Torinolaisen Claudio-Francesco Beaumontin noin 1740 maalama teos esittää maalaustaiteen allegoriaa. Nainen pitelee toisessa kädessään pensseleitä ja väripalettia. Merkitsevää teoksessa on, että allegorista naisen hahmoa ei kuvata maalaamassa vaan ajattelemassa. Se muistuttaa katsojaa siitä, että taiteilijan todellinen työ on ajattelu. Käsin tehty maalaus on vain ilmaisu hänen ajattelunsa tuotoksesta.

Taustalla oleva tyhjä paletti muistuttaa sittä, että taiteilija luo oman todellisuutensa. Hän aloittaa tyhjästä. Taustalla on myös luonnos Jeesuksen hautaan laskusta. Luonnos muistuttaa siitä valtavasta määrästä työtä, mikä tehdään ennen jokaisen teoksen maalaamista. Samoin taustalla näkyvällä pöydällä oleva pienoispatsas kertoo siitä, kuinka taiteilija opiskelee jatkuvasti työssään.

Toisessa kädessään nainen pitelee keppiä, johon pensseli voi nojata tarkkuutta vaativaa työtä tehdessä. Kaiken kaikkiaan teos antaa siis hyvän kuvan taiteilijan työstä. Se vaatii opiskelua, tarkkuutta, älyä, ajatusta, luovuutta ja paljon työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Hae blogista

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat