
Anastasia-musikaalin koko työryhmä ansaitsee aplodit.
KUVITTELIN käyttäneeni jo kaikki ylisanat Samuel Harjanteen musikaaliohjauksista, mutta mikäs tässä muukaan auttaa. Taas on kehuttava, koska syyskuussa ensi-iltansa saanut Tampereen Teatterin Anastasia on kerrassaan loistelias elämys.
Visuaalisesti tämä musikaali vetää kaiken överiksi. Pienehkö näyttämömiljöö muuttuu valoilla ja videoilla kuin taikasauvan kosketuksesta. Puvustus saa haukkomaan henkeä, eikä glamouria ja kimalletta ole todellakaan säästelty 250 pukukokonaisuuden esillepanossa.
Lopulta hohdokas kokonaisuus muodostuu kuitenkin yksittäisiä osia tärkeämmäksi ja koko ilta on kuin taikaa. Aplodit ammattitaitoiselle työryhmälle!
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/gleb-vaganov-joel-makinen-geron.jpg?itok=885w1k_L)
ANASTASIA pohjaa Romanovien suvun ja keisari Nikolai II:n perheen kohtaloon sekä siihen liitettyyn mysteeriin. Tarina kuljettaa katsojia Romanovien palatsista Venäjän vallankumouksen pyörteisiin ja pakomatkalle Pariisiin, missä nuori ja rohkea Anja etsii itseään ja menneisyyttään.
Tosielämässä keisari perheineen ja palvelijoineen teloitettiin Jekaterinburgissa 1918. Pian alkoi kuitenkin levitä huhu, että perheen nuorin tytär olisi jäänyt henkiin, ja vuosien saatossa useat nuoret naiset ovat tekeytyneet suuriruhtinatar Anastasiaksi. Musikaalin tarinalla on siis tältä osin juurensa todellisuudessa.
Ohjaaja Samuel Harjanne sanoo, että vaikka kuinka oppisimme historian virheistä, tunnumme unohtavan ne varsin helposti. Tänäkin päivänä kansalaisia pakenee paremman elämän toivossa niin Ukrainasta kuin Venäjältä, aivan kuten musikaalin tarinan aikaan.
Anastasia on kokonaisvaltainen elämys.
TAMPEREEN Teatterin Anastasiassa esiintyy maamme eturivin musikaalinäyttelijöitä. Orkesteri tempaa kaikki pakottomasti mukaan. Häikäisevän Pia Piltzin (Anja/Anastasia) lisäksi päärooleissa nähdään Sinikka Sokka (leskikeisarinna Maria Feodorovna), Kaisa Hela (Lily), Petrus Kähkönen (Dimitri), Ville Majamaa (Vlad) ja Joel Mäkinen (Gleb).
Sinikka Sokan upeasti esittämä arvokas leskikeisarinna toimii vauhdikkaasti etenevän musikaalin varmana tukipylväänä. Hän on traaginen hahmo – petetty, katkera, toivonsa menettänyt vanha ihminen – jonka Anja tai Anastasia herättää uudestaan eloon. Myös Joel Mäkinen tekee illan komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Hän on Anastasian kiehtova vastavoima, joka vannoo neuvostojärjestelmän nimeen.
Kaikkiaan Anastasia on kokonaisvaltainen musikaalielämys, jota häiritsee vain hienoinen tasapaksuus niin musiikillisesti kuin näyttämöllisesti. On pelattu varman päälle, ja vähän yli.
On se touhua
Joo