Kirjoitukset avainsanalla Uskonnot

Kansakoulun uskontokirjan kansikuva vuodelta 1967.

Suomalainen peruskoulu on ihmeellinen laitos. Sitä huudetaan apuun, kun joku asia yhteiskunnassa kaipaa korjausta. Sen odotetaan korjaavan puutteet ja virheet, joita yhteiskunnassa on tehty. Peruskoulun pitäisi hoitaa perheiden tilanteet ja pelastaa lasten tulevaisuus.

Peruskoulun oletetaan tekevän ihmeitä kaikilla elämän alueilla. Ihmeellinen, kaiken osaava, kaiken hallitseva ja kaiken pelastava peruskoulu, yhteiskunta pienoiskoossa.

Noin 150 vuotta sitten koulun tehtävä oli opettaa lukemaan ja laskemaan, se riitti suurelle osalle kansaa. Sitten tuli yleinen oppivelvollisuus, kaikille tasa-arvoinen peruskoulu, pidennetty oppivelvollisuus. Lisää tehtäviä koululle ja lisää oppivelvollisuusvuosia.

Ja nyt ollaan tässä: peruskoulun pitäisi antaa akateemiset valmiudet jatko-opiskeluun, opettaa käden taitoja ja taideaineita. Koulun odotetaan opettavan vuorovaikutus-, tunne-elämä- ja työelämätaitoja. Koulun tehtävä on antaa seksuaali-, terveys-, talous-, yhteiskunta-, liikenne-, elämäntaito-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskasvatusta.

Koulun tehtävä on tarjota lapsille ja nuorille liikuntamahdollisuuksia, harrastuksia, kouluateria, mielellään myös aamupala ja välipala sekä mahdollisuus läksyjen tekemiseen. Koulu on monitoimilaitos, jonka tulee tarjota kaikki, mitä lapset ja nuoret elämässään tarvitsevat ja tietenkin maksuttomana.

Ja jotta voidaan hoitaa kaikki nämä tehtävät, tarvitaan työntekijöitä, moniammatillista yhteistyötä. Oppilaiden hyväksi tekevät töitä opettajat (luokan-, aineen- ja erityisopettajat sekä opinto-ohjaajat), koulunkäynninohjaajat, kouluvalmentajat, lukutaitovalmentajat, kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat, lääkärit, nuorisotyöntekijät, poliisit, sairaanhoitajat, eli lukuisa joukko eri ammattialojen asiantuntijoita.

Suomalaisen peruskoulun tehtävä on siis hoitaa lasten ja nuorten elämässä kaikki muu paitsi uskontokasvatus. Peruskouluun ovat tervetulleita monien ammattialojen edustajat, mutta pappeja siellä ei kaivata. Uskontokasvatuksesta on tullut suorastaan rikollista toimintaa, vaiettu puheenaihe.

Näitä nykyajan hämmentyneitä, ahdistuneita ja monella tavalla käyttäytymisellään oireilevia lapsia ja nuoria pitää kaikin mahdollisin tavoin varjella uskonnolliselta toiminnalta. Pitää varjella, vaikka juuri uskonnot voisivat tuoda elämään turvaa ja antaa sille tarkoituksen.

Uskonnot ja ihmisen tarve uskonnolliseen ajatteluun ei ole maailmasta häipynyt, päinvastoin. Tässä maailmassa, jossa vallitsee uskontojen ja ideologioiden sekamelska, koulu ei saisi tarjota turvallista mahdollisuutta tutustua uskonnolliseen maailmaan ja harjoitella kriittistä uskonnollista ajattelua.

Jos koulu ei tarjoa mahdollisuutta tutustua uskontoihin ja ideologioihin, se tehtävä jää uskonnollisille yhteisöille, ja monet niistä eivät tarjoa mahdollisuutta kriittiseen ajatteluun. Uskonnolliset, fundamentalistiset yhteisöt opettavat, miten kuuluu elää ja ajatella, ne eivät tarjoa vaihtoehtoja, ne tarjoavat kasvualustan radikalisoitumiselle.

Onko siis niin kovin paha asia, jos koulussa rukoillaan ruokarukous, ei siihen ketään pakoteta? Onko niin paha, jos koulussa järjestetään uskonnollisia tilaisuuksia, ei niihin ketään pakoteta osallistumaan? Onko niin vaarallista, että kouluissa opetetaan uskontoa, sillä se on oman uskonnon mukaista, tunnustuksetonta opettamista?

Lasten ja nuorten elämässä on paljon vahingollisempia asioita kuin ruokarukous tai koulun uskonnolliset tilaisuudet. Parhaimmillaan usko voi pelastaa elämän ja pahimmillaan tuhota sen. Koulu ei ole se paikka, jossa uskonnolla tuhotaan elämää, siellä tarjotaan rakennusaineita, jotta osataan pysyä erossa tuhoavalta uskonnollisuudelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mihin minä uskon?

Marraskuun päivinä minua on työpaikan aulassa tervehtinyt kiiluvasilmäinen luuranko. Ei se elämääni ole häirinnyt ja olen sujuvasti ohittanut sen ilman suurempaa huomiota. En kuitenkaan pidä siitä.

Olen myös vieraillut muutamilla kouluilla ja tavannut käytävillä luurankojen lisäksi vampyyrejä, viikatemiehiä, velhoja ja piruja. Toimintatapani on sama. Sukkuloin sujuvasti tässä henkimaailman viidakossa kohti määränpäätäni. Eivät ne minun rauhaani häiritse, mutta en pidä niistä.

Viime vuosina nämä halloween-hahmot ovat vuosi vuodelta suurempina joukkoina vallanneet marraskuiset koulut, kaupat ja työpaikat. Pimeyden keskelle lisää pimeyttä.

Kun pirujen ja vampyyrien riemumarssi päättyy joulupukit ja tontut valtaavat koulut, kaupat ja työpaikat. Ne eivät ole viime vuosien tulokkaita, mutta niistäkään en ole koskaan pitänyt.

Lapsena joulupukki pelotti. Ei saanut itkeä, ei huutaa eikä tapella, kun tontut kyttäsivät ikkunan takana ja kertoivat kaiken joulupukille. Joka vuosi sorruin ennen joulua kaikkiin edellä mainittuihin paheisiin ja olin siis ansainnut pelkkiä risuja. Ajatus oli pelottava.

Näen halloween-hahmot ja joulupukit lapsen kannalta pelottavina. Sen sijaan en ole koskaan pelännyt seimiasetelmia enkä joulukuvaelmia. Kuitenkin ne ovat kiellettyjen listalla toisin kuin ensin mainitut.

Aikuisena joulupukki on minulle harmitonta joulusatua, mutta halloween-hahmojen taustalla näen uskonnollista ajattelua ja symboliikkaa. Me länsimaiset, uskonnosta vieraantuneet ihmiset emme vain osaa enää tunnistaa uskonnollisia rituaaleja ja ajatusmalleja.

Uskonnoilla on kuitenkin valtavan iso merkitys maailman kansojen elämässä ja toiminnassa. Se ei poistu sillä, että kiellämme uskonnollisen todellisuuden.

Kenenkään ei tarvitse uskoa mihinkään yliluonnolliseen eikä harjoittaa mitään uskontoa, jos ei halua, mutta uskonnollisen todellisuuden kieltäminen on vaarallista. Jos minä en usko, niin moni ihminen kuitenkin uskoo, monet jopa hyvin fanaattisesti ja vaarallisesti.

Tämän epävarman ja monella tavalla pelottavan maailman keskellä en kaipaa lisää pelotteita. Pirullinen paha riehuu Ukrainassa ja monessa muussakin paikassa. Luurankoja syntyy sodan, väkivallan ja huumeiden seurauksena. Todellinen viikatemies niittää satoa eikä se ole leikkiä.

Uskonnot saavat aikaan pelkoa, ahdistusta ja väkivaltaa. Uskonnot saavat aikaan myös paljon hyvää, levittävät rakkautta ja toivoa. Jos vaiennamme sen hyvän, mitä usko tuo elämään, vallan ottavat he, joiden uskonto alistaa ja tappaa.

Jos annamme lapsillemme luvan lähteä kouluun piruksi pukeutuneena, miksi emme saisi opettaa heitä turvautumaan rukoukseen silloin, kun pelottaa? Jos opettajana voin vapaasti mennä kouluun viikatemieheksi pukeutuneena, miksi en saa sanoa ääneen, että meillä on myös kuoleman voittaja?

Opettajana en ole puhunut oppilailleni kristinuskosta, joten minua ei voi syyttää tuputtamisesta. En ole puhunut halloweenistakaan, mutta se ei olisi ollut tuputtamista.

Seuraa 

Olen Kaarina Peuraniemi, vuonna 1960 syntynyt peruskoulun opo. Koko työurani olen tehnyt nuorten parissa, mutta minua kiinnostavat kaiken ikäiset ihmiset ja se, miten sukupolvet vaikuttavat toinen toisiinsa. Olen yksi lenkki sukupolvien ketjussa, minua vanhemmat sukupolvet ovat jättäneet jälkensä elämääni ja minä jätän jälkeni nuorempien sukupolvien elämään. Millaisen henkisen perinnön olen saanut ja millaisen perinnön haluan jättää lapsilleni? Joka tapauksessa elämä kulkee eteenpäin.

Blogiarkisto

Kategoriat