Aivoterveydestä kannattaa pitää huolta. Onneksi keinot aivojen kevätsiivouksen aloittamiseksi löytyvät läheltä: omasta arjesta ja ympäristöstä. Viidellä vinkillä pääsee jo hyvään vauhtiin.

1. Nuku hyvin. Uni pitää aivot toimintakykyisinä, mutta unen tehtäviin kuuluu myös kuona-aineiden poisto aivoista. Tiesitkö, että uni siivoaa aivoja?

2. Liiku säännöllisesti. Kaikki, mikä on hyväksi ruumiille, on hyväksi aivoille ja muistille. Liikunta parantaa muistia ja vaimentaa elimistön hiljaista tulehdusta, joka on muun muassa Alzheimerin taudin taustalla. Hiljainen tulehdus liittyy myös diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

3. Syö terveellisesti. Muistiystävällisen ruokavalion tulisi sisältää kasviöljyjä, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä kalaa, kokojyväviljaa, palkokasveja ja vähärasvaisia maitotuotteita. Syö riittävästi ja huolehdi proteiinista. Hanki vitamiinit ravinnosta. 

4. Rasita aivojasi. Ne eivät kulu käytössä, päinvastoin. Jopa arkiset puuhat ovat hyvää aivojumppaa, koska ne saavat aivojen eri osat pelaamaan yhteen. Pitäisikö sittenkin harkita kodin kevätsiivousta? 

5. Ota ilo irti elämästä. Yksinäisyys, masennus ja stressi heikentävät elämänlaatua ja altistavat muistisairauksille. Ole sosiaalinen. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. 

Aurinkoisia kevätpäiviä ja hyvää aivoviikkoa! 

Lähde: Suomen Aivosäätiö

Kommentit (0)

Seuraa 

Geron (kreik.) 'vanhus, vanha mies'

Olen Ari Liimatainen, geronomi, järjestöviestijä ja freelancer, joka innostuu sekä viestinnästä että vanhustöistä.

Geronomi toimii sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntijana ja kehittää laadukkaita palveluja ikääntyneille. Palveluksessanne!

Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat