Olen ollut lapsesta saakka herkkäuninen. Salakuuntelin pienenä monia vanhempieni keskusteluja, kun he luulivat minun nukkuvan.  Kun omassa perheessä oli unissakävelijä, olin yleensä jo ovella vastassa, kun hän lähti liikkeelle huoneestaan. Koiranunesta on tietenkin myös haittaa: kivut ja stressi valvottavat helposti.

Halusin kokeilla, mitä älypuhelinsovellus Sleep Cycle kertoisi uneni laadusta. Sovellus ladataan puhelimeen sovelluskaupasta. Puhelin sijoitetaan lakanan alle tyynyn viereen. Yön aikana puhelimen liikeanturit rekisteröivät jokaisen patjan liikahduksen ja päättelevät sen perusteella, missä unen vaiheessa nukkuja on. Sovellus lupaa lisäksi herättää käyttäjän sopivassa unen vaiheessa, jolloin hänelle ei jää tokkurainen olo.

Mitä siis opin?

1. Tiedän itsekin, milloin nukun ja milloin valvon. Puolisoni väitti eräänäkin aamuna, että olin nukahtanut salamannopeasti ja kuorsannut hänen vieressään jo alkuillasta. Itse olin mielestäni ollut pitkään hereillä. Kävi ilmi, että Sleep Cyclen ja omat havaintoni vastasivat täysin toisiaan. Kun olen omasta mielestäni valvonut, samaa kertoi sovellus.

2. Nukahtaminen vie minulta jopa tunnin. Usein sanotaan, että ellei ole saanut 15 minuutissa unta, on syytä nousta vuoteesta ja puuhailla jotakin muuta, kunnes alkaa nukuttaa. Jos tekisin niin, saisin valvoa kaiket yöt. Sleep Cycle vahvisti, että olin hereillä usein jopa tunnin ennen kuin nukahdin. Jos nukkumatti ei vielä silloinkaan ollut saapunut paikalle, nousin vuoteesta. Minua ei kuitenkaan alkanut nukuttaa uudelleen ennen kuin 4-5 tunnin kuluttua.

3. Yöni ovat lyhyitä ja uneni on heikkolaatuista. En tiedä tarkasti, millä perusteella Sleep Cycle laskee unenlaatuprosenttinsa, mutta parhainakin öinä olen päässyt vain hieman yli 80 prosentin. 60 prosentin uni on minulle normaali ja 30 prosentin öitäkin riittää. Jos olen saanut illalla hyvin unen päästä kiinni, herään niin varhain, että unen pituus jää noin 6 tuntiin. En silti tunne itseäni virkistyneeksi  vielä silloin. Luulisin, että unentarpeeni on noin 7 tuntia, mutta kipupotilaana olen oppinut pärjäämään paljon vähemmälläkin. Nimenomaan kivut sekä valvottavat että herättävät. Stressiä minulla ei tällä hetkellä mielestäni ole lainkaan.

4. Unisyklini on erittäin epätasainen. Vertailuaineiston puuttuessa on vaikea sanoa, miten säännöllisesti muiden ihmisten unen vaiheet seuraavat toisiaan. Omani ovat joka tapauksessa erittäin kaukana oppikirjojen säännöllisistä  rytmeistä, joissa unen eri vaiheet vuorottelevat noin puolentoista tunnin jaksoissa. Syklini on useimmiten nopeampi, eivätkä unen aallot ole saman pituisia. Niinpä heräilen pitkin yötä milloin sattuu.

5. Saan vain vähän syvää unta. Minulla on öitä, jolloin en käy syvässä unessa juuri ollenkaan, ja harvoin öitä, jolloin vietän siellä enemmän kuin tunnin. Syvä uni on kuitenkin juuri se, jota aivot eniten kaipaavat. Luultavasti juuri tämä seikka laskee unenlaatuprosenttiani eniten. Tosin sovellus ei välttämättä ole tässä suhtessa luotettava. Unitutkijoiden mielestä sovellukset ovat varmaankin pelkkää hupia.

6. Nukun huonoimmin viikonloppuisin. Isoin yllätys olivat selvät viikoittaiset unen laadun vaihtelut. Nukun parhaiten alkuviikolla, ja viikonloppua kohti uneni laatu heikkenee. Surkein yö on poikkeuksetta lauantain ja sunnuntain välinen. En osaa sanoa, miksi. En ole tietenkään ollut esimerkiksi ulkona juhlimassa, olenhan yhä toipilas, enkä liiku kotoa juuri minnekään.

7. Kun aloitin seurannan, unirytmini oli vakavasti viivästynyt. Menin kyllä nukkumaan säännöllisesti puoliltaöin, mutta useimmiten nousin valvomaan, ja oli öitä, jolloin en nukkunut ollenkaan. Sleep Cycle luuli, että olen syvässä unessa, vaikka valvoin olohuoneessa.

8. Olin kipeästi uniremontin tarpeessa. Mittaustieto lisäsi motivaatiotani: jotakin olisi todella tehtävä, ja mielellään pian. Päätin ryhtyä toimeen ja seurata onnistumistani Sleep Cyclen avulla. Mitä olen tehnyt ja miten olen onnistunut, siitä myöhemmin lisää.

--

Päivän kuvat: Näin Sleep Cyclen mittausten mukaan nukun. Ensimmäisessä kuvassa tavallista parempi yö, unen laatu 81 %. Toisessa kuvassa sitä edeltänyt yö: unen laatu 59 %. Kolmannessa kuvassa surkea yö, unen laatu 30 %.

Kommentit (0)

Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia, eikä se jokin tule enää koskaan takaisin. Minä menetin terveyteni, yöuneni, juoksemisen, joogan, 7 pahvilaatikollista huolellisesti kerättyjä vaatteita ja identiteettini.

Vastalahjaksi sain krooniset kivut ja 15 kiloa läskiä sekä vakaumuksen, että ikä on kaikkea muuta kuin numero. Nukun jo paremmin enkä enää tarvitse kipulääkkeitä päivittäin, mutta toivon, että pystyn vielä joskus kävelemään yli puoli tuntia kerralla.

Blogi kertoo kaikesta, mitä tietty ikä mukanaan tuo: ainakin krempoista ja niiden hoitamisesta lääkkeellisin ja lääkkeettömin keinoin, uuden vaatevaraston keräämisestä, kodinhoidosta ja parvekepuutarhan vaalimisesta. Vähän myös kiukusta, joka herää, kun joka puolella kehotetaan ikääntyviä liikkumaan. Ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkeen.

Tietyssä iässä -blogi jatkaa  Dementin omainen -blogini ja Parveke länteen -blogini jalanjäljillä, mutta aihepiiri on laajempi. Olen Maija Rauha, 57-vuotias brunetti. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Blogiarkisto

2017
2016

Instagram