Giovanni Bellinin työpajan teoksessa 1400-luvun loppupuolelta kuvaa Kristuksen ympärileikkausta. teoksessa Maria on lapsensa edessä. Joosef katselee taustalla tarkkaavaisena. Temppelin edustaja rituaalipuvussaan on valmiina ympärileikkaamaan. Reunimmaisissa hahmoissa oletetaan Bellinin kuvanneen itsensä ja vaimonsa. Teoksessa katsojan huomio kiinnittyy ilman muta käsiin, jotka liikuttavat kankaita. Vasemman puoleinen mies pitelee rituaaliviitan kulmaa. Kauniisti kirjaillun asun alta paljastuu punainen vuori. Punainen viittaa paitsi vereen ja uhriin, myös Pyhään Henkeen. Se, että viitan vetää syrjään juuri taiteilija itse on kiinnostavaa. Hän on hän, joka paljastaa teoksessaan meille ympärileikkauksen hetken. Bellinin vaimoksi arveltu oikeanpuoleinen nainen pitelee kädessään vaalea, ohkaista kangasta. Se viittaa jo tulevaan käärinliinaan eli uhrikuolema on läsnä kuvan tasolla jo tässä. Marian rintojen alla oleva vihreä vyöksi kieputeltu liina kertoo toivosta, joka on tullut hänen maailmaan hänen synnyttämänään. Vihreä on toivon symboliväri. Siksi liina on juuri hänen vatsansa päällä.

Kommentit (2)

Vierailija

...piti edelliseen kommenttiin vielä lisätä kiitokset kirjoittajalle ja ET-lehdelle tästä joulukalenterista mutta kun viesti karkasi vanhoista nakkisormista... Suurkiitos siis!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Hae blogista

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat