollisena muistelen elämäni uskovaisia mummoja, he ovat esikuviani. Eskola kirjoittaa mummoista, että yleensä Jumala jätti heidät toimimaan oman ymmärryksensä mukaan, mutta hänen tahtonsa löytyi tätäkin tietä. Se oli kaikissa toimissa mukana virityksenä, jota ei tarvinnut tuoda alituisesti esiin jonain uskovaisuuspuheena.

Omassa elämässäni olen nuoresta asti kokenut Jumalan johdatusta. Hän ei ole jättänyt minua toimimaan oman ymmärrykseni varassa, vaan hän on antanut minulle ymmärrystä, jonka varassa olen tehnyt elämäni ratkaisuja. Siitä johdatuksesta ei voi pitää suuria uskovaisuuspuheita, se on silti olemassa ja näkyy arkipäivän elämässä.

Naskalin usko on särkyneen ihmisen uskoa. Välillä elämä on palasina olosuhteiden takia ja välillä oman jääräpäisen luonteen takia. Olen usein elämässäni itkenyt sirpaleiden keskellä ja ajatellut, että tästä en enää nouse. Vähitellen on kuitenkin aina noustu ja Jumala on koonnut elämäni sirpaleista uuden ruukun. Ruukussani ovat säröt näkyvillä, mutta ruukku on ehjä ja vedenpitävä. Muistan, kuinka isäni joitakin vuosia sitten vertasi itseään saviruukkuun. Hän viittasi sillä omaan luonteeseensa ja sanoi, että hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin hyväksyä tämä saviruukku. Hieno asia on saada hyväksyä itsensä Jumalan luomana ihmisenä silloinkin, kun ihmiset eivät hyväksy tai elämä vaatii liikaa.

Haluan uskoa elämässäni johonkin, mikä kestää. Ihmisiin ei voi luottaa. Elämässäni on ollut paljon hyviä ja luotettavia ihmisiä, jokainen heistä on aarre. Mutta elämässäni on myös ollut ilkeitä ja petollisia ihmisiä, yksikin sellainen voi satuttaa pahasti.

Terveyttä on riittänyt, mutta olen myös kokenut sen, että terveellisetkään elämäntavat eivät takaa mitään, kuka tahansa voi koska tahansa menettää terveyden.

Taloudellisesti elämässäni on ollut hyviä ja vähemmän hyviä aikoja. Todella huonoja aikoja ei ole ollut koskaan, koska ruokaa ja kodin lämpöä on riittänyt elämäni jokaiselle päivälle.

Ihmiset, terveys ja talous voivat pettää, ainoa asia elämässä, jota kukaan ei voi ottaa minulta pois, on kristillinen usko. Se kantaa elämässä päivän kerrallaan ja tämän elämän päättyessä se on ainoa asia, jolla on merkitystä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 | 

On mielenkiintoista lukea sinun kirjoituksiasi ja ajatuksiasi,kun olet minulle monelta kantilta tuttu.Toivon Sinulle Jumalan siunausta ja voimia .Kiitos Sinulle .Terveisiä täältä Kauvatsalta ! t. Kouhin Terttu.😊👍❤️

Kaksi eri väristä vappupalloa sulassa sovussa.

Tänä koronakeväänä olen ollut erittäin kiitollinen kodissani sijaitsevista kolmesta kirjahyllystä. Kotikirjahyllyt eivät ole muotia, on jopa sanottu, että vain vanhoilla ihmisillä on kirjahylly. Joka tapauksessa, olen ehdottomasti painettujen kirjojen ystävä ja nyt, kun kirjastot ovat kiinni, olen löytänyt lukuaarteita omasta kirjahyllystä.

Kirjahyllyni uusimmat kirjat ovat vielä hyvin muistissa, joten olen keskittynyt etsimään vanhempia teoksia. Yksi ajankohtainen, mutta vanha löytö on ollut Pentti Linkolan vuonna 1960 kirjoittama esikoisteos ”Isänmaan ja ihmisen puolesta – mutta ei ketään vastaan”. Kirja on siirtynyt minulle isältäni.

Linkola on kirjoittanut kirjan 15 vuotta toisen maailmansodan ja neljä vuotta Suezin kriisin päättymisen jälkeen, molemmat mainitaan kirjassa. Toinen maailmansota on osoittanut sodan mielettömyyden ja Suezin kriisin rauhanomainen ratkaisu antaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Nuori mies kokee, että hänen on vaikea saada ajatuksiaan läpi, koska vahva auktoriteettiusko on vanhempien puolella. 1960- luvun maailmassa nuoret ikäluokat joutuivat todella taistelemaan sen puolesta, että heidän mielipiteitään olisi kuunneltu, puhumattakaan siitä, että ne olisivat johtaneet toimenpiteisiin.

Sen lisäksi hän kokee, että vanhemmat ikäluokat eivät kykene näkemään sodan mielettömyyttä, koska he ovat itse joutuneet niin paljon kärsimään sodissa. Heidän on pakko uskoa sodan sankaritarinoihin, koska muuten he eivät jaksaisi jatkaa elämää.

Linkola haluaa toimia rauhan asialla. Hän haluaa olla rakentamassa maailmaa, jossa konfliktit ratkaistaan neuvottelemalla eikä sotimalla. 60 vuotta kirjan kirjoittamisen jälkeen tiedämme, että sodat eivät ole maailmasta loppuneet, mutta monta konfliktia on ratkaistu neuvottelemalla.

Sodan jälkeinen Suomi oli vahvojen aatteiden maa. Vappu oli kevään juhla, jolloin vahvat aatteet tuotiin näkyvästi esille. Aatteet ja ajatukset voivat poiketa toisistaan hyvinkin voimakkaasti, mutta pohjimmiltaan jokainen ihminen haluaa elää rauhassa omaa elämäänsä.

Ajat ja aatteet ovat muuttuneet ja edessä on poikkeuksellinen vappu. Tänä vappuna emme kokoonnu toreille tai piknikeille emmekä marssi minkään aatteen puolesta. Samat rajoitukset koskevat niin työläisiä kuin opiskelijoitakin.

Linkola on osoittanut kirjansa nuorisolle, koska vanhemmat ovat ajattelussaan joustamattomia. Vanhoilla on syynsä joustamattomuuteensa ja nuorilla on syynsä omiin aatteisiinsa. Molemmat voivat kuunnella ja yrittää ymmärtää toisiaan.

Vappu voi olla työläisten, opiskelijoiden, kaikkien juhla. Omia aatteitaan voi kannattaa olematta toisia vastaan. Hyvää vappua kaikille laidasta laitaan.

Seuraa 

Olen Kaarina Peuraniemi, vuonna 1960 syntynyt peruskoulun opo. Koko työurani olen tehnyt nuorten parissa, mutta minua kiinnostavat kaiken ikäiset ihmiset ja se, miten sukupolvet vaikuttavat toinen toisiinsa. Olen yksi lenkki sukupolvien ketjussa, minua vanhemmat sukupolvet ovat jättäneet jälkensä elämääni ja minä jätän jälkeni nuorempien sukupolvien elämään. Millaisen henkisen perinnön olen saanut ja millaisen perinnön haluan jättää lapsilleni? Joka tapauksessa elämä kulkee eteenpäin.

Blogiarkisto

Kategoriat