Kirjoitukset avainsanalla tunnelma

Enrique Grau Araújon maalaama teos: Nuori kommunisti, on vuodelta 1942. Teos on maalattu Kolumbiassa. Tekijä oli juuri ennen tämän maalaamista käynyt Amerikan Yhdysvalloissa. Taideteos on aina hyvä asettaa taustaansa. Vain siten voimme ymmärtää sen paremmin. Etelä-Amerikassa kommunistinen aate oli levinnyt pitkälle ja siihen suhtauduttiin toiveikkaasti.  Kommunistinen liike edisti Kolumbiassa tuolloin myös vahvaa rauhanliikettä. Maailman tilanne oli kuitenkin jo kärjistynyt maailman sotaan, jossa Yhdysvallatkin olivat mukana. Kuvan teema on selvästi pettymys ja väsymys. Nuori ei jaksa enää taistella. Hän on istahtanut väsyneen liikkumattomuuden tilaan. Hänen kasvoistaan näkyvät lukemattomat valvotut yöt ja taistelut idealismin puolesta. Nyt hän ei taistele enää. Hahmon pinta on maalattu hieman viivamaisesti. Se tekee nuoresta ennen aikojaan  vanhenneen näköisen. Saattaa tulla jopa voimakas tunne siitä, että hän odottaa kuolemaa.

Teoksen tekemisen aikoihin oli vielä voimissaan valoväriteoria, joka piti pääväreinä keltaista, sinistä ja punaista. Tässä nuoren kommunistin hahmo on maalattu juuri perusvärien varaan. Punainen, kommunistisen liikkeen symboliväri, joka varmasti kuvaa ideaalinen paloa nuoren naisen sielussa on voimakkaimmin esillä oleva väri housuissa ja kengissä.

Jaksaako nuori vielä nousta kapinaansa ja kulkea taistelun tietä punaisilla kengillään? Onko hän istahtanut lopullisesti vaiko vain kerää voimiaan noustakseen uudelleen? Se jää katsojan ratkaistavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jourdanin mökki on Paul Cezannen ( 1839 - 1906 )  modernin taiteen suuren mestarin yksi viimeisimpiä teoksia. Hän maalasi sen vain muutama kuukausi ennen kuolemaansa, vuonna 1906. Cezanne oli koko uransa aikana täysin vakuuttunut siitä, että tärkeintä ei ole aihe, vaan se, miten aihe esitetään. Hän oli jo nuorena taiteilijana lähtiessään Pariisiin sanonut: Aion hämmästyttää Pariisin omenalla. Sen hän toki tekikin. Hän kehitti asetelmamaalauksen täysin uudelle tasolle. Ratkaisevaksi tuli se, miten sommitelma toimii.

Cezanne jatkoi tilan tutkimista lävitse koko uransa. Tässä työssä hän näyttää, kuinka hän on saavuttanut puhtaan silmällä havaitsemisen asemesta, täydellisen aistikuvan välttämisen. Tässä maalauksessa, jossa hän maalasi ystävänsä Jourdanin mökin, hän onnistuu luomaan teoksen kautta katselijalla täydellisen tilanne ja tunnekuvan. Teoksessa on Cezannelle hyvin tyypillinen siveltimen käyttö. Sillä hän saa aikaan liikkeen tunnun. Tässä maalauksessa voimme aistia Provencen alueella usein puhaltavan voimakkaan tuulen. Samoin eteläisen Ranskan kirkkaan taivaan puhdas sininen vain korostuu siitä, että taivaan pinta on rikottu siveltimen avulla.

Cezanne oli omana aikanaan hieman yksinäinen susi. Hän kävi Pariisissa, mutta ei ollut vakuuttunut impressionistien tyylistä. Hän kaipasi takaisin rakastamaansa Provenceen. Siellä hän maalasi yksin luoden täysin omanlaisen tyylinsä.  Cezannen vaikutus myöhempiin taiteilijoihin, kuten Picassoon oli valtava.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat