Kirjoitukset avainsanalla Turun kaupunginteatteri

Eero Aho on Turun kaupunginteatterin Macbeth. Kuvat: Otto-Ville Väätäinen

Hornaan sopusointu, valta ahneudelle

Macbeth, ensi-ilta Turun kaupunginteatterin päänäyttämöllä 31.1. Teksti William Shakespeare, suomennos Matti Rossi. Ohjaus Kari Heiskanen, lavastussuunnittelu Jani Uljas, pukusuunnittelu Tuomas Lampinen, äänisuunnittelu Eetu Karioja, valosuunnittelu Riku Rämä, kampaus- ja maskeeraussuunnittelu Saara Tawast. Rooleissa Eero Aho, Riitta Salminen, Asta Sveholm, Ulla Reinikainen, Ulla Koivuranta, Mika Kujala, Antti Peltola, Kirsi Tarvainen, Stefan Karlsson, Sami Lalou, Viljo Kiukkonen / Kuutti Viljainen, Aatos Höglund / Esko Lehtonen ★★★

TUNNEN monesti jonkinmoista kammoa klassikkonäytelmiä kohtaan. Eivät minua niinkään pelota raskassoutuinen tyyli ja vanhahtava kieli, vaan päinvastoin teatteriohjaajien kova hinku nykyaikaistaa klassikkoja hinnalla millä hyvänsä. 

Joidenkuiden ohjaajien mielestä sukupuoliroolien kääntäminen päälaelleen on aina kekseliäs ratkaisu. Jotkut uskovat, että tapahtumien sijoittaminen tämän päivän yritysmaailmaan tai vaikka psykiatriseen sairaalamiljööseen herättää katsojat pomminvarmasti. 

Ehei, näissä moderneissa versioissa tyhjät tynnyrit tuppaavat kolisemaan eniten. Vähän siis hirvitti lähteä katsomaan Turun kaupunginteatterin Macbeth, jonka on mainostettu saaneen uutta virtaa Kari Heiskasen ohjauksessa. 

Lady Macbeth (Riitta Salminen) yllyttää miehensä (Eero Aho) murhaan.
Lady Macbeth (Riitta Salminen) yllyttää miehensä (Eero Aho) murhaan.

MACBETH luotaa ihmisyyden synkimpiä syövereitä, mutta vallanhimoa ja moraalia ruotiva tulkinta ei Turun kaupunginteatterissa ole haudanvakava. Macbethin pariskunnan makaaberi tuhon kierre on niin syvä, että se kääntyy paikoin jo karnevalistiseksi.

”Macbeth-tekstin neroutta on vahva kuvaus siitä sisäisestä kurimuksesta, johon valtaa hamuava itsensä ajaa. Shakespeare paljastaa sotasankari Macbethin raadollisuuden ja pienuuden, häpeän ja julkeuden kaikessa traagisuudessaan”, Kari Heiskanen kuvailee esityksen ydintä. 

Shakespearen suuri tragedia on tuhoisan ahneuden ja vallanhimon analyysi. Päivänpolttava teema paisuu Heiskasen käsittelyssä jopa tarantinomaisiin mittoihin, joissa ironia, kauhu ja koomisuus lyövät kättä todellisuuden kanssa. 

Toksinen leidi

MACBETHIN monologin tapaan Turun kaupunginteatterin näytelmäsovitus on täynnä huutoa ja vimmaa – vieläpä kaikuisan ja turhan voimakkaan mikrofoniäänen säestyksellä. Paikoin elementtien vyörytys saa katsojan haukkomaan henkeä ja näyttämöllä paletti tuntuu leviävän käsiin. Rock’n’roll, kaikkea on! 

Vieraileva näyttelijä Eero Aho tekee Macbethin roolin vakuuttavasti ja johdonmukaisesti. Ensi-illassa Riitta Salminen vielä hapuili Lady Macbethinä, mutta ei rooli näillä ohjaajan ratkaisuilla välttämättä loistoonsa puhkea. Sinänsä tämä toksinen leidi olisi nykyaikana juuri kiinnostava hahmo omine motiiveineen.

Macbeth sanoi toivoneensa vanhuudelta kunnioitusta, rakkautta, kuuliaisuutta ja uskollisia ystäviä. Haaveeksi jäi. Hornaan sopusointu ja valta ahneudelle! Se on taas pelin henki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Raha pallon saa pyörimään, laulaa seremoniamestari Miiko Toiviainen. Kuvat: Otto-Ville Väätäinen

Turun kaupunginteatterin Cabaret kuljettaa elämän pohjavirtoihin.

MUSIKAALI | Cabaret Turun kaupunginteatterissa, ensi-ilta 30.8. Sovitus, ohjaus ja koreografia Jakob Höglund. Sävellys John Kander, laulujen sanat Fred Ebb, suom. Jukka Virtanen. Teksti Joe Masteroff, suom. Esko Elstelä. Kapellimestari Jussi Vahvaselkä. Rooleissa Miiko Toiviainen, Anna Victoria Eriksson, Otto Rokka, Stefan Karlsson, Minna Hämäläinen, Sinikka Sokka, Jukka Aaltonen, Linda Hämäläinen, Helena Puukka, Emmi Kangas, Katariina Lantto, Soile Ojala, Anssi Valikainen, Miko Helppi, Santeri Helinheimo, Joonatan Perälä, Alen Nsambu. ★★★★★

CABARET kuuluu parhaimmillaan musiikkiteatterin aateliin. Vaikka olen katsonut teoksen monta kertaa Suomessa ja ulkomaanreissuillani, sydän sykähtää aina yhtä toiveikkaasti seremoniamestarin kajauttaessa ilmoille tervetulotoivotuksen Willkommen, bienvenue, welcome!

Joissakin näkemissäni versioissa fasismin nousu on unohdettu sivurooliin ja näyttämöllä on tyydytty repostelemaan onnettomia ihmiskohtaloja. Syntinen Berliini on sekin joskus näyttäytynyt pelkkänä irvistyksenä. Pahimmillaan esityksessä on jäänyt kokonaan pohtimatta, millainen kabaree tämä elämä lopulta on.

Onneksi Turun kaupunginteatterin kabareessa kaikki on toisin.

Anna Victoria Eriksson (vas.) tulkitsee Sally Bowlesin roolin. Miko Helppi ja Alen Nsambu kuuluvat svengaavaan ensembleen.
Anna Victoria Eriksson (vas.) tulkitsee Sally Bowlesin roolin. Miko Helppi ja Alen Nsambu kuuluvat svengaavaan ensembleen.

SIIS tervetuloa Kit Kat -klubille, 1920- ja 1930-luvun vaihteen Berliinin yöelämään. Yökerholaulajatar Sally Bowles (Anna Victoria Eriksson) haaveilee tähteydestä ja etsii rakkautta. Kuin tilauksesta kaupunkiin saapuu amerikkalainen kirjailija Clifford Bradshaw (Otto Rokka).

Juhlitaan kuin viimeistä päivää, mutta seremoniamestari (Miiko Toiviainen) muistuttaa juhlakansaa elämänmenosta yökerhon ulkopuolella: Raha pyörittää maailmaa. Kaduilla rikotaan jo ikkunoita.

Lopulta kukaan ei pääse pakoon todellisuutta. Juhlat ovat auttamattomasti ohi. Huominen on sysimusta, unelmat särkyneet ja toivo paremmasta kuollut. Nimikkosävelmä viiltää sydäntä, mutta Turun kaupunginteatterin Cabaret kuljettaa vielä syvemmälle, elämän kylmiin pohjavirtoihin.

Finaali liikuttaa kyyneliin asti.

KOSKAAN aiemmin en ole nähnyt näin onnistunutta näyttämötoteutusta Cabaret-musikaalin kaksijakoisuudesta. Berliinissä juhlijoiden on pakko herätä unestaan, mutta Jakob Höglundin ohjauksessa myös katsoja ravistellaan hereille – todelliseen painajaiseen tässä ja nyt. 

Turun kaupunginteatterin Cabaret’ssa ei ole jälkeäkään klassikon pölyistä. Koko ensemble (mm. Sinikka Sokka, Jukka Aaltonen, Miko HelppiSanteri Helinheimo) puhaltaa yhteen hiileen, tanssijat ja orkesteri svengaavat kuin viimeistä päivää. Intensiivisen ja kokonaisvaltaisen esityksen kylkeen tarjotaan vieläpä yhteisöllinen prologi ja upea väliaikanumero. 

Rakkauden ja hyväksymisen kaipuu − toiveet, halut ja unelmat − ovat Cabaret-musikaalin keskeistä ainesta. Siksi iho on kylmästä kananlihalla, kun Anna Victoria Eriksson laulaa Piittaa mä en (I Don’t Care Much). Finaali liikuttaa jo kyyneliin asti. 

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Ari Liimatainen

Olen laillistettu sosiaalihuollon ammattimies ja vapaa toimittaja. Geronomina edistän vanhojen ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Freelancerina kirjoitan mielelläni kulttuurista ja ikääntymisen ilmiöistä. Palveluksessanne! Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää. – Geron ’vanhus, vanha mies’

geronposti[ät]gmail.com

Blogiarkisto

2018
Joulukuu
2017
2016

Kategoriat

Instagram