Kokeilin heinäkuussa laktoositonta ja gluteenitonta ruokavaliota. Halusin tietää, pitääkö se mitä lupaa: energisempää elämää, litteämpää vatsaa ja kaikkien kremppojen katoamista - tai ainakin vatsavaivojen. Noudatin ruokavaliota tiukasti kaksi viikkoa, minkä jälkeen hellitin hieman ja sallin itselleni vähän jogurttia ja/tai siemennäkkileipää iltaisin. Viisi viikkoa elin pääasiassa ton ton -meiningillä. Kuinka kävi? Tässä kootut havainnot:

1. Gluteenin ja maitotuotteiden välttäminen ei ollut vaikeaa

Söin aikaisemmin aamuisin ruissämpylän, mutta nyt laitoin ison marja-banaanismoothien, jolla selvisin proteiinilisäyksen ansiosta varsin hyvin lounaaseen saakka. Iltapalaleivät korvasin kauratuorepuurolla, jollaista olen aikaisemmin laittanut usein lounaaksi. Pasta oli helppo korvata riisinuudeleilla. Keksejä, pullaa tai kermajäätelöä ei tehnyt mieli, koska söin neljä kertaa päivässä vatsani täyteen oikeaa ruokaa. Dieettini oli nimittäin hieman kokonaisvaltaisempi kuin ton ton - kerron tästä ensi tiistaina lisää.

2. Maidon korvikkeet olivat pahanmakuisia

En ole aikuisena juonut maitoa, koska en pidä sen mausta, mutta piimää, jogurttia, kermaa ja juustoja olen käyttänyt välillä aika runsaastikin. Nyt söin sitkeästi kaurajogurttini loppuun, mutta en ostanut uutta litran purkkia. Olkoon vaan wow, no cow, mutta minun suuni sanoo muu. Korvike oli yksinkertaisesti pahaa. Paljon pahempaa kuin maitotuote. Kokeilin myös mantelimaitoa. Sitä saatan käyttää jatkossa silloin tällöin, mutta en vakituisesti.

3. Vatsani toiminta ei tasapainottunut

Netistä on helppo löytää todistuksia, joiden mukaan laktoosin ja/tai gluteenin jättämisen pois ruokavaliosta huomaa heti: vatsavaivat helpottavat ja turvotus vähenee. Gluteenittoman dieetin sanotaan myös helpottavan ärtyvän suolen oireyhtymää. En valitettavasti huomannut sen suuntaista. Minulla oli yhtä kiire vessaan kuin ennenkin, ja vatsani tuli pari kertaa niin kipeäksi, että itketti. Syynä oli todennäköisesti herkullinen, maidoton coleslaw, jota ahmin suuria määriä. Turvotusta minulla ei ollut alun perinkään, joten se ei voinut vähentyä.

4. En piristynyt yhtään

Gluteenittoman ruokavalion väitetään antavan energiaa ja piristävän. Tämä ei toteutunut ainakaan toivotusti. Väsytti ja nukutti päivisin ihan entiseen tapaan, enkä saanut aikaiseksi yhtään tavallista enempää, päinvastoin. Öisin piristyin, mikä on minulle tyypillistä. En huomannut mitään eroa entiseen.

5. Paino kääntyi laskuun

Moni sanoo laihtuneensa reilusti heti, kun jätti maidon ja suomalaiset viljat pois ruokavaliostaan. Minäkin laihduin, mutta vain pari kiloa. En myöskään osaa sanoa, oliko ton ton -valinnoilla tähän mitään osuutta, koska muutoksia oli muitakin. Luulen, että laihtumisen aiheutti entistä energiaköyhempi ruoka eli todella runsas vihannesten, juuresten ja marjojen rouskuttelu. Kokemukseni mukaan mikä tahansa ruokavalion muutos laihduttaa pari kiloa, koska muutosta toteuttaessa tulee kiinnittäneeksi enemmän huomiota ruokailuun ja jättäneeksi napostelun vähemmälle.

6. Laktoosittomuus ja/tai gluteenittomuus ei ole ihmelääke, joka auttaisi kaikkia

En huomannut hyvinvoinnissani mitään olennaista eroa entiseen. Ilmeisesti minulla ei ole vaivoja, jotka tämä ruokavalio parantaisi. Niinpä siitä ei ole minulle ihmelääkkeeksi, enkä näe syytä noudattaa sitä jatkossa.

Muilta osin dieettini oli yllättävänkin toimiva ja opetti paljon ruokavalion muuttamisesta terveellisemmäksi. Siitä lisää tiistaina.

--

Päivän kuva: Uunilohta voi mainiosti valmistaa myös laktoosittomana, ilman kermahuntua. Herkullinen sitruunalohi sai innoituksensa tästä reseptistä: https://www.hs.fi/blogi/kiusauksessa/art-2000002897043.html

Vain HS:n tilaajat saavat reseptin esiin, mutta kuvaa katsomalla voi myös melko helposti päätellä, mitä lohen päälle on aseteltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Kokonaan pois
2/1 | 

Gluteenittomuus ei vaikuta siihen että vilja väsyttää, lihottaa ja usein myös turvottaa ja pierettää. Tähän on syynä liika hiilihydraatti joka viljassa on huonosti sulavassa muodossa sekä lektiini ja muut viljoissa olevat aineet, jotka viljakasvi on kehittänyt avukseen, ettei kasvia syötäisi.
Itse olen ollut nyt kaksi viikkoa täysin viljattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla ja eron huomaa heti. Turvotus mahasta laski, ei vehnän syönninkään jälkeen ole ilmavaivoja. Olo on notkea ja kevyt. Olen myös laihtunut kaksi kiloa, johon vaikuttaa myös se, että kasvisten syönti lisääntyy automaattisesti kun ei joka välissä mussuteta jotain sämpylää.
Monet taistelevat ylipainon kanssa, kun vhh on siihen helppo apu. Kun viljaa ei syö, sitä ei myös tee mieli ja viljojen karsiminen auttaa myös sokerin himon tainnutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia. Itse en enää pysty esimerkiksi kävelemään pitkiä matkoja. Olen krooninen kipupotilas ja minulla on juuri todettu verenpainetauti. Blogin vakioaiheita ovatkin krempat ja niiden hoidot sekä kaikenlainen haikailu ja kiukuttelu. Erityisesti minua harmittaa, kun liikuntaa pidetään ratkaisuna vähän kaikkeen, vaikka minulle se toi elinikäiset vammat. Iloa minulle tuottavat kaunis koti ja vaatteet sekä parvekepuutahan hoito ja kukat. Nämä aiheet näkyvät myös blogissani.

Olen Maija Rauha, 59. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016