Kirjoitukset avainsanalla huolenpito

Talouskasvulla tulisi rakentaa hyvinvointia suomalaisiin koteihin.

Suomen Pankin ennusteen mukaan Suomen talous kasvaa alkaneena vuonna 2025 0,8 %. Olemme siis toipumassa taantumasta. Mietin, onko tuo uutinen hyvä vai huono. Ainakin se on uutinen, joka saa paljon medianäkyvyyttä.

Uutisen positiivisuutta arvioitaessa pitää kysyä, millä hinnalla talouskasvu on saatu aikaan. Vuoden vaihtuessa monen suomalaisen henkilökohtainen talous on kasvun sijaan heikentynyt. Osalla kansalaisista niin paljon, että jokapäiväisestä elämästä selviytyminen aiheuttaa jatkuvaa huolta ja ahdistusta.

Jos talouskasvu on saatu aikaan niiden ihmisten kustannuksella, joilla jo ennestäänkin oli taloudellisesti tiukkaa, uutinen ei ole hyvä. Tarvitsemmeko me talouskasvua hinnalla millä hyvänsä? Onko taantuma maksatettu henkilöillä, jotka ovat täysin syyttömiä taantuman syntymiseen?

Kun nyt uutisten mukaan Suomen talous on kasvamassa, niin kuka siitä kasvusta hyötyy. Hyötyvätkö siitä pääasiassa henkilöt ja yritykset, jotka eivät suuremmin taloudellista hyötyä tarvitse, siis he, joilla jo valmiiksi menee taloudellisesti hyvin. Jos tässä käy niin, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, niin mitä iloa on koko talouskasvusta.

Amerikan ihmemaasta se vasta kuuluukin kummia, talous kasvaa ennätyksellistä vauhtia. Samaan aikaan saamme lukea tarinoita ihmisistä, jotka tekevät kolmea työtä, asuvat autossa eivätkä silti rahat riitä. Eipä kuulosta kovin ihanalta tuo amerikkalainen talouskasvu.

Eihän talouden tavoite ole rikastuttaa osakkeenomistajia, vaan tuottaa hyvinvointia tasaisesti koko kansalle. Talouskasvun mittari on koko kansan hyvinvointi eikä pienen kansanosan rikastuminen.

Sana talous pitää sisällään sanan talo. Talouskasvun tulisi luoda hyvinvointia suomalaisten seinien sisäpuolelle, koteihin, kouluihin, työpaikoille ja hoitolaitoksiin. Talojen seinien sisäpuolella tulisi tarjota hoivaa ja huolenpitoa ihmisille eikä vain laskea kertyneitä euroja.

Talousuutisten lisäksi olen vuoden vaihteessa lukenut myös saksalaisjuutalaisen filosofin ja yhteiskuntatieteilijän Hannah Arendtin (1906-1975) kirjaa Totalitarismin synty. Kirja on kirjoitettu toisen maailmansodan jälkeen ja siinä etsitään selitystä sille, miksi Eurooppa ajautui niin suureen kaaokseen.

Arendtin yksi selitys on, että teollisuuden ja talouden huima kasvu heikensi poliittisten tekijöiden merkitystä. Vallanpitäjät keskittyivät niin vahvasti taloudellisiin tekijöihin, että unohtivat ihmisten hyvinvoinnin. Lopputulos oli maailmanlaajuinen katastrofi.

Talous on hyvä renki, mutta huono isäntä. Onko talous länsimaisen ihmisen pyhä lehmä tai kultainen vasikka, uskonto, jota palvomme ylitse kaiken muun?

Mikäli Suomen talouskasvu tuottaa hoivaa ja hyvinvointia ihmisille, se on hyvä uutinen. Mikäli se lisää kansan eriarvoisuutta, hyödyttää vain valmiiksi hyvätuloisia ja tuhoaa luontoa, se on huono uutinen. Toivottavasti suomalaiset vallanpitäjät osaavat arvioida oikein ihmisten hyvinvoinnin ja rakentavat sellaista taloutta, joka tuottaa hoivaa niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kelopuu on nähnyt monen sukupolven kulkijoita.

Opetusministeri Li Anderson sanoi jossain Suomi Areenan keskustelussa, että ei pitäisi enää puhua kadotetusta sukupolvesta. Koronarajoitusten ja etäopiskelun seurauksena on puhuttu paljon nuorten ahdistuneisuudesta ja oppimisvajeesta, jonka takia meillä on nuorissamme kadotettu sukupolvi.

Kun katselen sukuni historiaa, en näe siellä muuta kuin kadotettuja sukupolvia.

Isovanhempieni lapsuusaikaan oli sisällissota. Sisällissodan aikaisesta lapsuudesta he kasvoivat aikuisuuteen joutuen keskelle toisen maailmansodan hulluutta.

Vanhempieni lapsuus kului keskellä toista maailmansotaa. Sodan jaloissa vietiin elämää eteenpäin niin kuin kyettiin, lapset ja nuoret selvisivät, miten selvisivät.

Oma sukupolveni syntyi rauhan aikana, mutta sodan traumoista kärsiville vanhemmille ja isovanhemmille. Aikuisilla ei ollut kykyä eikä aikaa kuunnella lapsia. Vaikeista asioista ei puhuttu, oli katsottava eteenpäin.

Monen sukupolven aikana lasten ja nuorten ongelmiin oli yksinkertainen ratkaisu. Käytösongelmainen lapsi oli tuhma ja asia ratkaistiin piiskaamalla. Oppimisvajeeseen oli kaksi syytä, lapsi oli joko tyhmä tai laiska. Tyhmät siirrettiin apukouluun, laiskat jätettiin lukuvuoden aikana laiskalle ja lukuvuoden lopuksi luokalle.

Sotien jälkeen alettiin rakentaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka myötä myös lapset ja nuoret alettiin nähdä ihmisinä. Lasten ja nuorten huomioimisessa ja kuuntelemisessa on elinaikanani tapahtunut valtavan iso positiivinen kehitys.

Hyvinvoinnin rakentamisessa päädyttiin 1990- luvun lamaan. Omat lapseni syntyivät tämän laman keskelle. Lama-ajan vaikutuksesta lasten ja nuorten elämään onkin jo saatavissa tutkittua tietoa.

Nyt nämä lama-ajan lapset kasvattavat omia lapsiaan koronapandemian, Ukrainan sodan ja ilmastokriisin keskellä.

Li Anderson on oikeassa, ei pidä puhua kadotetusta sukupolvesta, sillä ei kriisien keskellä vietetty lapsuus tai nuoruus ole mikään nykynuorten erikoisuus. Maailmanhistoria on täynnä kadotettuja sukupolvia, jokaisella on ollut omat kriisinsä.

Huolipuhe ja oppimisvaje ovat nykyajan termejä, mutta huolta ja oppimisvajetta on esiintynyt kautta maailmanhistorian.

Ei mikään kriisi ole vain lasten ja nuorten kriisi. Kriisit vaikuttavat kaikkien elämään. Jokaisessa ikäluokassa on ihmisiä, joita ne ahdistavat ja koskettavat raskaasti. Jokaisessa ikäluokassa on myös ihmisiä, jotka selviävät suhteellisen hyvin.

Jos haluamme puhua kadotetusta sukupolvesta, meillä on siis myös kadotettuja aikuisia ja kadotettuja vanhuksia. Kaiken ikäiset ihmiset tarvitsevat apua silloin, kun omat voimat eivät kanna.

Lapsemme ja nuoremme eivät ole kadoksissa, he elävät keskellämme. Ei heitä tarvitse mistään etsiä, voimme vain kohdata heidät. Jokainen voi omassa lähipiirissään avata silmänsä ja korvansa nähdäkseen ja kuullakseen vierellään elävät ihmiset.

Myös lapset ja nuoret voivat avata silmänsä ja korvansa nähdäkseen vierellään elävät ihmiset. Aikuiset ja vanhuksetkin kaipaavat välittämistä, heilläkin on omat kriisinsä. Ei kadoteta toisiamme.

Leskenlehti - ilo keväästä vai suru yksin jäämisestä.

Oli tiistaipäivä 50 vuotta sitten. Odotin kovasti koulupäivän päättymistä, sillä tiistaisin tuli radiosta lasten tiistaisoitto, jonka kuunteleminen oli yksi viikon kohokohtia. Ohjelma tuli päivällä, mutta isä nauhoitti sen radiosta magnetofoninauhalle ja koulun jälkeen kuuntelimme sen yhdessä pikkusiskon kanssa. Viikon aikana kuuntelimme ohjelman moneen kertaan, kunnes seuraavana tiistaina tuli uusi tiistaisoitto. Oi, miten ihania lapsuusmuistoja.

Tuona kyseisenä tiistaina olin juuri kuunnellut tiistaisoiton, kun isä ja äiti tulivat olohuoneeseen ja sanoivat, että heillä olisi asiaa. Ja se asia oli: ”Eeva-täti on kuollut.” En muista, mitä sanoin, ehkä en mitään. Hetken kuluttua kelasin magnetofoninauhaa taaksepäin, siellä oli laulu, jossa kerrottiin pienen hylkeenpoikasen kuolemasta. Kuuntelin laulun uudelleen ja uudelleen, lukuisia kertoja. Laulussa oli kohta, jossa sanottiin: ”…menetti henkensä rassu…”. Sanat jäivät soimaan ajatuksiini, Eeva-täti oli menettänyt henkensä. Ja sitten jostain tuli ajatus, en voi koskaan enää nauraa.

Tuosta päivästä on kauan, mutta edelleen muistan sen kuin eilisen päivän. Eeva-tädin muisto ei ole kuollut, elämäni kymmenen ensimmäisen vuoden aikana hän jätti sydämeeni lähtemättömän jäljen. Tietyllä tavalla ikävöin häntä edelleen, se ikävä on osa elämääni, mutta nauru ei kuollut. Olen nauranut usein ja paljon.

Tuo tiistaipäivä silloin kauan sitten tuli mieleeni tämän koronakriisin aikana kohdatessani jälleen yhden henkilökohtaisen elämän kriisin. Yksi ihminen on poistunut lähipiiristäni ja siskoni sanoi muutama päivä sitten sanat: ”Voinko enää koskaan olla onnellinen?” Ja hetken päästä: ”Poistuuko tämä tuska koskaan?”

Siskoni kysymyksiin ei ole vastausta. Näin pääsiäisen aikaan olisi helppo luetella kristillisiä lauseita ylösnousemuksesta, kuoleman voittamisesta ja riemullisesta jälleen näkemisestä kerran taivaassa. Hauta on tyhjä ja Jeesus on ylösnoussut, se on totta, mutta poistuuko tämä tuska koskaan. Pääsiäinen on ilosanoman juhla, mutta voinko minä koskaan enää nauraa. Isoja kysymyksiä ilman vastauksia.

Tämän pääsiäisen evankeliumi tuli kohdalleni kuunnellessani radiosta Horisontti-ohjelmaa. Ohjelman otsikkona oli ”onko pääsiäinen peruttu”. Yksi keskustelijoista oli ortodoksipappi ja lähihoitaja Lars Ahlbäck. Hän sanoi lauseen, joka kolahti: ”Trauman keskellä ei tarvita sanoja, vaan hoivaa ja huolenpitoa”.

Pahinta ei ole se, että ei ole sanoja, pahinta on se, että tämän koronaepidemian takia ei saa tavata ja surra yhdessä, ei saa halata, ei silittää päätä eikä lopulta mennä edes hautajaisiin. Miten osoittaa huolenpitoa, kun jokainen istuu omassa kodissaan ja välissä kulkee suljettu Uudenmaan raja.

Ei pääsiäistä ole peruttu. Mutta suruakaan ei ole peruttu. Pääsiäinen on juuri siksi, että meillä on suru ja tuska. Tämä suru ja tuska on tullut osaksi elämäämme, ei se lopu, mutta vähitellen se antaa tilaa uusille asioille. Tulee aika, jolloin sanoillakin on taas merkitystä, nyt olemme hoidon tarpeessa.

Seuraa 

Olen Kaarina Peuraniemi, vuonna 1960 syntynyt peruskoulun opo. Koko työurani olen tehnyt nuorten parissa, mutta minua kiinnostavat kaiken ikäiset ihmiset ja se, miten sukupolvet vaikuttavat toinen toisiinsa. Olen yksi lenkki sukupolvien ketjussa, minua vanhemmat sukupolvet ovat jättäneet jälkensä elämääni ja minä jätän jälkeni nuorempien sukupolvien elämään. Millaisen henkisen perinnön olen saanut ja millaisen perinnön haluan jättää lapsilleni? Joka tapauksessa elämä kulkee eteenpäin.

Blogiarkisto

Kategoriat