Kirjoitukset avainsanalla enkeli

Veronan San Zenon basilikassa on freskosarja, jonka on maalannut Neitsyt Marian mestarina tunnettu 1300-luvun taiteilija. Huolimattomasti katsottuna saattaa näyttää siltä että kuvassa on suojelusenkeli. Mistä sitten erottaa, ettei kyse ole suojelusenkelistä? Jälleen kerran symbolit tulevat avuksemme. Enkelin taluttamalla pojalla on kala kädessään. Se antaa meille avaimen kuvan aiheen tulkintaan. Kyseessä on Vanhan Testamentin apokryfikirjan kertomus Tobiatista  ja hänen ihmeellisestä kalansaalistaan. Kertomus on matkakertomus. Siinä kerrotaan, kuinka hurskas juutalainen voi elää hyvin ja uskonsa mukaan, myös vieraalla maalla. Tobit sokeutuu, kun hän nukkuu ulkona ja lintu ulostaa hänen silmiinsä. Hänen poikansa Tobiaan pitäisi mennä hakemaan velkoja eräältä naiselta. Nainen on neitsyt, joka on jäänyt leskeksi seitsemän kertaa. Paholainen Asmodeus on tappanut hänen kaikki miehensä heti hääyönä. Arkkienkeli Rafael, joka on pukeutunut ihmiseksi auttaa Tobiasta kaikin tavoin. Hän saa saaliikseen kalan. Rafaelin ohjeiden mukaan hän ottaa kalasta sappirakon, maksan ja sydämen.

Hän tapaa lopulta leskenkin. Rafael neuvoo häntä ottamaan leski vaimokseen. Näin hän tekee ja onnistuu ajamaan pahanhengen pois polttamalla kalan sydämen ja maksan. Lopulta Tobias onnistuu hieromalla kalan sappirakkoa isänsä silmiin, myös palauttamaan tämän näön.

Suojelusenkeli maalauksia ei tehty vielä 1300-luvulla. Niiden aika alkaa vasta 1600-luvulla. Kala Tobian kädessä on se symboli, josta näemme, mistä kuvassa on kyse.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvän ja pahan taistelu on yksi kristinuskon keskeisempiä sisältöjä. Se kuvataan usein konkreettisesti, kuten tässäkin 1500-luvun kattomaalauksessa. Enkeli on suojellut ja pelastanut ihmisen voittamalla paholaisen. Hyvän ja pahan kuvaamisen välinen ero on tässä klassinen ja selkeä. Paha on kuvattu alastomana, rumana, tummempi ihoisena. Hyvä eli enkeli on kaunis, vaalea ja puettu vaatteisiin. Hyvä konkreettisesti polkee pahan alleen. Paholainen on myös sekasikiö eli bastardi suomullisine jalkoineen.  Paholaisen väline hiilihanko, jolla hän sekoittaa tulisia hiiliä helvetissä on selkeästi esillä. Ylhäällä tilannetta katselee Pyhä Kolminaisuus eli Isä poika ja pyhää henkeä kuvaava valkea kyyhkynen. Hieman heitä alempana on Neitsyt Maria, joka molemmin puolin on pelastettuja autuaita.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Marco D´Oggionon teos vuodelta 1524 kuvaa kolmea arkkienkeliä. Arkkienkeli on ikään kuin ruhtinasenkeli tai ylienkeli. Vanhan enkeliteologian mukaisesti arkkienkeleitä olisi seitsemän. Raamattu tosin mainitsee heitä nimeltä vain kolme. Arkkienkeleillä Rafael, Gabriel ja Mikael kuvataan aika usein yhdessä. Jokaisella heistä on oma tehtävänsä. Mikael on Saatanaa vastaan taisteleva. Tässäkin erotamme hänet ylimmäisenä, miekka kädessään. Hän on saanut paholaisen tipahtamaan kohden maanalaista kuoppaa. Hyvä voittaa. Gabriel on viestintuoja ja Rafael on suojelija. Gabriel näyttää tässä pystyssä olevalla sormellaan, sen, että Jumala on läsnä. Mikael voittaa paholaisen ei omalla vaan Jumalan voimalla. Rafaelin koru on kahdeksan helmeä ympyrässä sekä yksi kyynelen mallinen alaspäin. Kahdeksan on ylösnousemuksen luku. Ympyrä on maailmankaikkeuden symboli. Helmi on Neitsyt Marian sekä tässä Jeesuksen symboli. Korun symboliikka on tulkittavissa siten, että Jeesuksen ylösnousemus laskeutuu alaspäin tuoden pelastuksen ja tarjoten varjeluksen.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat