Pilatesrulla on kuulemma joulun suosikkilahja. En ihmettele yhtään, onhan sillä kaikki helpon lahjan tunnusmerkit. Pötkylä on helppo ostaa, sitä ei ole vielä ihan jokaisella, yksi koko sopii kaikille ja lahja liittyy liikuntaan. Onhan se niin hienoa lahjoittaa rakkailleen hyvää oloa ja kehon hyvinvointia.

Paitsi että pilatesrullalla eli foamrollerilla saa kyllä itsensä kipeäksi nopeammin kuin ehkä millään muulla välineellä. Ei tarvita kuin muutama kunnon pyöräytys pitkin reiden ulkosyrjää, niin herkimmiltä yöunet menivätkin sitten siinä. Veikkaan, että väline kerää useimmissa kodeissa pölyä ennen kuin arvaammekaan.

Ja rullia on toki ainakin kahta pituutta ja useita kovuusasteita, joten ei se yksi koko välttämättä ole jokaiselle oikea. Pehmeimmät on tarkoitettu pilateksen apuvälineiksi, kovimmat pehmittämään lihaskimppujen kudoksia. Nystyräpintaisten rullien ideana on parempi pureutuminen lihasten ja lihaskalvojen kipeisiin kohtiin, joita tässä yhteydessä kutsutaan triggerpisteiksi.

En osaa sanoa, miten rullaa pilateksessa käytetään enkä ole ollut ryhmäliikuntatunneilla, joita foamrollerin ympärille myöskin on kehitetty. Olen kuullut, että jälkimmäiset ovat aika rankkoja, ja uskon sen kyllä. Itse hankin pilatesrullan viime syksynä osteopaatin neuvosta.

Rintakehän venyttämiseen foamroller sopii erinomaisen hyvin.

Myynnissä on eniten lyhyitä rullia, joilla sanotaan olevan helppoa pehmitellä tarkasti juuri haluamiaan lihaksia ja lihaskalvoja. Minulla on kuitenkin monipuolisempi pitkä, keskikova rulla. Osteopaatti neuvoi asettumaan rullan päälle selälleen niin, että koko selkäranka lepää rullan päällä. Olkapäät ja kädet laskeutuvat sivuille alas, jolloin rintakehä venyy tehokkaasti ja nautinnollisesti. Tähän tarkoitukseen pitkä foamroller sopii erinomaisen hyvin. Lyhyellä tämä asento ei onnistukaan.

Olen myös rullaillut kipeitä reisiäni sekä edestä että sivulta. Oikean asennon ja tekniikan tajuaminen vaati kaksi osteopaatin ohjauskertaa. Netistä löytyy kuitenkin helposti kuvia ja videoita, joiden avulla minäkin olisin voinut tarkistaa oikeat otteet, jos olisin hoksannut.

Rullaus ei onnistu, jos olkapäät tai ranteet ovat kovin kipeät, koska vartaloa kannatellaan rullatessa käsien varassa. Ei tosiaan kannata aluksi rullata pitkään samaa kohtaa, eikä koskaan luiden tai nivelten päältä. Tätä herkkua pitää annostella varovasti.

Koin kyllä saavani rullailusta apua etenkin etureisien kipuihin - nehän eivät ole johtuneet jänneongelmista eivätkä hermopinteistä, kuten takareisikipuni. Ranne- ja olkapääongelmien takia rullan käyttö ei ole jäänyt osaksi päivittäistä rutiiniani. Käytän nykyään sitä pelkästään rintakehän avaamiseen, vaikka se on koko ajan käden ulottuvilla.

Tässäkin lajissa on tärkeää, että tietää, mitä tekee.

Pilatesrullatreenin sanotaan pehmittelevän ja avaavan lihaskalvoja eli faskioita. Lihasten kipeytyminen johtuu tämän teorian mukaan siitä, että faskioissa on runsaasti tuntohermopäätteitä, eli kipeitä ovatkin lihaskalvot eivätkä lihakset. Enpä sitten tiedä - joku fysiatri kirjoitti jossakin, ettei faskioita oikeasti voi avata muuten kuin veitsellä leikkaussalissa. Ovat sen verran sitkasta kudosta. Minullehan tuo faskiotomia tehtiin kesällä jänneleikkauksen yhteydessä.

Niin, että tarpeellinen vai turhake? Sanoisin kyllä, että tarpeellinen, mutta sen verran vaativa väline, että vain sitkeimmät käyttävät sitä vielä ensi jouluna. Tässäkin lajissa on tärkeää, että tietää, mitä tekee.

Lahjan saajalla tulisi olla joko pilatesharrastus tai lihashuollon tarvetta sekä aikaa ja halua tehdä sitä. Lisäksi tarvitaan kärsivällisyyttä ottaa selvää oikeista otteista. Pelkkä foamroller ei kenenkään hyvinvointia lisää.

--

Päivän kuvat: Amarylliksiä.

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia, eikä se jokin tule enää koskaan takaisin. Minä menetin nelisen vuotta sitten terveyteni, yöuneni, juoksemisen, joogan, 7 pahvilaatikollista huolellisesti kerättyjä vaatteita ja identiteettini.

Vastalahjaksi sain hermokivut ja 15 kiloa massaa sekä vakaumuksen, että ikä on kaikkea muuta kuin numero. Nukun jo paremmin enkä tarvitse kipulääkkeitä päivittäin, mutta pitkille kävelyretkille en enää tässä elämässä pääse. Identiteettini sain takaisin erilaisena.

Blogi kertoo kaikesta, mitä tietty ikä mukanaan tuo: ainakin krempoista ja niiden hoitamisesta lääkkeellisin ja lääkkeettömin keinoin, uuden vaatevaraston keräämisestä, kodinhoidosta ja parvekepuutarhan vaalimisesta. Vähän myös kiukusta, joka herää, kun joka puolella kehotetaan ikääntyviä liikkumaan. Ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkeen.

Tietyssä iässä -blogi jatkaa  Dementin omainen -blogini ja Parveke länteen -blogini jalanjäljillä, mutta aihepiiri on laajempi. Olen Maija Rauha, 58-vuotias brunetti. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016