Kirjoitukset avainsanalla kaatuminen

Pakkaset ovat kiillottaneet jalkakäytäville pääkallokelin. Aamun iljanteella edessäni kävellyt rouva mätkähti yhtäkkiä suorilta jaloilta katuun.

En tiedä, kuvittelinko rusahduksen, mutta huudahduksesta ja itkusta päätellen sattui pahasti. Mukana ollut ystävä jäi auttamaan, joten jatkoin köpöttelyä raitiovaunupysäkille.

Nuorempana minulta murtui kyynärpää samanlaisilla keleillä. En huomannut jäätä lumen alta ja kaatua rätkähdin pitkin pituuttani asvaltille.

Tuskailin kättä iltaan asti kotona, kunnes oli pakko lähteä päivystykseen ja sieltä leikkaukseen. Leikkaussaliin ei tietenkään päässyt heti, koska kohtalotovereita pötkötteli jo pitkin käytäviä odottelemassa vuoroaan.

Tilaa liukastumisvaroitus.

Liukastumisonnettomuuksia tapahtuu vuosittain kymmeniä tuhansia ja valtaosa vakavista liukastumisista sattuu muutamana erittäin liukkaana päivänä.

Helsingissä, Lahdessa, Oulussa, Jyväskylässä ja Kuopiossa voi tilata tekstiviestillä puhelimeen varoituksen liukkaasta kelistä. Varoitusviesti lähetetään keliennusteen perusteella, jos vaarallisen liukkauden synty on käytännössä varmaa.

Liukastumisvaroituspalvelussa voi itse valita, ottaako viestin vastaan heti yöllä vai vasta aamukuudelta, seitsemältä tai kahdeksalta. Viikonloppuna varoitus lähetetään tuntia myöhemmin.

Ohjeet palvelun käyttöönotosta ja lopettamisesta löytyvät osoitteesta www.liukastumisvaroitus.fi. Palvelu on maksuton.

Pysytään pystyssä.

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta on liukastunut tämän tai viime talven aikana. Pysy pystyssä -kampanja antaa seitsemän ohjetta tasapainon säilyttämiseksi talvikeleillä.

  1. Valitse kengät kelin mukaan.
  2. Käytä liukuesteitä.
  3. Varaa aikaa matkoihin.
  4. Tarkista jalankulkusää ennen liikkeelle lähtöä.
  5. Anna palautetta pihojen ja kulkuväylien kunnossapidosta.
  6. Huolehdi kunnostasi ja vireystilastasi.
  7. Keskity kävelemiseen.

No niin, otin liukastumisvaroituspalvelun (hauska sana!) käyttöön, ja nyt minua varoitetaan Helsingin kulkureittien liukkaudesta heti aamutuimaan. Kävellessä pitää enää muistaa, että tekstiviesti ei ehkäise kaatumista.

Kuva: Liikenneturva

Kommentit (0)

Liikunta on tehokasta muistisairauden ennaltaehkäisyä ja hoitoa. Säännöllinen liikunnan harrastaminen pienentää muistisairauksien riskiä ja voi hidastaa sairauden kehittymistä.

Britanniassa on tällä viikolla uutisoitu laajalti tutkimuksesta, jonka mukaan jalkapallon pelaaminen on luultua vaarallisempaa päähän kohdistuvien iskujen takia. Yksittäinen aivotärähdys ei välttämättä ole kohtalokas, mutta toistuvilla pään vammoilla voi olla vakavia seurauksia.

Veteraanijalkapalloilijoiden riski sairastua krooniseen traumaattiseen enkefalopatiaan eli CTE:hen todettiin tutkimuksessa suuremmaksi kuin väestössä yleensä, ja CTE taas lisää dementiariskiä.

Dementia on oireyhtymä, johon liittyy muistihäiriöiden lisäksi muita oireita, kuten monimutkaisten älyllisten toimintojen heikkenemistä tai muutoksia käyttäytymisessä.

Alun alkaen CTE tunnistettiin nyrkkeilijöiden etenevänä aivosairautena, mutta sittemmin on huomattu yhteys muihin kontaktilajeihin. Jalkapallon lisäksi jääkiekko, koripallo ja kamppailulajit ovat erityisen riskialttiita lajeja, joiden harrastaja altistuu lukuisille päävammoille elämänsä aikana.

Ei kannata riskeerata.

Suomessa ei ole tiedossa yhtään veteraaniurheilijoiden CTE-tapausta. Sen sijaan kenelle vain sattuvat aivotärähdykset ovat hyvin yleisiä. Yliopistosairaalan päivystykseen voi tulla päivittäin 4–5 potilasta, joilla epäillään aivovammaa, vaikka sairaaloissa hoidetaan arviolta vain 25 % kaikista aivovamman saaneista.

Aivovamman aiheuttama invalidisoituminen ja työkyvyn menettäminen on järkyttävä inhimillinen tragedia ja yhteiskunnallisesti suuri taloudellinen menetys. Hoitokustannukset ovat Suomessa yli 50 miljoonaa euroa ja tuotannonmenetykset 470−760 miljoonaa euroa vuodessa.

Kaikkia elämän kolhuja ei voi välttää, mutta tietoisia riskejä kannattaa vähentää. Eniten aivovammoja syntyy putoamisten ja kaatumisten seurauksena, liikenneonnettomuuksissa, pahoinpitelyissä ja vapaa-ajan tapaturmissa.

Riskiryhmiä ovat erityisesti nuoret miehet ja yli 70-vuotiaat. Tehokkaimmin aivovammoja voitaisiinkin ehkäistä kiinnittämällä parempaa huomiota vanhusten kaatumisiin sekä nuorten miesten liikenneturvallisuuteen.

Käypä hoito -suosituksissa aivovamman vaaralle altistaviksi urheilulajeiksi luetaan nyrkkeily, laskettelu, lumilautailu, rullaluistelu, jalkapallo, jääkiekko, kilpapyöräily ja moottoriurheilu.

Kommentit (0)

Lonkkamurtumia todetaan Suomessa joka vuosi noin 7 000 ja vanhusten kuolemaan johtaneista tapaturmista valtaosa on kaatumisia. 

Vanhustyön ammattilaiset kysyvät aina iäkkäältä asiakkaalta, onko hän kaatunut viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana. Nimittäin aiemmin kaatuneista jopa puolet kaatuu uudestaan. Kaatumisen pelkääminen taas johtaa liikkumisen vähentämiseen ja toimintakyvyn heikkenemiseen.

Iäkkään hauras keho ei kestä kaatumista yhtä hyvin kuin nuorena, mutta onnettomuuksia voi vähentää tehokkaasti. Kotona asuvan vanhuksen kaatumisvammoja voi ehkäistä

  • liikunta- ja tasapainoharjoittelulla
  • liukuesteillä ja kunnon kengillä
  • lääkehaittojen vähentämisellä
  • D-vitamiinilla
  • kodin ja ympäristön turvallisuutta parantamalla.

Liukastelusta iljanteisella jalkakäytävällä minulla on muistona kymmenen sentin pituinen leikkausarpi vasemmassa kyynärpäässä. Pysytään tänä talvena pystyssä!

Kattava opas Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy on saatavana myös internetistä. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Geron (kreik.) 'vanhus, vanha mies'

Olen Ari Liimatainen, geronomi, järjestöviestijä ja freelancer, joka innostuu sekä viestinnästä että vanhustöistä.

Geronomi toimii sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntijana ja kehittää laadukkaita palveluja ikääntyneille. Palveluksessanne!

Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää.

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat