Kirjoitukset avainsanalla magdaleena

Godfried Schalckenin noin vuonna 1690 maalaama teos on Carcassonen taidemuseossa Ranskassa. Se esittää rukoilevaa ja katuvaa Magdalan Mariaa. Se on ajalleen tyypillinen maalaus. 1600-luvun barokkimaalauskoulukunta nimittäin oli erityisen kiinnostunut valon ja varjon välisestä, jyrkästäkin vaihtelusta. Tässä valo tulee toisaalta takana olevasta, puolittain pilven takana olevasta kuusta sekä etualan öljylampusta.

Alhaalla oikealla aivan hämärästi näkyvä öljyastia vahvista katsojalle, että kyseessä on tosiaan Magdalan Maria. Hän voiteli Jeesuksen jalat öljyllä ja niin öljyastiasta on tullut hänen symbolinsa. Alhaalla edessä on myös papereita. Niiden voi ajatella viittaavan pyhiin kirjoituksiin. Puunrungossa, öljylampun yläpuolella on sekä kuivia lehtiä, että versova lehti. Se kertoo elämän uudesta alusta synnin kuoleman jälkeen. Katolisen kirkon mukaanhan Magdalan Maria oli syntinen nainen. Katumuksen jälkeen hänelle luvataan mahdollisuus uuteen elämään. Magdalan Marian olkien päällä on erikoinen, vaikeasti hahmotettava, muta pilven kaltainen muodostelma. Sen voi mieltää väistyväksi synniksi ja pimeydeksi. Ranskassa on vahva Magdaleenan kultti ja ajatus siitä, että hän olisi tullut Etelä- Ranskaan ja kuollut siellä asuttuaan pitkään luolassa suorittaen katumusharjoituksia. Tila näyttääkin luolalta. Missä luola sijaitsee kerrotaan meille Magdaleenan vaatteiden värityksen kautta. Hänen vaatteensa ovat valko-sini-punaiset. Ne ovat Ranskan lipun värit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Taiteen vastaanottaminen on kielitaito laji. Jälleen kerran sen saimme todeta, kun kirkko laittoi miletä kiihdyttäviä mainoksia kaduille. Kuvat herättivät paljon keskustekua suuntaan ja toiseen. Näin kuvantutkijan kannalta ihmeellisintä on, että kukaan kommentoijista ei näyttänyt osaavan kuvan kieltä.

Siinä on nyt kuvissa kahta vierasta kieltä englantia sekä kuvankieltä. Englantia vielä osattiin, mutta kuva jäi tulkitsematta kokoaan. Niinpä tänään taidetiistain teemalla mennäänpä noiden kuvien juurelle. Taustalla on luonnollisesti Magdalan Marian, syntisen naisen kuva. Minun esille ottamani taideteos löytyy Sevillan katedraalista. Maalaus on Artemisia Gentileschin ja se esittää Magdalan Mariaa eli katolisen kirkon tulkinnan mukaan syntistä naista. Kun tämä kuva on maalattu 150 ja 1600-lukujen vaihteessa se oli yhtä rivo, kuin nämä nyt esillä olevat kuvat. Rivoksi sen teki paljas olkapää, noihin aikoihin aivan kauhistuttavaa ja vapaana olevat hiukset. Magdalan Marian symboli on öljypurkki, se näkyy taustalla. katolisen kirkon näkemyksen mukaan Magdalan Maria oli myös sama Maria, joka voiteli Jeesuksen jalat. Hahmo on siis kuvanlukutaitoiselle helppo tunnistettava. Kuvan sanoma on se, että syntinenkin saa anteeksi ja kelpaa Jeesukselle. Kuka haluaisi heittää ensimmäisen kiven?

Nämä mainokset toimivat selkeästi samalla teemalla. Kaikki kelpaavat. Henkilökohtaisesti minua ärsyttää näissä mainoksissa enemmän se, että niissä käytetään englantia, kuin se, mitä kuvassa sanotaan. Kuvan sanoma on armo vanhaan traditioonkin pohjaten.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat