Verenpainetautia sanotaan hiljaiseksi tappajaksi, koska se tappaa kaikista tunnetuista terveyden riskitekijöistä eniten ihmisiä maailmassa. Se vie manan majalle noin seitsemän miljoonaa ihmistä joka vuosi. Heistä noin puolet menehtyy sydänkohtaukseen ja puolet aivoinfarktiin.

Olen tietenkin tiennyt pitkään, että kuulun riskiryhmään. Olen joutunut seuraamaan verenpainettani kotona jo noin 30 vuoden ajan joka kerta sen jälkeen, kun se on kertaalleen mitattu lääkärin vastaanotolla. Verenpaineeni reagoi herkästi valkoisiin takkeihin, mutta ennen tätä vuotta se ei ole koskaan ollut pysyvästi normaalirajojen (140/90) yläpuolella – käväissyt vain.

Korkea verenpaine on hiljainen siinä mielessä, että se ei yleensä aiheuta oireita. Useimmiten se ei tunnu missään. Sanotaan, että jos yläpaine on yli 200 ja alapaine yli 130, voi vähän huimata ja särkeä päätä.

Minun kohdallani tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Tappaja koputti oveen sen verran selvästi, ettei sitä voinut jättää huomiotta.

Kaivoin verenpainemittarin esille ja kiinnitin mansetin.

Havahduin toissa viikolla siihen, että minulla oli ollut jo jonkin aikaa outo olo etenkin aamuisin. Päätäni särki lievästi mutta laajalta alueelta, korvissa humisi ja asentoa vaihtaessa pyörrytti. Kognitiiviset kyvyt eivät olleet normaalilla tasolla: ymmärsin aivan selviä viestejä väärin, ja tavaroita putoili kädestä. Syytin alkavaa flunssaa tai vatsavirusta, mutta kumpikaan ei tullut kunnolla päälle.

Sitten muistin, että kohonnut verenpaine ja päänsärky ovat minulla ennekin liittyneet yhteen. Kaivoin verenpainemittarin esille ja kiinnitin mansetin. Pröööt, töräytti laite ja puristi kipeästi olkavarttani. Ja lukemat: 164/97. Hälyttävää! Toinen mittaus toi suunnilleen samat luvut. Olin kuitenkin syönyt edellisenä iltana lakua, joten päätin seurata tilannetta hieman pidempään. Ehkä se olikin väärä hälytys?

Ei valitettavasti ollut. Puolentoista viikon seurannan aikana verenpaineeni nousi noita ensimmäisiäkin lukuja korkeammalle. Välissä oli myös muutamia hyviä päiviä; ne osuivat viikonloppuihin ja etätyöpäiviin. Keskiarvolukemat olivat 148/88. Viime kesänä lomalla tekemässäni seurannassa keskiarvolukemat olivat olleet 135/86 eli ihan ok.

Lukemani eivät ole superhyperkorkeat, mutta koska minulla on oireita, ne pitää saada heti alas.

Lääkärillä löin faktat pöytään, ja hän vastasi diagnoosilla ja lääkereseptillä. Minulla on ensimmäisen asteen hypertensio. Lukemani eivät ole superhyperkorkeat, mutta koska minulla on oireita, ne pitää saada heti alas eikä tilannetta jäädä seuraamaan. Lääkkeellä homma onnistuu nopeimmin ja helpoimmin. Lääkkeeksi valittiin amlodipiini, joka on kalsiumkanavan salpaaja.

Nappaan nyt yhden tabletin aamuisin. Sovimme, että varaan soittoajan lääkärille noin kolmen viikon päähän, jolloin kerron, miten hoito on toiminut. Tällä välin mittaan verenpaineen pari kertaa viikossa. Sain myös lähetteen laboratorioon, jossa minulta mitataan joitakin perusjuttua sekä kilpirauhasarvot ja otetaan EKG. Käyn siellä vasta lähempänä soittoaikaa.

Amlodipiinin yleisimpiin haittavaikutuksiin kuuluu kuulemma nilkkojen turvotus. Jos nilkkani turpoavat ylen määrin, pitää soittaa lääkärille. Kasvojen punoitusta voi kaiketi myös ilmaantua. Toistaiseksi mitään epäilyttävää ei ole tullut esiin.

Kaltaiseni potilaat pystyvät usein jättämään verenpainelääkkeet pois siirryttyään eläkkeelle.

Lääkäri totesi, että verenpaineeni näyttäisi olevan stressiin reagoivaa laatua. Minun ei tarvitsisi jatkossa välttämättä ottaa lääkettä viikonloppuisin tai lomilla, jos olo olisi hyvä. Hän kertoi myös, että minun kaltaiseni potilaat pystyvät usein jättämään verenpainelääkkeet pois siirryttyään eläkkeelle. Ihan kiva, mutta alin sallittu eläkeikäni on 64 vuotta 3 kuukautta, ja siihen on vielä viisi vuotta aikaa. Infarkti voi hyvinkin tulla ennen kuin eläke.

Työn määrää ja siitä johtuvaa stressiä voi toki pyrkiä vähentämään jo ennen eläkeikääkin. Keskustelimme lääkärin kanssa muun muassa ylitöiden vähentämisestä, viikonloppujen pitämisestä vapaana ja osa-aikatyöhön siirtymisestä. Nähtäväksi jää, mitä näistä pystyn toteuttamaan ja missä aikataulussa. Työ kun sattuu olemaan myös rakkain harrastukseni.

Muilta osin lääkäri jätti palopuheet väliin. Hän varmisti, etten polta, otti selvää sukurasitteesta (Verenpainetauti lähiomaisella, kyllä. Sydäninfarkteja lähiomaisella, kyllä. Diabetes lähiomaisella, kyllä.) ja kysyi nukkumisestani. Unihäiriöt estävät painon pudottamisen ja jänneongelmat sabotoivat kestävyysliikunnan lisäämisen, joten aika vähissä elämäntapoihin liittyvät keinot ovatkin.  Eikä 20 minuutin vastaanottoaika tietenkään riittänyt ihan kaikkeen.

Jos olisin jättänyt juoksematta, minulla olisi nyt vain yksi krooninen sairaus eikä kahta.

Nyt minulla on sitten sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoja että sydän- ja verisuonitautien ryhmään laskettava sairaus siitä huolimatta, että olen koko ikäni noudattanut terveellisiä elämäntapoja vähintään 80-prosenttisesti eli liikaa nipottamatta, kuten nykyään suositellaan. Ei terveys sittenkään ole ihmisen omista valinnoista kiinni.

En päässyt juoksemalla perimääni karkuun. Jos olisin jättänyt juoksematta, minulla olisi nyt vain yksi krooninen sairaus (tai ehkä jopa nolla) eikä kahta. Mutta kun luulin, että pitää harrastaa liikuntaa, enkä saanut hyvää oloa mistään muusta liikunnasta kuin juoksemisesta. Kestävyysliikunnanhan sanotaan olevan ihan parasta korkean verenpaineenkin ehkäisyä. Katin kontit! Minulla sattuikin olemaan myös syntymässä saatu taipumus takareisijänteiden tendinoosiin, mikä tila hoidon viivästyessä kroonistui hamstring-syndroomaksi ja aiheuttaa nyt kipuja ja rajoituksia liikuntaan.

Mutta eipä surra. Kolmen päivän lääkehoidon jälkeen yläpaineeni oli 124 eli alempi kuin ikinä. Ei kuitenkaan liian alhainen, koska ihanteellinen yläpaine on alle 120. Olen varsinainen lääketehtaiden ihannepotilas: lääkkeet tehoavat melkein aina juuri niin kuin pitäisikin ja vieläpä nopeasti. Eiköhän tämä tästä.

Muuten olen sitä mieltä, että lääkkeet ovat järkyttävän halpoja. Melkein 100 tablettia maksoi kahdeksan euroa.

--

Päivän kuvat: Kieloja.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Tuli mieleen, että ilman juoksemista kuntohan voisi olla vielä huonompi. Tiedä sitä... Ainoa tiedossa oleva asia on, että monipuolinen liikunta on paras vaihtoehti, vaikka voi tuntua puulta. Välillä terveyden takia pitää kuitenkin tehdä asioita jotka eivät ole mieleisiä.
Onnistuisiko uinti? Se on aika lempeää ja helpottaa useampaa ongelmaa. Toivottavasti vyyhti alkaa purkaantua ja elo tasoittuu.

Maija
Liittynyt15.10.2015

Niinpä. Monipuolinen liikunta on varmasti paras vaihtoehto, jos tavoitteena on pitkä elämä ja hyväkuntoinen ruumis. Itse en enää tavoittele kumpaakaan, joten  en ole ajatellut kuluttaa vähäisiä jäljellä olevia vuosiani tekemään asioita, jotka maistuvat puulta. En suosittele muillekaan asioita, jotka eivät ole mieleisiä.  Tykkäisin kyllä liikkua, jos pystyisin, mutta koen, että nykyisessä tilanteessani minun on parempi etsiä hyvinvoinnin lähteitä muualta. Tutkitusti esimerkiksi lukeminen pidentää ikää ja lisää hyvinvointia yhtä paljon kuin liikunta.  Lisätietoja lukemisen vaikutuksista löytyy esimerkiksi tästä esseestä, joka on ilmestynyt Suomen Kuvalehdessä  viime vuonna. Huomatkaa myös kuvitus, joka on taiteilija Pauliina Mäkelän käsialaa. Veikkaan, että myös kaikenlainen taiteen tekeminen lisää reilusti hyvinvointia ikävuosiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia. Itse en enää pysty esimerkiksi kävelemään pitkiä matkoja. Olen krooninen kipupotilas ja minulla on juuri todettu verenpainetauti. Blogin vakioaiheita ovatkin krempat ja niiden hoidot sekä kaikenlainen haikailu ja kiukuttelu. Erityisesti minua harmittaa, kun liikuntaa pidetään ratkaisuna vähän kaikkeen, vaikka minulle se toi elinikäiset vammat. Iloa minulle tuottavat kaunis koti ja vaatteet sekä parvekepuutahan hoito ja kukat. Nämä aiheet näkyvät myös blogissani.

Olen Maija Rauha, 59. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017
2016