Domenico Ghirlandaion vuonna 1487 maalaama teos Kuninkaiden kumarrus on mitä tyypillisin renessanssin teos. Renessanssi nimenomaan tuo muotiin pyöreät teokset.

Sommitelma toimii siten, että huomio on teoksen keskellä ja ideaalinen maisema on taustalla. Huomattavaa on sekin, että renessanssissa on lopullisesti hylätty kultainen tausta. Taivas on sininen. Se on yksi tapa tavoitella realismia.

Madonna ja lapsi muodostavat pyramidimaisen sommitelman teoksessa. Pyramidi oli yksi renessanssin käyttämiä asetelmia sommittelussa. Madonnan ja lapsen edessä on kaksi kuningasta. Toinen heistä on kääntynyt hieman meihin katsojiin päin kuin kutsuen meidät kuvaan mukaan. Madonnan alla on hieman sarkofagia muistuttava jalusta. Se viittaa jo Jeesuksen tulevaan kuolemaan. Vasemmalla, hieman kauempana on Joosef. Hänen erottamisensa muusta ryhmästä erilleen muistuttaa siitä, että hänen roolinsa oli lähinnä suojeleva ja tavallaan tarkkailevakin. Kysymys ei ole tavallisesta perheestä. Vasemmalla on kuninkaiden kulkue. Etunenässä on tummaihoinen palvelija, joka ottaa kruunua nuorimman Itämaan tietäjän päästä. Yleensä renessanssin aikana tietäjät kuvattiin edustamaan kaikkia ihmisen ikiä: nuoruus, keski-ikä ja vanhuus. Tässäkin tietäjät ovat kaikki eri-ikäisiä. Taustalla näkyy ylhäisiä miehiä renessanssi asuissaan. Ghirlandaiossa ihailtiin häneen tapaansa maalata haarniskat niin kirkkaiksi, että ne ovat lähes peilin kaltaisia.

Oikealla puolella heti Itämaan tietäjän takana olevat tarkkaan maalatut miehet ovat teoksen tilaajia Tornabuoni-perheestä. Aivan teoksen edesä on hieno Ghirlandaion kunnianositus aikansa flaamilaisille taiteilijoille, jotka tekivät jo asetelmia. Edessä on kivi, johon taiteilija on laittanut valmistumisvuoden. Sen vieressä ovat juomaleili ja karkeasta kankaasta sidottu säkki. Ne ovat jyrkässä vastakohdassa teoksen kuninkaallisuuden ja loistokkuuden kanssa. Jumala ja kuningas on tosiaan tullut ihmiseksi.

Tallin vaatimaton katto sijaitsee rapistuvan vanhan temppelin alla. Talliin syntyy uusi kuningas ja kristinusko voittaa pakanamaailman jumalat. Tuomaan lapsievankeliumin kertoman mukaan Jeesusta lämmittivät vain aasi ja lehmä. Nekin näkyvät tallinkaton alla. Kaukana taustalla vasemmalla enkelit ilmoittavat paimenilla tapahtuneesta.

Renessanssi tosiaan kertoo. Se kertoo yksityiskohtaisesti ja jäljittelee todellista maailmaa. Se hakee myös mahdollisimman rauhalista ja tasapainoista sommitelmaa. Renessanssin teokset ovat ideaalikauniita. kenelläkään ei ole vaatteissaan tahroja eivätkä viitat ole ryppyisiä. Juuri synnyttänyt Mariakin on kovin levänneen oloinen. Todelliseen realismiin on vielä vuosisatainen matka.

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Hae blogista

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat