
Kuolema Venetsiassa -baletti on kunnianosoitus elämälle.
KANSALLISBALETIN taiteellinen johtaja Javier Torres ei säästellyt sanojaan kiitellessään koreografi John Neumeierin, 85, mestarillista elämäntyötä ensi-iltayleisölle. Neumeier on maailman tunnetuimpia koreografeja, ja hän toimi Hampurin baletin johtajana yli 50 vuoden ajan.
John Neumeierin poikkeuksellisen pitkällä johtajakaudella Hampurin baletista tuli maailmankuulu, ja myös Kuolema Venetsiassa sai kantaesityksensä Hampurissa vuonna 2003. Baletti perustuu Thomas Mannin (1875–1955) klassikkonovelliin vuodelta 1912.
Neumeierin tulkinnassa vanheneva koreografi Gustav von Aschenbach joutuu luomiskriisiin ja matkustaa hakemaan inspiraatiota Venetsiaan. Siellä hän ihastuu Tadzio-nimiseen nuorukaiseen ja tunnistaa oman elämänsä menetetyt mahdollisuudet. Alkaa kuolemantanssi kohti vääjäämätöntä loppua.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/kuolema-venestiassa-geron.jpg?itok=NBa-eroz)
KOREOGRAFI John Neumeier on todennut, että kaikki hänen koreografiansa ilmentävät hänen omaa sisintään ja tanssi ylipäätään on taidemuoto, joka heijastaa ihmisen sielua.
Neumeierin mielestä parhaissa tanssiteoksissa katsoja tunnistaa jotain itsestään, ja katsoessani Kuolema Venetsiassa -balettia näin todella käy. Seuraan tähtitanssija Michal Krčmářin taituruutta ja tulkintaa suorastaan henkeä pidätellen.
Joissain aiemmissa rooleissa olen pitänyt Krčmářia etäisenä, mutta nyt Aschenbachina Krčmářin läsnäolo yhtäkkiä mykistää ja häikäisee. Katsojana en ole vähässäkään määrin pätevä analysoimaan, mistä osatekijöistä tämä kokemus syntyy, mutta suoritus on kaikessa haikeudessaan mieleenpainuva.
Teos ei ole realistinen ihmissuhdekuvaus.
KUOLEMA Venetsiassa ei ole realistinen ihmissuhdekuvaus. ”Minun tulkintani mukaan teoksessa ei ole kyse kahden miehen välisestä rakkaudesta, vaan koen sen olevan pohjimmiltaan kunnianosoitus elämälle”, John Neumeier sanoo haastattelussa.
Tanssiteos ei voi koskaan pelkästään kuvittaa kirjallista teosta. Koreografi rakentaa tarinan uudelleen tanssin keinoin, ja Kuolema Venetsiassa -baletissa Neumeier onnistuu mitä mielikuvituksekkaimmalla tavalla.
Teos etenee upean jännitteisesti tunnelmasta toiseen – dionysialaisen unen kiihkeistä orgioista (Martin Nudo, Clark Eselgroth) haikeaan päätökseen ja hyvästeihin. Ensi-iltayleisö palkitsi seisaaltaan taputtaen sekä paikalla olleen John Neumeierin että koko tanssiryhmän.