Aina välillä kuulee kerrottavan karmeista kampaajakokemuksista. Kampaaja leikkaa oman mielensä  mukaan, uusi väri paljastuu hirveäksi ja kampauksesta tulee täysin väärän tyylinen. Besserwisserinä en malta olla päsmäröimättä. Siispä: nainen, näin käyt kampaajalla:

 

1. Älä sorru tarjoukseen. Jos kampaaja pyydystää asiakkaita tarjouksen voimalla, hän on epätoivoinen. Hyvillä ammattilaisilla riittää asiakkaita täydelläkin hinnalla.

 

2. Kysy suositteluja. Jos ihailet jonkun hiuksia, kysy, kenellä hän käy. Myös sosiaalisessa mediassa on helppo pyytää ja saada suosituksia. Jos haluat nuorekkaat hiukset, kysy itseäsi nuoremmilta.

 

3. Älä anna uuden kampaajan tehdä hiuksillesi isoja muutoksia. Kampaajan pitää tuntea hiustesi laatu ja niiden kasvusuunta (pyörtyväiset) hyvin, jotta hän osaa leikata oikein. Etenkin lyhyissä hiuksissa tämä on tärkeää.

 

4. Anna vain tutun kampaajan vaihtaa hiustesi väriä. Värit käyttäytyvät eri tavoin riippuen siitä, mitä hiuksille on aikaisemmin tehty ja miten paljon niissä on luonnostaan punaista pigmenttiä. Kokeneillekin kampaajille voi tulla yllätyksiä.

 

5. Kun löydät mieluisan kampaajan, pidä hänestä kiinni kynsin hampain ja hinnalla millä hyvänsä, mikäli ulkonäköasioilla on sinulle merkitystä.

 

6. Jos et ole valmis maksamaan säännöllisestä kampaajasuhteesta, pysyttele luonnollisessa värissä ja erittäin yksinkertaisessa mallissa, jota on vaikea pilata. Suosittelen keskipitkiä tai pitkiä hiuksia.

 

7. Jos kävi vain lievästi hullusti, älä panikoi. Kastele hiukset heti kotona ja muotoile ne uudestaan. Jos vika on värissä, pese hiuksia ahkerasti. Etenkin punainen väri haalistuu nopeasti. Täyskatastrofin sattuessa valita siitä heti tai mahdollisimman pian. Virhe voi olla korjattavissa.

 

8. Jos hiuksista ei tullut sellaiset kuin sovittiin tai työn jälki ei ole ammattitaitoista ja huolella tehtyä, palvelussa on virhe, josta voi valittaa. Kampaajalla on oikeus ehdottaa työn uusimista tai korjaamista. Jos on vaikkapa leikattu enemmän kuin sovittiin, voi pyytää hinnanalennusta.

--

Päivän kuva: Olen vuosikymmenet käynyt kampaajalla noin joka kuudes viikko, koska hiukseni ovat olleet joko lyhyet tai blondatut. Nyt kasvatan blondausta pois, ja siksi olen viimeksi käynyt kampaajalla elokuussa, jolloin laitettiin kevytväri. Tämä kuva otettiin marraskuussa.

Kommentit (3)

Mira

Kuka tämän on kirjoittanut ? Voisin kumota monta kohtaa ja perustella. Luulen että kokemuksesi kampaajalla käynneistä on mennyt ihan honkiin. Ammattissa löytyy kyllä niitäkin tekijöitä jotka puhuvat säästä ja kiikuttavat sinulle ensimmäisenä 7 päivää lehden ja kuuntelevat huolesi. Kaikki eivät kuitenkaan näin tee. Itse keskityn siihen miksi asiakas on tullut eli hiukset, -mitä on tehty aikaisemmin,-kuinka usein pesee miksi ja millä,-mitkä ovat ongelmat,-mitä asiakas toivoo-lähtökohdat ja mitä voidaan ja kannattaa tehdä. Oikea malli, -kasvojen ,-kaulan,-vartalon mittasuhteet ja muoto. Mikä on tyyli,-klassinen,-luonnollinen jne. Hiuksen laatu,-hento,paksu,-normaali. Suora, kihara. Kasvusuunnat. Värin valinta,-silmät,-lempivärit,-kasvojen väri,-kylmät/lämpimät,-halutaanko korostaa tai häivyttää. Painopisteet hiusmallissa ja muodin ja trendejen käyttäminen. Kenelle otsis ja kenelle ei. Aikaisemmat käsittelyt. Toivottu lopputulos -helppo pese ja käytä vai onko valmis tekemään hieman sen eteen,-suoristamaan kihartamaan. Oikeat tuotteet kotihoito ja muotoilutuotteet. Opastaminen miten onnistut kotona ja mitä tuotteita käytät. Millaisia eri tyylejä eri tuotevalinnoilla voi saavuttaa. Kysyn aina asiakkaalta mitä ei toivo missään nimessä. Saan aina vastauksen. Otan aina vastuun ja asiakas on tervetullut korjauttamaan jos niin haluaa koska niin toivon minäkin. Moni juoksee kampaamosta toiseen eikä löydä oikeaa kultaista kampaa koska joko asiakas on odottanut ihmeitä tai ei itse tiedä vielä mitä haluaa tai tyyli hukassa. Kampaajallakin on ongelma -hänellä ei ole intohimoa työhönsä eikä tee sitä oikein. Totuus on että monessa paikassa se seiska aukaistaa ensimmäisenä koska siihen on totuttu.

Maija
Liittynyt15.10.2015

Tämän on kirjoittanut minä, kampaamopalveluiden säännöllinen käyttäjä vuodesta 1978. Itselläni on lähes pelkästään hyviä kokemuksia kampaajalla käymisestä, mutta moni kanssasisar ei ole ollut yhtä onnekas. Jos lopputulos ei ole toivotunlainen, vika ei minun(kaan) mielestäni ole aina kampaajassa. En tosin ole ikinä ollut läsnä, kun kampaaja olisi tutustunut uuden asiakkaan toiveisiin yhtä perusteellisesti kuin sinä teet. Itseltänikään ei ole kukaan kampaaja moisia kysellyt. Juuri siksi suosittelen pitkiä asiakassuhteita, joissa nämä asiat tulevat luonnollisesti esiin ajan myötä. Onnittelen asiakkaitasi hyvästä valinnasta.

Mira

Kiitos Maija varstauksestasi. Kiinnostuin tietenkin heti otsikon luettuani ja jatkoin lukemista, -halusinkin kommentoida. Hyvä että kirjoitit alamme työntekijöistä ja kuten myös palvelua ostavista asiakkaista. Melkein jokainen tarvitsemme kampaamo palveluita. Laatua ja henkilökohtaista palvelua saa joskus etsiä itsekkin. Kilpailu ja tarjontaa löytyy ja montaa paikkaa, myös erillaista tekijää. Aina ei myöskään henkilökemia tai ikä, -muut..  kohtaa. Vanhat kokemukset ja luulot vaikuttavat päätöksiimme myös. Rohkaisenkin jokaista että kysyisi asiakaspalvelijalta neuvoa ja opastusta ihan jokaisella alalla  niin työmme monipuolinen koulutus olisi antoisaa ja tieto ja taito olisi enemmän käytettävissä. Ennakkoluulut romukoppaan ja kohti hyviä palvelukokonaisuuksia ja kohti  uusia tuulia.  Hyvää päivän jatkoa sinulle !

Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia, eikä se jokin tule enää koskaan takaisin. Minä menetin nelisen vuotta sitten terveyteni, yöuneni, juoksemisen, joogan, 7 pahvilaatikollista huolellisesti kerättyjä vaatteita ja identiteettini.

Vastalahjaksi sain hermokivut ja 15 kiloa massaa sekä vakaumuksen, että ikä on kaikkea muuta kuin numero. Nukun jo paremmin enkä tarvitse kipulääkkeitä päivittäin, mutta pitkille kävelyretkille en enää tässä elämässä pääse. Identiteettini sain takaisin erilaisena.

Blogi kertoo kaikesta, mitä tietty ikä mukanaan tuo: ainakin krempoista ja niiden hoitamisesta lääkkeellisin ja lääkkeettömin keinoin, uuden vaatevaraston keräämisestä, kodinhoidosta ja parvekepuutarhan vaalimisesta. Vähän myös kiukusta, joka herää, kun joka puolella kehotetaan ikääntyviä liikkumaan. Ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkeen.

Tietyssä iässä -blogi jatkaa  Dementin omainen -blogini ja Parveke länteen -blogini jalanjäljillä, mutta aihepiiri on laajempi. Olen Maija Rauha, 58-vuotias brunetti. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016