Kirjoitukset avainsanalla taria

Giotto di Bondonea pidetään länsimaisen taiteen isänä. Hän tekee läpimurtonsa 1305 maalatessaan freskosarjan Italian Padovassa sijaitsevaan Scrovegni kappeliin. Hänen ansionsa ovat monet. Yksi ei lainkaan vähäisin on se, että hän liikkui paljon ja opetti sitäkin enemmän. Missä ikinä hän maalasikaan, hän jätti jälkeensä giottolaisen koulukunnan, joka toteutti uudenlaista estetiikkaa ja uudenlaisia ihanteita. Hän maalasi paljon freskojakin, mutta hänen aikanaan ja toimestaan yleistyi myös taulumaalaus, josta tulee vuosisadoiksi eteenpäin yksi suurimmista taiteen ilmaisutavoista Euroopassa. Hän uudisti koko tavan ajatella siitä, miten maalauksen maailma rakennetaan. Hän nimenomaan tekee maailman teokseen; maailman joka toimii meidän maailmamme kaltaisesti.

Katsellaan hieman tarkemmin sitä, miten hän esittää Neitsyt Marian ja lapsen valtaistuimella, enkelien ympäröimänä. Hän todellakin yrittää, vaikka ehkä hieman kömpelösti luoda meidän kaltaisemme kolmiulotteisen maailman kaksiulotteiselle taulun pinnalle. Hän on yrittänyt lyhentämällä tehdä Madonnalle sylin, jossa Jeesus voi luontevasti istua. Hän ei tyydy vain liimaamaan kuin kiiltokuvana hahmoja päällekkäin. Hän haluaa laittaa heidät tilaan. Enkelit saattavat olla samankaltaisen näköisiä, mutta he eivät ole samanlaisia. Heissä on yksilöllisiä piirteitä ja kullakin on oma ilmaisunsa esimerkiksi katseen ja ilmeen kautta. Suuri ero edellisiin teoksiin on kerronnallisuudessa. Hahmoilla on suhde toisiinsa. Enkelit katsovat Madonnaa ja lasta ja voimme olla varmoja siitä, että taulun maailmassa he näkevät sen, mitä katsovat. Kuulostaa itsestään selvyydeltä, mutta se ei ollut sitä. Varhaisemmat maalarit tekivät toisistaan riippumattomia hahmoja teokseen.  Tässä enkelit ojentavat kruunua ja öljypurkkia, jotka viittaavat kuninkuuteen: kuninkaathan kruunattiin ja öljyttiin. Ne annetaan Jeesukselle ja sillä osoitetaan katselijalle, että kuningas on syntynyt. Alimpana olevat enkelit pitelevät käsissään valkeita ja punaisia kukkia. Ne viittaavat Mariaan, valkea kertoo hänen neitsyydestään ja punainen hänen surustaan poikansa tähden. Maria viitteet ovat alempana kuin Jeesuksen kuninkuus viitteet. Se kertoo arvojärjestyksestä. Jeesus on jumalallisessa hierarkiassa arvokkaampi kuin äitinsä. Kaikki tapahtuu yhdessä tilassa. He elävät samassa maailmassa. Tarina kuvassa on syntynyt!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat