Kirjoitukset avainsanalla varjo

Godfried Schalckenin noin vuonna 1690 maalaama teos on Carcassonen taidemuseossa Ranskassa. Se esittää rukoilevaa ja katuvaa Magdalan Mariaa. Se on ajalleen tyypillinen maalaus. 1600-luvun barokkimaalauskoulukunta nimittäin oli erityisen kiinnostunut valon ja varjon välisestä, jyrkästäkin vaihtelusta. Tässä valo tulee toisaalta takana olevasta, puolittain pilven takana olevasta kuusta sekä etualan öljylampusta.

Alhaalla oikealla aivan hämärästi näkyvä öljyastia vahvista katsojalle, että kyseessä on tosiaan Magdalan Maria. Hän voiteli Jeesuksen jalat öljyllä ja niin öljyastiasta on tullut hänen symbolinsa. Alhaalla edessä on myös papereita. Niiden voi ajatella viittaavan pyhiin kirjoituksiin. Puunrungossa, öljylampun yläpuolella on sekä kuivia lehtiä, että versova lehti. Se kertoo elämän uudesta alusta synnin kuoleman jälkeen. Katolisen kirkon mukaanhan Magdalan Maria oli syntinen nainen. Katumuksen jälkeen hänelle luvataan mahdollisuus uuteen elämään. Magdalan Marian olkien päällä on erikoinen, vaikeasti hahmotettava, muta pilven kaltainen muodostelma. Sen voi mieltää väistyväksi synniksi ja pimeydeksi. Ranskassa on vahva Magdaleenan kultti ja ajatus siitä, että hän olisi tullut Etelä- Ranskaan ja kuollut siellä asuttuaan pitkään luolassa suorittaen katumusharjoituksia. Tila näyttääkin luolalta. Missä luola sijaitsee kerrotaan meille Magdaleenan vaatteiden värityksen kautta. Hänen vaatteensa ovat valko-sini-punaiset. Ne ovat Ranskan lipun värit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat