Kirjoitukset avainsanalla nainen

Hollantilaisen pikkupojan muotokuva vuodelta 1618. Katsotaanpa, mitä se meille kertoo. Uuden ajan alussa kaikki alle viisivuotiaat lapset, myös pojat, puettiin aikuisten naisten vaatteisiin. Lapsi miellettiin niin voimakkaasti äitinsä kuvaksi, että heidät puettiin hänen kaltaisekseen. Tälläkin pojalla on naisten vannehame ja esiliina. Esiliinaa toki käytettiin pitkään senkin tähden, ettei vaatekerta ollut ihmisillä yleensäkään, ei myöskään lapsilla niin monta. Esiliina oli helpompi vaihtaa ja pestä, kuin koko puku. Lasten yleensäkin oletettiin käyttäytyvän, kuin aikuiset. Heidän piti olla maltillisia ja hillittyjä. Lasten elämä oli täynnä komentoja ja sääntöjä. Voimme todella puhua lasten käytöksen etiketistä.

Tässä kuvassa siihen, että kyseessä on poika viittaa ase, hilpari, jota hän pitää kädessään, aivan aikuisen miehen tapaan. Kaulalla oleva korallinauha kertoo meille hänen uskostaan. Hän on kristillisen perheen poika, mitä todennäköisemmin katolisen perheen vesa. Protestantit käyttivät korallia Kristustunnuksena harvemmin, kuin katoliset. Korallin verenpunainen väri ja se, että koralli kasvina muistuttaa ihmisen verisuonistoa, teki siitä krusifiksia vastaavan symbolin, jolla muistutettiin Jeesuksen ristinkuolemasta.

Taustan verho toimii paitsi sommitelmallisesti tilan jakajana, on myös hieno viite siihen, että tässä aukeaa tulevaisuuden verho. Lapsesta kasvaa aikuinen ja tulevaisuuden tekijä.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osaatko ajatella, mitä kuvan kuvio symboloi? Siinä on puuoveen tehtynä aika piirustuksellinen ruusu keskellään miekka. Itselleni tulee mieleen sarjakuvat ja tatuoinnit,

Sellaisissa yhteyksissä se aivan taatusti kuvastaa pettymystä rakkaudessa. Mutta, mikä on kuvion historiallinen tausta. Tässä siihen antaa vihjettä jo se, että kyseessä on jälleen kerran kirkon ovi. Se on hämmästyttävä määrä symboliikkaa, joka meillä juontaa kristillisestä symboliikasta Tai ehkä eurooppalaista taustaamme vasten määrän ei pitäisi hämmästyttää. Kulttuurimme pohjaa luotiin vuosisatojen ajan kristilliselle ajattelulle.

Keskiajan suosituin kirjallisuuden muoto oli ritarirunous Ritarirunoja lauloivat hovista hoviin kiertävät trubaduurit. Noihin aikoihin ajatus maallisesta ja toisaalta taivaallisesta rakkaudesta askarrutti. Niitä ei nähty aivan niin erilaisina, kuin nykyisin ihmisen viettimaailmaa tutkivassa kulttuurissa, joka pohjaa rakkauskäsityksen pitkälle pariutumiseen ja ihmisen seksuaaliviettiin.

Kaikkien naisten esikuvana pidettiin Neitsyt Mariaa. Naisihanne oli tavoittamaton, ylimaallinen ja puhdas. Naiseuden symbolina, monessa mielessä käytettiin ruusua.. Toisaalta ruusu saattoi kuvata vulvaa, toisaalta taas se oli tahrattoman, kaikkein kauneimman naisen eli Marian symboli. Maallinen ja seksuaalinen sekoittui taivaalliseen jatkuvasti.

Tässä ruusussa näemme viisi terälehteä, sen sisällä kolme ja sisimpänä yhden keskuksen, jonka lävitse menee miekka. Koska symbolikielessä pitää aina lukea koko lause, ei tyytyä yhteen symbolisanaan, on katsojalle tärkeä tietää, mikä se lause on. Lause muodostuu siitä  tosiasiasta, että tämä on kirkon ovi. Meille jää vain yksi ainut tulkinta mahdollisuus,. Viisi viittaa Kristuksen haavoihin, kolme Pyhään Kolminaisuuteen ja yksi Jumalaan. Ruusu viittaa Mariaan ja miekka kärsimyksiin, joita hänellä oli elämänsä aikana.

Jos sen sijaan kyseessä olisi vaikkapa tatuointi miehen olkavarressa olisin valmis tulkitsemaan symbolin onnettomana rakkautena tai jopa avoimen seksuaalisesti vulva ja fallossymboleina.

Kommentit (3)

jtk
2/3 | 

tuo mieleeni kiihkeää rakkautta jopa mustasukkaisuutta ,tuo mieleen entisajan hovissa kun neulottiin pitsiä ja merkki tuo mieleen vielä vanhan kunnon ritalisuuden v-1800- luvulla tai sitten sodan merkkikin voisi olla

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Egyptiläinen hedelmällisyyden jumalatarpatsas on varmasti ollut aikoinaan paitsi taide- niin ehkä enemmänkin taikakäytössä. Sitä on käytetty juuri siihen, mitä sen nimi lupaa eli tuomaan hedelmällisyyttä. Teos on tehty noin 1000 eKr. Teos kertoo meille paljonkin omasta ajastaan, jos haluamme ja jaksamme kuunnella sitä silmillämme.

Se kertoo aikansa tavoista ja käsityksistä, sekä esteettisestä ihanteesta. Nukella on peruukki päässään. Egyptiläisillä oli tapana ajella päänsä kaljuksi. Se esti syöpäläisiä. Hiuksia silti pidettiin esteettisesti kauniina, niinpä kalju pää peitettiin peruukeilla. Hedelmällisyyteen liittyvistä ajatuksista kertoo hahmon vartalon malli. Leveä lantio ja pyöreät rinnat liitettiin terveeseen naiseen. Jos nainen oli aliravittu ja laiha oli todennäköisempää, että hän ei joko saanut lapsia lainkaan, tai lapset saattoivat syntyä heikkoina, jopa kuolleina. Hyvin ravittu, mieluummin hieman pullea nainen oli parempi siksi kuvastamaan juuri hedelmällisyyttä ja siihen liittyviä toiveita.

Egyptiläisillä suuret silmät kuuluivat myös kauneusihanteeseen. Tässä silmät ovat suorastaan korostetun suuret. Tarkan katsojan huomio kiinnittyy myös siihen, ettei naisen hahmolla ole kulmakarvoja. Egyptiläisillä oli tosiaan näihin aikoihin tapana ajella myös kulmakarvansa pois. Naiskauneuden ihanteeseen kuului vaaleus. Naiset ovat Egyptiläisessä taiteessa vaaleita, lähes valkeita. Miestä esittävien patsaiden pinnat maalattiin tummemmalla sävyllä. Sillä kerrottiin myös yhteiskunnan ajatuksesta, että naiset ovat enemmän kotona, sisätiloissa ja miehet töissä ulkona. Alemman sosiaaliluokan naisilla saattoi iho olla tummempi, koska he joutuivat työskentelemään ulkona, mutta taide esittää ihannetta: ylhäistä, varjon alla tai sisätiloissa aikaansa viettävän naisen vaalean kuultavaa ihoa.

Kommentit (4)

pitulo1
Liittynyt24.8.2015
1/4 | 

Mielestäni "tavallisten" egyptiläisten kauneuskäsitteet eivät ole paljoakaan muuttuneet 3000 vuodessa. Edelleenkin ihastellaan vaaleaa ihoa. Suuret silmät ja muun väriset kuin ruskeat silmät ovat jatkuvan ihastelun ja ihmetyksen kohde.  Suurin osa egyptiläisistä miehistä tuntee kiinnostusta pyöreisiin naisvartaloihin.... edelleenkin... Naisten hiukset ovat tärkeät. Niiden pitää olla pitkät ja tuuheat. Harvoin näkee lyhyttukkaisia naisia Egyptissä.

Ja mitä tulee naisten kotona olemiseen ja yksinomaan miesten töissä käymiseen. Näinhän se tuppaa edelleen olemaan . Nainen hoitaa kodin ja lapset. Egyptiläinen mies takaa toimeentulon. Nykyaikana naiset tosin opiskelevat enemmän kuin ennen ja suorittavat jopa yliopistotutkintoa mutta naimisiin mentyään jäävät kotiin eivätkä koskaan palaa työelämään.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuvassa on Länsi-Afrikkalaisia naisia traditionaalisessa juhlassa laulamassa. Kuvassa on kaksi asiaa ylitse muiden, jotka kiehtovat silmääni. Ensinnäkin Afrikan voimakkaat värit. Ne kiinnittävät huomion jo vaatteissa. Toinen seikka, joka minua kiehtoo on kunkin naisen asenne ympärillä tapahtuvaan. Erityisesti minua kiinnostaa kaunis nainen, joka on huomannut kuvaajan. Hän katselee kuvaajaa arvioivasti. Kuvaa katsellessa tulee tunne, kuin hän katsoisi minua, kuvan katsojaa. Se tekee hienon tunnelman. Kuka katselee ketä?

Kommentit (1)

eveindigo
1/1 | 

Kiva havaita, että olet tarkka katselija. Naisen katse kysyy/sanoo paljon enemmän kuin sanat, todellakin. Myös me - lännen ihmiset - olemme hänen katseensa arvioitavana.
Ehkä hän on tietoinen myös siitä, että hänen traditionsa asun ja sen kuvioiden suhteen on omaamme arvokkaampi. Hän on säilyttänyt oman perinteensä, me olemme siinä suhteessa paljon takapajuisempia. -Kiitos havainnosta!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat