Kirjoitukset avainsanalla Botero

Kolumbialaisen taiteilijan Fernando Boteron (s. 1932) Mona Lisa 12 vuotiaana on Boterolle tyypillinen, herttainen ja naivilta näyttävä teos.

Pulleaposkinen, aikuisuutta lähestyvä lapsi Mona Lisa on sommitelmaltaan samanlainen, kuin Leonardo da Vincin teos. Boteron lapsi Mona Lisa näyttää vievän meidät kuulun esikuvansa salaperäisen hymyn äärelle, lapsuuteen. Teoksessa kaikki tunnistavat heti sen esikuvan. Samalla kuitenkin teos on kovin erilainen. Se ei johdu pelkästään lapsi Mona Lisan pulleudesta. Leonardon Mona Lisa on aito. Voimme kuvitella hänelle tunteet ja ajatukset. Boteron ihmiset eivät ole todellisia. Ne katselevat kaukaisuuteen mitään näkemättä. Lapsi Mona Lisa hymyilee enemmän kuin Leonardon. Silti samalla se ei hymyile lainkaan. Nissä on suunnaton tunteellinen etäisyys. Etäisyyden kautta Boteron teokset näyttäytyvät rauhallisina ja saavuttavat suurten klassikoiden tunnelman.

Botero itse on sanonut: Jotta kaikki ymmärtäisivät, pitää esittää kaikkien tuntemaa. Minä haluan olla universaali, siksi maalaan tuttua. Boteron teokset ovat näennäisen hauskoja. Niiden lähempi tarkastelu saa ne näyttämään vakavammilta. Boteron hahmot ovat prototyyppejä. Niillä ei ole tunteita, ei moraalia eikä psyykettä. ne ovat tyhjiä, kauniita kuoria. Boteron varhaiset teokset kuvasivat Kolumbian väkivaltaista menneisyyttä ja elämää. Hän siirtyy näennäisen kauniisiin ja tyhjiin, todellisuudesta etäisyyttä ottaviin hahmoin kuin pakopaikkana.

Boteron Mona Lisa 12-vuotiaana teos vuodelta 1977 on kuvannut naivin ihastuttavalla tavalla oikealla puolelle (katsojasta) taakse tulivuoren, joka purkautuu. Se lienee teoksen ainut inhimillistävä tekijä. Se muistuttaa lähestyvästä aikuisuudesta.

Teos on myös mielenkiintoinen kannanotto siihen, kuinka Leonardon Mona Lisasta on tullut kollektiivisen tajunnan ja totuuden tuote. Kuinka paljon Botero saattoikaan muuttaa hahmoa ja silti me vielä välittömästi tunnistamme, mistä on kyse. Emme voi katsoa teosta ajattelematta heti Leonardon suurteosta. Taidehistoria koostuu uudelleen tulkinnoista ja kannanotoista. Taide ei koskaan synny tyhjästä. Se rakentuu aina oman menneisyytensä päälle.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat