Hyvän ja pahan taistelu on yksi kristinuskon keskeisempiä sisältöjä. Se kuvataan usein konkreettisesti, kuten tässäkin 1500-luvun kattomaalauksessa. Enkeli on suojellut ja pelastanut ihmisen voittamalla paholaisen. Hyvän ja pahan kuvaamisen välinen ero on tässä klassinen ja selkeä. Paha on kuvattu alastomana, rumana, tummempi ihoisena. Hyvä eli enkeli on kaunis, vaalea ja puettu vaatteisiin. Hyvä konkreettisesti polkee pahan alleen. Paholainen on myös sekasikiö eli bastardi suomullisine jalkoineen.  Paholaisen väline hiilihanko, jolla hän sekoittaa tulisia hiiliä helvetissä on selkeästi esillä. Ylhäällä tilannetta katselee Pyhä Kolminaisuus eli Isä poika ja pyhää henkeä kuvaava valkea kyyhkynen. Hieman heitä alempana on Neitsyt Maria, joka molemmin puolin on pelastettuja autuaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Hae blogista

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat