Kirjoitukset avainsanalla John Neumeier

Kuolema Venetsiassa -baletissa tanssivat Atte Kilpinen ja Michal Krčmář. Kuvat: Roosa Oksaharju / Kansallisbaletti

Kuolema Venetsiassa -baletti on kunnianosoitus elämälle.

BALETTI | Kuolema Venetsiassa, ensi-ilta Suomen kansallisbaletissa 1.11. Koreografia ja valaistus John Neumeier. Musiikki J. S. Bach ja Richard Wagner. Lavastus Peter Schmidt, pukusuunnittelijat John Neumeier ja Peter Schmidt. Pianosolisti Heini Kärkkäinen. Rooleissa mm. Michal Krčmář, Martin Nudo, Clark Eselgroth, Atte Kilpinen, Rebecca King-Piitulainen, Sergei Popov, Violetta Keller, Jun Xia, Werneri Voitila ★★★★★

KANSALLISBALETIN taiteellinen johtaja Javier Torres ei säästellyt sanojaan kiitellessään koreografi John Neumeierin, 85, mestarillista elämäntyötä ensi-iltayleisölle. Neumeier on maailman tunnetuimpia koreografeja, ja hän toimi Hampurin baletin johtajana yli 50 vuoden ajan. 

John Neumeierin poikkeuksellisen pitkällä johtajakaudella Hampurin baletista tuli maailmankuulu, ja myös Kuolema Venetsiassa sai kantaesityksensä Hampurissa vuonna 2003. Baletti perustuu Thomas Mannin (1875–1955) klassikkonovelliin vuodelta 1912. 

Neumeierin tulkinnassa vanheneva koreografi Gustav von Aschenbach joutuu luomiskriisiin ja matkustaa hakemaan inspiraatiota Venetsiaan. Siellä hän ihastuu Tadzio-nimiseen nuorukaiseen ja tunnistaa oman elämänsä menetetyt mahdollisuudet. Alkaa kuolemantanssi kohti vääjäämätöntä loppua.

Aschenbach valitsee taiteen sijaan elämän – ja kuoleman Venetsiassa.
Aschenbach valitsee taiteen sijaan elämän – ja kuoleman Venetsiassa.

KOREOGRAFI John Neumeier on todennut, että kaikki hänen koreografiansa ilmentävät hänen omaa sisintään ja tanssi ylipäätään on taidemuoto, joka heijastaa ihmisen sielua.

Neumeierin mielestä parhaissa tanssiteoksissa katsoja tunnistaa jotain itsestään, ja katsoessani Kuolema Venetsiassa -balettia näin todella käy. Seuraan tähtitanssija Michal Krčmářin taituruutta ja tulkintaa suorastaan henkeä pidätellen. 

Joissain aiemmissa rooleissa olen pitänyt Krčmářia etäisenä, mutta nyt Aschenbachina Krčmářin läsnäolo yhtäkkiä mykistää ja häikäisee. Katsojana en ole vähässäkään määrin pätevä analysoimaan, mistä osatekijöistä tämä kokemus syntyy, mutta suoritus on kaikessa haikeudessaan mieleenpainuva. 

Teos ei ole realistinen ihmissuhdekuvaus.

KUOLEMA Venetsiassa ei ole realistinen ihmissuhdekuvaus. ”Minun tulkintani mukaan teoksessa ei ole kyse kahden miehen välisestä rakkaudesta, vaan koen sen olevan pohjimmiltaan kunnianosoitus elämälle”, John Neumeier sanoo haastattelussa.

Tanssiteos ei voi koskaan pelkästään kuvittaa kirjallista teosta. Koreografi rakentaa tarinan uudelleen tanssin keinoin, ja Kuolema Venetsiassa -baletissa Neumeier onnistuu mitä mielikuvituksekkaimmalla tavalla.

Teos etenee upean jännitteisesti tunnelmasta toiseen – dionysialaisen unen kiihkeistä orgioista (Martin Nudo, Clark Eselgroth) haikeaan päätökseen ja hyvästeihin. Ensi-iltayleisö palkitsi seisaaltaan taputtaen sekä paikalla olleen John Neumeierin että koko tanssiryhmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Ari Liimatainen

Olen laillistettu sosiaalihuollon ammattimies ja vapaa toimittaja. Geronomina edistän vanhojen ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Freelancerina kirjoitan mielelläni kulttuurista ja ikääntymisen ilmiöistä. Palveluksessanne! Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää. – Geron ’vanhus, vanha mies’

geronposti[ät]gmail.com

Blogiarkisto

2018
Joulukuu
2017
2016

Kategoriat

Instagram