Pilatesrulla on kuulemma joulun suosikkilahja. En ihmettele yhtään, onhan sillä kaikki helpon lahjan tunnusmerkit. Pötkylä on helppo ostaa, sitä ei ole vielä ihan jokaisella, yksi koko sopii kaikille ja lahja liittyy liikuntaan. Onhan se niin hienoa lahjoittaa rakkailleen hyvää oloa ja kehon hyvinvointia.

Paitsi että pilatesrullalla eli foamrollerilla saa kyllä itsensä kipeäksi nopeammin kuin ehkä millään muulla välineellä. Ei tarvita kuin muutama kunnon pyöräytys pitkin reiden ulkosyrjää, niin herkimmiltä yöunet menivätkin sitten siinä. Veikkaan, että väline kerää useimmissa kodeissa pölyä ennen kuin arvaammekaan.

Ja rullia on toki ainakin kahta pituutta ja useita kovuusasteita, joten ei se yksi koko välttämättä ole jokaiselle oikea. Pehmeimmät on tarkoitettu pilateksen apuvälineiksi, kovimmat pehmittämään lihaskimppujen kudoksia. Nystyräpintaisten rullien ideana on parempi pureutuminen lihasten ja lihaskalvojen kipeisiin kohtiin, joita tässä yhteydessä kutsutaan triggerpisteiksi.

En osaa sanoa, miten rullaa pilateksessa käytetään enkä ole ollut ryhmäliikuntatunneilla, joita foamrollerin ympärille myöskin on kehitetty. Olen kuullut, että jälkimmäiset ovat aika rankkoja, ja uskon sen kyllä. Itse hankin pilatesrullan viime syksynä osteopaatin neuvosta.

Rintakehän venyttämiseen foamroller sopii erinomaisen hyvin.

Myynnissä on eniten lyhyitä rullia, joilla sanotaan olevan helppoa pehmitellä tarkasti juuri haluamiaan lihaksia ja lihaskalvoja. Minulla on kuitenkin monipuolisempi pitkä, keskikova rulla. Osteopaatti neuvoi asettumaan rullan päälle selälleen niin, että koko selkäranka lepää rullan päällä. Olkapäät ja kädet laskeutuvat sivuille alas, jolloin rintakehä venyy tehokkaasti ja nautinnollisesti. Tähän tarkoitukseen pitkä foamroller sopii erinomaisen hyvin. Lyhyellä tämä asento ei onnistukaan.

Olen myös rullaillut kipeitä reisiäni sekä edestä että sivulta. Oikean asennon ja tekniikan tajuaminen vaati kaksi osteopaatin ohjauskertaa. Netistä löytyy kuitenkin helposti kuvia ja videoita, joiden avulla minäkin olisin voinut tarkistaa oikeat otteet, jos olisin hoksannut.

Rullaus ei onnistu, jos olkapäät tai ranteet ovat kovin kipeät, koska vartaloa kannatellaan rullatessa käsien varassa. Ei tosiaan kannata aluksi rullata pitkään samaa kohtaa, eikä koskaan luiden tai nivelten päältä. Tätä herkkua pitää annostella varovasti.

Koin kyllä saavani rullailusta apua etenkin etureisien kipuihin - nehän eivät ole johtuneet jänneongelmista eivätkä hermopinteistä, kuten takareisikipuni. Ranne- ja olkapääongelmien takia rullan käyttö ei ole jäänyt osaksi päivittäistä rutiiniani. Käytän nykyään sitä pelkästään rintakehän avaamiseen, vaikka se on koko ajan käden ulottuvilla.

Tässäkin lajissa on tärkeää, että tietää, mitä tekee.

Pilatesrullatreenin sanotaan pehmittelevän ja avaavan lihaskalvoja eli faskioita. Lihasten kipeytyminen johtuu tämän teorian mukaan siitä, että faskioissa on runsaasti tuntohermopäätteitä, eli kipeitä ovatkin lihaskalvot eivätkä lihakset. Enpä sitten tiedä - joku fysiatri kirjoitti jossakin, ettei faskioita oikeasti voi avata muuten kuin veitsellä leikkaussalissa. Ovat sen verran sitkasta kudosta. Minullehan tuo faskiotomia tehtiin kesällä jänneleikkauksen yhteydessä.

Niin, että tarpeellinen vai turhake? Sanoisin kyllä, että tarpeellinen, mutta sen verran vaativa väline, että vain sitkeimmät käyttävät sitä vielä ensi jouluna. Tässäkin lajissa on tärkeää, että tietää, mitä tekee.

Lahjan saajalla tulisi olla joko pilatesharrastus tai lihashuollon tarvetta sekä aikaa ja halua tehdä sitä. Lisäksi tarvitaan kärsivällisyyttä ottaa selvää oikeista otteista. Pelkkä foamroller ei kenenkään hyvinvointia lisää.

--

Päivän kuvat: Amarylliksiä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia. Itse en enää pysty esimerkiksi kävelemään pitkiä matkoja. Olen krooninen kipupotilas ja minulla on juuri todettu verenpainetauti. Blogin vakioaiheita ovatkin krempat ja niiden hoidot sekä kaikenlainen haikailu ja kiukuttelu. Erityisesti minua harmittaa, kun liikuntaa pidetään ratkaisuna vähän kaikkeen, vaikka minulle se toi elinikäiset vammat. Iloa minulle tuottavat kaunis koti ja vaatteet sekä parvekepuutahan hoito ja kukat. Nämä aiheet näkyvät myös blogissani.

Olen Maija Rauha, 59. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016