Kirjoitukset avainsanalla Samuel Harjanne

La Traviata on kaikkien aikojen esitetyimpiä oopperoita. Samuel Harjanne debytoi ohjaajana. Kuvat: Tampere-talo, Petri Nuutinen 

Tampereen Oopperan La Traviata jättää pysyvän muistijäljen. 

OOPPERA | Giuseppe Verdin La Traviata, ensi-ilta 2.3. Tampere-talossa, Tampereen Ooppera. Musiikinjohto Giancarlo Andretta, Tampere Filharmonia. Ohjaus Samuel Harjanne, koreografia Jack Johansson. Lavastus Peter Ahlqvist, pukusuunnittelu Tinja Salmi, valosuunnittelu Ville Syrjä, videosuunnittelu Toni Haaranen, naamioinnin suunnittelu Johanna Vänttinen. Rooleissa Marjukka Tepponen, Paolo Fanale, Arttu Kataja, Tuomas Miettola, Niina Keitel, Elli Vallinoja, Markus Suihkonen, Ville Rusanen, Jussi Juola, Taavi Niinimaa, Janne Salmenkangas, Juho Stén. Kuorokapellimestari Heikki Liimola, Tampereen Oopperan kuoro. Tanssijat Chris Bewsher, Oskari Jauhiainen, Jenny Strandberg, Iina Suomalainen. Maagikot Veera Aaltonen, Anni Koskinen, Emmi Latvanne, Fanni Palmanto, Inga Sauranen, Anna Suurmäki-Lesonen. Minotaurokset Janrik Häkkinen, Benjamin Klemettinen, Jari Malinen. ★★★★★

ALKUSOITTO Giuseppe Verdin (1813–1901) oopperasta La Traviata (suom. langennut nainen) on jotain aivan ylimaallista. Tampereen Oopperan uudessa tuotannossa se johdattaa yleisön 1920-luvun häikäisevään ja ylenpalttiseen Pariisiin.

Maineikas kurtisaani Violetta Valéry (Marjukka Tepponen) emännöi ylhäisön juhlaa Moulin Rouge -kabareessa. Samppanja virtaa, kohotetaan maljoja elämän ja rakkauden ohikiitäville nautinnoille. Kun nuori aatelinen Alfredo Germont (Paolo Fanale) tutustuu tähän kuuluisaan kaunottareen, hän ei voi enää padota tunteitaan. 

Rakkaustarinaa kehystävät ristiriidat ja Violettan kuolemaan johtava keuhkosairaus. Myös Alfredon petollinen isä Giorgio Germont (Arttu Kataja) tekee kaikkensa lopettaakseen poikansa suhteen kevytkenkäisenä pidetyn kurtisaanin kanssa. Pariskunta ehtii uneksia onnellisesta tulevaisuudesta, mutta Violettan hetket ovat ennen pitkää luetut. 

La Traviatassa siirrytään kepeästä tunnelmasta kuolemansuudelmaan.
La Traviatassa siirrytään kepeästä tunnelmasta kuolemansuudelmaan.

KUOLINKOHTAUS kruunaa Giuseppe Verdin suosituimman oopperan, jonka kantaesitys oli maaliskuussa 1853. Ensi-illan kerrotaan epäonnistuneen pahasti; yleisö nauroi Violettan tekoyskälle ja kriitikot haukkuivat esityksen. Verdi itse kirjoitti, että La Traviata oli fiasko: ”Oliko se minun vai laulajien vika? Aika näyttää.”

Tampereen Oopperan ensi-illassa haasteen ottaa vastaan menestysmusikaalien ohjaajana tunnetuksi tullut Samuel Harjanne. Meriitteihin kuuluvat muun muassa Helsingin Kaupunginteatterin Priscilla, aavikon kuningatar, Kinky Boots ja Pieni merenneito sekä Tampereen Teatterin Anastasia

La Traviata on Harjanteen ensimmäinen oopperaohjaus. Vaikka harteilla on täytynyt tuntua melkoinen ennakkosuosikin paine, debyytti ei jätä sijaa moitteelle. 

Elämän ja kuoleman rajalla teemoitetaan suuria kysymyksiä.

TAITEELLINEN työryhmä, orkesteri, kuoro ja solistit antavat La Traviatassa kaikkensa. Teoksen lavastus, puvut, valot, videot, koreografia ja naamiointi tukevat kokonaistaideteosta huikentelevasti mutta ratkaisut ovat linjakkaita ja elegantteja. 

Väistämättömät mielleyhtymät musikaalien ja elokuvien maailmaan (Moulin Rouge, Great Gatsby – Kultahattu) lisäävät kerronnan tasoja. Onhan La Traviatalla hauska yhtymäkohta myös Priscillan aavikolle. Hetkittäin tanssijoiden ja minotaurosten varastaessa show’n melkein unohtuu, että La Traviata on kolmen solistin taidonnäyte. Sopraano Marjukka Tepponen häikäisevä lavakarisma vakuuttaa niin laulajana kuin näyttelijänä. 

Tampereen Oopperan La Traviata on suuren tyylin kimaltava tuotanto, joka jättää pysyvän muistijäljen. Elämän ja kuoleman rajalla teemoitetaan lopulta suuria kysymyksiä niin uhrautuvasta rakkaudesta ja petollisuudesta kuin inhimillisistä tekijöistä ja olosuhteiden vaikutuksista – huipentumana luonnollisesti Verdin kuolematon musiikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Onko leskikeisarinna (Sinikka Sokka) löytänyt pojantyttärensä Anastasian (Pia Piltz)? Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

Anastasia-musikaalin koko työryhmä ansaitsee aplodit.

MUSIKAALI | Anastasia Tampereen Teatterin päänäyttämöllä 3.9.2022–13.5.2023. Ohjaus Samuel Harjanne, kapellimestari Marko Hilpo, koreografi Chris Whittaker. Musiikki Stephen Flaherty, teksti Terrence McNally, laulujen sanat Lynn Ahrens, suomentajat Reita Lounatvuori ja Hanna Kaila. Kampaukset, maskit ja peruukit Jonna Lindström, puvut Pirjo Liiri-Majava. Lavastus Marjatta Kuivasto, valot Raimo Salmi, videot Toni Haaranen, äänisuunnittelu Ivan-Nicolas Bavard ja Jan-Mikael Träskelin. Rooleissa mm. Pia Piltz, Sinikka Sokka, Kaisa Hela, Petrus Kähkönen, Ville Majamaa, Joel Mäkinen. ★★★★

KUVITTELIN käyttäneeni jo kaikki ylisanat Samuel Harjanteen musikaaliohjauksista, mutta mikäs tässä muukaan auttaa. Taas on kehuttava, koska syyskuussa ensi-iltansa saanut Tampereen Teatterin Anastasia on kerrassaan loistelias elämys. 

Visuaalisesti tämä musikaali vetää kaiken överiksi. Pienehkö näyttämömiljöö muuttuu valoilla ja videoilla kuin taikasauvan kosketuksesta. Puvustus saa haukkomaan henkeä, eikä glamouria ja kimalletta ole todellakaan säästelty 250 pukukokonaisuuden esillepanossa. 

Lopulta hohdokas kokonaisuus muodostuu kuitenkin yksittäisiä osia tärkeämmäksi ja koko ilta on kuin taikaa. Aplodit ammattitaitoiselle työryhmälle!

Joel Mäkinen tekee musikaalin komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri
Joel Mäkinen tekee musikaalin komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Kuva: Heikki Järvinen, Tampereen Teatteri

ANASTASIA pohjaa Romanovien suvun ja keisari Nikolai II:n perheen kohtaloon sekä siihen liitettyyn mysteeriin. Tarina kuljettaa katsojia Romanovien palatsista Venäjän vallankumouksen pyörteisiin ja pakomatkalle Pariisiin, missä nuori ja rohkea Anja etsii itseään ja menneisyyttään.

Tosielämässä keisari perheineen ja palvelijoineen teloitettiin Jekaterinburgissa 1918. Pian alkoi kuitenkin levitä huhu, että perheen nuorin tytär olisi jäänyt henkiin, ja vuosien saatossa useat nuoret naiset ovat tekeytyneet suuriruhtinatar Anastasiaksi. Musikaalin tarinalla on siis tältä osin juurensa todellisuudessa.

Ohjaaja Samuel Harjanne sanoo, että vaikka kuinka oppisimme historian virheistä, tunnumme unohtavan ne varsin helposti. Tänäkin päivänä kansalaisia pakenee paremman elämän toivossa niin Ukrainasta kuin Venäjältä, aivan kuten musikaalin tarinan aikaan.

Anastasia on kokonaisvaltainen elämys.

TAMPEREEN Teatterin Anastasiassa esiintyy maamme eturivin musikaalinäyttelijöitä. Orkesteri tempaa kaikki pakottomasti mukaan. Häikäisevän Pia Piltzin (Anja/Anastasia) lisäksi päärooleissa nähdään Sinikka Sokka (leskikeisarinna Maria Feodorovna), Kaisa Hela (Lily), Petrus Kähkönen (Dimitri), Ville Majamaa (Vlad) ja Joel Mäkinen (Gleb). 

Sinikka Sokan upeasti esittämä arvokas leskikeisarinna toimii vauhdikkaasti etenevän musikaalin varmana tukipylväänä. Hän on traaginen hahmo – petetty, katkera, toivonsa menettänyt vanha ihminen – jonka Anja tai Anastasia herättää uudestaan eloon. Myös Joel Mäkinen tekee illan komeimpiin kuuluvan näyttelijäsuorituksen. Hän on Anastasian kiehtova vastavoima, joka vannoo neuvostojärjestelmän nimeen. 

Kaikkiaan Anastasia on kokonaisvaltainen musikaalielämys, jota häiritsee vain hienoinen tasapaksuus niin musiikillisesti kuin näyttämöllisesti. On pelattu varman päälle, ja vähän yli.
 

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sydäntä lämmittävää tarinaa kolmesta erilaisesta ystävästä (Niki Rautén, Lauri Mikkola, Clarissa Jäärni) siivittävät kaikkien aikojen diskohitit. Kuvat: Robert Seger / Helsingin kaupunginteatteri
Sydäntä lämmittävää tarinaa kolmesta erilaisesta ystävästä (Niki Rautén, Lauri Mikkola, Clarissa Jäärni) siivittävät kaikkien aikojen diskohitit. Kuvat: Robert Seger / Helsingin kaupunginteatteri

Priscillan viihdytyskiertue on vihdoin saatu Eläintarhanlahdelle. 

TEATTERIARVOSTELU | Priscilla, aavikon kuningatar. Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 25.8.2022. Ohjaus Samuel Harjanne, kapellimestari Eeva Kontu, koreografi Gunilla Olsson-Karlsson. Lavastus Peter Ahlqvist, puvut Tinja Salmi, naamiointi Aino Hyttinen. Valo- ja videosuunnittelu William Iles ja Toni Haaranen, äänisuunnittelu Kai Poutanen. Käsikirjoitus Stephan Elliott ja Allan Scott, suomennos Kari Arffman ja Sanna Niemeläinen. Rooleissa mm. Lauri Mikkola, Clarissa Jäärni, Niki Rautén, Risto Kaskilahti, Iivari Luomala, Jennie Storbacka, Johanna Försti ja Maria Lund. ★★★★★

ENSI-ILTAYLEISÖ eläytyi tarinaan koko sydämestään, nauroi tikahtuakseen, liikuttui kyyneliin, lauloi mukana ja osoitti suosiota seisaaltaan. Ohjaaja Samuel Harjanne teki sen taas! 

Vuosina 2018–2019 Harjanteen ohjaama Kinky Boots keräsi Helsingin kaupunginteatterissa yli 100 000 katsojaa. Esitys jatkoi menestyksekkäästi vielä Tampereen työväen teatterissa, jossa sen koki 37 000 katsojaa loppuunmyydyissä näytännöissä. Nyt käsissä on samanlainen kultakimpale.

Priscilla, aavikon kuningatar (Priscilla, Queen of the Desert) perustuu Oscar-palkittuun elokuvaan vuodelta 1994. Musikaali sai kantaesityksensä Australiassa viitisentoista vuotta sitten, minkä jälkeen voittokulku jatkui West Endissä ja Broadwaylla. Uskomatonta mutta totta, aikoinaan näkemästäni Lontoon-versiosta on kulunut yli kymmenen vuotta, ja Priscillan viihdytyskiertue on vihdoin saatu Eläintarhanlahdelle. 

Niki Rautén (keskellä) on valovoimainen  Adam – tai Felicia Jollygoodfellow. Kuva: Robert Seger
Niki Rautén (keskellä) on valovoimainen Adam – tai Felicia Jollygoodfellow. Kuva: Robert Seger

PRISCILLA, aavikon kuningatar, on juhlakuntoon tuunattu linja-auto, joka kuljettaa kolmea drag queenia halki Australian takamaiden. Tick (Lauri Mikkola) kantaa mukanaan salaisuutta, jonka hän joutuu paljastamaan matkan aikana. Villi ja räävitön Adam (Niki Rautén) janoaa seikkailua. Bernadette (Clarissa Jäärni) on jo iäkkäänpuoleinen transnainen ja entinen drag-artisti, joka on lähtenyt reissuun päästäkseen yli miehensä kuolemasta. 

Sydäntä lämmittävää tarinaa kolmesta erilaisesta ystävästä siivittävät kaikkien aikojen diskohitit ja voimaballadit: I Will SurviveHot Stuff, It’s Raining MenVenusGo West, Always On My Mind… Kapellimestari Eeva Konnun takuuvarma bilebändi nostaa tunnelman kattoon mutta pysyy harmillisesti piilossa katseilta. Suomenkieliset sanoitukset saavat välillä ikävöimään Jukka Virtasen kaltaista verbaaliakrobaattia.

Lauri Mikkola hurmasi yleisön jo Kinky Boots -musikaalin tähtenä. Nyt Niki Rautén näyttää närhen munat; nuoressa näyttelijässä on lavakarismaa ja lauluäänessä potkua. Diivat Jennie Storbacka, Johanna Försti ja Maria Lund tekevät ensiluokkaista työtä.

Priscilla kuuluu lajityypin aateliin. 

JUKEBOXMUSIKAALEILLE on helppo hymähtää ylenkatseellisesti, mutta Priscilla kuuluu lajityypin aateliin. Glitteriä ja väriloistoa pursuava spektaakkeli on syyspimeällä kokonaisvaltainen elämys vailla vertaa.

Drag-kolmikon erilaiset persoonat ja elämäntarinat nostavat esiin vähemmistöjen oikeuksia sekä ihmisyyttä käsitteleviä teemoja, jotka läpäisevät pakottomasti koko esityksen. Samuel Harjanteen kauttaaltaan taitava ensemble tuulettaa ennakkoluuloja ja tuo seksuaalivähemmistöjen näkökulman empimättä suurelle näyttämölle. Yhteen kuulutaan.

Joukkokohtausten koreografia kulkee paikka paikoin vanhaa latua, mutta komeasti tämä viihdytyskiertue rullaa tällaisenaan. Priscilla, aavikon kuningatar lunastaa lupaukset syyskauden teatteritapauksesta. On mitä vanhana muistella! 

Kommentit (3)

Ari Liimatainen
Liittynyt4.11.2015
1/3 | 

Kiitos oikaisusta.  Muutin luonnehdinnan  näyttelijäksi

Kyky ajatella tänään toisin kuin eilen erottaa viisaat jääräpäistä. John Steinbeck

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kinky Boots avasi Helsingin Kaupunginteatterin syyskauden. Lolan roolissa loistaa Lauri Mikkola. Kuvat: Mirka Kleemola
Kinky Boots -musikaalin suomenkielinen kantaesitys 30.8.2018 Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä. Sävellys Cyndi Lauper, käsikirjoitus Harvey Fierstein, suomennos Kari Arffman ja Hanna Kaila. Ohjaus Samuel Harjanne, kapellimestari Eeva Kontu, koreografia Gunilla Olsson-Karlsson. Lavastus Peter Ahlqvist, puvut Tuomas Lampinen, valosuunnittelu William Iles, äänisuunnittelu Kai Poutanen, naamiointi ja kampaukset Henri Karjalainen. Rooleissa mm. Petrus Kähkönen, Lauri Mikkola, Raili Raitala, Anna Victoria Eriksson, Tero Koponen, Joachim Wigelius, Tomi Lappi, Henri Sarajärvi, Christoffer Sandberg, Anton Engström, Paavo Kääriäinen ja Jero Mäkeläinen. 

★★★★ Nuoren Charlie Pricen (Petrus Kähkönen) isä kuolee yllättäen, ja konkurssikypsä kenkätehdas jää Charlien niskoille. Tehtaan pelastamiseksi löytyy kuin löytyykin uskomaton liikeidea, sillä Charlie kohtaa Lola-nimisenä drag queenina esiintyvän Simonin (Lauri Mikkola).

Tähän asti mistään ei ole löytynyt Lolalle ja hänen drag-enkeleilleen riittävän kestäviä, korkeita ja seksikkäitä kenkiä, joten Charlien kenkätehdas ryhtyy tekemään korkkareita miehille. 

Kun kaksikko yhdistää voimansa, alkaa rohkeutta ja itseluottamusta vaativa kasvukertomus tehdashallin hämärästä aina muotimaailman huipulle - toteuttamaan itseään. 

"Voin sankariksi tulla kera korkokenkien." Charlie (Petrus Kähkönen) ja Lola (Lauri Mikkola) ottavat kohtalon omiin käsiinsä.
"Voin sankariksi tulla kera korkokenkien." Charlie (Petrus Kähkönen) ja Lola (Lauri Mikkola) ottavat kohtalon omiin käsiinsä.

Yhdysvaltalaisen poplaulaja Cyndi Lauperin säveltämä musikaali Kinky Boots (2013) julistaa erilaisuutta, ystävyyttä ja ennakkoluulojen voittamista. Käsikirjoituksen on tehnyt näyttelijä, näytelmäkirjailija Harvey Fierstein, jonka Lainahöyhenissä-musikaalia esitettiin Helsingin Kaupunginteatterissa 2011 - 2012.

Kinky Bootsin suomenkielisen toteutuksen on ohjannut Samuel Harjanne. Tänä syksynä hän ohjaa toisenkin menestysmusikaalin, sillä Tampereen Työväen Teatterissa saa lokakuussa ensi-iltansa aina yhtä liikuttava Billy Elliot.

Kinky Boots on hauska, koskettava, lämmin ja ennakkoluuloja murtava koko perheen juttu. Se, että hyväksyy toisen sellaisena kuin hän on, on itsessään tosi haastavaa, mutta yritäpäs hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet, se vasta on haastavaa, ja se on Kinky Bootsin sydän”, Harjanne sanoo.

Show on saapunut Helsinkiin. Parhaana musikaalina Tony-, Grammy- ja Olivier-palkintoja voittanut Kinky Boots sai kantaesityksensä Broadwaylla 2013.
Show on saapunut Helsinkiin. Parhaana musikaalina Tony-, Grammy- ja Olivier-palkintoja voittanut Kinky Boots sai kantaesityksensä Broadwaylla 2013.

Pelko pois, Kinky Boots ei ole yhtään kinky. Jos odottaa roisia drag show'ta tai hittikimaraa Priscilla - Queen of the Desert -musikaalin tapaan, voi pettyä. 

Cyndi Lauper on kertonut halunneensa säveltää musiikkia, joka saa yleisön nauramaan ja tekee onnelliseksi. Kohtalainen sekoitus poppia, rokkia ja tanssimusiikkia ei tee Kinky Bootsista kuolematonta. 

Voisi kuvitella, ettei kenkätehtaalta myöskään synny unohtumatonta tarinaa, mutta kuin taikaiskusta osaset loksahtavat näyttämöllä paikoilleen heti alkumetreillä. Zädäm ja bäng!

"Jäänhän sydämees, näe mut niin kuin oon", pyytää Lola (Lauri Mikkola) sydäntäsärkevästi.
"Jäänhän sydämees, näe mut niin kuin oon", pyytää Lola (Lauri Mikkola) sydäntäsärkevästi.

Helsingin Kaupunginteatterin Kinky Boots osoittautuu tavattoman hyvin tehdyksi musikaaliksi, jonka kirkkaimpana tähtenä säihkyy Lauri Mikkola. Hän on karismaattinen, kirotun kaunis ja laulaa kuin enkeli.

Komeaääninen Mikkola valloittaa sydämet joka ikisellä numerollaan, mutta illan hitaat Kuin poikansa en ois (Not My Father's Son) ja Jäänhän sydämees (Hold Me in Your Heart) saavat jo nieleskelemään kyyneliä.

Tähti on syttynyt.

Seuraa 

Ari Liimatainen

Olen laillistettu sosiaalihuollon ammattimies ja vapaa toimittaja. Geronomina edistän vanhojen ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Freelancerina kirjoitan mielelläni kulttuurista ja ikääntymisen ilmiöistä. Palveluksessanne! Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää. – Geron ’vanhus, vanha mies’

geronposti[ät]gmail.com

Blogiarkisto

2018
Joulukuu
2017
2016

Kategoriat

Instagram