Miltä seksuaalisen hyväksikäytön uhrista tuntuisi katsoa valistuselokuvaa, jossa näytetään raiskaus yksityiskohtia myöten? Miten liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi reagoisi tietoiskuun, joka esittää lapsen törkeän yliajon suojatiellä?

Miltä vanhasta ihmisestä tuntuu nähdä mainosvideo, jossa hänet heitetään olan yli roskasäiliöön?

Mainostoimisto Folk Finland on suunnitellut HelsinkiMissio-järjestölle näkyvän kampanjan, jossa aikuinen poika viskaa tyytyväisenä äitinsä jäteastiaan. Vanhus joutaa kaatopaikalle.

Tuntuu hyvin ahdistavalta.

Mainoskampanjalla on hyvä tarkoitus kerätä rahaa järjestön yksinäisyyden vastaiseen työhön, mutta toteutus on epäonnistunut. Väitän, että provosoiva viesti päinvastoin lisää vanhenemiseen liittyviä pelkoja.

En kerta kaikkiaan ymmärrä, millä tavalla vanhuksen roskiin heittäminen antaisi meille rohkeutta ikääntyä. Kampanjassa vanha ihminen on alistettu heittopussiksi, jolla ei ole toivoa eikä vapaata tahtoa.

Olen pahoillani.

Kuka täällä uskaltaa vanheta?

HelsinkiMissio kysyy mainoskampanjassaan, kuka täällä uskaltaa vanheta. Minä teen puolestani vastakysymyksen: ajattelitteko siellä mainostoimistossa yhtään, miltä vanhasta ihmisestä tuntuu nähdä video, jossa hänet heitetään roskasäiliöön? Ja millä tavalla kampanja ylipäätään valmistaa ihmisiä hyvään ja arvokkaaseen vanhuuteen?

Lähes kaikki suomalaiset ovat jo nyt huolestuneita vanhustenhoidosta, ja tilanteen parantamiseksi tarvittaisiin paitsi hyvää tahtoa myös järkeviä vanhuspoliittisia päätöksiä. Vaikka hyvin vanhojen ja huonokuntoisten ihmisten määrä kasvaa yhteiskunnassamme huimaa vauhtia, juuri heidän hoidostaan määrärahoja vähennetään nyt kaikista eniten.

Joulu on monelle kotona yksin asuvalle vanhukselle vuoden ahdistavin juhla. Huolta, tuskaa ja hätäännystä tuskin lievittää samaan aikaan mainostauluissa pyörivä video roskiin heitettävästä vanhasta ihmisestä.

Vanhukset eivät jouda kaatopaikalle. 

Valokuva on kuvakaappaus HelsinkiMission videosta.

Kommentit (3)

70-vuotias

Nyt on HelsinkiMissio on haksahtanut pahemman kerran tyylittömyyteen. Ajatelkaas jos joku lastensuojelujärjestö tekisi mainoksen jossa vauva heitetään roskakoriin koska se ei ollut haluttu? Mutta täysin groteskia on mainostaa vanhusten kohtelua moisella mainoksella. Mainos ei edistä vanhusten asiaa.

Vierailija

Älä heitä vanhusta roskikseen 

HelsinkiMissio kantaa huolta siitä, että yleinen asenne vanhuutta ja vanhoja ihmisiä kohtaan ei ole Suomessa tällä hetkellä arvostava.

He saavat lukea olevansa uhka Suomen kansantaloudelle ja että Suomi ei kestä vanhusten määrän kasvua. Lehtijutuissa kerrotaan, kuinka resurssien puute on romahduttanut suomalaisen vanhustenhuollon.

 HelsinkiMission kampanja kysyy: Kuka täällä uskaltaa vanheta? Ja vastaa: se uskaltaa vanheta, joka ei jää yksin. 

Filmissä yhdistyy pelko hylätyksi tulemisesta, unohduksesta ja siitä, että on valmis poisheitettäväksi. Kampanja tekee näkyväksi, miltä vanhasta ihmisestä tuntuu, kun kukaan ei välitä. Yksinäinen vanhus on valmis poisheitettäväksi.

 Jos katsoo filmin yhdessä ikääntyneen kanssa – ja me olemme tehneet niin – yleisin vastaus on huokaus. Ja että tuolta minusta tuntuu.

Oma vanhuusaika tuntuu huolettavan lähes kaikkia täysi-ikäisiä suomalaisia. Tutkimuksessa 84 % vastaa olevan aiheesta ainakin jossain määrin huolissaan. 57 % vastanneista pelkää sitä, että jää vanhana yksin.

 Filmi ei pelottele. Näkökulma on siinä, miten paljon vanhenemisen pelkoa suomalaisilla jo nyt on. Kaikki se pelko mitä mainokseen kätkeytyy, on siis jo olemassa. Tarjoamme jokaiselle mahdollisuuden olla mukana lieventämässä tätä pelkoa.

 HelsinkiMission tehtävä on auttaa yksinäisiä ja haastaa ihmiset taisteluun yksinäisyyttä vastaan. Mainoksen viesti ja tarina ovat tietoisesti voimakkaita. Hyssyttelemällä nämä asiat eivät parane. Viestimme ydin on selvä: Älä heitä vanhusta roskikseen.

Meistä jokainen voi olla se toinen ihminen – ihminen ihmiselle, naapurille tai yksinäiselle sukulaiselle. Voi ryhtyä vapaehtoiseksi yksinäisen tueksi tai lahjoittamalla yksinäisyyden vastaiseen työhön.

Olli Valtonen, HelsinkiMission toiminnanjohtaja

70-vuotias

Olli hyvä, Helsinki  Missio on ihan hyvällä asialla vanhusten puolesta. Eipä suomessa monia järjestöjä olekaan jotka meitä vanhoja puolustavat ja meidän oikeutta hyvään elämään. Jotenkin vain tuo mainos mielestäni ei onnistu luomaan oikeaa mielikuvaa tärkeästä asiasta josta puhutaan. Siihen liittyy liikaa koomisia piirteitä vaikuttaakseen uskottavalta. Haluan kuitenkin kiittää Helsinki Missiota hienosta työstä ja toivottavasti saatte enemmän näkyvyyttä mediassa herättääksenne välinpitämättömät päättäjät, omaiset, ym. tahot huomaamaan mitä vanhukset tarvitsevat tänä päivänä eniten. Hivenen hellyyttä, ystävällisen lauseen, omaisten käyntejä, hoitajien kärsivällisyyttä ja tärkeintä kaikista, vanhukset ovat ihmisiä niin kuin kaikki muutkin.

Seuraa 

Geron (kreik.) 'vanhus, vanha mies'

Olen Ari Liimatainen, geronomi, järjestöviestijä ja freelancer, joka innostuu sekä viestinnästä että vanhustöistä.

Geronomi toimii sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntijana ja kehittää laadukkaita palveluja ikääntyneille. Palveluksessanne!

Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat