Kirjoitukset avainsanalla julkisuus

Uusi vuosi on hyvä alku kaikelle uudelle. Minä mietin asiakaspalvelun kulutustottumuksiani ihan uusiksi. Tein lupauksen olla entistä tarkkaavaisempi siinä, mitä minulle oikein myydään. Tässä en tarkoita sitä, että mietin tarkkaan pesukoneen laatua. Aion entistä tarkemmin katsoa, mitä, minkälaisia ja kenen palveluja minulle myydään.

Aiheen tähän sain siitä, kun eräs ystäväni kertoi, kuinka hänen opaspalvelujaan vuosia käyttänyt yhtiö nyt kertoikin yhtäkkiä, että eivät osta häneltä enää opastuksia. Syitä oli kaksi. Hän on liian kallis ja hän ei ole riittävän kuuluisa. Lähtökohta on se, että hän on hyvä opas ja sen lisäksi hän on laillinen eli tutkinnon suorittanut. Sen lisäksi hän nimenomaan elää tällä työllään. Hän tekee opastamista ammatikseen, ei harrastuksekseen, päästäkseen joskus matkalle. Hänestä ei ole tullut valituksia, päinvastoin. Mutta hän ei siis ole kuuluisa ja hän maksaa liikaa. Hän ei maksa sen enempää kuin kukaan ammattia harjoittava, laillinen opas, joka maksaa veronsa ja sosiaaliturvamaksunsa, kuten pitääkin.

Kyseinen yhtiö käyttää mieluummin harrastelijoita, aivan toisen alan ammattilaisia oppaina. He saavat heitä halvemmalla, sillä he vain haluavat silloin tällöin päästä matkalle jonnekin. He ovat varmasti mukavia ihmisiä, mutta ammattitaidon nimenomaan tässä matkanjohtamis- ja opastamisasiassa mieluummin jätän arvioimatta.

Toinen seikka on siis se, että hän ei ole riittävän kuuluisa. Tämä on surullinen tosi asia viime vuosien ajalta. Kunhan ihmisestä tulee julkisuuden henkilö, niin sen jälkeen hänen ajatellaan osaavaan, mitä tahansa. Julkisuus tekee päteväksi laulamiseen, näyttelemiseen, juontamiseen, uutisten lukuun, matkaoppaaksi ja antamaan tietysti asiantuntijalausuntoja yritysjohdosta laihduttamiseen tai hyvinvointiin. Odotan mielenkiinnolla, milloin lääkärin tai sillanrakennusinsinöörin pätevyys mitataan julkisuusarvon perusteella ei työn laadussa tai parannetuissa potilaissa.

Tämä suuntaus on kaikilla aloilla sama. Kuka kaipaa pätevää myyjää, onhan se kivampaa ostaa julkkikselta housut, auto tai matkalaukku. Sittenhän minä voin kehuskella lukeneeni julkkiksen kirjoittaman artikkelin, kirjan, olleeni hänen ´opastamallaan´ matkalla tai kuunnelleeni hänen luentonsa. Ei sillä sisällöllä niin väliä. Ihmettelin minäkin ihmisten hinkua myydä pelkästä viidestä minuutista televisiossa koko elämänsä, vartalonsa, pelkonsa ja toiveensa, kun alkoi tosi television aika. En ihmettele enää. Sehän pätevöittää kaikkeen. Miksi opiskella vuosikausia? Se on työlästä ja puuduttavaa. Minähän voin sitten julkkiksena kiilata kaikkien pätevien ohitse ammattiin kuin ammattiin. Olenhan minä kuuluisa.

Työnlaadusta viis, kunhan on halpaa ja tekijä on kuuluisa.

Minua oksettaa. Kuvottava on yhtiö, jonka työllistämispolitiikka on tällaista. Ärsyttää minua myös se ihminen, joka myy palveluitaan tietäen, ettei hän oikeasti osaa ja vie ammattilaiselta leivän. Näitä yhtiöitä on paljon ja kaikilla aloilla, sen me kaikki tiedämmekin. Toisaalta hullu ei ole se, joka myy, vaan se joka ostaa. Kuulin jotain aikoja sitten jutun, jossa asiakas oli mennyt kiinalaisia halpatavaroita myyvään liikkeeseen valittamaan, kun paristosta oli virta loppunut ennen aikojaan. Myyjä oli todennut: kiinalainen hinta, kiinalainen laatu. Varmasti Kiinassa tehdään hyvää ja laadukasta, sitä en epäile, mutta kyllä hinta on usein hyvä mittari laadusta.

Minun uudenvuodenlupaukseni onkin, että kiinnitän entistä enemmän huomiota siihen, ketä minä kuluttaessani oikein työllistän. Minulla kuluttajana on lopullinen ratkaisu käsissäni.

Kommentit (5)

Käyttäjä4333
Liittynyt18.12.2017
1/5 | 

Kiitos Liisa, puhut asiaa. On asiakkaana ilo ja elämys olla osaavan, ammattitaitoisen matkaoppaan matkalla. Siitä saa pitkäksi aikaa ajateltavaa ja hyvää mieltä tiedon lisäksi.

Reissunainen

Hyvä, kun kirjoitat asiasta. Vastuullisuus tarkoittaa sitä, että asiakas saa toivomansa elämyksen,  asiantuntijaopas saa arvoisensa palkan, verot ja kaikki viranomaismaksut maksetaan jne. Ryhmämatkojakin järjestävät erilaiset amatöörit. 1.7.2018 tulee voimaan uusi valmismatkalaki, joka velvoittaa jo kahden eri matkapalvelun paketoijan/myyjän olevan vakuuttamisvelvollinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta.

Harjoittelijat = uutta energiaa
2/5 | 

No, huhhuh. Kyllä mentiin nyt häijyyden puolelle tässä jutussa. Työntekijäkö siinä on 'syyllinen" siihen, että hakee työpaikkaa jonka vielä sai. Elantoahan hän työstä hakee ja työkokemusta kuten muutkin. Ei koulutus tee ihmisestä automaattisesti muita parempaa työntekijää, hänen luonteensa ja oppimiskykynsä ovat ratkaisevia työn ja työnantajan näkökulmasta. Asiakkaatkin pitävät innokkaasta, iloisesta työntekijästä, jollaisen uskon tässä olevan kyseessä, vaikken tapausta tunnekaan.

Käyttäjä1523
Liittynyt1.11.2016
3/5 | 

Hyvä Liisa! Tärkeästä asiasta puhut, kiitos siitä ja kiitos superopastuksistasi. Seuraavaa yhteistä reissua odotellessa😊
Pirkko Räty

Vintagelady
4/5 | 

Hyvä kirjoitus yhä enemmän ajankohtaisesta aiheesta. Laajemmin ajatellen olen miettinyt jo pitkään, mihin on kadonnut suomalaisen työn laatu etenkin juuri palvelusta. Onko tässäkin syynä surkean työllistämispolitiikan mörkö, joka viis veisaa kuka mitä osaa, tärkeintä tuntuu olevan, että nimenomaan suuryritykset käyttävät räikeästi hyväkseen työllistämistukia. Minäkin olen tämän ääliömäisen politiikan uhri. Olen monipuolinen osaava ihminen, mutta se ei auta jatkamaan työssä, josta todella pidän ja tunnen olevani hyväksytty ja jopa arvostettiin työyhteisössäni. Siitä kertoo hyvä palaute. Työni ei voi jatkua, koska työnantajakonsernini haluaa vain työllistämistukirahaa, ei hyvä työntekijä mitään sille merkitse. Minun tulevaisuuteen ja hyvinvointiin ei merkitse mitään ja siksi selkeästi näen, kuinka me pienet ahkerat ihmiset olemme hyväksikäytetttyjä. Samalla joutuu työn laatu romukoppaan. Voi, miten minä toivon, että romukoppaan joutuisi jo tuo ajastaan jälkeen jäänyt työllistämistukirahapolitiikka. Palataan entiseen pitkäjänteiseen työllistämiseen, jolloin saadaan takaisin se osaava ja sitoutunut henkilöstö. Ei se ollenkaan sulje pois nuorten työllistymistä, vaan nimenomaan avaa mahdollisuuksia hyvään ja kestävään yhteistyöhön. Arvostakaamme meitä pitkän ja laajan elämänkokemuksen hankkineet tekijöitä, jotka olemme valmiit jakamaan osaamista nuorten kanssa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat