Kirjoitukset avainsanalla tietokone

Kuinka moni osaa enää laskea laskutikulla.

Tieteen Kuvalehden numerossa 11 oli pääkirjoitus otsikolla ”Laskutikku vei ihmisen kuuhun”. Siinä kerrottiin, kuinka ensimmäisen kuulennon mahdollistaneet laskutoimitukset tehtiin laskutikulla. Siis viivoittimella, jossa on kaksi siirrettävää sauvaa. Ensimmäinen taskulaskin kun on tuotu markkinoille vasta vuonna 1972.

Ensimmäisillä astronauteilla ei ollut mukanaan tietokonetta, vaan vaatimaton laskutikku. Laskutikku oli maksanut 10,95 dollaria ja se myytiin huutokaupassa vuonna 2007 hintaan 77 675 dollaria. Se ei ollut enää mikään vaatimaton laskutikku.

Suurin osa maailman tieteen kehityksestä ja suurista keksinnöistä on tehty aikaan ennen tietokoneita. Ihmiset, joilla on ollut kykyä, halua, mahdollisuuksia ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä, ovat käyttäneet kaikkea tuota koko ihmiskunnan tulevaisuuden hyväksi.

Tietokoneet eivät ole hyvinvointimme perusta. Ne eivät ole edelleenkään oppimisen kannalta välttämättömiä, vaikka koulun kehittämisessä ne ovatkin saaneet suurimman roolin ja niiden hankkimiseen kouluihin laitetaan vuosittain suuria rahasummia kuntien verotuloista.

Oppiminen vaatii edelleen omaa ajattelua, työtä ja kärsivällisyyttä. Tietokoneet saattavat olla hyvä apuväline oppimisessa, mutta niistä saattaa tulla myös oppimisen este, sillä niiden kanssa voi tehdä myös paljon hyödyttömiä ja jopa haitallisia asioita.

Olen itsekin ehtinyt koulussa opetella laskemaan laskutikulla. Kun matematiikan tunnilla otettiin laskutikku käteen, oli melko mahdoton käyttää sitä muuhun kuin laskemiseen. Kun nykyisin matematiikan tunnilla otetaan tietokone käteen, sitä voi käyttää laskemiseen tai sitten johonkin aivan muuhun.

En vastusta tietokoneita oppimisen välineinä enkä kaipaa takaisin laskutikun maailmaan. Laskutikulla oli vaikea laskea, mutta siihenkin innostui, kun oppi systeemin. Oppiminen synnyttää innostusta.

Vastustan ajatusta, että nykyihminen olisi jotenkin poikkeuksellisen etevä kaikkien hienojen välineidensä kanssa. Jos ihminen on laskutikun avulla kyennyt tekemään ensimmäisen kuulennon, niin ei pidä väheksyä meitä edeltäneiden sukupolvien viisautta.

Tietokone ei välttämättä ole parempi kuin laskutikku. Ratkaisevaa on, miten ihminen käyttää niitä välineitä, joita hänen käsiinsä annetaan. Viisaan ihmisen käsissä laskutikun avulla voidaan päätyä kuulennolle ja tyhmän ihmisen käsissä tietokoneen avulla voidaan tuhota koko maailma. Vastuu on ihmisellä, sinulla ja minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Maija
Liittynyt15.10.2015
1/1 | 

Astronautit eivät tehneet kuulennot mahdollistaneita laskelmia. Niistä vastasi kolme afroamerikkalaista naista nimeltään Catherine Johnson, Dorothy Vaughan ja  Emily Jackson. Nämä matemaatikot käyttivät laskemien teossa sähköisiä laskukoneita, joita ainakin Vaughan myös "ohjelmoi", mitä se sitten olikin. 

https://yle.fi/uutiset/3-9485956

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Olen Kaarina Peuraniemi, vuonna 1960 syntynyt peruskoulun opo. Koko työurani olen tehnyt nuorten parissa, mutta minua kiinnostavat kaiken ikäiset ihmiset ja se, miten sukupolvet vaikuttavat toinen toisiinsa. Olen yksi lenkki sukupolvien ketjussa, minua vanhemmat sukupolvet ovat jättäneet jälkensä elämääni ja minä jätän jälkeni nuorempien sukupolvien elämään. Millaisen henkisen perinnön olen saanut ja millaisen perinnön haluan jättää lapsilleni? Joka tapauksessa elämä kulkee eteenpäin.

Kategoriat