AUTOMAATTI YSTÄVÄ VAI VIHOLLINEN?

Lähtökohtaisesti, minä en pidä automaateista. Olen ehkä jo liian sosiaalinen luonteeltani pitääkseni niistä. Jos voin valita ihmisen ja automaatin välillä valitsen aina ihmisen. Toki ymmärrän, että automaatti voi pelasta ihmisen vaaratilanteilta, jotka johtuvat inhimillisestä erehdyksestä tai kuluttavalta ja epämielekkäältä työltä.

Minusta vain automatisaatio on mennyt liian pitkälle ja eettisestikin väärään suuntaan. Automa on alun perin Kreikan sana. Se tarkoittaa itse, minä itse. Sana automaatio tarkoittaa itsestään liikkuvaa. Se on hämäävää. Useimmiten ihminen arkielämässään törmää ennemminkin tilanteeseen, jossa hän itse joutuu liikuttamaan automaattia. Automaatti vähentää työtä ja kustannuksia palveluntarjoajalta, ei palvelun käyttäjältä. Minusta silloin asetelma on jo täysin väärä. Jos tahon nimi on palveluntarjoaja, sen pitää tarjota se palvelu. Jos minä olen palvelunsaaja, useimmiten jopa siitä maksava ostaja, minusta on eettisesti väärin ja ihmisenä sekä kuluttajana raivostuttavaa, että nyt automaatti sanassa korostuu se automa eli minä itse. Automaatti sanan todellinen suomenkielinen käännös kuuluu minusta paremminkin näin: kuluttaja itse tekee työn.

Automaateissa on huijauksen makua. Minä en halua tulla huijatuksi. Itseasiassa vihaan sitä, että älyäni aliarvioidaan. Kerron varmasti liiankin usein kokemuksistani lentokentillä. Minä vaan satun viettämään työni tähden niillä aikaa kohtuuttomankin paljon. Jälleen kerran sain ilon asioida automaatilla Helsingin lentokentällä. Jostain syystä automaatti, jota minä itse, korostan, minä asiakas käytin, ei löytänyt varaustani passilla tai varausnumerolla. Lähellä seisoi virkailija. Kysyin: anteeksi voitko auttaa? Tämä ei löydä varaustani. Hän kysyi, millä lentoyhtiöllä lennät? –Yhtiöllä X. – Voi en tunne heidän järjestelmäänsä, minä osaan vain lentoyhtiö B:n järjestelmän. Tunnen tulleeni huijatuksi. Sain kyllä lopulta itse asian selvitettyä. Automaatissa lienee ollut vain pieni tietokatkos. Mutta lähtökohta on älytön. Kentällä on vain yhdenlaisia koneita. Samalla koneella tehdään lähtöselvitys sekä yhtiölle X että B. Täsmälleen sama automaatti palvelee molempien lentoyhtiöiden asiakkaita. Toisekseen: oletan hänen olevan alansa ammattilainen. Hänet on palkattu siihen auttamaan. Hän siis ammattilaisena ei osaa kuin yhden järjestelmän. Miksi minun asiakkaana, joka en ole lentoyhtiöiden ammattilainen enkä heidän palveluksessaan, pitää osata kaikki järjestelmät? Minä en voi olla ainut ihminen tässä maailmassa, jonka mielestä tässä on jotain pahasti pielessä. Se, mikä on pielessä, sen nimi on asenne. Havaintoni mukaan automaatit eivät suinkaan paranna vaan päinvastoin huonontavat asennetta.

Menin turvatarkastuksen kautta eteenpäin. Sielläkin on automaatti: miltä tuntuu kokemuksesi kentällä tänään? Sain painaa hymyilevää tai irvistävää naamaa. Kuka ääliö nekin automaatit on sinne ostanut? Kuka tahansa voi painaa mitä tahansa, mistä syystä tahansa. Minä en ymmärrä siellä koko automaatin funktiota. Ainut syy, minkä niille keksin on sekin huijaus. Sen avulla minulle annetaan harhakuvitelma siitä, että muka voin vaikuttaa ja kertoa mielipiteeni. Epäselväksi vain jää, miten se automaatti tulkitsee, mistä ilmaisen mielipiteeni: säästä, naistenhuoneen siisteydestä, taksinkuljettajasta, joka toi minut kentälle vaiko jonkun virkailijan tai kahvilanpitäjän asenteesta.

Minä olen puoleni valinnut. Minulle automaatti on pääsääntöisesti vihollinen. Automaatti on huijari, joka laittaa minut maksaman siitä, että saan tehdä työn ja samalla vie toiselta palkan ja paikan.

Kommentit (2)

Maija
Liittynyt15.10.2015

Minulle automaatti on ystävä. Automaatti palvelee kaikkia samoin riippumatta iästä, rodusta, sukupuolesta ja viehättävyyden tasosta. Se on todellinen tasa-arvon airut.

Ymmärrät varmasti itsekin, että lentokentällä virkailijan tehtävä oli auttaa sen lentoyhtiön matkustajia, joka maksaa hänen palkkansa. Kyllä hän olisi osannut auttaa, mutta lentoyhtiö oli määrännyt, että hän ei saa auttaa. Se ei ole automaatin vika. 

Asiakaspalauteautomaatin tehtävä on kertoa, kun palvelussa on jotakin selvästi vialla. Ei haittaa mitään, että osa kävijöistä antaa palautteen sään perusteella. Se osataan ennakoida. Mutta jos normaalien 20 % sijasta jonakin viikkona kielteistä palautetta tulee 50 %, palveluntarjoajan on syytä  käydä paikan päällä kysymässä, missä vika. Harva firma enää kyttää työntekijöitään selän takana. Automaatti tekee sen anonyymisti ja tasa-arvoisesti.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Kiitos ajatuksistasi. Minun taytyy sanoa, etta kuvaamasi kaltainen maailma on sellainen, jota vastaan taistelen kaikin voimin. Itse olen ollut asiakaspalvelussa vuosikausia eika ole tullut pueneen mieleenikaan olla auttamatta ihmista vain, koska han ei ole minun asiakkaani. Kyllahan firman maine on kiinni myos teoista, jouta tekee toisen firman asiakkaalle. Sen lisaksi, jos ihminen ei pysty palvelemaan toista tasa-arvoisesti katsomatta ikaa, rotua ja varia, on se surullista. Se olisi maailma, jossa ihminen ei osaa olla ihminen. Sellaista en toivo.

Liisa Vaisanen

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Hae blogista

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat