Kirjoitukset avainsanalla vesi

Markiisitar Marie-Anne de Mailly-Neslen Jean Marc Nattierin maalaamana 1700-luvun puolestavälistä on hyvä symboliharjoitus teos kaikille symbolien ystäville. Teoksen nimi on markiisitar Päivä sarastuksena. 1700-luvulla oli muotia tehdä muotokuvista myös allegorisia hahmoja. Sitä markiisisitar tässä on selvästikin. Hänen päänsä päällä on Venus ammuntähtenä. 1700-luvun maailmankuvaan kuuluivat vielä hyvin vahvana maailmankaikkeuden neljä peruselementtiä. Ne ovat tuli, ilma, vesi ja maa.

Ennen kuin luet pidemmälle katsele tarkkaan kuvaa ja yritä etsiä ne siitä.

Tuli ja vesi lienevät helposti löydettävissä. Toisessa kädessään markiisitar pitää soihtua eli tulta. Toisessa hänen kädessään on vesikannu eli vesi.

Ilmakaan ei ole vaikeaa havaita. Ilma on kaikkialla. Se on kuvattu ilmavirtana, tuulena, joka muun muassa nostaa hänen vaatteitaan sekä pilvinä. Kaikki tapahtuu ilmassa. Uskallan epäillä, että vaikein on löytää tästä maahan viittaava elementti. Voimme kuitenkin olla varmoja tietäessämme maalauksen tekoajankohdan sekä löydettyämme kolme elementtiä, että se on jossain teoksessa. Yritä vielä kerran, ennekuin luet pidemmälle. Katsele kuvaa, mieti ja kertaa samalla ihmiskunnan taiteen historiaa mielessäsi.

Kyllä vaan. Maahan viittaava elementti on hänen lähes paljastetuissa rinnoissaan. Niissä on selvä viittaus maaäitiin. Sen ymmärrettyämme ymmärrämme myös, kuinka imarteleva hänen muotokuvansa on sekä naisia, että häntä kohtaan. Hän ja hänen kautta nainen on yksi maailmankaikkeuden peruselementeistä: maailmankaikkeutta ylläpitävä voima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vesi on yksi voimakkaimpia symbolielementtejä melkeinpä kulttuurissa kuin kulttuurissa. Sen symboliikka liittyy useimmin puhtauteen ja toisaalta hedelmällisyyteen. Vedessä on usein nähty koko elämän alku. Useassa kulttuurissa on puhuttu alkuvedestä tai alkumerestä. Silloin vesi on kaiken synnyn symboli.

Moniin uskontoihin liittyy rituaalipeseytyminen. Tämän päivän ihmisille se saattaa olla tuttu islamin uskonnosta, mutta myös esimerkiksi antiikin Rooman riitteihin saattoi kuulua rituaalinen peseytyminen. Vesi saattoi puhdistaa ihmisen paitsi ulkoisesti myös sisäisesti, vaikkapa synneistä.

Vanhassa Testamentissa mainitaan Jumalan hengen leijuneen veden päällä. Juutalaisille vesi onkin Jumalan läsnäolon ilmentymä. Vaikka vedenpaisumuksen myötä vesi tuhosi kaiken, niin toisaalta se myös antoi mahdollisuuden syntyä puhtaana uudelleen. Kuoleman ja uudelleen syntymisen tematiikka, jonka löydämme vedenpaisumus kertomuksessa, toistuu kasteveden symboliikassa. Se saattaa yhteyteen Jumalan kanssa, tarjoaa uuden elämän mahdollisuuden.

Alkemiassa neljästä peruselementistä vesi oli länsi, nainen, numero kaksi ja passiivinen sekä vähentävä. Veden symboli alkemiassa on tasalaitainen kolmio, jonka kärki on alaspäin.

Vesi on usein kristillisissä kirkoissa esiintyvä symboli. Sitä näkee myös hautausmailla. Artikkelin kuva on otettu Milanon monumentaalisella hautausmaalla, eräästä haudasta. Kristityn ihmisen haudassa vesipisarat ilman muuta viittaavat kasteen kautta saatuun uudelleen syntymisen mahdollisuuteen. Silti muistan hämmästyneeni kuvion nähdessäni. Tämän tyyppinen pisarakuva hautausmaalla kaikkien ristisymbolien keskellä oli katseen vangitseva ja pisti miettimään vettä ja sen symboliikkaa.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat