Kirjoitukset avainsanalla musikaali

Huomenna minä lähden -musikaalin rakastavaisia näyttelevät Reeta Vestman ja Mikko Rantaniva. Kuva: Sampo Jaakkola, Kuopion kaupunginteatteri

Oopperan tökerö tuotesijoittelu saa tuntemaan myötähäpeää esiintyjien puolesta. 

OOPPERA | Minnan taivas, kantaesitys Kuopion musiikkikeskuksessa 8.9. Musiikki Jukka Linkola, käsikirjoitus ja ohjaus Veera Airas. Rooleissa mm. Marjukka Tepponen, Esa Ruuttunen, Marjatta Airas, Jukka Romu, Johanna Takalo, Ossi Jauhiainen, Olli-Tapio Tikkanen. ★★ 
MUSIKAALI | Huomenna minä lähden, kantaesitys Kuopion kaupunginteatterissa 7.9. Käsikirjoitus ja ohjaus Kari Heiskanen, sävellys Mika Paasivaara. Rooleissa mm. Reeta Vestman, Mikko Rantaniva, Lina Patrikainen, Markus Petsalo, Ilkka Pentti, Katri-Maria Peltola, Mikko Paananen, Risto Korhonen, Lotta Vaattovaara, Jesse-Joonas Kemppainen, Virpi Rautsiala, Sari Happonen, Jukka Väinölä, Olli-Pekka Hiltunen. ★★★

MUSIIKKITEATTERISTA on nyt runsaudenpulaa ympäri maan. Kuopiossa sai tällä viikolla ensi-iltansa peräti kaksi kantaesitystä. Musiikkikeskuksessa menee Minnan taivas -ooppera ja kaupunginteatterissa samaan aikaan Huomenna minä lähden -musikaali.

Jukka Linkolan ja Veera Airaksen Minnan taivas yrittää hurvitella Kuopiossa vaikuttaneiden historiallisten henkilöiden elämäntarinoiden innoittamana. Kaupunginorkesteri soittaa, ja Minna Canthin korsetissa ihastuttaa sopraano Marjukka Tepponen.

Kari Heiskasen ja Mika Paasivaaran Huomenna minä lähden kertoo tarinan 25-vuotiaasta Hilda Kuusisesta (Reeta Vestman), joka lähtee ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä etsimään onnea Amerikasta. Todentuntuinen kasvutarina on kaikkien aikojen suurin Kuopiossa tuotettu musikaali.

”Uskalsin sanoa ääneen sen, mitä ajattelin tasa-arvosta ja vapaudesta”, muistelee Minna Canth (Marjukka Tepponen). Kuva: Antti Karppinen, Savo-ooppera ry
”Uskalsin sanoa ääneen sen, mitä ajattelin tasa-arvosta ja vapaudesta”, muistelee Minna Canth (Marjukka Tepponen). Kuva: Antti Karppinen, Savo-ooppera ry

ALUEOOPPERAT tekevät kulttuurisesti merkittävää työtä. Taiteellisen toiminnan lisäksi niillä on tärkeitä tasa-arvo- ja kasvatustehtäviä, eikä oopperataiteen pidä vastedeskään kukoistaa vain Töölönlahden kupeessa.

Koronan jäljiltä Minnan taivas -oopperan kantaesitystä odotettiin Kuopiossa jo malttamattomasti. Virallisen ja juhlavan Minna Canthin näköispatsaan sijaan Savo-oopperan tekijät antoivat toiveita jostain ihan uudesta. Ikävä kyllä yritys on epäonnistunut. 

Libretisti ja ohjaaja Veera Airas on menettänyt jossain vaiheessa konseptinsa tyystin, eikä näyttämöllä ja orkesterimontussa ole paljon tehtävissä kokonaisuuden pelastamiseksi. Säveltäjä Jukka Linkola ja esiintyvät ammattilaiset suoriutuvat urakastaan niin kuin pitääkin, mutta käsikirjoitukseen sisältyvä tökerö tuotesijoittelu saa tuntemaan myötähäpeää heidän puolestaan. 

Siirtolaismusikaalissa kuuluu inhimillinen ääni.

KUOPIOLAISTEN onneksi Kari Heiskanen sai potkut Kansallisoopperan Ringin ohjaajan paikalta. Nyt kantaesityksensä saanut Huomenna minä lähden on jo toinen osa Heiskasen Kuopion kaupunginteatterille kirjoittamasta ja ohjaamasta trilogiasta. 

Siirtolaisuus rapakon taakse on hieno aiheenvalinta, eikä rinnastaminen nykyaikaan ja maailmantilanteeseen tunnu lainkaan kaukaa haetulta. Teoksessa kuuluu inhimillinen ääni.

Svengaavan hyvärytminen musikaali viihdyttää sekä traditionaalisilla joukkokohtauksilla että Reeta Vestmanin herkillä sooloilla. Korvaan särähtää ainoastaan väkinäinen räppi. Näyttämöllä jännite pääsee notkahtamaan väliajan jälkeen, mutta piippuhyllyllä orkesteri panee parastaan ensi tahdeista loppukohtaukseen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ollut Berliinissä parikymmentä kertaa. Pidän kaupungin ilmapiiristä, jossa otetaan hanakasti kantaa ja jokainen saa taaplata tyylillään. – Leben und leben lassen, sanoisi berliiniläinen juttukaveri. Matkakohteena Berliini sopii kaikenikäisille, sillä pienellä vaivannäöllä itse kukin löytää täältä omat kulmansa ja ainutkertaiset elämyksensä. Tervetuloa mukaan!

Musikaaliklassikko Cabaret sai ensi-iltansa Broadwaylla 50 vuotta sitten. Berliinissä Tipi am Kanzleramt aloitti juuri 12. esityskautensa. Ensi-ilta oli vuonna 2004, minkä jälkeen kabareen mainosjulisteet ovat kuuluneet katukuvaan vuosi vuodelta. 

Ja totta vie kokemus näkyi myös Tipi am Kanzleramt -ensemblen tämän kesän ensi-illassa. Orkesteri ja näyttelijäkunta veivät esityksen läpi kunniakkaasti rutiinilla. Regina Lemnitz on iäkkään Fräulein Schneiderin roolissa sydämeenkäyvä. Nautittavaa, mutta aivan kuin olisin nähnyt tämän ennenkin. Ah, minähän olen! 

Minulle Cabaret-musikaalista on tullut vuosien varrella kesätapahtuma, jossa juodaan ystävien kanssa pullo Rieslingiä, nautitaan esityksen alkupuolen iloluontoisesta menosta Kit Kat -klubilla ja hiljennytään sitten loppua kohden pohtimaan, millainen kabaree tämä elämä oikein on. Cabaret ei ole mikään joutavanpäiväinen tähtisikermä. 

Bob Fossen 1972 ohjaama Cabaret-elokuva voitti peräti kahdeksan Oscaria ja teki Liza Minnellin esittämästä kabareelaulajasta Sally Bowlesista kuolemattoman. Unohtumattomia ovat myös musikaalisävelmät Willkommen, Money Money, Maybe this timeCabaret.

What good is sitting alone in your room?
Come hear the music play
Life is a cabaret, old chum
Come to the cabaret

KUVAT: TIPI AM KANZLERAMT
KUVAT: TIPI AM KANZLERAMT

Siis tervetuloa Kit Kat -klubille Berliiniin. Yökerholaulajatar Sally Bowles haaveilee tähteydestä ja etsii rakkautta. Kuin tilauksesta kaupunkiin saapuu amerikkalainen kirjailija Clifford Bradshaw. 

Maybe this time, I'll be lucky
Maybe this time, he'll stay
Maybe this time
For the first time
Love won't hurry away

Eletään vuotta 1929 ja juhlitaan kuin viimeistä päivää. Seremoniamestari muistuttaa juhlakansaa pelottavasta elämänmenosta yökerhon ulkopuolella: Raha pyörittää maailmaa. Kaduilla rikotaan jo ikkunoita.

All we ask is ein bißchen Verständnis, a little understanding
Why can't the world leben und leben lassen? Live and let live...

Myös klubilaisten vuokraemäntä Fräulein Schneider ja juutalainen hedelmäkauppias Herr Schultz joutuvat heräämään jäätävään todellisuuteen. Vanhoilla päivillään rakastuneen pariskunnan suunnitelmat luhistuvat. Häät perutaan, kun ympärillä kädet nousevat natsitervehdykseen.

Now Fatherland, Fatherland, show us the sign
Your children have waited to see
The morning will come when the world is mine
Tomorrow belongs to me

Edes Kit Kat -klubilla ei pääse enää pakoon todellisuutta. Juhlat ovat auttamattomasti ohi. Huominen on sysimusta, kaikkien unelmat särkyneet ja toivo paremmasta kuollut. Nyt nimikkosävelmä viiltää sydäntä. Auf Wiedersehen. À bientôt. Goodbye.

There was a Cabaret
and there was a Master of Ceremonies
and there was a city called Berlin
in a country called Germany.
It was the end of the world...
and I was dancing with Sally Bowles
and we were both fast asleep.

Cabaret Das Musical 13.7. - 4.9.2016 
TIPI AM KANZLERAMT, Große Querallee, 10557 Berlin. Puh. +49 30 390 665 50
Liput 59,50 - 20 euroa teatterin lippumyymälä, Ticketmaster, Hekticket

Esitys on saksankielinen, lauluja englanniksi. Oman lippukategorian parhaat paikat pääsee valitsemaan, kun menee paikalle ajoissa. Hintakategorioissa 1 - 3 on pöytiintarjoilu ennen esitystä ja väliajalla. Tarjoilija laskuttaa esityksen päätyttyä. Hekticket (Zoo ja Alexanderplatz) myy saman päivän esityksiin lippuja usein puoleen hintaan kello 14 alkaen. Liput on vaihdettava pääsylippuun teatterin kassalla.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Näissä loistavissa ja laadukkaissa matka- ja kulttuuriaiheisissa Arin teksteissä on vain yksi vika: alkaa hirveästi tehdä mieli reissun päälle ja Berliiniin!❤️Kiitos😘

Ari Liimatainen
Liittynyt4.11.2015
2/2 | 

Kiitos mieltä lämmittävästä palautteesta! Toivottavasti voit jossain vaiheessa toteuttaa reissun.

Kyky ajatella tänään toisin kuin eilen erottaa viisaat jääräpäistä. John Steinbeck

Seuraa 

Ari Liimatainen

Olen laillistettu sosiaalihuollon ammattimies ja vapaa toimittaja. Geronomina edistän vanhojen ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Freelancerina kirjoitan mielelläni kulttuurista ja vanhuusiän ilmiöistä. Palveluksessanne! Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää. – Geron ’vanhus, vanha mies’

Blogiarkisto

2018
Joulukuu
2017
2016

Kategoriat

Instagram