Kirjoitukset avainsanalla lehmät

Mitä kiinnostavaa on lehmissä luonnon keskellä? Ricardo Borrero Alvarezin lehmät teos on maalattu vuonna 1900. Silloin se ei ole toiminut edes eksotiikkana. Se on ollut todellinen arkikuva. Ehkä vastaus löytyy siitä, että vaikka teoksen nimi onkin lehmät, sen todellinen aihe ja sanoma eivät ole lehmät.

Teos on tehty hieman impressionistiseen tyyliin. Aiheen valinnaltaan sen voi ajatella olevan naturalistinen. Naturalismiin kuuluu nimenomaan tavallisen elämän ja luonnon kuvaaminen. Teoksen suuri viehätys on sen upea ja hempeä vihreys. Lehmien maalauksellinen arvo on sama kuin taustalla olevan kiven. Ne ovat siinä osana sommitelmaa. Tällaisia maalauksia katsellessa on syytä muistaa, että maalaus ei ole valokuva. Valokuva tallentaa ohimeneviä hetkiä. Maalaus on sommitelma asioista, joita suunnitellaan pitkään. Maalari ei odota valokuvaajan tapaan tunti kaupalla sopivaa hetkeä, kuten luontokuvaaja kuvatessaan eläimiä. Maalari löytää enemmänkin sopivan tunnelman ja värisävyn, sen jälkeen hän luo oman maailmansa. Taulu on tosiaan aina oma, luotu kokonaisuutensa. Siksi maalausta katsellessaan on hyvä muistaa, mitä taiteilija täsmälleen tekee maalatessaan.

Tässä teoksessa taiteilija on luonut meille kauniin, vihreän maailman. Hän muistuttaa meitä siitä, että ei kaikella tässä maailmassa on oikeus esteettiseen tarkasteluun, mutta myös siitä, että taiteilijalle ei läheskään aina ole tärkeintä se, mitä hän maalaa, vaan se, miten hän sen tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat