
Camille Corot saa aikaan skandaalin, jos toisenkin. Hän nimittäin maalaa sellaista, jota ei pidetty maalaamisen arvoisensa. Tässä hän maalannut tamburiinia kädessään pitelevän mustalaisnaisen. Mustalaisia pidettiin yhteiskunnan alimpana kastina. Maalaamiseen piti olla syys aatelinen tai vähintään rikas porvari tai ylevä maisema. Corot sen sijaan osoittaa, että maalaamiseen riittää syyksi hyvä maalaus. Corot väittää ja todistaa, ettei taiteessa ole kyse siitä, mitä maalataan vaan miten maalataan.
Niin alkaa modernin taiten suuntauksista ensimmäinen eli realismi. Usein modernintaiteen murroksena tunnettu 1800-lvuun taidehistorian mullistanut ajanjakso aloitetaan impressionisteista. Silti on aiheellista väittää, että modernin taiteen todellinen murros tapahtuu juuri realismissa. Sillä realismi kaiken jälkeensä tulevan. Realismi kiinnittää fokuksen tekemisen tapaan ja havaintoon aiheen asemesta. Modernin taiteen murroksessa olipa kyse impressionismista, ekspressionismisista tai vaikkapa kubismista, kyse on juuri siitä: miten ihminen näkee.