Kirjoitukset avainsanalla Pistoletto

Michelangelo Pistoletton Rätti-Venus teos on vuodelta 1967. Klassinen Venus-patsas, rakkaudenjumalatar katselee edessään olevaa valtavaa kangasjäte kasaa. Vanha harmonia ja kauneus kohtaavat nykyajan kaaoksen ja järjestelemättömän maailman. Teos tuntuu sanovan meille, että nykyajan kauneus muodostuu jätteistä. Se on vahva ja erittäin avantgardistinen sanoma vuonna 1967, kun teos tehtiin. Venus patsas edustaa klassisen kauneuden ihannetta. Venus on kopio uusklassisen taiteilijan Bertel Thorvaldsenin Venus omena kädessään teoksesta. Hän oli puolestaan kopioinut teoksen vanhemmista malleista. Tässä klassisessa teoksessa Paris oli juuri antanut Venukselle omenan. Kultainen omena kertoi hänen olevan kaunein kaikista.

Nyt Venus esitetäänkin selästä käsin. Hän näyttää olevan menossa kohden rättejä ja kaivautumassa niihin. Merkittävää on jo materiaali. Venus on tehty valemarmorista. Se on samalla tavoin arvotonta materiaalia kuin rätit. Pistoletto tuntuu sanovan myös meille katselijoille, että taiteen täytyy mukautua nykyajan materiaaleihin. Taide ei voi elää yksin laboratorioissa. Taiteen käyttää oman aikansa materiaaleja samalla, kun se julistaa omaa totuuttaan maailmastamme.

Jälleen kerran taide osoittaa meille näkevänsä asiat paljon ennen muita. Pistoletton teos oli ensimmäisiä teoksia, joissa puhuttiin vahvasti kulutuskulttuuria vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat