Viimeksi Suomesta lähtiessäni tein kentällä lentokoneeseen sisäänkirjautumisen koneella, kuten niin useasti aiemmin. Laitoin koneen minulle antaman matkalaukkulipukkeen laukkuni kahvaan. Kävelin kohden automaattia, joka ottaa vastaan laukkuni. Sinne siirtyessäni tyhjyyttään ammottavien palvelutiskien edessä seisoi rinnakkain viisi, lentoyhtiön univormuihin pukeutunutta virkailijaa. Yksi heistä kysyi: Olethan laittanut matkalaukkulipukkeen oikein kahvan ympäri?

Vain kotikasvatukseni sekä se, että tiedän, etteivät juuri nämä edessäni olevat ihmiset valitse yhtiönsä politiikkaa, esti minua sanomasta, mitä ajattelin. Ajatukseni oli seuraavan kaltainen: Siinä teitä seisoo viisi ihmistä katselemassa, kun minä teen teidän työnne. Vielä annatte arvosanoja, kuin kansakoulussa annettiin aikoinaan leimoja hyvin suoritetusta työstä. Ymmärrätteköhän te, että teitäkin huijataan?

Itsepalvelukulttuuri on rakenteellista huijausta. Olen hieman pettynyt, että oman synnyinmaani kansa on niin pahasti lovennut, kapinoimatta, itsepalveluhuijaukseen, nykyisen yhteiskuntamme yhteen suurimmista huijauksista.

Kaikki taisi alkaa itsepalvelu-bensiiniasemista. Säästät niin ja niin monta penniä, kun tankkaat itse. Siinä markkinointi iski heikkouksistamme suurimpaan: ahneuteen. Ahneus on muuten yksi vanhoista kuoleman synneistä. Kuinka moni ensimmäisiä pennejä säästäessään mietti, miltä tuntuu tankata myös sateessa ja pakkasessa itse? Vieläkin harvempi mietti sitä poloista, joka menetti työpaikkansa. Mitä sitten, minä itse en tee töitä bensiiniasemalla. Minulla kyllä säilyy työpaikka. Ei kukaan miettinyt sitäkään, kuka maksaa hyvinvointiyhteiskunnassa työttömyyskorvauksen työttömäksi jäävälle. Liian vaikeaa matematiikkaa. Minä säästän nyt pennin. Vanha sananlasku sanoo, että ahneilla on likainen loppu. Olen nähnyt, että nyt meille myydään palvelua lisämaksusta.

Italia, itsepäisten ihmisten maa on vasta hiljan siirtynyt, tai yrittää siirtyä bensiiniasemilla itsepalveluun. Ei edes aina niin hyvin seurauksin. Rooman alueilla työttömät keksivät uuden konseptin. Vastikään itsepalveluasemiksi muuttuneille paikoille ilmestyivät työttömät, he tankkasivat juomarahaa vastaan auton. Suurin osa ihmisistä osti palvelun. Syitä siihen on monia. Kuka oikeasti haluaa liata kätensä bensiiniin tai kylmällä tai sateella nousta autostaan? Sen lisäksi siitä sai hyvän mielen, kun auttoi jotakuta ja ennen kaikkea siten saattoi kapinoida älytöntä itsepalvelukulttuuria vastaan.

Seuraavaksi tietoyhteiskuntamme keksi mainostaa itsepalvelua vapauden avulla. Voit itse hoitaa pankkiasiasi, vakuutusasiasi, matka-asiasi, milloin haluat. Voit tehdä kaiken kotonasi ja vaikka yöllä! Mikä ihana vapauden tunne! Mutta kuinka moni meistä haluaa hoitaa asioitaan yöllä? Minä ainakin nukun mielelläni öisin. On hienoa vapautta, saan tehdä kaiken itse omalla vapaa-ajallani, ilman, että kukaan auttaa ja palvelee.

Joitain aikoja sitten eräs suomalainen mies oli vieraana Espanjassa. Sillä ylimielisyydellä, mihin tosinaan vain me pohjoismaissa syntyneet pystymme vieraillessamme Välimeren-alueella hän kysyi: voiko täällä Espanjassa edes itse hoitaa omaa veroilmoitustaan tietokoneella? Vastaukseni oli ehkä liiankin kärkevä, olisin toki voinut sanoa sen diplomaattisemmin. – Varmasti voisi, mutta kuka hullu sen tekee uhraten siihen omaa vapaa aikaansa, kun Espanja on täynnä ammattitaitoisia kirjanpitäjiä, jotka hoitavat sen paremmin ja tehokkaammin. He tuntevat verolainkin niin hyvin, että varmasti hänen se tehdessään saattaa säästyä rahaakin enemmän, kuin hänen palkkansa verran.

Itsepalvelu-pedon hiipuminen yhteiskuntaamme pohjaa hyvin pitkälle ikivanhaan ihmisen paheeseen. Siitä paheesta puhuivat Antiikin filosofit nimellä hybris. Hieno, pedolle sopiva nimi, eikä se itseasiassa tarkoita mitään sen enempää, jos ei vähempääkään, kuin omahyväisyys eli itsensä yliarvostaminen. Itsepalveluyhteiskunta leviää helposti, koska se vetoaa meidän itseylistykseemme. Minä osaan! Ihan itse tein! Minä olen kaikkivoipa, en tarvitse muita! Käyttäydymme kuin lapset. Hekin ovat tyytyväisiä osatessaan ensi kertaa solmia itse omat kengän nauhansa. Mutta, kuten kaikki tiedämme, ei se solmu välttämättä niin erinomainen ole.

Onhan se hienoa ajatella, että minussa, pienessä Liisassa, asuu ammattitaitoinen matkatoimistovirkailija, pankkivirkailija, kirjanpitäjä, kampaaja, taiteilija, koruntekijä, valokuvaaja, kokki ja ehkä lääkärikin. Netistä voin etsiä oireitani vastaavan sairauden, ehkä joskus vielä tilata siihen lääkkeetkin kotoani poistumatta, yöllä. Ihana maailma, enää ikinä en tarvitse ketään muuta. Hallitsen kaiken kotoani, mihinkään poistumatta. Olen oman elämäni herra, mutta, millä hinnalla? Yksinäisyys ei haittaa, olenhan säästänyt ainakin euron, tosin käyttäen vapaa-aikani pankkiasioihin, sen sijaan, että olisin lukenut kirjaa tai kuunnellut äänilevyä, josta pidän.

Ajan säästämien on yksi itsepalvelukulttuurin suurimpia argumentteja. Mihin minä sitä aikaa niin kauheasti haluan säästää? Voiko aikaa säästää? Jossain vaiheessa aikani täällä loppuu kuitenkin. Otanko minä silloin, jostain pankista lisää aikaa. –Hei, Kuoleman Enkeli, älä vielä tule, minulla on täällä tilillä nämä säästämäni tunnit! Olemmeko koskaan oikeasti edes miettineet paljon sitä aikaa todella säästyy?  Ammatti-ihminen vaan tekee asiat nopeammin kuin ammattitaidoton. Se on itsestäänselvyys, jonka mielellämme unohdamme. Pari vuotta sitten halusin ostaa Suomessa käydessäni tietokoneen, en halunnut tilata sitä, vaan ostaa pienestä liikkeestä, nähdä kuka sen myy, jutella, hänen kanssaan. Ostin siihen myös ohjelmia ja pyysin häntä asentamaan ne koneeseen. Hän, kauppias itse, vastasi: saat halvemmalla, jos ostat ohjelmat netistä. En voinut olla miettimättä, miksi kauppias neuvoo asiakastaan säästämään, kun tämä haluaa ostaa jotain? Kerroin, että olen kovin kömpelö tietokoneiden kanssa, enkä siksi halua ostaa mitään netistä, vaan maksan mieluummin asennuksesta hänelle. Siksihän minä olin paikan päällekin kauppaan tullut. Kai minä nyt netistä olisin voinut koneenikin ostaa. Olen edelleen vakuuttunut, että minulle tuli halvemmaksi se, että maksoin hänelle asennuksesta, kuin että olisin mahdollisesti ostanut väärän ohjelman, asentanut sen viidesti väärin ja vienyt lopulta korjaamoon.

Ajan säästäminen on sitä paitsi kyseenalainen argumentti. Joitain vuosia sitten Italiassa tehtiin tutkimusta, kun huomattiin, että isot supermarketit menettävät koko aina asiakkaitaan pienille erikoisliikkeille. Kuluttajilta kysyttiin: miksi? Ensimmäinen syy oli juuri ajan säästäminen. Supermarketit ovat yleensä jonkin matkan etäisyydellä. Sinne menemiseen kuluu aikaa, parkkihallista kauppaan kävellessä kuluu aikaa. Marketissa täytyy kaikki etsiä itse, sen valtavan hallin lävitse täytyy myös kävellä aina kassalle asti. Lähikauppa on lähellä, sinne voi astua sisään ja pyytää leivän tai maidon tai kanamunat ja sen saa heti käteensä etsimättä ja miettimättä. Kaiken lisäksi sen saa hymyn sekä hyvänpäiväntoivotusten kera. Toiseksi tärkein syy käyttää pikkuliikkeitä olivat juuri sosiaaliset suhteet kauppiaaseen. Kolmas syy oli asiantuntevuus. Kauppiaalta voi kysyä, mikä valkosipuli on parasta laatuaan kurpitsarisottoon, supermarketissa sekin täytyy tietää itse.

Kaikkein kamalinta itsepalvelukulttuurin leviämisessä on, että ammatti-ihminen tekee tietenkin asian kuin asian paremmin kuin ammattitaidoton. Minä esimerkiksi en osaa laittaa ruokaa: en mitään ruokaa. Kirjoitan työkseni tietokirjoja ja tutkin symboleja, niitä kahta asiaa osaan tehdä. Jos minä käytän aikaani kirjan kirjoittamiseen ja annan ammattitaitoisen kokin tehdä työnsä, emmekö me silloin ole kaikki onnellisempia? Minä syön hyvää ruokaa ja hän lukee toivottavasti kiinnostavaa kirjaa. Silloin meillä molemmilla on myös töitä. Saatan jopa tienata enemmän käyttäessäni aikaani työhöni, ostaen palvelun toiselta ammattilaiselta ja antaen toisen, osaavamman käyttää aikansa hänen omaan työhönsä.  Nyt meillä halutaan teettää ilmaiseksi kaikki. Televisio-ohjelmista alkaen katsojien, tavallisten Maija Meikäläisten, pitää tuottaa sinne sisältö ja ammattitaitoiset ihmiset irtisanotaan. Jo keskiajalla vaadittiin Euroopan kaupunkivaltioissa ammatinharjoittamislupia. Sellaisen saamiseksi piti tehdä mestarityö tai muulla keinoin osoittaa, että osaa.  Olemme kulkemassa kohden ammattitaidottomien harrastelijamaista yhteiskuntaa. Luin jostain, että länsimaiset ihmiset ovat tyhmistymässä. Onpa yllätys, todella suuri yllätys, tässä itsepalvelumallissa, joka heikentää kaiken tasoa.

Itsekkyys, josta kaikki alkoi, kääntyy enemmin tai myöhemmin meitä itseämme vastaan.

Tämä on minun ylistykseni ja kiitokseni kaikille maailman ammattilaisille: kokeille, sitruunanmyyjille, kirjailijoille, toimittajille, kaikille teille ammattilaisille!

Kommentit (120)

friti

Loistava kirjoitus! Meilläkin oli kerran mennä konseptit sekaisin vastaavanlaisessa laukkujen itsepalvelutilanteessa kahden virkailijan keskustellessa ihan yksityisasioistaan. Arvostan esim. Japania sen palvelukulttuurin vuoksi, tosin olin siellä viimeksi 2006. En suostu tankkaamaan autoani, vaikka sen osaankin ym. ym. Palvelu on arvostettavaa työtä, mistä saadusta palkasta nauttii työntekijä sekä verottaja! Vain niin oikea raha kiertää.

Pekka Hakkarainen

Loistava kirjoitus. En ole tankannut vuosiin itse, SHELL-palvelupojat hoitavat homman ja maksan mielelläni  yhden euron (vapaaehtoisen) palvelumaksun - HYVÄ ST1-SHELL!

Vierailija

Suomessa ongelmana vaan alkaa olemaan että kenelläkään ei ole enää varaa ostaa toisten työtä. Jostain tunnin siivoamisesta viiden tonnin palkalla olevan henkilön pitää maksaa noin neljän tunnin työstä käteen jäävä tulonsa. Parin tonnin palkalla vastaavaa summaa joutuu ansaitsemaan yli päivän.

Olisihan se kiva maksaa palvelusta, jos oikeasti olisi millä maksaa. En usko että itsepalveluyhteiskuntaan ollaan menossa koska sinne halutaan, vaan koska on pakko. Veronkiertoa harrastavissa ja kulurakenteeltaan kevyemmissä yhteiskunnissa tämä on vielä mahdollista.

JiiPeeÄssä

Se johtuu aika pitkälti siitä että palkan sivukulut ovat niin suuret. Euron (josta saaja maksaa 20-50% veroa) palkasta joudut maksamaan 1,6--1,8 euroa kaikkiaan. JOS suomen valtio haluaisi helpottaa työllistymistä, se helpottaisi sivukuluja. Sen sijaan palkkojen alennus vie Sinunkin huonoa ostovoimaasi huonommaksi. Byrokratia ja sen osuus tuottamattomasta työstä on liian suuri, se on kiviriippa jonka karsimiseksi ei kukaan ole oikeasri tehnyt mitään. Sotekin tulee tuomaan lisää byrokratiaa, ja heikentämään palveluja kuten Ruotsissakin.

Vierailija

Liisa

Kiitos tästä artikkelista! S mitä kirjoitat on NIIN TOTTA! Täällä on toinen samoin ajatteleva, joka suree työpaikkojen menettäjien puolesta, "kun amatöörien pitää itse tehdä kaikki". Lisäksi ajankäytöllisesti olen havainnut "kotoa hoitamisen" usein kovin hitaaksi tavaksi. Palvelu takaisin! Puhelimeenkin toivon saavani ihmisen vastaamaan, en konetta, joka pyytää valitsemaan numeroita jne ja soittaa musiikkia, koska kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja.... montakohan heitä on jäljellä?

Ammattilaiset ovat ammattilaisia.

Liisa  KIRJOITTA sinä ja tutki symboleja! Anna vastakin kokin kokata! 

satu

Luki

Voi herranlettas sentään! Vai vaikea lukea, pyydä äitiäs lukemaan!

Äitiii! Pyyhkimään!!!

Mihin sitä lukutaitoa tarvii kun äiti voi palvella ja lukea...
No... Ei se tuosta fontista sen paremmin luettavaa tee...

Vierailija

Kirjoitusvirheiden määrän perusteella tämä tietokirjailija ei ole kirjoittamisessakaan niin hyvä kuin sanoo. Olisiko pitänyt maksaa jollekulle oikoluvusta?

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Kiitos huomiostasi. Me tietokirjailijat emme valitettavasti ole kaikki suomenkielestä valmistuneita tai kielitieteilijöitä. Minä itse´olen valmistunut taiteen tutkimuksesta enkä ole kielellisesti ollenkaan lahjakas. Tuntuu varmasti hassulta, mutta tavallaan minun tehtäväni on olla hyvä siinä taiteessa. Minulla on etenkin yhdyssanojen taju hävinnyt kokonaan. Se on kuulemma ensimmäinen asia, joka meiltä ulkosuomalaisilta häviää. Sen lisäksi tiedän, että lauserakenteeni ovat kovinkin latinalaisia. Valitettavasti minun tulotasoni ei ole sellainen, että voisin palkata oikolukijan. Kirjoja tehdessä kustantajalta tulee aina kustannustoimittaja, jotka useimmiten ovat kielitaidoltaan hyvinkin lahjakkaita. Olen pahoillani suuttumuksestasi tekstini edessä.  

Liisa Vaisanen

Kris

Olen ulkosuomalainen eikä se mihinkään häviä jos sen osaa...jos ei osaa se on alusta asti poissa. Sinä vaan et ollenkaan osaa yhdyssanoja.

Vierailija

Yksittäisen kirjoituksen kannalta oikeakielisyydellä ei tietenkään ole niin suurta väliä, mutta olisi hyvä ajatella myös kokonaisuutta. Jos kaikki ajattelisivat, että kirjoitusvirheistä ei tarvitse välittää, oltaisiin aikaa myöten tilanteessa, jossa kukaan ei hallitse oikeinkirjoitusta kunnolla. Meillä ihmisillä on nykyäänkin suuria vaikeuksia ymmärtää toisiamme, eivätkä oikeinkirjoitusvirheet ainakaan sitä asiaa paranna. Oikeakielisyydestä huolehtiminen ei ole mitään märinää!

Kaisamuori

Krls. puutut Liisan kieleen, mutta omassasi ei ole hurraamista. Liisan kieli ei sen sijaan kiinnittänyt mitenkään kielteisesti huomiota. En tiedä, onko hän korjannut kieltään noiden huomautusten jälkeen. Tsemppiä Liisa, sinulla on sanottavaa ja kielesi on hyvää.

Krls. Opettele välimerkit  ennen kuin lähdet toisen kieltä rääpimään. "Ulkomasuomalaisuus ei häviä mihinkään jos sen osaa. " Jos osaa välimerkit, tietää, että ennen jos-sanaa tulee pilkku tuossa edellisessä. Se- sanan   ilmeisesti viittaa toisen ihmisen kirjoitukseen, ei se niin käy. Se ja ulkosuomalainen eivät joka tapauksessa ole samoja subjekteja (ulkosuomalainen ja demonstratiivipronomini se), joten sivulause ei ole rinnasteinen. Siihen tulee siis pilkku ennen eikä-sanaa. Relatiivilause (jos...) erotetaan pilkulla (passivilause ja subjekti se, ei muitakaan yhteisiä lauseen osia).

Vierailija

Sinäpä sen sanoit, tulotasoni ei ole sellainen että voisin palkata ammattilaisen...
Automaattinen oikoluku olis kuitenkin saattanut olla hyödyksi?

Selena

Minäkin ehdin jo päivitellä veljeni kirjoittamisen ammattilaisen yhdyssanoja, vaikka itse jutusta olimmekin samaa mieltä. Selityksesi korjasi asiaa. Ulkosuomalaisena ollessani säilytin yhdyssanat, mutta täällä Suomessa huomaan tuntuman hiipuvan, koska KAIKKI kirjoittavat nykyisin niin p***** suomea, aivan toimittajia myöden. 

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Niin se varmasti on. Toisaalta myös kieli kehittyy koko ajan. Olen nähnyt muutaman mielenkiintoisen artikkelin professori Auli Hakuliselta tästä. Olen huomannut, että moni sääntö on muuttunut niistä ajoista, kun minulle niitä opetettiin. Meillä on kaikilla niin erilaisia lahjakkuuksia. Me kaikki emme valitettavasti ole kielellisesti niin lahjakkaita.

Liisa Vaisanen

Vierailija

Hyvä sihteeri/oikolukija/konekirjoittaja - teidän ammattitaitoanne kaipaan lähes päivittäin. Kenen työnantaja on huolehtinut siitä että tekstinkäsittelyn yhteydessä hommataan myös kirjoittamiseen ja asiakirjojen asetteluun yms liittyvä koulutus? Ei minun ainakaan.

Vierailija

Juuri niin, minä en huomannut yhtään virhettä, koska keskityin sisältöön!

Tiina

No, nyt päästiin takaisin itse asiaan. Hyvä kirjoitus kaikin tavoin 😊

Vierailija

Eihän kellään olisi enää aikaa tehdä omia töitään, kun pitäisi käydä teetättämässä pikkujuttuja ammattilaisilla.....

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Minä olen hieman eri mieltä. Minusta rutinoitunut ja ammattitaitoinen ihminen tekee asiat nopeammin ja paremmin. Juuri heitä käyttämällä vapautan aikaa omaan työhöni. Olen nähnyt kouluttajia, joiden työaika menee siihen, että he hakevat itselleen työmatkaa varten lentoja sen sijaan, että tekisivät sitä, mihin heidät on palkattu eli kouluttamiseen. En tiedä onko se kustannustehokasta yrityksellekään. Samoin olen kuullut lääkäreistä, joilla ei ole aikaa potilaille, koska heidän työaikansa menee toimistohommiin, kun ei ole osastosihteereitä. Kirjoitin tahallisen kärkevästi ja toki kaikki tekevät tyylillään. Niin on hyvä, kukin valitsee tapansa tehdä. Toisten pikkujutut eivät ole kaikille pikkujuttuja. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja heikkoutemme. Minulle ammattilaisten käyttäminen säästää omaa työaikaani.

Liisa Vaisanen

Vierailija

Tein itse samalla lailla, kun olin yrittäjä.....vaikka osasin, niin en tuhlannut aikaa kirjanpitoon, sen hoiti tilitoimisto, kävimme  päivällä yleensä syömässä ravintolassa, puoli tuntia, kuin että olisimme menneet kilometrin päähän kotiin laittamaan ruokaa......Nyt peruimme Välimeren Pirkka- risteilyn, kun piti olla valmismatka oppaineen, mutta olisikin pitänyt itse alkaa kielitaidottomana täyttämään jopa laivan kapteenin aikanaan lähettämät  matkapaperit......ja jos ne täyttää väärin, kapteenilla on oikeus jopa perua koko reissu ?++   ja sitä riskiä emme halunneet ottaa ja varsinkaan alkaa tekemään matkatoimiston työt...

Vierailija

Minulta meni työpaikka, kun amatöörit saivat pct käyttöönsä ja jokainen ”osaa” tehdä minun työni.... Nyt minulla on aikaa vaikka itsepalveluhommiin.

Mobiilipankki rules

Olen aivan samaa mieltä useimmista asioista, mutta yhtään en kaipaa pankissa jonottamista ja laskujen maksua tiskillä!

Vierailija

Totta kun mikä, kohta pankit perivät sisäänpääsymaksunkin...

belliina

Hienosti ja asiantuntevasti kirjoitettu, olet todellinen sanataituri ja arvostan hyvää tekstiä :). Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi, mutta yhdessä asiassa minua pistää mietityttämään. Ammattitaidon arvostus... mitä se on? Itse olen yliopistossa opiskellut, mutta ammattitaitoani/koulutustani asioihin ei todellakaan arvosteta ja joudun sen vuoksi tekemään ihan muun alan työtä, johon minulla ei ole mitään koulutusta (vain pitkäaikainen työkokemus., koska oman alan töitä en koskaan ole saanut). Maksaisin hyvin mielelläni asioiden tekemisestä muille, mutta pakko on tehdä kaikki mahdollinen itse kun ei ole varaa maksaa muille oman pienen palkan vuoksi, valitettavasti :( .

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Kiitos! Ymmärrän hyvin vapaana ammatinharjoittajana ja humanistina tilanteesi. Kritiikkini kärki kohdistui nimenomaan rakenteisiin, ei yksilöihin.

Liisa Vaisanen

Vierailija

Jos kirjoittajakin on ammatti-ihminen, niin eikö hänen pitäisi osata yhdyssanat? On niin rasittavaa lukea nykyään lehtiä ja muita julkaisuja, myös netissä, kun tekstit ovat täynnä virheitä. Kannattaisikohan ottaa ammattilainen, oikolukija töihin?

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Minä olen taiteentutkimuksen ammattilainen. Valitettavasti en ole kielitieteilijä. Jos olisin kielitieteilijä, en taas voisi tutkia kuvia. Kaikki olemme kai suutareita omassa lestissämme. Ymmärrän ärtymyksesi, mutta toisaalta, jos vain kielitieteilijät voisivat kirjoittaa, saattaisi kirjoitusten sisältö olla kapea-alainen. Valitettavasti taiteentutkijoilta ei vaadita yhdyssanojen osaamista, etenkään suomalaisten, näin muualla Euroopassa.  En edes voi luvata parempaa jatkossa. Minä en osaa enää yhdyssanoja. Olen ulkosuomalainen.  Kotikielenäni on jo viimeiset  20-vuotta ollut italiankieli. Valitettavasti joudun jatkossakin menemään kirjoituksissani asia, ei kielitaito edellä. Minulla ei ole nimittäin varaa palkata oikolukijaa, Kirjoissani toki kustannustoimittajat tekevät oikoluentaa myös yhdyssanojen osalta. Olen varma, että netistä löytyy myös hyvin suomea kirjoittavia. Käsittääkseni suurin osa toimittajakunnasta on hyvinkin suomea hallitsevia. Toivotan sinulle onnea  hyvien kirjoittajien metsästykseen!

Liisa Vaisanen

J

Seliseli. Tässä vastauksessa loistaa ne virheet poissaolollaan. Hienosti osaat suomea Liisa ;)

Vierailija

Eli koska olet ilmeisesti kirjoittajan kanssa erimieltä kirjoituksesta, päädyt marisemaan kielioppivirheistä rakentavan kritiikin sijaan.

Säälttävää

Kielipoliisit on ihania itsekkäitä pikkuihmisiä jotka haluaa päteä edes jollain tavalla. Itse tärkeä asia jää sivuun kun nämä pikku narsistit haluavat vakuuttaa ainakin itselleen erinomaisuuttaan vaikkakin tekevät samalla itsensä naurettavaksi. Hieno kirjoitus.

Vierailija

Ehkä sinun kannattaisi lukea ihan vain itse kirjoittamiasi juttuja. Ilmeisesti et ole kiinnostunut kirjoituksen sisällöstä tai et vain muuten ymmärrä sitä, koska jauhat kommentti toisen perään kirjoitusvirheistä. Näyttää vähän siltä, että olet työtön oikolukija menneiltä vuosikymmeniltä.

Ei itsepalvelua

Tästä unohtui laboratoriokoneet; kotona otettava ulostenäyte ja virtsanäyte, sekä niiden jako eri purkkeihin ja koeputkiin.

Sari Hollannista

ASIAA! Ja hyvin kirjoitettu.
Itse naistenvaatekauppiaana Hollannissa huomaan kuinka asiakkaani todella arvostavat henkilökohtaista ja yksilöllistä asiantuntevaa palvelua. Käännän ja väännän mallaan ja sovitan päälle ja asiakas ihan antautuu ja nauttii.

Ja maksaa myös mielellään enemmän.
Toki nettikaupoistakin saa mutta millä "hinnalla".
Suomessa en muuten koskaan suostu kantamaan omaa käytettyä kahvikuppiani tms. takaisin tiskiin.Ja suutari tosiaankin pysyköön lestissään.

Maija
Liittynyt15.10.2015

Teksti oli kovin kärjistetty, epäilemättä juuri keskustelun herättämiseksi. Minä nautin kyllä siitä, ettei tarvitse ottaa töistä vapaata käydäkseen palveltavana virastoissa, vaan esimerkiksi Kelan ja vakuutusyhtiön asiat voi hoitaa paljon nopeammin verkossa. Myöskään ei tarvitse juosta kieli vyön alla pitkin kaupunkia etsimässä yksinkertaista, mutta täsmälleen tietynlaista t-paitaa, kun sen voi tilata helposti ja paljon nopeammin netistä. Verkkokaupoissa eivät koot ja värit yleensä lopu yhtä helposti kesken kuin kivijalkakaupoissa. Niissähän tuntuu usein olevan tarjolla pelkkää mustaa. Ja ihan tosi mielellään pohdin ja vertailen tuotteita iltaisin ja öisin, minä kun olen iltaöisin virkeimmilläni.

Henkilökohtaiselle palvelullekin on tietenkin paikkansa, mutta en tosiaan kaipaa sitä kaikkialle. Varsinkin, kun palvelulla on taipumusta maksaa, ja sitä enemmän, mitä ammattitaitoisempi palvelu. Oli ihanaa verhoiluttaa sohva ammattilaisella, mutta sen jälkeen jäi moni muu palvelu ostamatta, kun kukkarossa paistoi pohja. Sitä paitsi nautin itse tekemisestä. Minusta on hienoa osata tehdä pieniä korjauksia itse. Tykkään jopa veroilmoituksen tekemisestä, perverssi kun olen. Ennen vanhaan laskin etukäteen senkin, saanko palautusta vai en. OIkein harmitti, kun tänä vuonna ei ollut mitään vähennettävää, eikä enää tarvinnut palauttaa ilmoitusta ollenkaan.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Olet oikeassa, kirjoitan tahallisen kärkevästi. Olen itse samaa mieltä kanssasi, että vapaus on hyvä asia. Sitä tavallaan ajoin takaa, että voi valita, mitä haluaa, kokee osaavansa tehdä. Mutta toisaalta huoleni on aito siitä, että ammattitaito katoaa ja meille tai tuleville sukupolville riittää vähempikin, kun emme tiedä paremmasta. Rakenteellisesti yhteiskunnassa tuosta säästämisestä en ole varma. Se voi tuntua säästöltä siinä hetkessä, mutta en ole lainkaan varma sitten isomman kokonaisuuden kannalta, kun mietitään veroja, työttömyyskorvauksia ja muuta sellaista.

Liisa Vaisanen

putte

Se on huono asia että ammattitaito häviää. Kuitenkin vielä huonompi asia on että ihmistä tulee avuttomia. Esimerkiksi leivän leikkaaminen (siivutetut leivät) ja valmiiksi paistettu jauheliha ovat nykyajan ammatti-ihmisille siirrettyjä asioita.
 Tutkiminen on hienoa homma ja ei yleensä johda juuri mihinkään: Jään eläkkeelle vuoden lopussa ja olen ajetellut aloittaa tyutkimukse, aiheena teiden liukkaudentorjunnan kustannuserot eri päiväntasaajalla sijaisevissa maissa.

Mielenkiintoista ja rakentavaa

pastori

Yrityksen tarkoitus on tuottaa omistajilleen tulosta. Ja ne tekevät sen mahdollisimman tehokkaasti yhteiskunnan sääntöjen sisällä. Ei se itsepalvelukulttuuri mihinkään yleistyisi jossei ihmiset niitä haluaisi käyttää. Yritykset vain tarjoavat kuluttajille vaihtoehtoja ja me määräämme suosion. Lentokentällä ei olisi yhtään itsepalvelutiskiä jos ihmiset suosisivat ihmisten palvelua ja ostaisivat kalliimmalla liput sellaisille lentoyhtiöille. Yritykset korvaavat koneilla sellaiset työtehtävät mitkä ovat hyvin geneerisiä ja yksinkertaisia. Ihan varmasti sillä lentokentän tiskin työntekijällä on potentiaalia muuhunkin kun laittaa muovista tarraa sinun laukkuusi? Ihan varmasti sillä kassan työntekijällä on potentiaalia muuhunkin kun lukea viivakoodeja sinun maitopurkeistasi?

Pupu

Harmi, ettei kirjoittaja osaa tehdä ruokaa ja antaa kokin siksi tehdä ruokansa. Minä ainakin pidän ruoanlaitosta ja tykkään ostaa esim. chilit jostain supermarketista kuin siwasta, jossa niitä ei edes ole. Ja jos kysymyksessä olisi joku opiskelijoiden lehti eikä ET-lehti, veikkaisin, että siinä suositeltaisiin juuri ostamaan kone netistä niillä vähillä rahoilla. Eikä se käyttöjärjestelmän asentaminen niin vaikeata ole. Mieluummin maksan laskut verkkopankissa kuin jonotan pankkiin ja annan tehtävän jonkun "ammattilaisen" hoidettavaksi ja maksan palvelusta 6 euroa. Kolumni kertookin mielestäni enemmän kirjoittajan yksinäisyydestä ja taitamattomuudesta kuin varsinaisesta itsepalvelu"huijauksesta". Joskus on tietysti kiva saada palvelua ja maksaakin siitä mutta joskus haluan vain saada asian hoidetuksi hopeasti ja halvalla.

Vierailija

Osan laittaa ruokaa ja tykkän sen laittamisesta, mutta ei joka päivää enkä edes joka toinen päivää. Mielummin syön välillä ulkona ja nautin muiden tekemistä ruoasta.
En osaa asettaa käyttöjärjestelmiä enkä osaa päivittä navigatoria.
Mielummin veisin nää laitteet ammattitaitosille.
Tykkään silloin kun lihatiskillä saa neuvoja eri lihojen laittamisessa.  Tykkään, että vihdoinkin taas alkoivat ilmestyä pienet erikoiskahvilat joissa saa kahvia joka on tehty vasta jauhettuista pavuista. Valitettavsti läheisin tällainen kahvila on 80km etäisyydellä.
Mutta kysymys ilmeisesti siitä, että nuorempi sukupolvi ei ole tottunut siihen, että joskus on ollut aikoja silloin kun palvelut olivat saatavissa, joten luonollisesti eivät kaipaa ne.
Mielestäni ihanteellista olisi se, että asiakkailla olisi mahdollisuus tehdä valintoja, haluavatko he käyttää itsepalvelua vai ammattilaisten palvelua. Ja tämä mahdollisuus on häviämässä. Juuri tästä Liisa puhuukin. Ainakin näin itse ymmärrän.
Ja niin, en ole suomalainen, enkä suomen ruotsalainen, joten sorry epätäydellisestä suomen kielestäni  :)

Jalat maassa

Eräänä helteisen kesäpäivän iltana minunkin olisi pitänyt jonottaa itsepalvelukoneelle lentokentällä. Huomasin lähtöselvitystiskillä vapaan, ja myös ainoan, virkailijan. Sinne siis. Hänen kommenttinsa oli, että minun pitäisi mennä koneen kanssa asioimaan. Olin hikinen ja väsynyt. Kysyin hieman sarkastiseen äänensävyyn, miksi hän istuu työpisteellään. Ruuhkavahtina kuulemma. Pyysin häntä leikkimään kanssani ruuhkaa - enkä todellakaan aio mennä jonottamaan, kun voin saada henkilökohtaista palvelua. Tehosi! Tämä sattui Hki-Vantaalla.

Omien virastoasioiden hoito on itsepalveluna kotoa käsin ihan hyvä juttu. Muualla kaipaan palvelua ehdottomasti! Hyvä kirjoitus ja erinomaisia näkökulmia.

(Yhdyssanakriitikot nillittäkööt itsepalveluna kotisohvalla tai tarjoutukoot Liisalle ilmaisiksi kielipoliiseiksi.)

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Olen pahoillani, että yhdyssanavirheeni pahoittavat mielesi noin kovasti. Esimerkkisi on hauska, varmasti minun kohdallani kävisi juuri noin. En taida silti noudattaa kehotustasi. En ole lähtökohtaisesti edes kiinnostunut ruoanlaitosta. Meillä kaikillahan on kiinnostuksen kohteemme. Minua esimerkiksi kielessä pilkut tai niiden puute virkkeiden välillä koskettavat lähemmin, kuin yhdyssanat. Minä tosiaan olen tietokirjailija, kirjoitan tietokirjoja taiteesta, en kielenhuoltokirjoja.

Liisa Vaisanen

Pipsa Mäntykangas

Kirjoituksesi oli mainio, ehkä lievää sarkasmiakin havaittavissa. Ja kärjistäen asian pointti tulee paremmin esiin..kirjoita sanat yhteen tai erikseen, luen jatkossakin mielenkiinnolla 😉

Vasenlaita

Juuri näin! Hieno kirjoitus, Sveitsissäkin on varaa pitää ammattimiehiä töissä eikä Bilteman kaltaisia liikkeitä edes ole....

Vierailija

Ammattitaitoa korostavan kirjailijan tekstin voisi kuvitella olevan paremmalla tasolla, kuin tämän mm. yhdyssanavirheitä vilisevän 6-luokkalaisen tekstin tasoista. Aihe kuitenkin ihan ok.

Yrittäjä

Hyvä kirjoitus.

Kyse ei kuitenkaan mielestäni ole kovin suurelta osin yksilöiden itsekkyydessä.

Valitettavasti suomalainen politiikka ansiotuloon liittyvine veroineen ja sivukuluineen ohjaa vahvasti käyttäytymistä itsepalvelun suuntaan. Työntekijälle verojen ja maksujen jälkeen jää alle puolet siitä rahasta, joka hänet työllistävä maksaa. Alv:n vuoksi asiakas joutuu maksamaan vielä huomattavasti enemmän. Työ on siis vain tehty niin kalliiksi, että harvalla on sitä varaa tarjota tai ostaa vaikka halua olisikin. 

Tämän seurauksena tosiaan hyväpalkkaisen lääkärinkin kannattaa yrittää itse tehdä putkimiehen töitä, sillä verotuksen vuoksi käyttämällä saman ajan omaan työhönsä saatu verotuksen jälkeinen lisäraha ei riitä lähellekään vastaavaan aikaan putkimiehen palveluja.

Paradoksaalista on, että yhteiskuntamme kannalta lopputulos olisi paljon parempi, jos ihmiset käyttäisivät aikaansa siihen, mitä osaavat, mutta sama yhteiskunta tekee sen itse verotuksellaan käytännössä mahdottomaksi.

On tosiaan kurja nähdä, kuinka vaikeaksi työtilanne käy Suomessa ihmisillä, joiden tehokkuutta ei voi konein parantaa.

Topi Junkkari

Järkyttävän surkea teksti. Ongelmia ei ole pelkästään yhdyssanoissa, vaan suomen kielen osaamisessa ja hahmottamisessa yleensä. "Tietokirjailija", sallikaa minun nauraa. Et varmaan ole STIKin jäsen? Ulkosuomalaisuus ei ole peruste oman äidinkielensä unohtamiselle ja siitä luopumiselle.

ET-lehden luulisi välittävän maineestaan edes yhden oikolukijan verran.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Nauraminen kannattaa aina. Se pidentää ikää ja on terveydelle hyväksi. Kysymykseesi vastauksena: minä en edes tiedä, mikä on STIK. Suomessa olen Suomen Tietokirjailijaliiton jäsen. Se riittää minulle. En tarvitse muita järjestöjä. Elämäntilanteet ovat niin kovin erilaisia meillä kaikilla. Kotikieleni ei ole suomi, mutta en minä koe luopuneeni suomenkielestä sen kummemmin. ET-lehden virallinen kanta näihin blogeihin on hieman toisenlainen. Kysehän on siis blogista, ei kolumnista tai artikkelista. ET-lehti tarjoaa kielenhuoltoa ja oikolukua varsinaisiin artikkeleihin. Sen sijaan blogit, jotka ovat luonteeltaan toisenlaisia ovat heidän politiikkansa mukaan, kunkin kirjoittajan omia projekteja. Siihen en ota kantaa, onko se hyvä vai huono. Siitä varmasti sinun kannattaa puhua suoraan päätoimittajan kanssa. Toisaalta blogejahan voi tänne perustaa itse kukin, vaikkapa sellaisen kielenhuolto-blogin. Se voisi olla hyvä ideakin, jollekulle teistä, jotka osaatte kirjoittaa hyvää kieltä. Siitä olisi varmasti iloa useille.

Liisa Vaisanen

Linnea

Kiitos hienosta kirjoituksesta. Asiat olivat kuin minun ajatuksistani kirjoitettuja :) Minua eivät häiritse yhdyssanavirheet eikä muutkaan kirjoitusvirheet - tärkeintä on asian ymmärtäminen. Tiedän kyllä, että joskus voi kirjoitusvirheetkin muuttaa asiaa.... Jokaisella on oma tyylinsä tuottaa tekstiä ja minusta se on oikein hyvä asia. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Iloa päivääsi :)

MaijaMummo

Hyvä kirjoitus. Ja eikö se ole hyvä, jos saa palvelua tarvittaessa ja niile jotka hoitavat ja haluavat tekevät itse. Olisi valinnan vapautta. Mielenkiintoista tässä keskustelun virrassa on nämä kirjoitusvirheet ja yhdyssanat, miten ihmiset voivat ärsyyntyä ja olla niin pahoillaan näistä. Jos verenpaineet ja ärsytyskynnys nousee niin, että pitää nillittää ratkaisuna on, lopettaa vaan lukemisen on sitten kaikille helpompaa. Asiasta voi sitten olla samaa mieltä tai eri mieltä perusteluineen. Ja lisäksi tässä minunkin komenttissa vilisee virheitä ja fontti on huono yms.

melko tyytyväinen

Aivan sairaan hirvittävästi yhdyssanavirheistä raivostuvia kommentoijia. Mutta jos on sairaan hirvittävä vihaamisen tarve niin ainahan syitä löytyy...

Kirjoituksen sisällöstä olen vain osittain samaa mieltä. Hoidan laskujen maksut ja monet muut rutiinit mieluummin netissä kuin menen pankkiin jonottamaan. Näissä asioissa en tarvitse asiantuntija-apua. Mutta jo monet erikoiskaupan palvelut ovat minulle liian vaikeita itsepalveluna. Ehkä näissä tosiaan ammutaan hiukan yli.

M

Markkinataloudessa palveluiden saatavuus määräytyy kysynnän mukaan. Kysyntään vaikuttaa se, onko parempia vaihtoehtoja saatavilla, tai onko hinta sopiva.

Nettipalvelut ovat valtaosalle tällainen "parempi vaihtoehto", koska se on yksinkertaisesti helpompaa ja halvempaa. Maksan laskuni minuuteissa poistumatta kotoani, kun pankissa asioidessa tähän tuhrautuisi tuntikaupalla aikaa.

Ajan säästö tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että sen sijaan että käytän aikaani tehden asioita joita en halua tehdä (en halua kulkea pankkiin ja jonottaa siellä aina kun olisi jokin pieni asia hoidettavana), teen samana aikana asioita joita haluan elämässäni tehdä.

En todellakaan kannata tuloerojen kasvattamista, mutta juuri kaventuneet tuloerot vaikuttavat monien palveluiden häviämiseen. Jotta yrittäjällä olisi varaa maksaa sihteerille (jonka työtä on säästää tämän aikaa), olisi tämän tulotason oltava korkeampi kuin sihteerin. Jotta sihteerillä olisi varaa maksaa bensaa tankkaavalle henkilölle, hänellä on oltava jälkimmäistä korkeampi tulotaso. jne.

Lentokentällä on ihan mahdollista saada hyvinkin henkilökohtaista palvelua. Se onnistuu maksamalla. Ensi kerralla suosittelen ostamaan ensimmäisen luokan lentolipun, jolloin palvelu on hyvinkin henkilökohtaista. Markkinataloudessa sinä itse määrittelet mitä palveluita on tarjolla ja mitä ei - maksamalla niistä.

Mikä tässä kaikessa oikeasti on niin kovin epäselvää?

p.s. Teksti oli helposti luettavissa, enkä ymmärrä kuinka kaikki jaksavat valittaa yhdyssanavirheistä. Asia ratkaisee!

Vierailija

Yhdyssanavirheet kuntoon! "Itsepalvelupedon", "ammatti-ihminen" jne. Yleisesti tekstin laatu rapistuu loppupuolelle päästäessä ja lyötivirheet, liian pitkät kappaleet ja ajatuksen poukkoilu tekevät lukemisesta melkoisen hankalaa. Iskiko väsähdys, kirjoitiko yöllä?

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Kirjoitin tehtyäni koko päivän töitä, niin kai nämä harrasteet yleensä. En muista tarkkaa aikaa, saattoi olla noin kahdeksalta illalla. Olen tuossa jo aiemmin muutamalle sanonut. Minä en osaa suomenkielen yhdyssanoja. Valitan, mutta en voi edes luvata jatkossa kirjoittavani niitä paremmin. Jospa joskus, kun tai jos jään eläkkeelle, olisi aikaa opiskella oikeinkirjoitustakin. Varmasti ET-lehden blogiyhteisöstä löytyy paljon minua huomattavasti kauniimpaa kieltä kirjoittavia. Minä joudun menemään asia edellä. Kirjoitan mielipiteitäni. 

Liisa Vaisanen

Pertsa

Minä ainakin teen suuren osan ihan itse sen takia, että säästän rahaa, en aikaa. Aika pelottavaa, että et osaa edes tehdä ruokaa itse? Et siis mitään ruokaa? Ehkä tietokirjailia tienaa sen verran paljon enemmän kuin 3-vuoroa tekevä tehdastyöläinen. Minusta on ainakin hienoa, että voin pankkiasioita hoitaa vaikka keskellä yötä, kun en välttämättä pankin aukioloaikoihin voi paikanpäälle mennä. Kun kaupatkin avasivat aukiolonsa on mukava iltavuoron jälkeen mennä klo 22 jälkeen kauppaan ostamaan vaikka seuraavan aamun maidot. Ei mene sitä kaupassa oloaikaa aamun kiireisinä tunteina.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Minä kirjoitan mielipiteitäni tahallisen provosoivasti. Se on tyylilaji. Tuo osaako tehdä on hieman määrittely kysymys. Milloin osaa jotain? Esimerkiksi joku piirtää hyvin, mutta hän ei voisi olla taiteilija, koskapa se nerokkuus puuttuu. Joku voi laulaa hyvin karaokea, mutta ei voisi olla ammattilaulaja. En minä nälkään kuole, vaikka omia pöperöitäni joutuisin syömäänkin, mutta en kutsu sitä osaamiseksi. Minulle osaaminen, on jotain aivan muuta, toisen tasoista. Olen samaa mieltä, että vaihtoehtoja on hyvä olla, koska olemme kaikki erilaisissa tilanteissa. Kyllä minäkin netillä pankkiasioitani hoidan. Juttuni kärki oli mainonnassa. Olen tosiaan nähnyt mainoksen: voit hoitaa pankkiasiasi yöllä. Minusta se oli tyhmä argumenttina. Me kokeilimme aviomieheni kanssa keittiöttä eloa muutaman vuoden. Antiikin ajan Roomassa vain varakkailla oli keittiöt. Köyhillä ei ollut varaa niihin. Siis heidän piti syödä aina ulkona. Kaikki yhteiskunnat ovat erilaisia. Välimeren maissa yleensä keittiöitä ole kalustettu, kun niihin muuttaa (osti tai vuokrasi). Me oikein laskeskelimme sitä, kuinka monta ateriaa voi syödä sillä hinnalla, että kalustaa koko keittiön, ostaa astiat ja kaiken tarpeellisen. Ilman, että laskee edes sähköä ja ruokatarvikkeita, sillä keittiön hinnalla söi ulkona kahdesti päivässä reilusti toistakymmentä vuotta, jolloin taas olisi kai aika uusiakin, ainakin keittiökaapit. No nykyisin meillä on keittiökin, tai siis kalustettu keittiö. Mutta halusin esimerkilläni kertoa, että tilanteet ovat kovin erilaisia, kuten sinäkin sanot. Hyvä, kun on vaihtoehtoja ja kaikille niistä löytyy sopiva.

Liisa Vaisanen

Vierailija

Pakko kyllä sanoa, että en missään nimessä ole samaa mieltä. Kauhealta kalkkikselta vaikutat, vaikka karulta kuulostaakin. Mielestäni on niiiiin ihanaa, että voin ihan itse hoitaa esim. pankki- ja vakuutusasiat netissä. Joskus maksan laskujan kännykällä ja asioita voi hoitaa milloin vain ja missä vain ilman, että tarvitsee jonottaa fyysisesti tai puhelimella. Ei myöskään tarvitse selostaa mitään, kunhan vaan itse tekee.

Tosiaan ikäero tässä taitaa olla se syy, koska en ikinä menisi liikeeseen ja maksaisi ohjelman asennuksesta, kun sen voi muutamalla klikkauksella tehtyä itse. Tulevaisuudessa itsepalvelu tulee kasvamaan, koska minun ikäiseni osaavat itse hoitaa asiansa ilman, että siihen pitää joku palkata.

T. Nainen 23v

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Totta ihmeessä, minä olen kalkkis. Sinun ikäisenäsi pidin jo 40-vuotiaita hautaan valmiina. Toki minäkin hoidan kännykällä ja tietokoneella asioitani toisinaan, silloin kun se tuntuu hyvältä, riippuu tilanteista. Oma isäni, joka lähentelee yhdeksääkymmentä ja ei näe edes kunnolla enää sen sijaan on pulassa. Se, mitä halusin korostaa, että ihmisillä täytyy voida olla valinnan mahdollisuus, myös siihen palveluun, niin halutessaan. Minä nautin siitä, kun minua palvelee asiansa osaava ihminen. Edelleen olen sitä mieltä, enkä puhu nyt omien pankkiasioiden hoitamisesta, että liian pitkälle viety itsepalvelukulttuuri vie yhteiskuntaamme ammattitaidottomampaan suuntaan. Minä arvostan vaikkapa vaatekaupassa kokenutta myyjää, joka voi kertoa materiaalista, antaa hoito-ohjeita ja tietää valmistajasta enemmän, kuin kokematonta hymyilevää pirteyttä. Tietoyhteiskunta on tullut jäädäkseen, sitä en kiistä. Mutta ikä opettaa myös sen, miten vähän osaan, siitä, mitä luulin osaavani nuorempana. Eli ammattitaidon arvostus tapaa lisääntyä iän myötä. Olet taatusti oikeassa: ikäero on varmasti ajattelutapojemme eron syy ja niin pitää ollakin.

Liisa Vaisanen

kosmos

Kirjoituksesi olisi ollut kiinnostavampi, miellyttävämpi ja kaiken kaikkiaan parempi, jos olisit käyttänyt ammattitaitoista oikolukijaa kirjoitusvirheiden ja yhdyssanojen oikaisemiseen. Hekin ovat alansa ammattilaisia.
 

Parko8

Itse katsoin vakuutusyhtiöiden nettilaskureista vakuutusten hinnat kymmeneltä illalla, sain kaikki tiedot alle puolessa tunnissa ja tutkin niitä hetken ja tein ostoksen verkossa ja paperit tulivat kotiin. En minä päivällä työaikaan olisi edes päässyt konttoreihin ja kuinka kauan olisi mennyt kiertää ne kaikki? Erittäin paljon matkustavana käytän aina automaattia. Siitä tosin tulostan vain nuo laukkulaput koska olen chekannut itseni lennolle jo kotona ja valinnut paikkani. Se on helpompaa ja nopeampaa. Päivällä minä olen töissä enkä pääse eri virastoihin ja konttoreihin ja hoidan asiat illalla kun minulle sopii. Ei työpaikkoja juurikaan ole menetetty. Sen henkilön sijaan joka sinua palvelisi on jossain joku kaveri joka tekee niitä koneita joilla sinä teet itsepalveluna kaiken. Sitten niitä pitää huoltaa ja niiden käytössä pitää opastaa. En usko yritysten loppupeleissä säästävän niin paljon kuin kuvittelevat mutta henkilökohtaisesti pidän että voin itse hoitaa asiani. Koska uskon mottoon että jos haluat jotain tehtävän kunnolla, tee se itse. Voi olla että olen vain erilainen.

Vierailija

Varsin hyvä kirjoitus asiakaspalvelun merkityksestä. Yksi näkökulma vain uupuu. Voittoa tavoittelevat yritykset yrittävät totta kai karsia kulujaan ja usein tulee kysymykseen konsepti jossa työ delegoidaan asiakkaalle. Kyse ei ole pelkästään siitä, että me haluaisimme itsepalvelua, vaan se on paikoin jopa ainut vaihtoehto.

Vierailija

Kyllä henkilökohtaiset pankki-, vakuutus-, verotus- ja Kela-asiat hoituvat huomattavasti näppärämmin omalta läppäriltä kuin jonottamalla palvelutiskille keskellä päivää, jolloin on parempaakin tekemistä. Ei kai kukaan oikeasti kaipaa kankeaa ja kyykyttävää virastokulttuuria takaisin? Oikein mielelläni hoidan pankkiasioita yöllä, ja teen itse asiassa omia töitänikin keskiyöllä, jos vastaavasti saan nukkua aamulla. Meitähän on iltavirkkujakin.

Palvelulla on paikkansa. Ravintoloissa, myymälöissä, hotelleissa ja totta vie lentoasemilla olisi hienoa saada palvelua. Ero virastoasiointiin on yksinkertaisesti se, että esimerkiksi pankkiasioiden hoitaminen ei oikeasti ole riippuvaista ajasta ja paikasta, kun taas se lentokone kyllä lähtee ilman minua, jos en ole ajoissa paikalla.

Kielenhuoltoakin saa muuten nykyisin kätevänä itsepalveluna verkosta Kielitoimiston sanakirjasta ja Kielitoimiston ohjepankista - suosittelen lämpimästi kaikille.

Aaargh

Saahan sitä palvelua ravintoloissa, toki siitä täytyy maksaa.
Kahvi esson baarissa itsepalveluna on huomattavasti halvempi kuin Kulosaaren Casinolla hopeakannuista pöytääntarjoiltuna.
Ikävä kyllä moni "palvelukulttuurin" perään huuteleva menee syömään sen hampurilaisensa (halvalla) Mäkkiin tai Heseen,  jättää tarjottimen pöytään sen sijaan että talon tavan mukaan veisi sen itse pois.
Rahalla saa palvelua halutessaan.
Jos valinta on kuitenkin halpispaikka, vie kuule itse ne rojut pois, siellä on henkilökunnan määrä mitoitettu osittaisen itsepalvelun mukaan.
Toki ainahan voi päteä, jos ei muussa, niin "palvelun" vaatimisessa itsepalvelupaikassa.

Vierailija

Hyvin vaikea lukea, kun on lähes kaikki yhdyssanat kirjoitettu erikseen. Eikä lennoille tehdä mitään sisäänkirjautumista, vaan lähtöselvitys.

Joje

En muista milloin viimeksi olen lukenut näin paljon ilkeitä kommentteja. Olen itsekin melkoinen Neiti Oikolukija, muttei tullut mieleenkään kommentoida kieliasua. Tämähän on blogi. Se jo sinällään antaa vähän kielellisiä vapauksia. Olen itse yrittäjä ja teen pitkiä päiviä. Arvostan sitä, että voin hoitaa asiat netissä ja sähköpostilla, useimmiten keskellä yötä. Kun olen vapaalla, en todellakaan halua juosta koko päivää asioilla, vaan rentoutua ja ladata akkuja. Meitä on moneen junaan. On hyvä, että on monenlaisia palveluja. Yrittäjänä tiedän, kuinka kallista työvoima on Suomessa. Se on se pääsyy, miksi palveluja ja työntekijöitä vähennetään. Valitettavasti.

Yhteiskuntaan pettynyt.

Olipa hyvä kirjoitus ! Miksi kaikki nykyään on itsepalvelua ?Mielellään maksaisin vähän siitä, että ulkomaille lähtiessä mentiin tiskille, jossa laukut punnittiin, ja sait siitä matkalippuun pienen kuitin, sen sijaan että tuskailet automaattikoneiden kanssa. Kun meni  huoltoasemalle tuli joku joka pesi ikkunat, tankkasi bensan, eikä tarvinnut muuta tehdä kuin käydä kassalla maksamassa. Pankissa käytiin maksamassa laskut, sit tuli maksukoneet, joihin usein sai jonottaa, mutta ja nyt maksat laskut tietokoneella. Mutta sääliksi käy niitä vanhempia, joilla ei ole sitä tietokonetta. Ennen maksettiin junassa rahastajalle, mutta nyt on joka asemalla, lipunostokone, joka sekin on turhan monimutkainen. Ei olisi suomessakaan niin paljon työttömiä, jos jokainen saisi palvelua asioidessaan, ja mielellään maksaisi siitä. Kun asioiden pitäisi helpottua, niin kaikki asiat on vaikeutuneet. Ja varsinkin kun ajattelee meitä vanhempia ihmisiä, joista jokainen ajan myötä tarvitsee enemmän apua. Mutta se apu on monta kertaa vaikeasti saatavilla.

ausfi

Olihan niitä yhdyssanavirheitä joitakin, mutteivät ne lukemista häirinneet, vaikka osaan kyllä yhdyssanat. Kääntäjän on osattava.  Mutta vilisemällä? Se ei ole oikea ilmaus. 

Mielenkiintoinen kirjoitus, vaikken luonnollisesti ole kaikesta  samaa mieltä.

Olen suomalainen, mutta itse kirjoitan blogini englanniksi, koska englanti on ollut kotikieleni  30 vuoden ajan.

minäitte

Juuri näin. Puhut asiaa. Palvelua ei saa vaikka olisi valmis siitä maksamaan.

Mutta miksi ihmiset muuttuvat tyhmemmiksi jos he oppivat hoitamaan kaiken mm matkojen varauksen, hotellivaraukset, lentovaraukset, pankki- ja veroasiat jne itse? Tämä tyhmenemisargumentti mietityttää.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Olet oikeassa, en perustellut sitä riittävästi. Tämä on vasta toinen blogi kirjoitukseni, vasta harjoittelen. Mielsin blogit hieman kuin päiväkirjamerkinnöiksi aloittamaan keskustelua. Heittelin ajatuksia ilmaan.

Ajattelen niin, että kun tällainen itsepalvelukulttuuri vie kohden keskinkertaisuutta, niin sitten siitä keskikertaisuudesta tulee malli.  Emme osaa edes odottaa enempää, kun emme ole nähneet parempaa. Ennen rakennettiin, niin, että kestää kauan. Karthagossa käyttävät kuulemma yhä Antiikin ajan vesisäiliöitä, nykyisin ei odotetakaan, että mikään kestää niin kauan. Odotusarvo on, että hyvä kun 10 vuotta kestää. Televisiossa on pitkälti tosielämäsarjojenkin kautta laitettu ei-ammattilaiset, eli katsojat tuottavamaan sisältöä. Kun aikaa kuluu, kuka enää muista tai osaa vaatia ammattilaisten tasoa. Se ole lähinnä se ajatuksen juoksuni tässä. Parina viime vuonna olen ollut Amerikan Yhdysvalloissa eri valtioissa työmatkoilla ja siellä, jotenkin havahtunut enemmän tähän. Oli työpaikka, mikä tahansa laivalaitureista, helikoptereihin tai baareihin niin siellä on suuri määrä erittäin ystävällisiä ja hymyileviä nuoria, mutta he eivät tiedä mitään. Aina lähtevät soittamaan jollekulle päällikölle, kun kysyn ihan mitä tahansa. Tulee sellainen vaikutelma, että kaikki on harrastelijoiden käsissä. Sitten, kun harrastelijat tekevät kaiken, taso laskee ja yhteiskuntamme tyytyy vähempään. Tämä oli ehkä sekava logiikkani tämän taustalla. Kiitos, kun otit kantaa ja kiinnostuit kommentoimaan.

Liisa Vaisanen

pääosinasiaa

Innokkaana lentokonefanina kyllä tuo lähtöselvitystouhu ihmetyttää. Muutaman kerran olen seurannut, kun joku yrittää tehdä automaatilla selvitystä ja sitten pitää tulla virkailija paikalle, kun joku menee pieleen. Ja monella kestää minuuttikaupalla, kun tiskillä virkailija hoitaa asian 30 sekunnissa. Ei silti, kyllä olen usein tehnyt kotona itse lähtöselvityksen, jos mahdollista. Ainakin ilman matkatavaraa käy hyvin, kun ei sitä lirpaketta tarvitse. Ja kävipä tuossa keväällä Zurichissa niin, ettei automaatti huolinut minun tietojani, ei minun eikä virkailijan tekemänä, ei edes kahdella eri automaatilla kokeiltuna. Menin sitten tiskille ja yllätys, yllätys, homma hoitui 30s kuluessa.

Kansalaispalkka

Itse olen ainakin tyytyväinen että monet turhat ammatit poistuu yhteiskunnasta. Ei kovin ihmisen unelma ammatti varmaan ole kaupan kassalla istuminen supermarketissa. Tietysti aina sääli jos joku menettää työn josta oikeasti pitää, mutta pitkällä tähtäimellä suurin osa kaikesta työstä vaan tulee automatisoitumaan ja yhteiskunnan rakenteen pitää muuttua enemmän sitä kohti että siitä "valmiin maailman" sadosta pääsee nauttimaan kaikki, oli töitä tai ei ja ihmiset voivat sitten itse päättää millä mielekkäällä tavalla sitä aikaansa käyttävät.

editori

Asiaa.
Tietokirjailija olisi kuitenkin voinut jättää säästämättä aikaa ja käyttää kirjoituksensa ennen julkaisua editorilla, joka olisi korjannut yhdyssanavirheet yms.

Työtä tarvitaan

... jos haluat valittaa yhdyssanavirheistä, paina 1, jos haluat valittaa muista kielivirheistä, paina 2, jos haluat osallistua keskusteluun aiheesta, paina 3, jos asiasi koskee jotain muuta aihetta, jää odottamaan. Tilidy, tilidaa, kaikki asiakaspalvelijamme on varattu, pahoittelemme tilannetta, kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattu....

Paluumuuttajana näen pointin itsepalvelun lisääntymisenä ja palvelun ylipäätään vähenemisenä, ei suinkaan siksi, että yrityksistä on hienoa palvella kaikkina aikoina vuorokaudessa vaan halutaan säästöä, mikä taas poistaa työpaikkoja > vähentää kuluttamaan kykenevää väkeä jne. En kaipaa pankin jonoja ja nettikauppoja on kiva selata, mutta liika on liikaa. Joillekin on se itsepalvelupennin säästö tarpeen, mutta niille joille se ei ole, niin sallikaa heidän tukea työllisyyttä ja saavan palvelua!

Veikko Lindell

Ketä huijattiin, kun pankkivirkailijat pantiin markkinoimaan itsepalvelua ja jäivät sitten työttömiksi?

Vierailija

Ajattelemisen aihetta tosiaan - mutta kielioppi- ja yhdyssanavirheitä tietokirjailijan tekstissä?

itsepalvelija

Osittain samaa mieltä, mutta en kaikesta. En näe tätä niin mustavalkoisena paha itsepalvelu - hyvä palvelu. Itsepalvelussa on hyviäkin puolia, esim. juuri se ajansäästö ja vaivattomuus, kun voi vaikkapa pankkiasiat hoitaa verkossa kotona. Pienituloisena on pakkokin palvella itse itseään, kun ei ole varaa erikseen maksaa palvelusta. Nykyään palvelut on hinnoiteltu niin kalliiksi.  

Itselle monimutkaisissa palveluissa kuten tietokoneen/auton osto on hyvä saada palvelua, mutta yksinkertaisemmat asiat kuten vaikka se tankkaus ja pankkiasiointi (laskujen maksu) on helpompi ja vaivattomampi hoitaa itse. Niissä en tarvitse palvelua. Olisihan se hyvä olla saatavilla sellaisille jotka sitä eri maksusta haluavat, mutta kaikki ei halua. Täysin palveluyhteiskuntaan ei paluuta. 

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

ET-lehdellä ei ole mitään vastuuta blogini kieliasusta, se on täysin minusta kiinni. Nämä Blogit eivät ole artikkeleita tai niihin verrattavissa. ET-lehden oikoluenta toimii varmasti heillä julkaistussa artikkeleissa. Heidän politiikkansa blogien suhteen on, että nämä ovat meidän kirjottajien ihan omia projekteja ja niitä ei kontrolloida millään tavoin.

Liisa Vaisanen

Lähtöselvitysvirkailija

Lentokentällä check in-virkailijana työskentelevänä haluan sanoa muutaman asian. Palveluiden häviämisestä olen tismalleen samaa mieltä. Mutta. Maksaisitko lipustasi enemmän jos sinua palveltaisiin?  Aika moni ei.

Jos olet raivon partaalla lentokentällä katsellessasi "toimettomia" virkailijoita, he ovat täysin väärä kohde raivollesi. Nimittäin joka ikinen tietokonetapahtuma taltioituu check in - järjestelmään ja pyyhkeitä tulee pian ja äkäisesti jos virkailijat tekevät lähtöselvityksen tiskillä liian usein. Tarkoittaa sitä, että vain ns. ongelmatilanteissa saa tsekata matkustajia sisään. Raivosi kohde pitäisi siis olla lentoyhtiö. Sieltä tulevat määräykset lähtöselvityksen tapahtumille. Sieltä tulevat myös ilmoitukset YT-neuvotteluista, joita on kentällä JATKUVASTI. Virkailija on mitätön maan matonen näiden asioiden edessä eikä siinä paljon kysellä, että olisiko haluja toimia toisin.  

Tee siis oikein ja anna palautetta lentoyhtiölle äläkä mollaa täällä virkailijoita, jotka toimivat tismalleen annettujen ohjeiden mukaan. Samat terveiset muille matkustajille. 

Hyvää matkaa kaikille! 

service please

Niiiin totta! Miten tästä itse"palvelu"kierteestä pääsee? Haluan palvelua ammattilaisilta, ihmisiltä. Ei digitalisoinnille!

Tuomo

Hyvä kirjoitus ja ihan hyviä argumentteja. Mutta. Lentokenttä on erinomainen esimerkki itsepalvelukulttuurin leviämisestä. Huomautan että tarjolla on edelleen palvelutiskejä (joillain se toki maksaa) silti ainakin itse teen kaiken itsepalvelutiskillä, koska se on nopeampaa. Käytän jonotuksesta "säästyneen" ajan mieluummin oluen ääressä terminaalissa. Sama koskee passintarkastusta. Monissa maissa sen hoitaa ihminen ja jonot ovat järkyttävät. Toisaalla on MYÖS automaatti, jossa jonot ovat huomattavasti lyhemmät. Valitsen automaatin.

Jos itsepalvelukulttuurin yleistyessä murehditaan kadonneiden työpaikkojen perään, voi katsoa vain peiliin. Tuotteen, tai palvelun tulee antaa siitä maksavalle LISÄARVOA vähintään maksetun summan verran. Työ, varsinkin Suomessa, on järjettömän kallista. Ei meillä ole varaa tai halua maksaa siitä. Automaatit ja koneet tulevat viemään monia ammatteja, mutta ihmisten täytyy sopeutua ja kouluttautua tehtäviin joita tietotekniikka ei voi (ainakaan vielä) korvata.

Elämme kilpailuyhteiskunnassa jossa tehokkaampi ja parempi vie voiton.

Hoitaja

Mielenkiintoinen kirjoitus, jota oli mukava lukea. Eihän kaikesta tarvitsekkaan olla samaa mieltä, koska näin syntyy keskustelua asioista. Olen itse sen verran kauan elänyt, jotta nautin ravintolassa palvelusta. En myöskään korjaa astioita pöydästä kahvilassa, vaikka teenkin sen kotonani. Laskujen maksamisen hoidan mielelläni kotonani tietokoneella, mutta toivon, että voin kääntyä virkailijan puoleen tarvittaessa. Näin ilmeisesti ajattelee moni muukin, koska pankkitiskille on edelleen melkoiset jonot.

Olen asunut vuosia ulkomailla ja siis käyttänyt myös lentoyhtiöiden palveluja vuosien saatossa. Vaikka hoidammekin itse palvelut lentokentillä nykyisin, jonotamme edelleen yhtä kauan turva- ja passitarkastuksiin. Ei jonottamani aika ole siitä lyhentynyt, vaikka teenkin itse paljon enemmän. Ehkä Vantaalla asia johtuu asiakkaiden lisääntymisestä, mutta tuskin sillä on merkitystä, kun puhumme muista suurista kentistä maailmalla.

Suomessa me maksamme mieluummin työttömyydestä, kuin ihmisten tekemästä työstä, sillä jos me emme maksaisi, lisäisi se turvattomuutta. Kaikkienhan meidän tulee kuitenkin saada jokapäiväinen leipämme.

Vierailija

Itse tein toissapäivänä mielummin ihan itse lähtöselvityksen ja liimailin etiketin sen sijaan, että olisin jonottanut puoli tuntia jonossa. Yritä ymmärtää, että on myös meitä, jotka oikein mielellämme palvelemme itsemme, jos se samalla tarkoittaa ajan säästöä jonossa seisomiselta..

joskus otan joskus en, palvelun

Juu osittain olen samaa mieltä. Ihmeteen vaan miksi sitten buukkaat itse itsesi ja laukku. Onhan siä palvelut niitä varten kentällä tai täti/setä tulee ja tekee sen sulle automaatista. " pieniä on silakat joulukaloiksi".

Vierailija

Vasemmisto on pitänyt huolen että Suomessa ollaan päästy eroon niistä "paskatöistä". Kuka sitä nyt toisia haluaa passata.

Ulkosuomalainen

Täh? Miten niin vasemmisto? Eiköhän se ole juuri se toinen laita, joka on ajanut paskahommien loppumista.

Tyhmyys kasvaa, kun osataan lukea vain iltapäivälehtien otsikot  netistä.

italialainen

Melkein koko elämäni ulkosuomalaisena asunut ja olen aivan eri mieltä. Italiassa jos jossain pitää varata koko aamu jos yhdenkin asian haluaa hoitaa, oli se sitten pankki, posti tai mikä tahansa lääkärikäynti tai verikokeiden ottaminen. Jonottamista on joka paikassa. Ja mitä kauppoihin tulee, niin kyllä ne supermarketit vaan kasvaa ja kasvaa sielläkin ja pikkukaupat sulkevat, ei ihmisillä ole enää aikaa mennä kaupasta toiseen.   Mitä lentokenttään tulee, niin ihan samanlaista se ainakin Rooman kentällä on... tolppa on ja siihen ohjataan, virkailijoita on tusina vieressä auttamassa, koska olemme vielä siirtymävaiheessa ja kaikki matkustajat eivät vielä osaa tolppaa käyttää, ihan niinkuin Roomassakin. (ja Brindisissä ja Barissa ainakin)  Muutosvastainen kirjoitus, kovin yleinen 'tauti' mutta onneksi maailma menee eteenpäin silti.

Mamai

Asiaa. Itsepalvelu on joissakin asioissa hyvä ja on meitä ihmisryhmiä (esim. minä lapsen ympärivuorokautinen omaishoitaja), joiden elämää tietyt sähköiset palvelut helpottavat. En kuitenkaan halua tehdä kaikkea itse ja jos pyydän palvelua, haluan sitä myös saada. Valitettavasti tuntuu siltä, että sitä palvelua ei kuitenkaan haluta edes antaa. Oiva esimerkki: Kerran pyysin sijaishoitajalleni lisää laskutuslomakkeita omaishoidon ohjaajalta. Vastaus oli, että hoitaja voi ilmoittaa useamman hoitokerran yhdellä lomakkeella tai tulostaa lisää netistä. Lomakkeeseen mahtuu neljä hoitokertaa, joista yksi voi olla vaikka tunnin pituinen. Sijaishoitoa kuuluu 3 vuorokautta eli 72h kuukaudessa. Lomakkeita sijaishoitajalleni oli toimitettu neljä kappaletta. Hermostuin, koska a) hoitajalla on oikeus laskuttaa vuorokausi kerrallaan (lyhyempää aikaa ei makseta) ja b) kaikilla ei ole mahdollisuutta tulostaa itse netistä ja vaikka olisi,kunnan kuuluu nämä lomakkeet toimittaa kuluitta. Veikkaan, että kunnan viranhaltijalla meni enemmän aikaa asian vääntämiseen kuin lomakkeiden lähettämiseen olisi mennyt. Ja lopultahan hän kuitenkin lähetti lomakkeet.

Lähtökohtaisesti en halua maksaa työstä ja tehdä sitä itse, jos minun lain mukaan kuuluu saada kyseinen palvelu ilmaiseksi. Miksi viranhaltijoille ja muille työntekijöillemaksetaan palkka työstä, jonka he ulkoistavat asiakkaille vaikka se kuuluu heidän toimenkuvaansa? Kärjistetystihän se on sama kuin jos tilaat urakoitsijan tekemään sinulle uuden katon, mutta lopulta teet sen itse urakoitsijan antamilla ohjeilla ja maksat työn kuitenkin urakoitsijalle. Kärjistetysti!

Itse"nainen"

os on avuton niin ammattilainen auttaa... eikä kaiken tarvi itse tehdä mutta ainakin minä olen helpottunut kun lentokentällä ei tarvi jonottaa ikuisuuden lippua tai matkalaukun jättämistä...myös verokortin teko on hyvin helppoa ja jos sitä ei halua utse tehdä ole hyvä ja omaan verotoimistoon jonottaa palvelua...itse kolmivuorotyössä olen hyvin kiitollinen mahdollisuuksista ollan itsenäinen siellä missä osaan...

Vierailija

Kiitos! Tama oli parhaita kirjoituksia joita olen lukenut pitkaan aikaan, ja en voisi olla enmpaa samaa mielta!

jasu

Tämä itsepalvelusyöpä jyllää myös työpaikoilla. Olen töissä ranskalaisessa yrityksessä ja meidän Suomen tehtaalla ei ole mitenkään tavatonta nähdä toimaria kontallaan monitoimilaitteen vieressä ihmettelemässä minne paperiarkki tällä kertaa on jumittunut. Kallispalkkaiset osaajat nyvertävät sellaisten juttujen parissa jotka osaavat sihteerit ja assistentit tekisivät paremmin ja kaikkien aika olisi järkevämmin käytetty. Ranskan tehtaalla toimari ei taatusti tiennyt missä koko perhanan monitoimilaite sijaitsee ja miten päin logopaperi on siihen laitettava. Siellä on vielä sihteerit ja assistentit pitämässä juoksevat asiat juoksevina kompuroinnin sijaan. Automaattibensa-asemia alkaa sielläkin tosin olla. Ranskassa oleskeluni aikana aloin kyllä arvostaa palvelua taas ihan eri lailla ja palattuani Suomeen saan taas tyytyä itsepalvelun paskaan laatuun.

Hanu12345

Kirjoitin pitkän kommentin hankalasti kännykällä. Se meni hukkaan, koska käyttämäni nimimerkki oli varattu. Näin ei saisi käydä. En jaksa kirjoittaa sitä uudestaan.

Vierailija

Ikinä en mene itsepalvelukassalle😑
Itsepalvelu on petosta, maksat kuitenkin kovat rahat.

juhani.g

Palvelusta lentoasemalla tuli mieleen tapaus parin vuoden takaa:

Olin unohtanut matkalaukkuvyöni kotiin. Ostin sellaisen aseman suutarilta Tampereella ennen junamatkaa Helsinkiin. Vyö oli yksinkertainen, mutten silti tajunnut miten se olisi pitänyt laittaa laukun ympärille lentoasemalla ollessani ja vyön paketin aukaistuani. Olin jo automaatilta ottanut  matkalaukkutarrat ja muuten valmis lähtemään. Näin ryhmän Finnairin työntekijöitä, jotka seisoivat ringissä ja keskustelivat aivan toimettomina. Menin heidän luokseen ja pyysin laukkuvyön sitomiseen apua.  Ryhmästä yksi, erittäin ystävällinen nuorimies reippaasti sitoi vyön ja opasti samalla suusanallisesti minua. Palvelu oli ensiluokkaista. Tästä huolimatta sivusta seuranneet naiset katsoivat aiheekseen naljailla, että onpas täällä hyvä palvelu. Ilmeisen uusi työntekijä punasteli kokeneempien kollegojen kommentteja. Hän oli selkeästi tehnyt heidän silmissään virheen, kun oli auttanut pulassa olevaa. Että kyllä tällä tavalla osataan Suomessa tappaakin uuden työntekijän palvelualttius.

Sipe

Kuka haluaisi enää takaisin aikaa, jolloin talot lämmitettiin vain puilla ilman muuta vaihtoehtoa, valaistus tuli öljylampuista ja kun puoliso oli henkihieverissä, lähdettiin juoksemaan naapuriin hakemaan apua? Vai onko sittenkin ihan kiva, että on sähköt, puhelimet, autot..? Miksi pitää aina olla jarruna kehitykselle?
Jos oltais niinkun ennen, sinäki olisit nyt keittiössä nyrkin ja hellan välissä, etkä kirjottamassa blogia tietokoneella. Maailma muuttuu, ja se muuttuu sen mukaan miten ihmiset. Jos yritykset ei muutu digitaaliseen suuntaan, ne jäävät kehittyneempien jalkoihin.
Lentokentällä seisoo asiakaspalvelijat opastamassa asiakkaita uuteen palveluun. Vai haluatko, että muutetaan kaikki itsepalveluksi ja pärjäile siellä itseksesi? Ei sitten, jos ei apu kelpaa. Minusta oli ainakin kiva, että siellä oli henkilökuntaa varmistamassa ja neuvomassa.
Älä jämähdä äläkä ole kehityksen jarruna :)
Ja niin. It-ala kasvaa ja kaipaa työntekijöitä, koska tietotekniikka kehittyy. Työpaikat muuttaa muotoaan. Ja niin se pitääkin mennä. Et lie sinäkään teetä enää kenkiäsi suutarilla vaan ostat valmiit kaupasta?

2017 menossa

Ihana Liisa <3

Kiitos kirjoituksestasi, niin täyttä asiaa.

Kaikki eivät näköjään ymmärrä tätäkään asiaa, mihin kaikki loppujen lopuksi johtaa.

Oikolukijoille: Siihen, että palvelua ei saa kuin maksamalla ja siihen teilläkään, oikolukijoille ja yhdyssanaspesialisteille ei tule koskaan olemaan varaa.

Vierailija

Entäpä jos haluaa itsepalvelua, koska palvelu on usein töykeää, osaamatonta ja ikävää? Tyrkyttäviä ja jankuttavia myyjiä. Saarnaavia terveydenhuollon ammattilaisia. Laiskoja ja hitaita huoltomiehiä. Palveluhaluttomia yksityisyrittäjiä. Kun ei edes raha aina kelpaa. En tingi ikinä mutta ei vaan viitsi jylppy edes vastata sähköpostiin, kun pyydän kohteliaasti kotikäyntiä lämmöntalteenottokojeen ongelmissa. Talomaalari ei vaivaudu paikalle mitä kummallisempiin tekosyihin vedoten. Siis suomalaiset eivät halua palvella. Mieluummin, jos suinkin mahdollista, valitsen itsepalvelun kuin maksan sarkastisesta, halveksivasta, hitaasta tai muuten huonosta palvelusta.

Vierailija

Näin taloustieteilijän näkökulmasta, en yhtään osannut sanoa onko koko teksti vain satiiri, ja loppua kohden usko vain vahvistui, mutta olinkin sitten väärässä. Kurjaa teille kanssakommentoijille selkeästi, jos tosiaan on niin, ettei uudelleenkoulutus ole mielestänne ajankohtaista, töitä kyllä riittää mm. Ohjelmistokehityksessä, joka nämä itsepalvelujärjestelmät tuottaa. Itse en tule kuulumaan näihin katkeriin häviäjiin, koska on selvää, mihin päin ollaan menossa. Pieni vinkki kaikille, itsepalvelu on asia, mitä monet ihmiset haluavat, ei siitä muuten mitään suurta olisi tullut, kannattaa elää sen mukaan. Tällaisilla teksteillä ei kukaan maailmaa tule muuttamaan. :)

HMK

Jos sattuu olemaan analoginen ihminen digitaalisessa maailmassa, niin tuoltahan se saattaisi tuntua. Kurjalta ja siltä, että tulee jätetyksi (kehityksen) ulkopuolelle. Ja kuinka sopivaa, että kirjoitus käyttää sarkasmia tehokeinona, sillä sarkasmi on psykologian asiantuntijoiden mukaan huonosti sopeutuvan ihmisen selviytymiskeino tai kuten psykologi Lazarus toteaa: huumoriksi puettua vihamielisyyttä. Tsemppiä! Menneiden, kultaisten aikojen haikailu ei ole mitenkään tavatonta, päinvastoin hyvinkin tavallista tilanteessa, jossa maailma menee menojaan ja muuttuu suuntaa, joka itselle on vastenmielinen ja vaikea ymmärtää.

Astrologa Orsetta

Ehdit ennen minua. Minua kanssa ihmetyttää omalta ammatti näkökannalta se että Suomalainen ostaa matkan netistä, varaa hotellin netistä, ottaa auton vuokralle netistä ja kun on saapunut kohteeseen kuluttaa tunteja ellei päiviä löytääkseen perille. Matkatoimisto henkilökunnalla on asian mukainen koulutus. Me oppaat (tai matkanjohtajat) opiskelemme vuosia ja sen päälle koko ikämme jotta voisimme viedä turistit juuri niihin paikkoihin jotka ovat kiinnostavia ilman että "tee se itse" matkaaja kuluttaa kallisarvoista vapaa aikaansa lukeakseen matkaopasta eksyäkseen tiellä ja näkemättä kaikkea sitä mitä ympärillä on vain seuratakseen tom tomia. Minäkään en halua tankata autoani sateella. Ostan hedelmäni tutusta kaupasta, koska saan aina tuoretta ja hyvän laatuista. Annan veropaperit kirjan pitäjille. Hampaani hoitaa hammaslääkäri, eikä mikään fesen umekid. Koiralla on hyvä eläinlääkäri jumalan selän takana ja kynsiäni leikkaa ja lakkaa pätevä kosmetologi. Ja kun illalla otan lasin tai pari voin valita taksin tai hotellin. Suomalainen käy kylässä kavereillaan joilta saa ilmaisen majoituksen, opas apua ja joskus jopa rahanvaihto palvelua. Kukaan ei voi osata tehdä kaikkea. On ihan älytöntä edes uskotella sellaista.

Eeva

Loistava kirjoitus, kiitos Liisa.

Lukiessani kommentteja, nousi mieleeni ajatus, että suurella osalla kommentoijista on luetun ymmärtäminen hakusessa. Moni ei todellakaan ole ymmärtänyt mitä kirjoitit. Tuo yhdyssanoihin takertuminen on tätä suomalaista jo niin jokapäiväistä negatiivista "palautekulttuuria", kun ei osata sanoa mitään positiivista, niin halutaan olla ilkeitä, kun se niin hyvin osataan.

Suomessa ei osata (enää) palvella, täällä ei ole koskaan ollut sellaista palvelukulttuuria, kuin esim. Keski-, tai Etelä-Euroopassa. Täällä ajatellaan, että palveleminen on jotain "paskatyötä" ja toisten passaamista, siksi tämä itsepalvelukulttuuri on niin kova juttu. Kun sitä palvelua ei arvosteta, ei sitä ole, eikä sitä osata vaatia. Jos nyt joku on niin innokas tekemään kaiken itse, niin siitä vaan, kyllä ne markettien kassatkin pian kovataan automaatilla.  Minä saatan kuluttaa paljon aikaa siihen, että löydän yrityksen (on kyllä haasteellista), joka arvostaa asiakastaan. ABC:lle en mene ikinä ruokailemaan, en myöskään muihin suosittuihin super itsepalvelu ruokapaikkoihin. Menen sinne missä minua arvostetaan palvelulla,  jos se on ollut hyvää, jätän juomarahaa.  On se kummallista miten palvelu on nykyisin niin kallista, ettei siitä ole varaa maksaa, miten ihmeessä siitä ennen pystyttiin maksaman ja vielä pienistä palkoista, kummallista.

Jotkut täällä ihmettelivät, miten et osaa laittaa ruokaa, naurattaa. Moni täällä osaa laittaa hyvää ruokaa, ostetaan valmisruokaa ja laitetaan se mikroon, hyvää tulee. Jos minulla olisi enemmän rahaa, en tekisi yhtenäkään päivänä itse ruokaa (osaan tehdä), kävisin joka päivä pienissä ravintoloissa ruokailemassa, se olisi ihanaa.

Tuli myös mieleeni ajatus, kun kaikilla on kamala kiire, ei ole aikaa, eikä jakseta, ei varmaan kun kaikki pitää tehdä itse, voisi siitä elämästä edes vähän nauttia.

Liisa Väisänen
Liittynyt15.2.2016

Kiitos. Tavoitit juuri sen, mita ajoin takaa. Ei se, etta tekee aamupuuron ole mielestani sama, kuin, etta osaa laittaa ruokaa. Kylla minakin voin netista asioita etsia, mutta ei se herrantahden tarkoita, etteiko ammattilainen osaisi paremmin. Hyvaa kevatta!

Liisa Vaisanen

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat