Onko leskikeisarinna (Sinikka Sokka) löytänyt pojantyttärensä Anastasian (Pia Piltz)? Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

Anastasia-musikaalin koko työryhmä ansaitsee aplodit.

MUSIKAALI | Anastasia Tampereen Teatterin päänäyttämöllä 3.9.2022–13.5.2023. Ohjaus Samuel Harjanne, kapellimestari Marko Hilpo, koreografi Chris Whittaker. Musiikki Stephen Flaherty, teksti Terrence McNally, laulujen sanat Lynn Ahrens, suomentajat Reita Lounatvuori ja Hanna Kaila. Kampaukset, maskit ja peruukit Jonna Lindström, puvut Pirjo Liiri-Majava. Lavastus Marjatta Kuivasto, valot Raimo Salmi, videot Toni Haaranen, äänisuunnittelu Ivan-Nicolas Bavard ja Jan-Mikael Träskelin. Rooleissa mm. Pia Piltz, Sinikka Sokka, Kaisa Hela, Petrus Kähkönen, Ville Majamaa, Joel Mäkinen. ★★★★

KUVITTELIN käyttäneeni jo kaikki ylisanat Samuel Harjanteen musikaaliohjauksista, mutta mikäs tässä muukaan auttaa. Taas on kehuttava, koska syyskuussa ensi-iltansa saanut Tampereen Teatterin Anastasia on kerrassaan loistelias elämys. 

Visuaalisesti tämä musikaali vetää kaiken överiksi. Pienehkö näyttämömiljöö muuttuu valoilla ja videoilla kuin taikasauvan kosketuksesta. Puvustus saa haukkomaan henkeä, eikä glamouria ja kimalletta ole todellakaan säästelty 250 pukukokonaisuuden esillepanossa. 

Lopulta hohdokas kokonaisuus muodostuu kuitenkin yksittäisiä osia tärkeämmäksi ja koko ilta on kuin taikaa. Aplodit ammattitaitoiselle työryhmälle!

Joel Mäkinen tekee musikaalin komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri
Joel Mäkinen tekee musikaalin komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

ANASTASIA pohjaa Romanovien suvun ja keisari Nikolai II:n perheen kohtaloon sekä siihen liitettyyn mysteeriin. Tarina kuljettaa katsojia Romanovien palatsista Venäjän vallankumouksen pyörteisiin ja pakomatkalle Pariisiin, missä nuori ja rohkea Anja etsii itseään ja menneisyyttään.

Tosielämässä keisari perheineen ja palvelijoineen teloitettiin Jekaterinburgissa 1918. Pian alkoi kuitenkin levitä huhu, että perheen nuorin tytär olisi jäänyt henkiin, ja vuosien saatossa useat nuoret naiset ovat tekeytyneet suuriruhtinatar Anastasiaksi. Musikaalin tarinalla on siis tältä osin juurensa todellisuudessa.

Ohjaaja Samuel Harjanne sanoo, että vaikka kuinka oppisimme historian virheistä, tunnumme unohtavan ne varsin helposti. Tänäkin päivänä kansalaisia pakenee paremman elämän toivossa niin Ukrainasta kuin Venäjältä, aivan kuten musikaalin tarinan aikaan.

Anastasia on kokonaisvaltainen elämys.

TAMPEREEN Teatterin Anastasiassa esiintyy maamme eturivin musikaalinäyttelijöitä. Orkesteri tempaa kaikki pakottomasti mukaan. Häikäisevän Pia Piltzin (Anja/Anastasia) lisäksi päärooleissa nähdään Sinikka Sokka (leskikeisarinna Maria Feodorovna), Kaisa Hela (Lily), Petrus Kähkönen (Dimitri), Ville Majamaa (Vlad) ja Joel Mäkinen (Gleb). 

Sinikka Sokan upeasti esittämä arvokas leskikeisarinna toimii vauhdikkaasti etenevän musikaalin varmana tukipylväänä. Hän on traaginen hahmo – petetty, katkera, toivonsa menettänyt vanha ihminen – jonka Anja tai Anastasia herättää uudestaan eloon. Myös Joel Mäkinen tekee illan komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Hän on Anastasian kiehtova vastavoima, joka vannoo neuvostojärjestelmän nimeen. 

Kaikkiaan Anastasia on kokonaisvaltainen musikaalielämys, jota häiritsee vain hienoinen tasapaksuus niin musiikillisesti kuin näyttämöllisesti. On pelattu varman päälle, ja vähän yli.
 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Ari Liimatainen

Olen laillistettu sosiaalihuollon ammattimies ja vapaa toimittaja. Geronomina edistän vanhojen ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Freelancerina kirjoitan mielelläni kulttuurista ja vanhuusiän ilmiöistä. Palveluksessanne! Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää. – Geron ’vanhus, vanha mies’

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Joulukuu
2017
2016

Kategoriat

Sisältö jatkuu mainoksen alla