Kirjoitukset avainsanalla aivoterveys

Tässä eräänä päivänä en muistanut millään verkkopankin käyttäjätunnusta. Tuijotin tietokoneen näyttöä epäuskoisesti ja aprikoin, pitäisikö kirjoittaa ajankohta muistiin päivänä, jolloin ensimmäistä kertaa säikähdin ajatusta omasta muistisairaudesta.

Hetki oli pelottava, vaikka jälkeenpäin ajatellen olin vain väsynyt. Aloin heti miettiä, ovatko työkaverit tai läheiset panneet merkille jotain epäilyttävää. Sanoisivatko, jos huomaisivat?

Päätin tarkkailla tilannetta vaivihkaa. Tiedän, että varhainen taudinmääritys ja hoito ovat erittäin tärkeitä, mutta ainakin toistaiseksi olen päässyt toimittamaan pankkiasiani taas ongelmitta.

Paidan pukeminen voi kertoa muistin heikkenemisestä.

Mistä alkavan muistisairauden voi edes huomata? Muistan lukeneeni, että heikentynyt hajuaisti saattaa olla ensimmäisiä merkkejä kehittymässä olevasta dementiasta.

Tuoreen italialaistutkimuksen mukaan t-paidan pukemiseen kuluva aika voi paljastaa muistin heikkenemisen. Mitä hitaammin paidan pukee, sitä todennäköisemmin muisti heikkenee. Myös huono sorminäppäryys liittyi tutkimustuloksissa heikompiin muistitestituloksiin.

Alzheimerin taudin tärkeimpiä riskitekijöitä ovat korkea ikä ja taudin esiintyminen lähisuvussa. Vaarassa ovat myös henkilöt, joilla on paljon verisuoniperäisiä riskejä, kuten korkea verenpaine ja kolesteroliarvo.

Yllättävä aivotreeni ylläpitää älykkyyttä.

Jokainen tietää, että muistisairauksia voi ehkäistä korjaamalla elintapojaan. Pitää syödä terveellisesti kalaa, sieniä ja kasviksia. Pitää laihduttaa ja liikkua monta kertaa viikossa. Pitää lopettaa juopottelu.

Niinpä, kaikki hauska ja herkullinen – paitsi kahvi – tuntuu olevan mustalla listalla.

Minkähän takia siitä ei puhuta, että säännöllinen seksi piristää aivoja? Ainakin seksiä viikoittain harrastavat 50–83-vuotiaat pärjäsivät älyllistä toimintakykyä mittaavassa amerikkalaistutkimuksessa paremmin kuin muut.

Seksuaalisen aktiivisuuden todettiin olevan yhteydessä parempiin kognitiivisiin kykyihin ja auttavan ylläpitämään älykkyyttä. Eroottinen hyväily ja itsetyydytys ajoivat saman asian kuin yhdyntä.

Aivokapasiteettia voi treenata vielä iäkkäänä. Pitää harrastaa seksiä.

Kommentit (1)

Raksu

Oi ja voi, tuohon tutkimustulokseen en usko puupennin vertaa! Ihme kun ei ole hoksattu että seitsemän kertaa viikossa äly ja muisti lisääntyy seitsenkertaisesti ja jos lisää volyymiä niin ihmisen pirteys on teini-ikäisen tasolla (siis jos ei satu olemaan murkku ) Kysynkin että miksiköhän tuota seksiä yritetään  tuputtaa joka paikkaan ihan kuin se olisi joku Doping-aine.

Muistisairaan läheinen pohti mielipidesivulla, heikentääkö helppo elämä muistia. Monet arkiset asiat on tehty jo niin vaivattomiksi, ettei ihmisen tarvitse enää rasittaa aivojaan.

Geriatrian professori kiirehti vastaamaan aiheellisesti, ettei muistisairauksien syntyä voi selittää aivan näin helpolla. Psykologi taas vakuutti, että ainakaan tietotekniikka ei sairastuta, vaan asianlaita on juuri päinvastoin. Tietokoneet säästävät aikaa älyllisille virikkeille, kuten kirjallisuuden lukemiselle ja vieraan kielen opiskelulle.

En suhtaudu ihan yhtä naiivin luottavaisesti psykologin käsitykseen siitä, että tietotekniikka pienentäisi automaattisesti muistisairausriskiä. Tuhannen taalan kysymys sen sijaan on, pystyykö muistisairautta ehkäisemään millään tavalla.

Ainakin aivoterveyttä kannattaa vaalia monipuolisesti. Asiantuntijat ovat varsin yksimielisiä siitä, että liikunta, henkinen ja sosiaalinen aktiivisuus sekä terveellinen ruokavalio voivat suojata etenevän muistisairauden oireilta ja Alzheimerin taudilta. Tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö eivät käy laatuun. Viisi vinkkiä ”aivojen kevätsiivoukseen” postasin jo aiemmin.

Vakavaksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi on noussut se, että muistisairaudet tunnistetaan usein vasta sitten kun iäkäs ihminen on jo ajautunut vanhuspalvelujen käyttäjäksi. Merkittävä osa sairauksista jää diagnosoimatta, vaikka olisi äärimmäisen tärkeää, että taudinmääritys tehtäisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Oireita voidaan hidastaa ja joissain tapauksissa jopa korjata, kun hoito ja lääkitys aloitetaan riittävän ajoissa.

Vuosi sitten julkaistussa muistibarometrissä kiinnitettiin huomiota siihen, että terveysasemien työntekijöiden kykyä ja osaamista tunnistaa muistisairaudet täytyy kehittää. Heidän tulee osata diagnosoida, hoitaa ja kuntouttaa näitä sairauksia sekä kohdata muistisairaat asiakkaat läheisineen nykyistä paremmin.

Jopa vanhuspalvelujen hoitohenkilöstö tunnistaa muistisairauksia ja sairastuneen henkilön tarpeita yhä liian heikosti. Hoidon vaikuttavuudesta pitää pystyä huolehtimaan tehokkaammin.

Muistisairaudet ovat suurta kärsimystä aiheuttava kansansairaus. Yhteiskunnallisesti niillä on myös valtava taloudellinen merkitys. Esimerkiksi ympärivuorokautisen hoidon kustannuksista yli 70 prosenttia aiheutuu muistisairauksista.

Muistisairauksien ehkäisypilleriä ei ole keksitty. Toistaiseksi on pärjättävä näillä eväillä.

Kommentit (0)

Aivoterveydestä kannattaa pitää huolta. Onneksi keinot aivojen kevätsiivouksen aloittamiseksi löytyvät läheltä: omasta arjesta ja ympäristöstä. Viidellä vinkillä pääsee jo hyvään vauhtiin.

1. Nuku hyvin. Uni pitää aivot toimintakykyisinä, mutta unen tehtäviin kuuluu myös kuona-aineiden poisto aivoista. Tiesitkö, että uni siivoaa aivoja?

2. Liiku säännöllisesti. Kaikki, mikä on hyväksi ruumiille, on hyväksi aivoille ja muistille. Liikunta parantaa muistia ja vaimentaa elimistön hiljaista tulehdusta, joka on muun muassa Alzheimerin taudin taustalla. Hiljainen tulehdus liittyy myös diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

3. Syö terveellisesti. Muistiystävällisen ruokavalion tulisi sisältää kasviöljyjä, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä kalaa, kokojyväviljaa, palkokasveja ja vähärasvaisia maitotuotteita. Syö riittävästi ja huolehdi proteiinista. Hanki vitamiinit ravinnosta. 

4. Rasita aivojasi. Ne eivät kulu käytössä, päinvastoin. Jopa arkiset puuhat ovat hyvää aivojumppaa, koska ne saavat aivojen eri osat pelaamaan yhteen. Pitäisikö sittenkin harkita kodin kevätsiivousta? 

5. Ota ilo irti elämästä. Yksinäisyys, masennus ja stressi heikentävät elämänlaatua ja altistavat muistisairauksille. Ole sosiaalinen. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. 

Aurinkoisia kevätpäiviä ja hyvää aivoviikkoa! 

Lähde: Suomen Aivosäätiö

Kommentit (0)

Seuraa 

Geron (kreik.) 'vanhus, vanha mies'

Olen Ari Liimatainen, geronomi, järjestöviestijä ja freelancer, joka innostuu sekä viestinnästä että vanhustöistä.

Geronomi toimii sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntijana ja kehittää laadukkaita palveluja ikääntyneille. Palveluksessanne!

Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää.

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat