Kirjoitukset avainsanalla joulukalenteri

Tämä Guido Renin teos, joka kuvaa Pyhän Sebastianuksen marttyyrikuolemaa on ylimaallisen kaunis. Pyhä Sebastianus palveli keisaria ja oli kristitty. Keisari käski hänen sotilastoveriensa nuolittaa hänet kuoliaaksi. Maalauksessa näemmekin kuinka hänen kehonsa on lävistetty nuolilla.

Tässä vaiheessa taiteen historiaa on käyty lävitse suuri taistelu siitä ovatko kuvataiteilijat käsityöläisiä vaiko intellektuaaleja. Tekevätkö he töitä vain käsillään vaiko mahdollisesti myös aivoillaan? Ensimmäiset taideakatemiat perustetiin Firenzeen aj Bolognaan ja lopulta muuallekin Eurooppaan. Bolognan taideakatemian perustivat Carraccin serkukset. Guido Reni oli heidän oppilaansa ja myöhemmin myös Akatemian rehtori. Bolognan taideakatemia oli ensimmäinen, jossa taiteen opetukselle asetettiin selkeät säännöt ja taiteelle tavoite. Taiteen tavoite liittyi selkeästi uskontoon. Taiteen piti oilla ylevää ja sen piti kuvastaa uskoa.

Ensin kuvattiin ohjeiden mukaan realistisesti. Sen jälkeen pyhistä kuvista otettiin pois kaikki se, mikä oli maallista. Näin jatkui renessanssin ylimaallisen kauneuden ihanne. Sebastianus on kaunis, ylevä ja harras. Mutta on vaikea erottaa todellista kärsimystä, jonka nuolet ovat aiheuttaneet. Meidän pitää muistaa, että se ei tee teoksesta huonoa. Bolognan koulukunnan taiteen tavoite oli aivan muu kuin kärsimyksen kuvaaminen. 1500 ja 1600 vaihteen taide on selkeästi jakaantunut kahteen koulukuntaan. Meillä on Caravaggiolainen chiaro-scuro koulukunta, joka paljastui eilisen luukun alta. Sen rinnalla toimii Bolognalainen koulukunta, joka jatkaa renessanssi kauneusihannetta, mutta tuo sille uudenlaisen uskonnollisen sisällön.

Näiden pohjalta saa alkunsa barokki. Siitä saamme aavistuksen seuraavan päivän luukussa.

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Domenico Ghirlandaion vuonna 1487 maalaama teos Kuninkaiden kumarrus on mitä tyypillisin renessanssin teos. Renessanssi nimenomaan tuo muotiin pyöreät teokset.

Sommitelma toimii siten, että huomio on teoksen keskellä ja ideaalinen maisema on taustalla. Huomattavaa on sekin, että renessanssissa on lopullisesti hylätty kultainen tausta. Taivas on sininen. Se on yksi tapa tavoitella realismia.

Madonna ja lapsi muodostavat pyramidimaisen sommitelman teoksessa. Pyramidi oli yksi renessanssin käyttämiä asetelmia sommittelussa. Madonnan ja lapsen edessä on kaksi kuningasta. Toinen heistä on kääntynyt hieman meihin katsojiin päin kuin kutsuen meidät kuvaan mukaan. Madonnan alla on hieman sarkofagia muistuttava jalusta. Se viittaa jo Jeesuksen tulevaan kuolemaan. Vasemmalla, hieman kauempana on Joosef. Hänen erottamisensa muusta ryhmästä erilleen muistuttaa siitä, että hänen roolinsa oli lähinnä suojeleva ja tavallaan tarkkailevakin. Kysymys ei ole tavallisesta perheestä. Vasemmalla on kuninkaiden kulkue. Etunenässä on tummaihoinen palvelija, joka ottaa kruunua nuorimman Itämaan tietäjän päästä. Yleensä renessanssin aikana tietäjät kuvattiin edustamaan kaikkia ihmisen ikiä: nuoruus, keski-ikä ja vanhuus. Tässäkin tietäjät ovat kaikki eri-ikäisiä. Taustalla näkyy ylhäisiä miehiä renessanssi asuissaan. Ghirlandaiossa ihailtiin häneen tapaansa maalata haarniskat niin kirkkaiksi, että ne ovat lähes peilin kaltaisia.

Oikealla puolella heti Itämaan tietäjän takana olevat tarkkaan maalatut miehet ovat teoksen tilaajia Tornabuoni-perheestä. Aivan teoksen edesä on hieno Ghirlandaion kunnianositus aikansa flaamilaisille taiteilijoille, jotka tekivät jo asetelmia. Edessä on kivi, johon taiteilija on laittanut valmistumisvuoden. Sen vieressä ovat juomaleili ja karkeasta kankaasta sidottu säkki. Ne ovat jyrkässä vastakohdassa teoksen kuninkaallisuuden ja loistokkuuden kanssa. Jumala ja kuningas on tosiaan tullut ihmiseksi.

Tallin vaatimaton katto sijaitsee rapistuvan vanhan temppelin alla. Talliin syntyy uusi kuningas ja kristinusko voittaa pakanamaailman jumalat. Tuomaan lapsievankeliumin kertoman mukaan Jeesusta lämmittivät vain aasi ja lehmä. Nekin näkyvät tallinkaton alla. Kaukana taustalla vasemmalla enkelit ilmoittavat paimenilla tapahtuneesta.

Renessanssi tosiaan kertoo. Se kertoo yksityiskohtaisesti ja jäljittelee todellista maailmaa. Se hakee myös mahdollisimman rauhalista ja tasapainoista sommitelmaa. Renessanssin teokset ovat ideaalikauniita. kenelläkään ei ole vaatteissaan tahroja eivätkä viitat ole ryppyisiä. Juuri synnyttänyt Mariakin on kovin levänneen oloinen. Todelliseen realismiin on vielä vuosisatainen matka.

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Renessanssi alkaa taidemaalauksessa noin 1420-luvulla. Se on noin 100-vuoden mittainen ajanjakso, joka yleensä taidehistoriassa jaetaan varhaiseen renessanssiin ja täysrenessanssin. Renessanssin yksi suurimpia keksintöjä oli perspektiivi. Sillä tarkoitetaan matemaattista kaava, jonka mukaan asioita pienennetään taulussa siinä suhteessa, kuin niiden keskinäisen etäisyyden ajatellaan olevan. Perspektiivin matemaattisen kaavan kehitti Brunelleschi niminen taiteilija ja matemaatikko Firenzessä aivan 1400-luvun alussa. Perspektiivi tarjosi aivan uudenlaisen tavan käsitellä tilaa maalauksessa. Todellisuuden kolmiulotteisen maailman tallentaminen kaksiulotteiseen teokseen oli aina ollut suuri ongelma ja nyt siihen tarjottiin vallankumouksellinen keino: perspektiivi. Ihmekös tuo, jos joku hullaantui siihen täydellisesti. Paolo Uccello täytti kaikki päivänsä perspektiivi harjoitteluihin. Anekdootti kertoo, jotta jopa yönsä. Väitettään vamon huudelleen: Paolo, tule jo nukkumaan ja Paolon huutaneen takaisin: Kuinka ihana asia perspektiivi onkaan. Hän maalasi San Romanon taistelua kuvaavan maalauksen täyteen perspektiiviä. Pitkä seipäät ovat perspektiivissä osoittivat ne ylös, taakse tai sivuille. Kaatuneet hevoset jalkoineen ja kehoineen ovat perspektiivi kokeiluja. Eikä tämäkään riittänyt. Jopa suuret hatut ruutukuvioineen ovat perspektiivissä. Kaiken taistelun hulinan keskellä voimme vielä seurata taustan maisemassa tapahtuvaa ajoa, jossa metsästyskoirat ajavat takaa jäniksiä. Rajatut peltotilkutkin ovat perspektiivissä, kuinkas muutoinkaan.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Gentile da Fabrianon Kuninkaiden kumarrus teos edustaa kansainvälisen gotiikan tyylisuuntausta. Kansainvälinen gotiikka on 1300-luvulle tyypillinen tyyli, mutta se jatkuu pohjoisemman Euroopan maissa pitkälle 1400-lukuun saakka. Nimi itsessään kertoo siitä, kuinka kristillinen Välimeri oli kulttuurillisesti kohdannut germaanien goottiheimot. Tyylille on ominaista Giottolta peritty kertominen ja Bysantilta peritty loistokkuus ja koristeellisuus. Tässä maalauksessa kuvataan kolmea itämaan tietäjää, jotka ovat tulleet kumartamaan Jeesus-lasta. Etummainen kuningas on riisunut kruununsa maahan, seuraava on jo ottamassa sitä pois päästään ja viimeinen seisoo vielä kruunupäisenä. Kasvot suoraan katselijaan päin olevan hattupäisen paimenen yllä kaksi lintua taistelee. Ne kuvaavat hänen mielensä myllerrystä siitä, uskoako syntynyt lapsi Jumalan pojaksi vaiko ei. Epäluulo ja usko taistelevat keskenään.

Sivistyksen kieli oli noihin aikoihin Euroopassa arabia. Pyhimyskehissä oleva teksti on pseudoarabiaa. Se viittaa tietoon ja oppineisuuteen, mutta taiteilija ei ole osannut arabiaa, joten tekstit eivät ole luettavissa. Gotiikalle on tyypillistä kuvan tapaan esittää asia sarjakuvanomaisena. Edessä tietäjät ovat jo perillä, kun taustalla me näemme heidän vasta ratsastavan kohden Betlehemiä. Osa gotiikan kokonaisuutta ovat vahvat, lehtikullatut kehykset, jotka tuovat arvokkuutta ja veistoksellisuutta kokonaisuuteen. Tässä on triptyykki eli kolmiosainen alttaritaulu on hieman jo hajonnut muodoltaan. Vain yläosassa on merkki kolmijaosta, mutta kehykset eivät enää ulotu koko taulun lävitse aina alareunaan saakka.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
Joulukuu
2016

Kategoriat