Kirjoitukset avainsanalla Maria

Osaatko ajatella, mitä kuvan kuvio symboloi? Siinä on puuoveen tehtynä aika piirustuksellinen ruusu keskellään miekka. Itselleni tulee mieleen sarjakuvat ja tatuoinnit,

Sellaisissa yhteyksissä se aivan taatusti kuvastaa pettymystä rakkaudessa. Mutta, mikä on kuvion historiallinen tausta. Tässä siihen antaa vihjettä jo se, että kyseessä on jälleen kerran kirkon ovi. Se on hämmästyttävä määrä symboliikkaa, joka meillä juontaa kristillisestä symboliikasta Tai ehkä eurooppalaista taustaamme vasten määrän ei pitäisi hämmästyttää. Kulttuurimme pohjaa luotiin vuosisatojen ajan kristilliselle ajattelulle.

Keskiajan suosituin kirjallisuuden muoto oli ritarirunous Ritarirunoja lauloivat hovista hoviin kiertävät trubaduurit. Noihin aikoihin ajatus maallisesta ja toisaalta taivaallisesta rakkaudesta askarrutti. Niitä ei nähty aivan niin erilaisina, kuin nykyisin ihmisen viettimaailmaa tutkivassa kulttuurissa, joka pohjaa rakkauskäsityksen pitkälle pariutumiseen ja ihmisen seksuaaliviettiin.

Kaikkien naisten esikuvana pidettiin Neitsyt Mariaa. Naisihanne oli tavoittamaton, ylimaallinen ja puhdas. Naiseuden symbolina, monessa mielessä käytettiin ruusua.. Toisaalta ruusu saattoi kuvata vulvaa, toisaalta taas se oli tahrattoman, kaikkein kauneimman naisen eli Marian symboli. Maallinen ja seksuaalinen sekoittui taivaalliseen jatkuvasti.

Tässä ruusussa näemme viisi terälehteä, sen sisällä kolme ja sisimpänä yhden keskuksen, jonka lävitse menee miekka. Koska symbolikielessä pitää aina lukea koko lause, ei tyytyä yhteen symbolisanaan, on katsojalle tärkeä tietää, mikä se lause on. Lause muodostuu siitä  tosiasiasta, että tämä on kirkon ovi. Meille jää vain yksi ainut tulkinta mahdollisuus,. Viisi viittaa Kristuksen haavoihin, kolme Pyhään Kolminaisuuteen ja yksi Jumalaan. Ruusu viittaa Mariaan ja miekka kärsimyksiin, joita hänellä oli elämänsä aikana.

Jos sen sijaan kyseessä olisi vaikkapa tatuointi miehen olkavarressa olisin valmis tulkitsemaan symbolin onnettomana rakkautena tai jopa avoimen seksuaalisesti vulva ja fallossymboleina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (3)

jtk
2/3 | 

tuo mieleeni kiihkeää rakkautta jopa mustasukkaisuutta ,tuo mieleen entisajan hovissa kun neulottiin pitsiä ja merkki tuo mieleen vielä vanhan kunnon ritalisuuden v-1800- luvulla tai sitten sodan merkkikin voisi olla

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuntemattoman tekijän 1500-lopusta oleva teos on ensisilmäyksellä yksinkertainen. Taas yksi Maria kuva saattaa, joku tuhahtaa. Tarkkaavalle katsojalle se tarjoaa paljon silmänruokaa ja ihmettelyn aihetta.

Siinä on tosiaan kyseessä Neitsyt Maria, jota enkelijoukko nostaa kohden taivasta. Ylhäällä on kaksi enkeliä kruunaamassa Mariaa. Kyseessä on siis tuiki tavanomainen katolinen aihe: Neitsyt Marian taivaaseen nosto ja hänen kruunaamisensa taivaan kuningattareksi. Tässä kuvassa on kuitenkin erikoisia yksityiskohtia.

Useimmiten ohjeeni on kuvanluvun kursseilla seuraava. Vaihe 1: Kuvailevan kuvanluvun vaihe. Vaihe 2: Tulkitsevan kuvanluvun vaihe. Tässäkin se on oiva järjestys.

Katselkaamme siis kuvaa ihan vain sillä silmällä, mitä siinä oikein tapahtuu. Vasta sitten yritetään ymmärtää, mistä on kyse.

Siispä vaihe 1

Kolme enkeliä nostaa päänsä päällä Mariaa taivaaseen. Kaksi enkeliä on Marian pään päällä kruunaamassa häntä. Heillä on molemmilla käsissään pienet kukkakimput, joissa on valkeita ja vaaleanpunaisia kukkia. Marian molemmin puolin on kaksi hahmoa. Vain toinen heistä on enkeli. Toinen on siis tavallinen lapsi. Hänellä ei ole siipiä. Lapsen alapuolella on hirviön kita. Enkelillä on kädessään korillinen sydämiä. Marian sylissä on Jeesus lapsi, joka pitelee molemmissa käsissään sydämiä. Ylhäällä olevien enkeleiden huivit ovat sininen ja valkea. Sydänkoria pitelevän enkelin huivi on punainen. Ranteesta Marian nostaman lapsen huivi on valkea. Jeesuksella on valkea vaate. Marialla on valkea vaate ja sininen viitta. Kauluksessa on taustan kultaa.

Seuraa vaihe 2 eli tulkitseva lukeminen. Jo jutun alussa tällä kertaa osasimme yhdistää teoksen vanhaan kuvalliseen tradition Marian ylösnostamisesta taivaaseen ja kruunaamisesta.

Kultainen tausta väri viittaa juuri taivaaseen ja jumalalliseen valoon. Marian kultainen kaulus kertoo, että hän on nyt osallinen jumallaisesta kunniasta. Kuka hänet nostaa taivaaseen? Kolme enkeliä. Luku kolme viittaa Pyhään kolminaisuuteen eli kaiken alku tässäkin taivaaseen nousussa on Pyhässä Kolminaisuudessa.

Alhaalla vasemmalla oleva peto viittaa Saatanaan, kadotukseen ja vaaraan. Maria nostaa lapsen tai yleensäkin ihmisen Jumalan lapsena siitä vaarasta pois. Valkea väri on viattomuuden väri. Siispä ylösnostettu henki tai ihminen on viaton. Se muistuttaa siitä, että Jeesuksen kuolema on puhdistanut synneistä. Muutoinhan hahmon vaate olisi vaikka ruskea tai jopa synninmusta.

Marian vaate on myös valkea, hän on siis viaton, synnitön, tahraton, siis neitsyt. Sininen viittaa on muistutus siitä, että hän on taivaan kuningatar. Taivaan värihän on sininen. Ylhäällä olevat enkelit muistuttavat Marian viattomuudesta kukillaan. Valkea kukka on neitseellisen syntymän symboli. Marian kärsimykseen äitinä viittaa vivahde punaiseen vaaleanpunaisissa kukissa. Punainen on tässä siis uhrin ja kärsimyksen värinä. Ylhäällä olevan kahden enkelin huivin värit vielä alleviivaavat asiaa. valkea: viaton ja sininen: taivas. Viattomuutensa ansiosta Mariasta tuli taivaan kuningatar.

Sitten meillä on vielä sydämien arvoitus. Enkeli tuo alhaalta päin korillisen sydämiä Jeesukselle, joka ojentaa yhden äidilleen. Sydän on paitsi rakkauden, myös antaumuksen symboli. Jo 1300-luvulla on maalattu ensimmäisiä teoksia, joissa Pyhä Katariina Sienalainen antoi sydämen rinnastaan ristiinnaulitulle. Se on aivan sama symboliikka, kuin iskelmässä sanotaan: annan sydämeni sulle. Sydämen antaminen on rakkauden antamista. Ihmiset lähettävät sydämiään Jeesukselle. He osoittavat siten antaumuksensa ja uskonsa Kristukseen. Kristus ottaa ne vastaan ja antaa äidilleen. Äitinsä Maria sitten pelastaa sydämensä Jumalalle antaneet. Tämä ratkaisee meille arvoituksen enkelin punaisesta huivista. Punainen on paitsi uhrin ja kärsimyksen, myös Pyhän Hengen väri. Pelastus on Pyhän Hengen heiniä ja työtä eli Pyhä Henkihän se tässä toimii.

Lyhyt Synteesi teoksesta ja sen sanomasta on tämä. Maria on neitsyt. Hänestä tehtiin taivaan kuningatar. Jumalalle elämänsä omistaneet ihmiset saavat Pyhän Hengen armon ja heidät puhdistetaan synneistä ja pelastetaan. Pelastuksen voi saada Marian kautta vaikkapa rukoilemalla häntä.

Sanoma lienee tuttu ja monesti kuultu. Taiteen hienous on sen kyvyssä joka kerta ilmaista sama asia eri tavoin. Se toimii kuin kieli. Saman asian voi sanoa niin monella tavalla. Taide kertoo asiat esteettisesti kiehtovalla kielellä.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Näin pitkänäperjantaina kerronpa yhden pääsiäismuistoni. Olin teologiryhmän kera katselemassa pääsiäiskulkuetta Etelä-Italian Tarantossa. Ennen suurta kulkuetta menimme tutustumaan etnografiseen museoon. Siellä esitellään erinomaisen hyvin pääsiäiskulkueiden traditio ja kehitys. Meille tuli museota esittelemään museon johtajatar. Hän on asunut koko ikänsä Tarantossa ja luonnollisesti seurannut pääsiäiskulkueita koko ikänsä. Hän kertoi elävästi, kuvaavasti ja asiantuntevasti siitä, mitä me kohta näkisimme. Meille kaikille on varmasti tuttua, miten vanhat muistomme saattavat liikuttaa meitä, etenkin lapsuudesta nousevat muistot. Hän kertoi keinuvan liikkeen salaisuutta. Siinä poikansa menettänyttä Mariaa kantajat kuin heijaavat, samalla tavoin, kuin Maria on heijannut ja keinuttanut omaa poikaansa joka siis nyt on ristiinnaulittu. Sitä kertoessaan hän varmasti vahvasti eli kaikki elämänsä pääsiäiset ja kaikki näkemänsä kulkueet. Kesken kertomuksen hänen äänensä sortui ja näin hänen itkevän. Minä olen aina ollut myötäitkijä. Kaiken kaikkiaan itken äärimmäisen herkästi. Kun näen yhdenkään ihmisen itkevän, minullakin alkavat kyyneleet valua välittömästi silmistäni. Sen lisäksi halusin tietysti lohduttaa. Kun en muutakaan osannut, halasin museon johtajatarta. Minulla oli tarve myös sanoa jotain lohduttavaa, vaikka en tiennyt yhtään mitä sanoa. Niinpä paremman puutteessa sanoin: Älä itke. Ei se nyt niin kamalaa lopulta ollut, kun Jeesus kuoli. Siinä samassa tilannetta seuraavat teologit sanoivat: Liisa, sinä olet nyt juuri tainnut tajuta pääsiäisen ja kristinuskon merkityksen. Se on juuri tuo, ei se niin paha ole, kun Jeesus kuoli, päinvastoin.

Itku muuttui nauruksi. Niin käyköön teillekin tänä pääsiäisenä!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat