Kirjoitukset avainsanalla Antiikki

Antiikin Rooma oli patsaiden suurta aikaa. Roomalaiset tekivät patsaita jumalista, sotilaista ja keisareista. Heille patsaan tekeminen oli kunnioittamista ja se ehdottomasti täytti taiteen tehtävän historian tapahtumien siirtämisessä ajasta toiseen. Patsas oli kuin ikuinen muisto tapahtuneesta tai ihmisestä. Rooman patsaiden tekemisen tekniikka opittiin Kreikasta. He tosin kehittivät sitä paljon teknisemmäksi ja jopa käsityöteolliseksi. Roomalaiset eivät missään tapauksessa vain kopioinee. He kehittivät tekniikkaa ja ilmaisua. Marmorin veistämiseen menee aina aikansa. Toiset marmoripatsastyöpajat tekivät jopa patsaiden vartaloita valmiiksi. Heillä oli muun muassa sotilasasuisia tai ratsastavia kehoja. Kun tilaaja halusi patsaan itsestään, häneltä kysyttiin: haluatko olla vaikkapa sotilasasuinen. Tilaajalle valittiin sopiva ja hänelle mieleinen keho. Sen jälkeen tehtiin mallin mukaan pää ja kasvot. Se istutettiin patsaan pääksi. Tämä on selvä merkki jo varhaisesta taideteollisuudesta.

Roomassa patsailla oli eräs tärkeä tehtävä, jota taiteella on useissa kulttuureissa hoidettu kautta aikain. Läheskään kaikki roomalaiset eivät osanneet latinaa. He eivät osanneet puhua sitä, saati kirjoittaa. Patsas myös opetti ja välitti viestejä lukutaidottomille. Niinhän kuvat ovat tehneet ja tekevät yhä. Tärkeää on muistaa myös, että vaikka meille antiikin patsaat näyttäytyvät valkeina, ne eivät sitä olleet omana aikanaan. Patsaat maalattiin voimakkailla väreillä, samoin kuin ne oli maalattu myös Kreikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Pompeijin arkeologisella alueella on kunnostettu Antiikin aikaisia seinämaalauksia. Osa niistä on avoimen seksuaalisia. Ne ovat olleet suoraan kodin seinille maalattuja ja siis kaikkien nähtävissä. Nykypäivänä harva, arvostettu, varakkaan talon isäntä pitäisi samankaltaisia kuvia seinillään.

Pompeijin kaupungissa porttola oli selkeästi merkitty myös katuun. Katukivetykseen oli hakattu peniksen kuva, joka osoittaa satamaan saapuneille merimiehille, mistä suunnasta löytyy porttola. Myös Napolin arkeologinen museo on täynnä eroottista esineistöä, joka on löytynyt Rooman ajan kaivausalueilta. Tämä pornotavarakokoelma on museossa verhon takana. Verhossa lukee, kielletty alle 18-vuotiailta. Esineistössä on muun muassa useita hedelmällisyyden jumalan kuvia.

Näitä kuvia ja patsaita katsellessa ei voi olla ajattelematta, kuinka luonnollista oli Antiikin Rooman ajan ihmisten suhtautuminen omaan seksuaalisuuteensa.

Me pidämme usein omaa aikaamme vapaamielisenä. Tuomitsemme menneet ajat todeten, että silloin ei mikään ollut sallittua. Mitä ihmisen seksuaalisuuteen tulee, niin tämä ei pidä kyllä lainkaan paikkaansa. Ihmisen seksuaalisuuden tuomitseminen on paljon myöhäsyntyisempää. Kukaan ei nykypäivänä sallisi katunäkymässä virallista liikennemerkkiä, joka on penis.

Jopa kaksipyrstöinen traditionaalinen seireeni piti mukailla sellaiseksi, ettei viitettä alastomuuteen ole. Kuvassa on keskiajalla paljon käytetty merenneidon kuva. Tällaisia näkee piispan talojen seinissä ja luostareissa usein. Kun sama seireeni motiivi otettiin 1960-luvulla Amerikkalaisen Starbucks-coffee yhtiön tunnukseksi, oli skandaali valmis. Häpy näkyy, kirkuivat ihmiset. Niinpä logon tuotemerkin alareunaa piti nostaa sen verran ylös, että häpy ei enää ollut näkyvillä. Keskiajan ihmisiä kyseinen kuva ei häirinnyt millään tavoin.

Minä en kaipaa  pornoa katukuvaan. En kuitenkaan voi olla ajattelematta, että ihmisen seksuaalivietin avoin myöntäminen voisi olla ihan tervettäkin. Se saattaisi jopa poistaa sen ylikorostamisen esimerkiksi musiikkivideoissa. Jos ihmisen sukuelimiin ja seksuaalisuuteen suhtauduttaisiin, kuin mihin tahansa ihmisen kehon osaan ja ominaisuuteen, ehkä seksuaalisuutta ei tarvitsisi korostaa niin ihmeellisellä ja jopa mauttomalla tavalla, kuin me teemme, jopa pukeutumisessa tai viihdemaailmassa.

Samoin meidän on välillä hyvä tarkistaa omia käsityksiämme menneestä ja myös nykyisestä ajasta. Me emme ole lainkaan niin vapaamielisiä kuin kuvittelemme. Eivätkä menneet vuosisadat ole olleet niin ahdasmielisiä, kuin usein ajattelemme. Päinvastoin usein tuntuu siltä, että antiikki sekä keskiaika olivat paljon kykeneväisempiä näkemään ihmisen juuri sellaisena kuin hän on, kaikkine tarpeineen ja vietteineen. Ihmisen tarpeiden ja elämän kirjo on laaja. Itsensä ja inhimillisten ominaisuuksien häpeäminen ei varmastikaan ole mielenterveydelle hyväksi tai onnellisuuttamme kasvattavaa.

Kommentit (1)

syzyq
1/1 | 

Erinomainen ajatelma.  Lukunautintoani häiritsi kyllä kovasti  artikkelin lopussa olevat pahat kirjoitusvirheet.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Testataanpa hieman mytologian ja mytologisten symbolien tuntemustasi. Tällä kertaa tunnistettavina ovat Antiikin  jumaluudet. Käytän niistä latinalaisia nimiä, koska patsaat ovat kopioita roomalaisajan patsaista. Jokaisella on oma symbolinsa ja ne ovat siten helposti tunnistettavissa.

Sinun pitäisi katsoa tarkkaan symbolit patsailta ja sitten yhdistää ne seuraaviin jumaluuksiin:

Mars, Neptunus, Merkurius, Vulcanus. Apollo.

Tehtävässä on kaksi tasoa. Ensimmäinen tehdään ilman vihjeitä. Jos tunnistat jumaluuden ilman pistettä saat kaksi pistettä. Jos tarvitse vihjeet saat oikeasta vastauksesta vain yhden pisteen.

TASO 1.

Onko siis kuvassa kyseessä Mars, Neptunus, Merkurius, Vulcanus vaiko Apollo

KUVA 1.

KUVA 2.

KUVA 3.

KUVA 4.

Kuva 5.

Taso 2. Saat vihjeet.

Apollo on Tieteiden ja Taiteiden jumala

Mars on Sodan Jumala

Merkurius on ihmisten ja jumalien välinen sanan saattaja

Neptunus on Meren jumala

Vulcanus on tulen jumala

Katso nyt kuvat uudelleen ja etsi symboleista vastaus.

 

 

OIKEAT VASTAUKSET

Kuva 1 on Neptunus. Hänellä on atrain, jota käytettään kalastamiseen.

Kuva 2 on Apollo. Laakeriseppel  viittaa  tieteeseen ja lyyra taiteeseen

Kuva 3 on Vulcanus. Tulen jumalalla on taontaan käytetty vasara kädessään.

Kuva 4 on Mars. Sodanjumalalla on ase sekä sotakypärä jaloissaan.

Kuva 5 on Merkurius. Hän vie viestejä ihmisten ja jumalten välillä, siksi hänellä on siivet nilkoissaan.

 

PISTEET

TASO 1. 8-10 pistettä. Hallitset jumalat ja symboliikan hyvin

                4-6 pistettä Kummasta se jäi kiinni? Etkö katsonut riittävän tarkalla silmällä symboleita vai pitäisikö sinun kerrata       jumaluuksia? 

                0-2 pistettä. Hyvä yritys, mutta kannattaa kerrata jumalat ja sen lisäksi katsella kuvaa hieman tarkemmin.

TASO 2.   4-5 pistettä. Symbolisilmäsi on tarkka, nyt pitäisi vaan tietää ne symbolit.

                 2-3 pistettä. Katsele kuvaa hieman tarkemmin ja rauhallisemmin.

                  0-1 pistettä. Ehtolaiskurssille.

 

               

 

 

 

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat