Kirjoitukset avainsanalla sininen

Tuntemattoman tekijän 1500-lopusta oleva teos on ensisilmäyksellä yksinkertainen. Taas yksi Maria kuva saattaa, joku tuhahtaa. Tarkkaavalle katsojalle se tarjoaa paljon silmänruokaa ja ihmettelyn aihetta.

Siinä on tosiaan kyseessä Neitsyt Maria, jota enkelijoukko nostaa kohden taivasta. Ylhäällä on kaksi enkeliä kruunaamassa Mariaa. Kyseessä on siis tuiki tavanomainen katolinen aihe: Neitsyt Marian taivaaseen nosto ja hänen kruunaamisensa taivaan kuningattareksi. Tässä kuvassa on kuitenkin erikoisia yksityiskohtia.

Useimmiten ohjeeni on kuvanluvun kursseilla seuraava. Vaihe 1: Kuvailevan kuvanluvun vaihe. Vaihe 2: Tulkitsevan kuvanluvun vaihe. Tässäkin se on oiva järjestys.

Katselkaamme siis kuvaa ihan vain sillä silmällä, mitä siinä oikein tapahtuu. Vasta sitten yritetään ymmärtää, mistä on kyse.

Siispä vaihe 1

Kolme enkeliä nostaa päänsä päällä Mariaa taivaaseen. Kaksi enkeliä on Marian pään päällä kruunaamassa häntä. Heillä on molemmilla käsissään pienet kukkakimput, joissa on valkeita ja vaaleanpunaisia kukkia. Marian molemmin puolin on kaksi hahmoa. Vain toinen heistä on enkeli. Toinen on siis tavallinen lapsi. Hänellä ei ole siipiä. Lapsen alapuolella on hirviön kita. Enkelillä on kädessään korillinen sydämiä. Marian sylissä on Jeesus lapsi, joka pitelee molemmissa käsissään sydämiä. Ylhäällä olevien enkeleiden huivit ovat sininen ja valkea. Sydänkoria pitelevän enkelin huivi on punainen. Ranteesta Marian nostaman lapsen huivi on valkea. Jeesuksella on valkea vaate. Marialla on valkea vaate ja sininen viitta. Kauluksessa on taustan kultaa.

Seuraa vaihe 2 eli tulkitseva lukeminen. Jo jutun alussa tällä kertaa osasimme yhdistää teoksen vanhaan kuvalliseen tradition Marian ylösnostamisesta taivaaseen ja kruunaamisesta.

Kultainen tausta väri viittaa juuri taivaaseen ja jumalalliseen valoon. Marian kultainen kaulus kertoo, että hän on nyt osallinen jumallaisesta kunniasta. Kuka hänet nostaa taivaaseen? Kolme enkeliä. Luku kolme viittaa Pyhään kolminaisuuteen eli kaiken alku tässäkin taivaaseen nousussa on Pyhässä Kolminaisuudessa.

Alhaalla vasemmalla oleva peto viittaa Saatanaan, kadotukseen ja vaaraan. Maria nostaa lapsen tai yleensäkin ihmisen Jumalan lapsena siitä vaarasta pois. Valkea väri on viattomuuden väri. Siispä ylösnostettu henki tai ihminen on viaton. Se muistuttaa siitä, että Jeesuksen kuolema on puhdistanut synneistä. Muutoinhan hahmon vaate olisi vaikka ruskea tai jopa synninmusta.

Marian vaate on myös valkea, hän on siis viaton, synnitön, tahraton, siis neitsyt. Sininen viittaa on muistutus siitä, että hän on taivaan kuningatar. Taivaan värihän on sininen. Ylhäällä olevat enkelit muistuttavat Marian viattomuudesta kukillaan. Valkea kukka on neitseellisen syntymän symboli. Marian kärsimykseen äitinä viittaa vivahde punaiseen vaaleanpunaisissa kukissa. Punainen on tässä siis uhrin ja kärsimyksen värinä. Ylhäällä olevan kahden enkelin huivin värit vielä alleviivaavat asiaa. valkea: viaton ja sininen: taivas. Viattomuutensa ansiosta Mariasta tuli taivaan kuningatar.

Sitten meillä on vielä sydämien arvoitus. Enkeli tuo alhaalta päin korillisen sydämiä Jeesukselle, joka ojentaa yhden äidilleen. Sydän on paitsi rakkauden, myös antaumuksen symboli. Jo 1300-luvulla on maalattu ensimmäisiä teoksia, joissa Pyhä Katariina Sienalainen antoi sydämen rinnastaan ristiinnaulitulle. Se on aivan sama symboliikka, kuin iskelmässä sanotaan: annan sydämeni sulle. Sydämen antaminen on rakkauden antamista. Ihmiset lähettävät sydämiään Jeesukselle. He osoittavat siten antaumuksensa ja uskonsa Kristukseen. Kristus ottaa ne vastaan ja antaa äidilleen. Äitinsä Maria sitten pelastaa sydämensä Jumalalle antaneet. Tämä ratkaisee meille arvoituksen enkelin punaisesta huivista. Punainen on paitsi uhrin ja kärsimyksen, myös Pyhän Hengen väri. Pelastus on Pyhän Hengen heiniä ja työtä eli Pyhä Henkihän se tässä toimii.

Lyhyt Synteesi teoksesta ja sen sanomasta on tämä. Maria on neitsyt. Hänestä tehtiin taivaan kuningatar. Jumalalle elämänsä omistaneet ihmiset saavat Pyhän Hengen armon ja heidät puhdistetaan synneistä ja pelastetaan. Pelastuksen voi saada Marian kautta vaikkapa rukoilemalla häntä.

Sanoma lienee tuttu ja monesti kuultu. Taiteen hienous on sen kyvyssä joka kerta ilmaista sama asia eri tavoin. Se toimii kuin kieli. Saman asian voi sanoa niin monella tavalla. Taide kertoo asiat esteettisesti kiehtovalla kielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Allegorinen kuva tarkoittaa vertauskuvallista ilmaisua. Siinä konkreettisen hahmon, usein naisen, toisinaan miehen hahmon avulla kuvataan jotain, ei materiaalista. Vuodenaikakuvat ovat tyypillisiä allegorisia kuvia. Kyseessä ei siis ole muotokuva jostain tietystä naisesta. Tässä taulussa kuvauksen kohde on kevät. Näitäkin kuvia oppii kyllä tunnistamaan, sillä niiden symboliikka on monien vuosisatojen ajan hyvin yhteneväistä.

Tässä Henry Nelson O´Neilin maalauksessa 1920-luvulta aistimme varhaisen kevään raikkauden. Talven kylmyys ei ole vielä väistynyt. Siitä kertovat usvainen, kylmyyttä hohkaava tausta sekä sininen vaate tytön sylissä. Sininen kylmänä värinä on tyypillinen viittaus myös kylmään säähän.

Kevät kuvien kukat ovat nupullaan. Niin tässäkin tytön päässä olevassa seppeleessä sekä hänen oikealla puolella olevassa sinisessä kellokukassa kukat eivät ole vielä täydessä loistossaan. Tytön valkea puku on täysin neitseellisen valkea. Hän on vielä hedelmöittämätön äiti maa. Kevät on vasta tuloillaan. Hennot kukat lupaavat kuitenkin jo aivan muuta. Paimensauva on laitumien symboli.

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Pääsiäisenä veljeskuntien asusymboliikkaa. Veljeskunta ei ole sama kuin sääntökunta. Sääntökuntia ovat munkkien ja nunnien tai veljien ja sisarten järjestöt. Hehän asuvat luostareissa. Veljeskunnat ovat maallikkojärjestöjä, kuin kristillisiä kerhoja. Katolisissa maissa useimpien veljesjärjestöjen suurin tapahtuma ovat pääsiäiskulkueet. Tässä kuvassa kaksi Taranton kaupungin veljesjärjestön edustajaa Italiasta.

Heillä on tyypillinen asu. Huppu on vakiintunut heille jo keskiajalla. Kun he ovat tehneet hyväntekeväisyyttä autettava ei saanut nähdä heidän kasvojaan. Kaiken kiitoksen kuului mennä Jumalalle, ei heille, siksi autettava ei saanut nähdä kuka heitä auttoi. Nykypäivänä kasvojen peittämisen voidaankin nähdä symboloivan nöyryyttä ja kertovan siitä, etteivät he hae kunniaa itselleen.

Paljaat jalat symboloivat katumusta. Pitkä keppi on Jumalan sauva. Se viittaa pyhiinvaellukseen. Sen avulla keskiajan pyhiinvaeltajat karkottivat liikkuessaan villieläimiä ja tarvittaessa maantierosvoja. Valkea väri viittaa pelastukseen ja sininen taivaaseen.

Veljet kulkevat aina pareittain. Vanhemman esiliinassa lukee Decor ja nuoremman Carmeli. Veljeskunnan nimi on Carmelin arkkiveljeskunta. Musta roikkuva vyö symboloi ruoskaa, jollaKristusta ruoskittiin. Toisella puolella roikkuu veljeskunnan medaljongit ja rukousnauha.

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat